Skrøbelev-Spodsbjerg - (LB)


Langelandsbane kom med i den store jernbanelov af 27. maj 1908, men der havde tidlige været ønske om en bane på Langeland. Allerede i 1884 kom der et forslag fra SFJ (det Sydfynske Jernbaneselskab) på en tværbane mellem Rudkøbing og Spodsbjerg i form af en letbane eller sporvej. ønske om en rigtig jernbane kom senere i 1891 – som ikke blev til noget før det endelige forslag kom i 1906 – og det var det forslag som kom med i jernbaneloven. Banen blev åbnet d. 4. oktober 1911.

Banens første station var placeret i Rudkøbing, hvor der også var værksted og remise. Stationen skulle placeres tæt på havnen, hvilket indebar et større jordarbejde med at fylde store mængder jord på de daværende havne og strand områder. Fra Rudkøbing gik banen mod øst via Rifbjerg og Møllemose trinbræt til Skrøbelev station. I Skrøbelev delte banen sig i to grene én mod Spodsbjerg via Krogsbjerg station og én gren til Bagenkop station via Longelse (station), Snaremose (trinbræt), Illebølle (station), Vindeby (trinbræt), Lindelse (station), Havbølle (trinbræt), Kædeby (station), Helsned (trinbræt), Humble (station), Nørreballe (trinbræt), Tryggelev (station), Østerskov (trinbræt), Nordenbro (station), Broløkke (trinbræt), Røjle (trinbræt) og Søndenbro (station).

I starten var banen meget isoleret uden forbindelse med andre baner, hvilket gjorde at gods skulle omlades til skib. I 1925 kom der en aftale med staten på plads så der kunne lave nye færgelejer i Svendborg og Rudkøbing så jernbanefærgen D/F "Langeland" kunne indsættes i drift, hvilket skete året efter. Færgen havde plads til 6 godsvogne eller 26 biler. Jernbanefærgen fik meget stor betydning for banen især roetransport var der meget af i perioden 1. oktober til 1. januar hver år, hvor man også sejlede deciderede roe adgange med færgen.

I Bagenkop var der også stor godsforsendelse til Kiel i tyskland. Det var primært mælkeprodukter, som udskibes, hvor især fløde blev udskibet i store mængder.

Ved banens åbning blev der skaffet en svensk damp dreven motorvogn leveret af fabrikken Waggonfabriken Arlöf i Malmø. Vognen var en meget uheldig konstruktion med en helt ny form for en meget avanceret højtryksteknik. Vognen fik da også en kort levetid som motorvogn med kun ca. 5 år i drift. Motorvognen blev efterfølgende ombygget til personvogn og pakvogn – og endelig skrottet i 1954.

Langelandsbanen blev nedlagt d. 29. september 1962 da man lavede broforbindelse til Langeland. Især på den sydlige del af Langeland var banen i mange år savnet. Busdriften kunne ikke konkurrere med banedriftens transporttider grundet meget dårlige og snoede veje.


Vigtige stamdata for Skrøbelev-Spodsbjerg (LB) jernbanen

Jernbanens længde i km4,6
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
Dato for Koncession1908.11.05
Jernbanen åbnet1911.10.04
Persontrafik nedlagt1962.09.29
Godstrafik nedlagt1962.09.29
Jernbanen nedlagt1962.09.29
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
El driftNej
TogkontrolsystemNej

Skrøbelev-Spodsbjerg (LB) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferet Skrøbelev Station 0,0
Stedet er fotograferet Krogsbjerg Station 2,5
Stedet er fotograferet Spodsbjerg Station (Spo)4,6

Skrøbelev Station var Skrøbelev-Spodsbjerg banens første station

Byggeår1910
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
ArkitektHelge Bojsen-Møller
AdresseStationsvej 4, 5900 Rudkøbing
GPS koordinater54.930385, 10.761804
Skrøbelev Station.Skrøbelev Station. - fotograf: Sylvest Jensen (Luftfoto) - dato: 1950

Google maps over Skrøbelev Station

Historisk kort over Skrøbelev StationSkrøbelev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Krogsbjerg Station lå 2,5 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
ArkitektHelge Bojsen-Møller
AdressePederstrupvej 4, 5900 Rudkøbing
GPS koordinater54.929352, 10.799899
Krogsbjerg Station.Krogsbjerg Station. - fotograf: Sylvest Jensen (Luftfoto) - dato: 1950

Google maps over Krogsbjerg Station

Historisk kort over Krogsbjerg StationKrogsbjerg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Spodsbjerg Station var Skrøbelev-Spodsbjerg's endestation og lå 4,6 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
ArkitektHelge Bojsen-Møller
AdresseSpodsbjergvej 351, 5900 Rudkøbing
Stations forkortelseSpo
GPS koordinater54.934197, 10.831505

Spodsbjerg station lå ud til færgelejet, hvor der var færgeforbindelse til Nakskov.
I forlængelse at banens spor var der et ca. 2 km langt spor til stranden, som blev brugt af banen som grusgrav blev og i en årrække også benyttet af badetog.

Den meget smukke Spodsbjerg station.Den meget smukke Spodsbjerg station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2008.08.17

Google maps over Spodsbjerg Station

Historisk kort over Spodsbjerg StationSpodsbjerg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Copyright © 2008-2017 By danskejernbaner.dk E-Mail: mail@danskejernbaner.dk