Græsted-Gilleleje - operatør: LT (Oprindelig: GDS)

Ved loven af 23. maj 1873 blev der givet regeringen bemyndigelse til at meddele eneret til anlæg og drift af en jernbane med udgangspunkt Hillerød, gennem Gribskov, og til et punkt nord for denne. Som ved alle jernbaneprojekter opstod der herefter en hæftig debat om linieføringen.

Da linien var fastlagt og tegningen af kapital var afsluttet var man efterhånden nået helt frem til den 17. januar 1879 inden der kunne tildeles koncession. I 1879 fik Scandia kontrakt om anlæg af banen og levering af materiel. Da budgettet var yderst beskedent blev banen anlagt efter Liwesey's potte-system (d.v.s. ingen sveller men i stedet potter under sporet og jernstænger til at sikre afstanden mellem skinnerne) og materiellet bestod af dampvogne. Begge dele blev dog meget hurtigt udskiftet.

Gribskovbanens Drifts-Selskab blev stiftet den 7. januar 1880 og dette selskab overtog koncessionen til banen. Indvielsen fandt sted uden større festivitas den 20. januar 1880 og regelmæsig drift blev påbegyndt med 3 daglige tog i hver retning.

Græsted - Gilleleje:
Man havde ikke fået spaderne i jorden før man begyndte at diskutere en forlængelse af Gribskovbanen. Det lykkedes også meget hurtigt at få optaget forlængelsen på jernbaneloven af 8. maj 1894 og allerede 27. september 1894 gives der koncession til Gribskovbanen til en forlængelse af banen. Selve koncessionen blev udformet således at blev tale om en reel forlængelse. Forlængelsen skulle i alle henseender betragtes som en del af Gribskovbanen. Den 14. maj 1896 kunne man således indvie forlængelsen og daglig drift bestod om sommeren af 4 daglige tog i hver retning, om vinteren var det kun 3.

Hillerød - Gilleleje:
Lov: 23. maj 1873
Koncession: 7. januar 1879
Indvielse: 20. januar 1880
Længde i km: 26

Kagerup - Helsinge:
Ligeledes på loven af 8. maj 1894 var der et punkt om anlæg af en bane til Helsinge. Den 6. februar 1896 blev der udsted koncession på anlæg og drift af en bane fra Kagerup Station til Helsinge. Det blev Gribskovsbanens driftsbestyrer der kom til at stå for projekteringen af banen. Indvielsen af denne strækning fandt sted den 15. juli 1897. Allerede næste dag blev driften af banen taget i forpagtning af Gribskovbanen.

Helsinge - Tisvildeleje:
Ved loven af 27. maj 1908 blev det vedtaget at anlægge en jernbane fra Helsinge til Tisvildeleje - men uden tilskud fra staten. Og derved blev det. Først da man revidere vilkårene ved lov af 20. marts 1918 og staten stillede med 50 procent af anlægskapitalen kom der gang i sagerne. Koncessionen blev udsted den 30. august 1918 og strækningen blev indviet den 11. juli 1924. Regelmæssig trafik blev optaget den 18. juli 1924.

Hillerød - Tisvildeleje:
Lov: 8. maj 1894
Koncession: 6. februar 1896
Indvielse: 15. juli 1897.
Længde i km: 25

Vigtige stamdata for Græsted-Gilleleje


Jernbanens længde i km 6,2
BaneforkortelseGDS
Jernbanen åbnet1896.05.14
Persontrafik nedlagtI drift
Godstrafik nedlagtNedlagt
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast
Hastighed max75 km/t
El driftNej
Bane statusPrivatbane

Græsted-Gilleleje har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid


Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
2015.07.01I driftLokaltog A/SLT
2009.01.012015.07.01Regionstog A/SRTOG
2001.07.012009.01.01Hovedstadens Lokalbaner A/SHL
1896.05.142001.07.01Gribskovbanens DriftsselskabGDS

Græsted-Gilleleje har eller har haft følgende stoppesteder




Byggeår1880
Åbnet1880.01.20
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseGræsted Stationsvej 84A, 3230 Græsted
StednavneforkortelseGræ
Højdeplacering over havet19,7 meter
GPS koordinater56.072595,12.286793

Billede af Græsted Station.
Billede af Græsted Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.07.13 11:36:12
Download billede

Historisk kort over Græsted Station
Græsted Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Pårup Trinbræt (Ppg) ligger 3,4 km. fra første station.

Pårup Station blev den eneste mellemstation på Gribskovbanens, ved forlængelsen fra Græsted til Gilleleje i 1896. Pårup Station havde et yders begrænset oplandet og der kom aldrig en trafik af betydning – hverken af person- eller for godstrafikken. Man havde en forhåbning om at der var en hvis turistmæssige interesse, men den udeblev og blev begrænset til Søborg og omgivelser omkring Søborg.

Pårup Station blev nedsat til trinbræt i 1955, og bygningen blev nedrevet i 1984.


Byggeår1896
Åbnet1955
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseÅlekistevej, 3230 Græsted
StednavneforkortelsePpg
Højdeplacering over havet8,0 meter
GPS koordinater56.100755,12.301414

Billede af Pårup Trinbræt.
Billede af Pårup Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.07.21 15:21:39
Download billede

Historisk kort over Pårup Trinbræt
Pårup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1982
Åbnet1982.12.09
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseParkvej, 3250 Gilleleje
StednavneforkortelseFjg
Højdeplacering over havet9,1 meter
GPS koordinater56.116363,12.298365

Billede af Fjellenstrup Trinbræt.
Billede af Fjellenstrup Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.07.21 15:14:46
Download billede

Historisk kort over Fjellenstrup Trinbræt
Fjellenstrup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gilleleje Station (Gll) er Græsted-Gilleleje banens endestation og ligger 6,2 km. fra første station.

Gilleleje fik sin første station, da Gribskovbanen i 1896 forlængedes fra Græsted til Gilleleje. Gilleleje Station var en mindre bygning, der gjorde god fyldest, indtil Hornbækbanen i 1916 blev for længst til Gilleleje.

Den oprindelige station fra 1896 er blevet udskiftet med den nuværende ifm. forlængelsen af Hornbæk banen fra Hornbæk-Gilleleje den 11. juli 1916.

Mange besværligheder forårsagede, at det først blev den 16. januar 1918 Gilleleje Station kunne tages i brug. Den oprindelige Gilleleje stationsbygning bibeholdtes som funktionærbolig men blev nedrevet i 1961.


Byggeår1917
Åbnet1918.01.16
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseGilleleje Stationsvej 10A, 3250 Gilleleje
StednavneforkortelseGll
Højdeplacering over havet8,5 meter
GPS koordinater56.123719,12.302993

Billede af Gilleleje Station.
Billede af Gilleleje Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.08.19 17:23:19
Download billede

Historisk kort over Gilleleje Station
Gilleleje Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Græsted-Gilleleje

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Gribskovbanen (Dansk Jernbane-Klub: 57)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Gribskovbanen (Dansk Jernbane-Klub: 57)
Ole-Chr. Munk Plum, Lars Viinholt-Nielsen
2009
384

Dansk Jernbane-Klub
978-87-87050-61-6
Gribskovbanen 1880-1924 (Dansk Jernbane-Klub: 27)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Gribskovbanen 1880-1924 (Dansk Jernbane-Klub: 27)
P. Thomassen
1970
154
Herfølge
Dansk Jernbane-Klub
Gribskovbanen 1880-1980 (Dansk Jernbane-Klub: 43)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Gribskovbanen 1880-1980 (Dansk Jernbane-Klub: 43)
Birger Wilcke
1980
238

Dansk Jernbane-Klub
87-87050-11-0
Gribskovbanen på postkort
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Gribskovbanen på postkort
P. Thomassen
1980
30
Herfølge

Nordsjællandske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordsjællandske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03671-0