Nørresundby-Sæby-Frederikshavn - operatør: APB (Oprindelig: FFJ)

I 1910 blev Sæby Havnebane etableret, og i 1914 kom sidebanen Ørsø-Asaa. Her kørte togene normalt Dronninglund-Ørsø-Asaa. I de senere år var enkelte tog gennemkørende til/fra Aalborg. Hermed blev en gammel ide realiseret: De første planer om Sæbybanen bestod faktisk af en bane Nørresundby-Asaa og en bane Frederikshavn-Sæby med tilslutning til et punkt på denne Asaabane. Også Nørresundby-Fjerritslev Banen eksperimenterede i de senere år med gennemkørende tog: Sammen med TFJ kørte man Aalborg-Thisted med "lyntog", som kun standsede ved de største stationer.

Strækningen Sæby - Frederikshavn blev nedlagt den 27. maj 1962.
Strækningen Nørresundby - Sæby blev nedlagt den 31. marts 1968.

Efter nedlæggelsen blev en del af baneområdet mellem Sæby og Frederikshavn brugt til anlæg af en ny hovedvej. Øst for Nørresundby blev den nye motorvej ved Limfjordstunnelen delvis bygget på baneområdet. Sæbybanen blev nedlagt et år før de andre privatbaner i Aalborg for ikke at være i vejen for dette projekt.

Vigtige stamdata for Nørresundby-Sæby-Frederikshavn


Jernbanens længde i km 80,6
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr 88
BaneforkortelseFFJ
Statstilskud i %50 %
Dato for Koncession1896.06.26
Jernbanen åbnet1899.07.18
Persontrafik nedlagt1968.03.31
Godstrafik nedlagt1968.03.31
Jernbanen nedlagt1968.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BallastGrus
Max stigning6,67 ‰ - dog 10 ‰ for Krøllen
Kurveradius502 meter - dog 165 meter for Krøllen
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane

Nørresundby-Sæby-Frederikshavn har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid


Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
1915.04.011968.03.31Aalborg PrivatbanerAPB
1902.10.161915.04.01Nordjyllands Forenede Privatbaner, senere APBNFP
1899.07.181902.10.16Fjerritslev-Frederikshavn JernbaneFFJ

Nørresundby-Sæby-Frederikshavn havde følgende stoppesteder



Banekort over Nørresundby-Sæby-Frederikshavn

Banekort fra Nørresundby-Sæby-Frederikshavn (FFJ).
Banekort fra Nørresundby-Sæby-Frederikshavn (FFJ).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: 2011.11.24 - LINK til kilde.


Aalborg Station (Ab) var Nørresundby-Sæby-Frederikshavn banens første station

Aalborg Station åbnede den 18. september 1869 som endestation for jernbanen fra Randers til Aalborg. Aalborg Station blev indviet af Kong Christian den 9. den 18. september 1869, hvor den nye jernbanestrækning fra Randers til Aalborg blev indviet. Dagen efter indledtes den daglige drift med tre tog i hver retning. Ved etableringen af Aalborg Station var Aalborg den næststørste by i Jylland med 11.700 indbyggere. Aalborg Station var en statelig og pompøs bygning tegnet af N.P.C. Holsøe, med en nyfortolkning af den norditalienske renæssance. Aalborg Station var en større udgave af den på tidspunktet 4 år yngre Nyborg station nr. 2. I de første driftsår var der kun ca. 165 frarejsende passagerer på de 3 afgange om dagen. 

Aalborgs første banegård var bygget så stor og tilsyneladende rummelig ved åbningen, at man skulle tro, at den aldrig ville få pladsproblemer, men både Aalborg by og de mange banerne havde vokseværk, hvor især optagelsen af Aalborg Privatbaner skabte pladsproblemer:

  • Den 16. august 1879 blev Aalborg Station forbundet nordpå til Vendsysselbanen med den første jernbanebroen over Limfjorden. 
  • Den 19. marts 1897 åbnede Fjerritslev-Nørresundby Jernbane - (FNSJ) og den 18. juli 1899 åbnede strækningen Nørresundby-Sæby-Frederikshavn (Sæbybanen). Begge strækninger lå nord for Limfjorden, men næsten alle tog udgik fra Aalborg Banegård. 
  • Den 15. juli 1899 åbnede Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane, der i 1910 blev forlænget til Hvalpsund (by). I starten udgik banens tog fra Svenstrup station men med den nye Aalborg Station i 1902 førtes togene til Aalborg. 
  • Den 2. december 1900 blev Aalborg Station udgangspunkt for Aalborg-Hadsund Jernbane, der gik fra Aalborg gennem det østlige Himmerland til Hadsund.

Aalborgs første station blev for lille og den 8. december 1902 åbnede den nye og nuværende Aalborg Station, som kom til at afløse stationen fra 1869. Den nuværende Aalborg Station, er placeret ca. 300 meter syd for den oprindelige Aalborg Station, og er tegnet af Arkitekt Thomas Arboe. Thomas Arboe udførte tilsvarende byggerier i perioden 1883-1903, bl.a. stationerne i Nyborg og Kolding, stationsbygningerne er inspireret af Aalborgs først station. Selv om Aalborgs nye station har to tårne, er elementerne taget direkte fra N.P.C. Holsøe første station. Thomas Arboe Har ikke lavet tilsvarende arkitektoniske bygninger andre steder. Thomas Arboe tilføjede en praktisk detalje på Aalborg Station, som er renæssanceuret på toppen af bygningen, hvilket er et kendt og gennemgåede element fra andre store jyske stationer.

På trods af stigende trafik i begyndelsen af århundredet fik Aalborg Stations hovedbygning og perronerne ikke større forandringer og udvidelser. Her havde Hadsundbanen sine egne to perroner. Fjerritslev- og Sæbytogene holdt til på perron 3, der frem til 1915 ikke havde venterum for de rejsende. I 1915 opførte privatbanen en træbygning på perronen samtidig med en ændring og forlængelse af perronen.

Sidst i 1960'erne blev privatbanerne nedlagt:
  • Sæbybanen blev nedlagt den 31. marts 1968.
  • Fjerritslev-Nørresundby den 1. april 1969.
  • Hvalpsund den 1. april 1969.
  • Hadsundbanen den 1. april 1969.
 
Aalborg Station havde indtil 1970'erne et stationsareal, som var plastret til med mange småbygninger, der siden over en årrække er blev fjernet. Aalborg Stationen ligger i dag smukt renoveret både Indvendigt og udvendigt. Aalborg Stationen blev fredet i 1992 og den oprindelige Aalborg Station fra 1869 blev nedrevet i 1904.

I 2003 blev Aalborg Station på den nye Aalborg Nærbane, der betjener syv stationer i og omkring Aalborg mellem Nørresundby i nord og Skørping i syd. I 2017 blev den regionale jernbanedrift fra Aalborg station til Skørping og Frederikshavn overdraget fra DSB til jernbaneselskabet Nordjyske Jernbaner.


Byggeår1900
Åbnet1902.12.08
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseJohn F. Kennedys Pl. 3, 9000 Aalborg
StednavneforkortelseAb
Højdeplacering over havet4,4 meter
GPS koordinater57.043181,9.917006

Billede af Aalborg Station.
Billede af Aalborg Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.09.25 09:58:49
Download billede

Historisk kort over Aalborg Station
Aalborg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Limfjordsbroen Jernbanebro [1879-1938] lå 1,8 km. fra første station.

Vendsysselbanen blev indviet den 15. august 1871 og de første 8 år var der færgedrift mellem Aalborg og Nørresundby. I oktober 1873 blev der skrevet kontrakt med det franske firma "Compagnie de Fives-Lille", og i allerede juni 1874 begyndte arbejdet, på broen mellem Aalborg og Nørresundby. Arbejdet startede med de syv bropiller, som skulle bære broen. Opførslen af bropillerne var vanskeliggjort af det over 30 meter dybe mudder, som lå på fjordbunden og byggeriet endte med at koste 14 mennesker livet.

Brobyggeriet blev afsluttet i 1878, og broen kunne indviet den 16. august 1879.

Limfjordsbroen var en svingbro og på tidspunktet det hidtil største ingeniørarbejde i Danmark og kom til at koste 2.729.353 kr.


Byggeår1878
Åbnet1879.08.16
Nedlagt1938.04.23
Nedrevet1938
ArkitektCompagnie de Fives-Lille
Højdeplacering over havet0,0 meter
GPS koordinater57.058522352578706,9.910678769717217

Postkort med Limfjordsbroen Jernbanebro.
Postkort med Limfjordsbroen Jernbanebro. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1908.03.16 (Postgået)


Historisk kort over Limfjordsbroen Jernbanebro
Limfjordsbroen Jernbanebro - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nørresundby Havnestation Station lå 2,9 km. fra første station.

Den første Station i Nørresundby åbnede i 1871 som endestation for Vendsysselbanen (Nørresundby til Frederikshavn), der blev indviet den 15. august 1871. Den 8. januar 1879 kom der forbindelse til Aalborg Banegård via den nye jernbanebro over Limfjorden.

Den første stationsbygning blev opført i træ som en midlertidige stationsbygning. Stationsbygningen var Fredericias første banegård fra 1866, som var en simpel lav træbygning, der blev flyttet til Nørresundby, hvor den i lidt udvidet form tjente som "midlertidig" stationsbygning. Den midlertidige station kom dog til at stå frem til 1907, før den blev afløst af en ny station og kort tid efter blev træbygningen revet ned.

Nørresundby station blev et vigtigt knudepunkt i jernbanetrafikken i Nordjylland. Der åbnede mange baner med tilslutning til Nørresundby station: både Fjerritslevbanen (Nørresundby-Fjerritslev) den 19. marts 1897 og den 18. september 1899 åbnede Sæbybanen (Nørresundby-Sæby-Frederikshavn). Da Fjerritslev-Nørresundby Jernbane åbnede den 19. marts 1897, fik banen tilslutning til DSB's station i Nørresundby. Herfra blev persontogene i et vist omfang ført frem til et midlertidigt trinbræt ved Vesterbrogade/Østerbrogade indtil Fjerritslev-Frederikshavn Jernbanes egen station ved Nørresundby Havn kunne tages i brug den 18. juli 1899 sammen med banens anden etape til Frederikshavn. Stationen blev hurtigt en stor godsstation med en mængde firmaspor og overtog DSB's havnebane i år 1900.

Nørresundby Havnestation eller Nørresundby H – hvor H altså ikke stod for hovedbanegård – skulle have været Fjerritslev-Frederikshavn banens centrale driftsstation, men i stedet blev der etableret samarbejde med de to "søndenfjords" privatbaner Aalborg-Hadsund Jernbane og Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane.

De 3 selskaber opførte i 1901 fælles værksted og remise og indviede den 8. december 1902 deres fælles togleder-, gods- og lokomotivstation Aalborg G. Samme år blev den udvidede Aalborg Station indviet, hvorefter langt de fleste privatbanetog fik endestation i Aalborg. Den 16. oktober 1902 oprettede de 3 selskaber det fælles driftsselskab Nordjyllands Forenede Privatbaner, som skiftede navn til Aalborg Privatbaner i 1915 efter at Hjørring Privatbaner også var opstået.

Efter forbindelse til Aalborg station udgik næsten alle tog fra Aalborg station, og det var kun togene til Fjerritslev og via Vendsysselbanen, der standsede på Nørresundby Station. Togene mod Frederikshavn via Sæbybanen stoppede på Nørresundby Havnestation. Fjerritslevbanen blev nedlagt den 1. april 1969 og Nørresundby havnestation lukkede sammen med Sæbybanen, der blev nedlagt den 31. marts 1968 og stationsbygningen blev nedrevet få år senere.

Nørresundby Station blev nedlagt i 1972.

I 2003 åbnede den nye Lindholm Station (trinbræt) ca. 300 meter nord for den gamle Nørresundby Station.


Byggeår1874
Åbnet1874
Nedlagt1968.03.31
Nedrevet1969
ArkitektThomas Arboe
Højdeplacering over havet4,0 meter
GPS koordinater57.056798,9.925122

Billede af Nørresundby Havnestation Station - Station er nedrevet, men Nørresundby Havnestation Station har ligget her.
Billede af Nørresundby Havnestation Station - Station er nedrevet, men Nørresundby Havnestation Station har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.09.08 14:02:17
Download billede

Historisk kort over Nørresundby Havnestation Station
Nørresundby Havnestation Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1931
Åbnet1931
Nedlagt1949
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet2,7 meter
GPS koordinater57.08589905315519,9.98270856958002

Historisk kort over Engholm Strand Trinbræt
Engholm Strand Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vodskov Station (Vsk) lå 11,5 km. fra første station.

Vodskov station servicerede først Sæbybanen (Nørresundby-Sæby-Frederikshavn) fra 1899 til 1968 og Hjørring-Hørby banen fra 1913 til 1953.


Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseLangs Banen 51, 9310 Vodskov
StednavneforkortelseVsk
Højdeplacering over havet8,5 meter
GPS koordinater57.104010,10.030464

Historisk kort over Vodskov Station
Vodskov Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
Højdeplacering over havet10,9 meter
GPS koordinater57.100741,10.084816

Billede af Langholt Station.
Billede af Langholt Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1955 - Langholt Station
Person: Bygningsnavn: Langholt Station
Sted: Pindskæret 17, 9310 Vodskov
Vejnavn: Pindskæret
Husnummer: 17
Lokalitet: Horsens
Postnummer: 9310
By: Vodskov
Sogn: Horsens
Matrikelnummer: 92b, Horsens By, Horsens
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1955
Note: Id: AAL_00625_026.tif


Historisk kort over Langholt Station
Langholt Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Stae Station lå 16,5 km. fra første station.

Stae Station var i de sidste aktive år på Sæbybanen blevet nedsat til trinbræt.

Stae Station hed i starten Stade Station eller Stade Holdeplads.


Andre navne og stavemåderStade
Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
Nedrevet1972
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
Højdeplacering over havet7,2 meter
GPS koordinater57.087953,10.094584

Billede af Stae Station.
Billede af Stae Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1950 - Stae Station
Person: Bygningsnavn: Nedrevet
Sted: Danmark, Jylland, Vester Hassing
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Stae
Postnummer: 9310
By: Vodskov
Sogn: Vester Hassing
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1950
Note: Id: L05865_003.tif


Historisk kort over Stae Station
Stae Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vester Hassing Station lå 19,8 km. fra første station.

Vester Hassing blev nedsat til trinbræt på Sæbybanens sidste driftsår.


Byggeår1898
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseBakkedraget 9, 9310 Vodskov
Højdeplacering over havet19,7 meter
GPS koordinater57.068583,10.133235

Billede af Vester Hassing Station.
Billede af Vester Hassing Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1955 - Vester Hassing Station
Person: Bygningsnavn: Vester Hassing Station
Sted: Bakkedraget 9, Vester Hassing, 9310 Vodskov
Vejnavn: Bakkedraget
Husnummer: 9
Lokalitet: Vester Hassing
Postnummer: 9310
By: Vodskov
Sogn: Vester Hassing
Matrikelnummer: 155b, V. Hassing By, V. Hassing
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1955
Note: Id: AAL_00624_028.tif


Historisk kort over Vester Hassing Station
Vester Hassing Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
StednavneforkortelseGg
Højdeplacering over havet15,3 meter
GPS koordinater57.061916,10.179947

Billede af Gandrup Station.
Billede af Gandrup Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1950 - Gandrup station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Gandrup
Vejnavn: Stationsvej
Husnummer: Lokalitet: Postnummer: 9362
By: Gandrup
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1950
Note: Id: L05858_031.tif


Historisk kort over Gandrup Station
Gandrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1934
Åbnet1934
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet8,7 meter
GPS koordinater57.068661,10.215283

Historisk kort over Øster Hassing kær Trinbræt
Øster Hassing kær Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseVestergade 77, 9370 Hals
StednavneforkortelseUst
Højdeplacering over havet11,5 meter
GPS koordinater57.080899,10.255865

Billede af Ulsted Station.
Billede af Ulsted Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Ulsted
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: B00397_001.tif


Historisk kort over Ulsted Station
Ulsted Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1949
Åbnet1949
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet9,4 meter
GPS koordinater57.09963727464202,10.265694762000665

Historisk kort over Gettrup Trinbræt
Gettrup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Rørholt Station lå 33,2 km. fra første station.

Rørholt station hed oprindeligt Bolle Station efter den nærliggende landsby. Rørholt blev nedsat til trinbræt på Sæbybanen i de sidste driftsår.


Andre navne og stavemåderBolle
Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseMejerivej 6, 9330 Dronninglund
Højdeplacering over havet9,8 meter
GPS koordinater57.126743,10.277063

Billede af Rørholt Station.
Billede af Rørholt Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1965 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: Karensborgvej 9 - 1965 -
Person: Nielsen, Th.
Bygningsnavn: Sted: Karensborgvej 9, Rørholt, 9330 Dronninglund
Vejnavn: Karensborgvej
Husnummer: 9
Lokalitet: Rørholt
Postnummer: 9330
By: Dronninglund
Sogn: Dronninglund
Matrikelnummer: 38m, Bolle Fjerding, Dronninglund
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1965
Note: Id: AAL_02908_006.tif


Historisk kort over Rørholt Station
Rørholt Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Dronninglund Station (Drl) lå 37,1 km. fra første station.

Allerede i 1874 arbejdede lokale kræfter på at skaffe en bane til Østvendsyssel. men først, da "Jernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr 88" blev vedtaget i 1894, kom den økonomiske baggrund på plads. En komite blev nedsat, og i november 1896 begyndte arbejde med at anlægge en bane gennem Østvendsyssel. Dronninglund sogneråd havde den 26.september 1893 indkaldt til sognemøde om sagen, idet man ville følge beboernes flertal Dette gik ind for, at banen skulle gå gennem sognet.

Dronninglund bestod stort set kun af et hus i 1880, men da Dronninglund var betænkt i den kommende Nørresundby-Sæby-Frederikshavn bane, kom der stor udvikling i byen og i løbet af få år til at blive en "rigtig" stationsby og Sæbybanens næst betydeligste strækningsstation med driftige virksomheder, et sygehus og et apotek.

Dronninglund Station åbnede den 18. juli 1899 sammen med Nørresundby-Sæby-Frederikshavn banen, og var indtil 1914 en større mellemstation. Den 11. november 1914 åbnedes den lille sidebane fra Ørsø til Aså, hvis tog alle førtes via Ørsø til Dronninglund, hvor Dronninglund dermed blev et lille og beskedent, jernbane knudepunkt.

Før Sæbybanen blev anlagt, havde Asaa været en af Østvendsyssels driftigste handelsbyer og var derfor også med i overvejelserne da Sæbybanen blev "udstukket". Efter at Sæbybanen åbnede, ændredes forholdene sig drastisk og i løbet af en periode på ca. 10 – 15 år gik det så stærkt med udviklingen i Dronninglund, at byen overhalede Asaa som den betydeligste handelsby.

Dronninglund Station havde et ganske godt trafikgrundlag frem til stationen blev nedlagt den 31. marts 1968: men Dronninglund Stationsbygning overlevede frem til 1969-1970, hvor stationsbygningen blev nedrevet for at give plads til udvidelsen af Stationsvej med parkeringspladser og nye bygninger Sundhedshuset Stationsvej 4 (bygget i 1972) og Menu på Stationsvej 2 (bygget i 1970).


Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
Nedrevet1969-1970
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
StednavneforkortelseDrl
Højdeplacering over havet22,5 meter
GPS koordinater57.160538789318046,10.29456539242963

Billede af Dronninglund Station.
Billede af Dronninglund Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1946 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1946 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Rørholt
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1946
Note: Id: L01572_023.tif


Historisk kort over Dronninglund Station
Dronninglund Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ørsø Station (Øø) lå 40,2 km. fra første station.

Ørsø station var i starten kun station på Sæbybanen (Nørresundby-Sæby-Frederikshavn), den 11. november 1914 kom der også en stikbane til Asaa, som udgik fra Ørsø.

Asaa banen udgik fra stationens østlige ende, og togene på den lille sidebane benyttede almindeligvis stationens spor 2. Spor 1, 2 og 3 var alle perronspor, så der her kunne krydses samtidig med, at Asaa-toget holdt ved perron. I Ørsø afgrenede banen til Asaa i forlængelse af overhalingssporet.

Begge baner blev nedlagt den 31. marts 1968.


Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseLedvogtervej 5, 9330 Dronninglund
StednavneforkortelseØø
Højdeplacering over havet30,7 meter
GPS koordinater57.176152,10.334241

Billede af Ørsø Station.
Billede af Ørsø Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: Ørsøvej 94 - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Ørsøvej 94, Ørsø, 9330 Dronninglund
Vejnavn: Ørsøvej
Husnummer: 94
Lokalitet: Ørsø
Postnummer: 9330
By: Dronninglund
Sogn: Dronninglund
Matrikelnummer: 27r, Ørsø Fjerding, Dronninglund
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1956
Note: Id: AAL_00834_040.tif


Historisk kort over Ørsø Station
Ørsø Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1949
Åbnet1949
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet26,8 meter
GPS koordinater57.177235,10.360103

Billede af Skelgaarden Trinbræt.
Billede af Skelgaarden Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1964 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1964 -
Person: Hans Fynbo
Bygningsnavn: (Skelgården)
Sted: Danmark, Jylland, Agersted
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1964
Note: Id: H13125_003.tif


Historisk kort over Skelgaarden Trinbræt
Skelgaarden Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseVoersåvej 2, 9330 Dronninglund
Højdeplacering over havet14,4 meter
GPS koordinater57.196938,10.381630

Billede af Agersted Station.
Billede af Agersted Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1964 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1964 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Agersted
Vejnavn: Nørregade 4 tomt
Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1964
Note: Id: H13125_017.tif


Historisk kort over Agersted Station
Agersted Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1960
Åbnet1960
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet18,0 meter
GPS koordinater57.208561,10.386172

Billede af Gammel Agersted Trinbræt.
Billede af Gammel Agersted Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1965 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: Strudsholmvej 3 - 1965 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Strudsholmvej 3, Agersted, 9330 Dronninglund
Vejnavn: Strudsholmvej
Husnummer: 3
Lokalitet: Agersted
Postnummer: 9330
By: Dronninglund
Sogn: Agersted
Matrikelnummer: 10s, Agersted Fjerding, Voer
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1965
Note: Id: AAL_02813_003.tif


Historisk kort over Gammel Agersted Trinbræt
Gammel Agersted Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1949
Åbnet1949
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet10,2 meter
GPS koordinater57.220092,10.390894

Historisk kort over Lunderhede Trinbræt
Lunderhede Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseFjembhedevej 7A, 9330 Dronninglund
Højdeplacering over havet9,5 meter
GPS koordinater57.234350,10.386447

Billede af Præstbro Station.
Billede af Præstbro Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1948-1952 - Præstbro station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Præstbro
Vejnavn: Fjembhedevej
Husnummer: 7
Lokalitet: Præstbro
Postnummer: 9330
By: Dronninglund
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL04-A1_035_026.tif


Historisk kort over Præstbro Station
Præstbro Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1952
Åbnet1952
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet13,2 meter
GPS koordinater57.255503,10.371395

Historisk kort over Idskov Trinbræt
Idskov Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
Nedrevet2018 (Ultimo) - pakhuset eksister stadig og er omdannet til boliger.
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseAnlægsvej 18, 9352 Dybvad
Højdeplacering over havet18,0 meter
GPS koordinater57.273929,10.361459

Billede af Dybvad Station.
Billede af Dybvad Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Dybvad
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B07138_017.tif


Historisk kort over Dybvad Station
Dybvad Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1949
Åbnet1949
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet36,1 meter
GPS koordinater57.30430879222007,10.379235307176991

Billede af Haven Trinbræt.
Billede af Haven Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1961 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1961 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Hørby
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1961
Note: Id: H10939_015.tif


Historisk kort over Haven Trinbræt
Haven Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hørby Station (Hrb) lå 58,8 km. fra første station.

Hørby Station blev anlagt til Sæbybanen i 1899 og var tegnet af arkitekt Paul Severin Arved Paulsen. Sporareal blev udvidet betydeligt ved Hjørring-Hørby Jernbane tilslutning. Hjørring-Hørby Jernbanen fik egen perron, et omløbs- og et opstillingsspor, hvor der var direkte adgang til den sydlige tosporet remise med vandforsyning og overnatningslokaler.

Hørby stationsby bestod ved Sæbybanens anlæg af nogle få huse, men voksede stærkt, og blev over tid til en stationsby af hvis størrelse. Med Hjørring-Hørby Jernbane tilslutning og dermed en ny jernbaneforbindelse til Hjørring, fik Hørby til at vokse endnu mere.

Hørby som station, fik dog ikke den betydning for Hjørring-Hørby banen som man skulle tro. I driftsåret 1930/1931 havde Hjørring-Hørby Jernbane i alt godt 10.000 rejsende mellem Hørby og stationerne mellem Hørby og Hjørring. Godstrafikken fra Hørby og stationerne frem til Hjørring var ret beskeden.

Hørby station var udstyret med drejeskive og tosporet remise. Hørby station havde både forbindelse til Hjørring og Sæby, men det var Sæbybanen, som varetog ekspeditionen på stationen.


Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseEnebærvej 5, 9300 Sæby
StednavneforkortelseHrb
Højdeplacering over havet34,1 meter
GPS koordinater57.321496,10.383022

Billede af Hørby Station.
Billede af Hørby Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: Enebærvej 5 - Hørby Station - 1957 -
Person: Bygningsnavn: Hørby Station
Sted: Enebærvej 5, Hørby, 9300 Sæby
Vejnavn: Enebærvej
Husnummer: 5
Lokalitet: Hørby
Postnummer: 9300
By: Sæby
Sogn: Hørby
Matrikelnummer: 46, Den sydlige Del, Hørby
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1957
Note: Id: AAL_00909_056.tif


Historisk kort over Hørby Station
Hørby Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1955
Åbnet1955
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet26,0 meter
GPS koordinater57.325071,10.414592

Historisk kort over Volstrup hede Trinbræt
Volstrup hede Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Volstrup Station lå 62,7 km. fra første station.

Volstrup Station blev nedsat til trinbræt på Sæbybanen i de sidste driftsår.


Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseVolstruphedevej 63, 9300 Sæby
Højdeplacering over havet24,0 meter
GPS koordinater57.323543,10.438057

Billede af Volstrup Station.
Billede af Volstrup Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1959 - Volstrup Station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Volstrup
Vejnavn: Volstruphedevej
Husnummer: 63
Lokalitet: Volstrup
Postnummer: 9300
By: Sæby
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Bygget 1899 og åbnede 1899.07.18, nedlagt 1968.03.31 Arkitekt:
Paul Severin Arved Paulsen Volstrup Station blev nedsat til trinbræt

på Sæbybanen i de sidste driftsår
Id: B05693_015.tif


Historisk kort over Volstrup Station
Volstrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1951
Åbnet1951
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet27,4 meter
GPS koordinater57.322405,10.490466

Historisk kort over Lyngsåvej Trinbræt
Lyngsåvej Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sæby Station (Sæ) lå 68,0 km. fra første station.

Sæby station blev endestation den 27. maj 1962, da strækningen mellem Sæby og Frederikshavn blev nedlagt.


Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
ArkitektThomas Arboe
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet15,0 meter
GPS koordinater57.33222038653232,10.513707017906388

Historisk kort over Sæby Station
Sæby Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kurhotellet Trinbræt lå 68,6 km. fra første station.

Kurhotellet trinbræt var fra 1955 kun åbent i sommer perioden.


Byggeår1903
Åbnet1903
Nedlagt1962.05.27
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet16,4 meter
GPS koordinater57.337963,10.513048

Historisk kort over Kurhotellet Trinbræt
Kurhotellet Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1962.05.27
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet15,7 meter
GPS koordinater57.36606886913157,10.504381922022867

Historisk kort over Sulbæk Trinbræt
Sulbæk Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Understed Station lå 74,5 km. fra første station.

Understed blev nedsat til trinbræt de sidste år Sæbybanen var åben.


Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1962.05.27
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseNordvej 5, 9900 Frederikshavn
Højdeplacering over havet10,6 meter
GPS koordinater57.390223,10.510155

Historisk kort over Understed Station
Understed Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bangsbo Billetsalgssted lå 77,7 km. fra første station.

Bangsbo havde stationsbygning, men var kun billetsalgssted. De sidste aktive år på Sæbybanen blev Bangsbo nedsat til trinbræt.


Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1962.05.27
NedrevetNedrevet
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
Højdeplacering over havet8,3 meter
GPS koordinater57.419214,10.518390

Historisk kort over Bangsbo Billetsalgssted
Bangsbo Billetsalgssted - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Frederikshavn Godsbanegård (Fh) lå 80,6 km. fra første station.

Frederikshavn Godsbanegård åbnede sammen med Sæbybanen den 18. juli 1899 og fik forbindelse til Nørresundby over Sæby. Sæbybanens persontog fik endestation på Frederikshavn statsbanestation, men Sæbybanen havde sin egen godsstation, Frederikshavn Godsbanegård, lige syd for statsbanestationen mellem Rimmensgade og Vinkelvej. Ud over godsbanegården, så havde Sæbybanen også eget remiseanlæg og drejeskive.

Officielt har Sæbybanen aldrig haft personekspedition i Frederikshavn, men i vinterkøreplansperioden 1931-1932 var Godsbanegården Stationen endestation for enkelte persontog fra Sæby.

Delstrækningen Sæby-Frederikshavn blev nedlagt den 27. maj 1962 efter ønske fra Frederikshavn kommune, som slap af med 16 jernbaneoverskæringer og fik rådighed over godsstationens 19.000 m² centralt beliggende jord til byudvikling. Frederikshavn Godsbanegård blev nedlagt ved samme lejlighed og hovedbygningen blev til fragtmandscentral.

Frederikshavn Godsbanegård blev nedrevet i 1978.


Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1962.05.27
Nedrevet1978
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
StednavneforkortelseFh
Højdeplacering over havet9,9 meter
GPS koordinater57.437490,10.531400

Historisk kort over Frederikshavn Godsbanegård
Frederikshavn Godsbanegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Frederikshavn Station (Fh) [1871-1979] var Nørresundby-Sæby-Frederikshavn's endestation og lå 81,2 km. fra første station.

Frederikshavns første station blev indviet 15. august 1871 sammen med Vendsysselbanen, der i første omgang gik fra Nørresundby over Hjørring til Frederikshavn. Senere kom der forbindelse til Aalborg Banegård via Jernbanebroen over Limfjorden, som blev åbnet for trafik 8. januar 1879.

Frederikshavns oprindelige station lå 3-400 meter vest for den nuværende, mellem Rådhus Alle og Parallelvej, hvor der nu er rådhus og andre kommunale institutioner – navnet Jernbanegade minder stadig om denne placering. Frederikshavn Posthus og et pakhus var integreret i bebyggelsen, som var tegnet af N.P.C. Holsøe.

Banens indføring til byen var også en anden end den nuværende: øst for Flade Engvej fortsatte banen ad Vendsysselvej og Skagensvej, som er anlagt på det tidligere banetracé. Gartnerstien mellem Vestergade og Asylgade er også en rest af dette tracé.

Frederikshavns første station blev udgangspunkt for Skagensbanen mellem Frederikshavn og Skagen, da denne åbnede i 1890. Den var i starten smalsporet (1.000 mm) og blev først omlagt til normalspor i 1924.

Den 18. juli 1899 blev Sæbybanen indviet mellem Nørresundby og Frederikshavn over Sæby. Dens persontog fik også endestation her, men Sæbybanen havde sin egen godsstation Frederikshavn Godsbanegård lige syd for statsbanestationen mellem Rimmensgade og Vinkelvej (taget i brug samtidig med Sæbybanen). Frederikshavn Godsbanegård blev nedlagt den 27. maj 1962.

Delstrækningen Sæby-Frederikshavn blev nedlagt i 1962 efter ønske fra Frederikshavn kommune, som slap af med 16 jernbaneoverskæringer og fik rådighed over godsstationens 19.000 m² centralt beliggende jord til byudvikling.

15. august 1891 tog man et 1.400 meter langt havnespor i brug. Det gik fra Rimmensgade mod syd ad den nuværende Rådhus Alle – som altså også er anlagt på banetracé – til færgekajen. Herfra gik to havnespor mod nordøst langs Toldbodkaj, og det ene fortsatte ud på Kulkaj. Sporet til havnen var trestrenget indtil 1924, så Skagensbanen også kunne bruge det. Ude på havnen var smalspor og normalspor adskilt.

Denne var efterhånden blevet noget medtaget og højst utidssvarende, og i mange år ønskedes en ny banegård, noget bedre beliggende for by og havn. Allerede i 1945 blev det besluttet at flytte Frederikshavns første station, men det skete først i 1979.

Efter 3 års anlægsarbejder kunne en ny station tages i brug i1979, og den gamle blev nedrevet i 1980 og kun posthuset blev bevaret. Den nye station blev i 1979 bygget på adressen Havnepladsen 30, 9900 Frederikshavn. Den er anlagt på opfyldt havbund, så der var god plads til et stort godsbaneterræn og med faciliteter til servicering af jernbanemateriellet.


Byggeår1871
Åbnet1871.08.15
Nedlagt1979
Nedrevet1980
ArkitektN.P.C. Holsøe
StednavneforkortelseFh
Højdeplacering over havet8,0 meter
GPS koordinater57.441697,10.534932

Postkort med Frederikshavn Station.
Postkort med Frederikshavn Station.
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1910.10.08 (Postgået)


Noter:

Flensborg Lager. Eneret.


Historisk kort over Frederikshavn Station
Frederikshavn Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Nørresundby-Sæby-Frederikshavn

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Dengang der gik tog til Sæby, Fjerritslev, Hadsund og Hvalpsund
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Dengang der gik tog til Sæby, Fjerritslev, Hadsund og Hvalpsund
Finn Madsen og Frank Sørensen
2009
23
Aalborg
Limfjordsbanen
Jernbanehistorisk Årbog 93
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbanehistorisk Årbog 93
Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl.
93
64

Bane Bøger ApS
87-88632-42-3
Nordjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordjyske jernbaner
Niels Jensen
1976
119
København
J. Fr. Clausen
87-11-03756-3
Nørresundby og Jernbanen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nørresundby og Jernbanen
P. M. Hjermind, Per Thomsen, Finn Madsen
2015
36


Sæbybanen: historiske træk og fortællinger
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sæbybanen: historiske træk og fortællinger
Arnold Andersen
1999
144
Dronninglund
Nord-Press
87-89109-62-7