Farsø-Sebbersund - operatør: AHB

Der findes forslag til jernbaner som vi i bagklogskabens klare lys kan se er aldeles håbløse projekter. Et sådant projekt er den planlagte jernbane mellem Sebbersund og Farsø der var på jernbaneloven af 20. marts 1918.

Danmark har været velsignet med en sand overflod af jernbaneprojekter og blandt disse har der været mange der har haft et mere fantasifuldt grundlag en denne bane. Det er vel endda rimeligt at sige at banen faktisk kunne siges at kunne have opfyldt et transportbehov i det område den skulle dække.

Lad os først og fremmest få geografien på plads. Vi befinder os i trekanten mellem Aalborg, Løgstør og Hvalpsund. Jernbanen til Løgstør blev indviet allerede 15. juli 1893 og den blev 15. juli 1899 suppleret af en jernbane mellem Aalborg og Aars der senere blev forlænget til Hvalpsund. Man kan altså med rette sige at området på forhånd var dækket rigeligt ind med jernbaner. Til dette kommer at en del af byerne på den forreslåede strækning mellem Sebbersund og Farsø, nemlig Sebbersund, Løgstør og Farsø allerede var stationsbyer.

Banen var imidlertid påtænkt anlagt efter det tyske "Kreisbahn"-princip og skulle have snoet sig gennem landskabet langs Limfjorden og derved binde dette tyndt befolkede område sammen. 25 år tidligere havde dette sikkert været en ganske fornuftig idé, men omkring 1918 var landevejstrafikken allerede begyndt at nå ud til de mere tyndt befolkede egne. Samtidigt var en række busruter begyndt at dukke frem og give jernbanerne konkurrence.
Når det alligevel lykkedes at få banen på jernbaneloven må det skyldes at der i området trods alt har været en rimelig opbakning til projektet.

Den påtænkte forlængelse af jernbanen blev dog aldrig gennemført. Alle strækninger på loven af 20. marts 1918 fik en meget omhyggelig granskning og den jernbanekommissionen af 1923 satte en hel del af projekterne på sin liste over projekter der ikke kunne anbefales. Herunder dette forslag om en Nordjysk "Kringelbahn".

Strækningen var tænkt således:
Sebbersund [0] - Valsted [2] - Barmer [5] - Farstrup [10] - Kølby [13] - Hemdrup [16] - Skarp Salling [18] - Kornum [20] - Løgstør [24] - Ravnstrup [28] - Malle [31] - Ranum [34] - Overlade [39] - Hyllebjerg [42] - Fredbjerg [45] - Farsø [52]

Vigtige stamdata for Farsø-Sebbersund


Jernbanens længde i km 52,0
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 20. marts 1918 - LOV nr 185
BaneforkortelseAHB
Statstilskud i %50 %
Dato for KoncessionIkke tildelt
Jernbanen åbnetIkke anlagt
Persontrafik nedlagtIkke anlagt
Godstrafik nedlagtIkke anlagt
Jernbanen nedlagtIkke anlagt
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
El driftNej

Litteratur for: Farsø-Sebbersund

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Nordjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordjyske jernbaner
Niels Jensen
1976
119
København
J. Fr. Clausen
87-11-03756-3