Sjællandske Sydbane (Roskilde-Køge-Næstved-Masnedsund) Den 21. juni 1867 blev jernbaneloven vedtaget, og den bemyndigede regeringen til at meddele koncession på bygning og drift af Sydbanen indtil 26. juni 1947. Der var tre strækninger: 1. Fra Ringsted over Herlufmagle, øst om Næstved over Vordingborg til Masnedsund. 2. Fra København – ikke vestligere end Viby – enten over Køge-Vordingborg til Masnedsund eller over Køge-Præstø til Kalvehave. 3. En bane fra nordkysten af Falster enten til Nykøbing eller et andet punkt på Falsters vestkyst, eller til en havn på syd- eller vestkysten af Lolland.
Der var i loven ikke taget stilling til, hvem der skulle have koncessionen. Det blev Det sjællandske Jernbaneselskab, der fik den. Ikke så meget fordi jernbaneselskabet var interesseret i banen, men fordi selskabet ønskede at holde eventuelle andre selskaber væk. Banen på Falster var Det sjællandske Jernbaneselskab overhoved ikke interesseret i, men måtte tage den med. Den afsattes senere til Det Lolland-Falsterske Jernbaneselskab, der kontrolleredes af Privatbanken og dermed C. F. Tietgen. Denne forsøgte – og fik held med at få kontrol over alle baner syd for Storstrømmen.
Den 24. januar 1868 fik Det sjællandske Jernbaneselskab koncession på banerne nævnt under 2. og 3., og det blev fastsat, at Sydbanen skulle udgå fra Roskilde, selvom denne løsning blev noget dyrere. Arbejdet på banen startede lørdag d. 3. oktober 1868 ved Næstved, og allerede d. 4. oktober 1870 åbnedes den 90 km lange bane for almindelig trafik – noget af en præstation! Banen åbnede uden større festligheder, og siden d. 1. januar 1888 har Den sjællandske Sydbanen været statsbane, idet Det sjællandske Jernbaneselskab fra denne dag overdrog sine jernbanestrækninger til staten.
Banen blev anlagt enkeltsporet, men jernbaneloven af 23. februar 1917 indeholdt bemyndigelse til at forsyne strækningen Næstved-Vordingborg med dobbeltspor. Dette skete i forbindelse med anlæggelsen af den første etape på Den midtsjællandske Jernbane mellem Næstved og Ringsted, hvorved kapaciteten mellem Næstved og Vordingborg øgedes ganske væsentligt. Dobbeltsporet mellem Næstved og Vordingborg blev taget i brug d 8. maj 1925.
Strækningen Næstved-Vordingborg betragtes nu som værende en del af København-Ringsted-Næstved-Nykøbing-Rødby Færge banen, mens strækningen Roskilde-Køge-Næstved er opført for sige selv i DSB's køreplaner.
Roskilde – Næstved, åbnet 4. oktober 1870.
Masnedø-Orehoved 1884-1937: jernbaneoverfart
Masnedø (1884 bro)
Vigtige stamdata for Roskilde-Køge-Næstved-Masnedsund (DSB) jernbanen
Roskilde Station blev bygget af Det Sjællandske Jernbaneselskab i 1847 i forbindelse med anlægget af jernbanen mellem København og Roskilde.
Den originale hovedbygning på Roskilde Station fra 1847 står stadig den dag i dag og er dermed Danmarks ældste eksisterende station. Både stationsbygningen og perronerne er igennem årene blevet udvidet af flere omgange. I 1998 blev en stor renovering af Roskilde Station påbegyndt. Facaderne på den gamle stationsbygning blev restaureret og ført tilbage, så farverne svarede til den originale facades og taget renoveret. Stationen fik automatiske døre og ankomsthallen fik nyt gulv, loft og inventar. Tunnelerne er ligeledes blevet istandsat, og der blev opsat elevatorer og. Renoveringen var først færdiggjort i 2002 efter 4 års arbejde.
Roskilde Station har været fredet siden 1964 og rundremisen, der er fra 1898/1920 blev fredet i 1991.
Roskilde Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.03.24
Køges første station blev nedrevet etapevis i perioden 1978-1980. Den nye station blev indviet den 25. september 1983, hvor S-tog banen blev forlænget til Køge. DSB har i efteråret 2001 moderniseret, renoveret og malet stationen i nye, lysere og "venligere" farver.
Billede af Køge Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2010.02.12 17:46:53
Haslev Station er en af de oprindelige stationer fra anlægget af Sjællandske Sydbane i 1870. Fra 1924 blev banen kaldt Lille Syd.
Stationen blev anlagt ca. 1 km nord for landsbyen Haslev. Forbindelsen mellem landsbyen og stationen etableredes som Jernbanegade, der i dag er byens handelsgade. Stationsbygning blev opført i samme stil som Tureby og Lundby stationer, men Haslev er stationsbygningen blevet udvidet af flere omgange, første gang med en forlængelse mod syd i 1883-1887; i de år blev varehuset etableret (nedrevet 2002) overfor stationsbygningen.
I 1910 skete en større ombygning, hvor første sal og tagetagen udvidedes mod syd. Der opførtes mod syd desuden et selvstændigt hus til det nye sikringsanlæg.
I 1945-50 fik bygningen endnu en ombygning og stort set det udseende, den har i dag. Her tilføjedes også karnappen på perronen.
Sidesporene lå overfor stationsbygningen (på nordsiden af hovedsporene) – dog med et sidespor fra spor 1 til posthuset. I dag er kun de to togvejsspor tilbage.
Haslev station - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2010.03.10
Næstved Station blev anlagt i 1870 sammen med Den Sjællandske Sydbane fra Roskilde over Køge og Næstved til Masnedsund.
Næstved station er flere gange blevet ombygget: 1891-1892 ifm. bygningen af Slagelse-Næstved banen. Denne ombygning var mere eller mindre en total ombygning af stationen. 1921 (ved arkitekt Sigurd Christensen) 1940-43 (ved arkitekt K.T. Seest)
Næstved Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.04.07
Vordingborg Station fik den nye forbindelsesstrækning til Kalvehavebanen i 1948. Selv om der nu var direkte omstigningsmulighed på Vordingborg station, solgte DSB ikke billetter til Kalvehavebanens tog og ekspederede heller ikke gods i forbindelse med banen. Det var for at spare på det såkaldte tilslutningsvederlag, som privatbanerne betaler til statsbanerne.
Billede af Vordingborg Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.08.21 14:06:55
Vordingborg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Masnedsund Station (Mn)
er Roskilde-Køge-Næstved-Masnedsund banens endestation og ligger 90,4 km. fra første station.
Byggeår
1870
Åbnet
1870.10.04
Nedlagt
1955
Adresse
Marienbergvej 132, 4760 Vordingborg
Stednavneforkortelse
Mn
Højde placering over havet
2,4 meter
GPS koordinater
54.997816,11.892641
Masnedsund Station var Danmarks første fjernstyrede krydsningsstation. Stationen blev senere nedsat til trinbræt og helt lukket i 1955.
Kalvehavebanen havde i begyndelsen egen station i tilknytning til statsbanestationen i Madsnedsund. I forbindelse med anlæggelsen af Storstrømsbroen i 1930'erne sanerede DSB jernbanelinierne på både Sjællandssiden og Falstersiden. Der opførtes en ny jernbanestation i Vordingborg, hvorved Masnedsund station mistede sin betydning for persontrafikken.
Billede af Masnedsund Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.08.21 13:26:05