Aalborg-Nørresundby Jernbane - operatør: DSB

I de første otte år efter Vendsysselbanens indvielse den 15. august 1871, var der færgedrift mellem Aalborg og Nørresundby.

Jernbanebroen mellem Aalborg og Nørresundby, kendt som Aalborg-Nørresundby Jernbanebro, har gennem årene været en afgørende forbindelse mellem de to byer og et symbol på regionens infrastrukturudvikling. Fra sin oprindelse som en svingbro til dagens moderne struktur har broen spillet en central rolle i transporten og udviklingen af området omkring Limfjorden.

Den første version af Limfjordsbroen blev indviet den 16. august 1879 efter flere års byggeri. Kontrakt blev underskrevet med det franske Compagnie de Fives-Lille, og arbejdet på broen begyndte i juni 1874. Brobyggeriet stod over for betydelige udfordringer på grund af det 30 meter dybe lag mudder på fjordbunden, hvilket resulterede i tragiske tab af 14 menneskeliv og tekniske vanskeligheder. Den oprindelige bro var en svingbro og repræsenterede en stor ingeniørmæssig bedrift på sin tid. Den første bro var en svingbro den kom til at koste 2.729.353 kr.

I 1904 blev broen ombygget til at fungere med elektricitet og kunne bedre imødekomme den stigende trafik over Limfjorden.

Den nuværende jernbanebro blev anlagt mellem 1935 og 1938. Denne bro blev flyttet fra Frederikssund, hvor den havde været en del af den Sjællandske Midtbane, og genopbygget i Aalborg. Broen erstattede den gamle svingbro og har siden været en nøglekomponent i regionens infrastruktur.

Aalborg-Nørresundby Jernbanebro er en enkeltsporet klapbro med en kontravægt på 400 tons. Broen er 403 meter lang og har en bredde på 5,7 meter med en gennemsejlingsbredde på 29 meter. Den åbnes omkring 4.000 gange årligt for skibstrafik og tjener som en vigtig passageway for både fragt- og fritidsskibe.

Gennem årene har jernbanebroen været genstand for flere påsejlinger og ulykker. Blandt de mest alvorlige var en kollision i 1956, hvor to brofag kollapsede, og en hændelse i 2012, hvor broklappen blev påsejlet og krævede omfattende reparationer.

I 2017 blev Kulturbro-Aalborg, en kombineret gang- og cykelbro, åbnet på vestsiden af jernbanebroen. Projektet blev iværksat for at imødekomme behovet for en sikker og rummelig sti til fodgængere og cyklister og repræsenterede et skridt fremad i udviklingen af regionens infrastruktur.

Aalborg-Nørresundby Jernbanebro forbliver et vigtigt ikon for regionen og et symbol på samhørighed mellem de to byer. Dens historie og tekniske betydning afspejler den fortsatte udvikling og vækst i området omkring Limfjorden, og dens rolle som en vital transportforbindelse forbliver uundværlig for lokalsamfundet og handel i regionen.

Vigtige stamdata for Aalborg-Nørresundby Jernbane


Jernbanens længde i km 2,6
BaneforkortelseDSB
Statstilskud i %100 %
Jernbanen åbnet1879.08.16
Persontrafik nedlagtI drift
Godstrafik nedlagtI drift
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeDobbeltspor
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast

Aalborg-Nørresundby Jernbane har eller har haft følgende stoppesteder




Aalborg Station (Ab) er Aalborg-Nørresundby Jernbane banens første station

Aalborg Station åbnede den 18. september 1869 som endestation for jernbanen fra Randers til Aalborg. Aalborg Station blev indviet af Kong Christian den 9. den 18. september 1869, hvor den nye jernbanestrækning fra Randers til Aalborg blev indviet. Dagen efter indledtes den daglige drift med tre tog i hver retning. Ved etableringen af Aalborg Station var Aalborg den næststørste by i Jylland med 11.700 indbyggere. Aalborg Station var en statelig og pompøs bygning tegnet af N.P.C. Holsøe, med en nyfortolkning af den norditalienske renæssance. Aalborg Station var en større udgave af den på tidspunktet 4 år yngre Nyborg station nr. 2. I de første driftsår var der kun ca. 165 frarejsende passagerer på de 3 afgange om dagen. 

Aalborgs første banegård var bygget så stor og tilsyneladende rummelig ved åbningen, at man skulle tro, at den aldrig ville få pladsproblemer, men både Aalborg by og de mange banerne havde vokseværk, hvor især optagelsen af Aalborg Privatbaner skabte pladsproblemer:

  • Den 16. august 1879 blev Aalborg Station forbundet nordpå til Vendsysselbanen med den første jernbanebroen over Limfjorden. 
  • Den 19. marts 1897 åbnede Fjerritslev-Nørresundby Jernbane - (FNSJ) og den 18. juli 1899 åbnede strækningen Nørresundby-Sæby-Frederikshavn (Sæbybanen). Begge strækninger lå nord for Limfjorden, men næsten alle tog udgik fra Aalborg Banegård. 
  • Den 15. juli 1899 åbnede Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane, der i 1910 blev forlænget til Hvalpsund (by). I starten udgik banens tog fra Svenstrup station men med den nye Aalborg Station i 1902 førtes togene til Aalborg. 
  • Den 2. december 1900 blev Aalborg Station udgangspunkt for Aalborg-Hadsund Jernbane, der gik fra Aalborg gennem det østlige Himmerland til Hadsund.

Aalborgs første station blev for lille og den 8. december 1902 åbnede den nye og nuværende Aalborg Station, som kom til at afløse stationen fra 1869. Den nuværende Aalborg Station, er placeret ca. 300 meter syd for den oprindelige Aalborg Station, og er tegnet af Arkitekt Thomas Arboe. Thomas Arboe udførte tilsvarende byggerier i perioden 1883-1903, bl.a. stationerne i Nyborg og Kolding, stationsbygningerne er inspireret af Aalborgs først station. Selv om Aalborgs nye station har to tårne, er elementerne taget direkte fra N.P.C. Holsøe første station. Thomas Arboe Har ikke lavet tilsvarende arkitektoniske bygninger andre steder. Thomas Arboe tilføjede en praktisk detalje på Aalborg Station, som er renæssanceuret på toppen af bygningen, hvilket er et kendt og gennemgåede element fra andre store jyske stationer.

På trods af stigende trafik i begyndelsen af århundredet fik Aalborg Stations hovedbygning og perronerne ikke større forandringer og udvidelser. Her havde Hadsundbanen sine egne to perroner. Fjerritslev- og Sæbytogene holdt til på perron 3, der frem til 1915 ikke havde venterum for de rejsende. I 1915 opførte privatbanen en træbygning på perronen samtidig med en ændring og forlængelse af perronen.

Sidst i 1960'erne blev privatbanerne nedlagt:
  • Sæbybanen blev nedlagt den 31. marts 1968.
  • Fjerritslev-Nørresundby den 1. april 1969.
  • Hvalpsund den 1. april 1969.
  • Hadsundbanen den 1. april 1969.
 
Aalborg Station havde indtil 1970'erne et stationsareal, som var plastret til med mange småbygninger, der siden over en årrække er blev fjernet. Aalborg Stationen ligger i dag smukt renoveret både Indvendigt og udvendigt. Aalborg Stationen blev fredet i 1992 og den oprindelige Aalborg Station fra 1869 blev nedrevet i 1904.

I 2003 blev Aalborg Station på den nye Aalborg Nærbane, der betjener syv stationer i og omkring Aalborg mellem Nørresundby i nord og Skørping i syd. I 2017 blev den regionale jernbanedrift fra Aalborg station til Skørping og Frederikshavn overdraget fra DSB til jernbaneselskabet Nordjyske Jernbaner.


Byggeår1900
Åbnet1902.12.08
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseJohn F. Kennedys Pl. 3, 9000 Aalborg
StednavneforkortelseAb
Højdeplacering over havet4,4 meter
GPS koordinater57.043181,9.917006

Billede af Aalborg Station.
Billede af Aalborg Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.09.25 09:58:49
Download billede

Historisk kort over Aalborg Station
Aalborg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Limfjordsbroen Jernbanebro [1879-1938] ligger 1,8 km. fra første station.

Vendsysselbanen blev indviet den 15. august 1871 og de første 8 år var der færgedrift mellem Aalborg og Nørresundby. I oktober 1873 blev der skrevet kontrakt med det franske firma "Compagnie de Fives-Lille", og i allerede juni 1874 begyndte arbejdet, på broen mellem Aalborg og Nørresundby. Arbejdet startede med de syv bropiller, som skulle bære broen. Opførslen af bropillerne var vanskeliggjort af det over 30 meter dybe mudder, som lå på fjordbunden og byggeriet endte med at koste 14 mennesker livet.

Brobyggeriet blev afsluttet i 1878, og broen kunne indviet den 16. august 1879.

Limfjordsbroen var en svingbro og på tidspunktet det hidtil største ingeniørarbejde i Danmark og kom til at koste 2.729.353 kr.


Byggeår1878
Åbnet1879.08.16
Nedlagt1938.04.23
Nedrevet1938
ArkitektCompagnie de Fives-Lille
Højdeplacering over havet0,0 meter
GPS koordinater57.058522352578706,9.910678769717217

Postkort med Limfjordsbroen Jernbanebro.
Postkort med Limfjordsbroen Jernbanebro. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1908.03.16 (Postgået)


Historisk kort over Limfjordsbroen Jernbanebro
Limfjordsbroen Jernbanebro - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nørresundby Station (Ns) [1907-1972] er Aalborg-Nørresundby Jernbane banens endestation og ligger 2,6 km. fra første station.

Den første Station i Nørresundby åbnede i 1871 som endestation for Vendsysselbanen (Nørresundby til Frederikshavn), der blev indviet den 15. august 1871. Den 8. januar 1879 kom der forbindelse til Aalborg Banegård via den nye jernbanebro over Limfjorden.

Den første stationsbygning blev opført i træ som en midlertidige stationsbygning. Stationsbygningen var Fredericias første banegård fra 1866, som var en simpel lav træbygning, der blev flyttet til Nørresundby, hvor den i lidt udvidet form tjente som "midlertidig" stationsbygning. Den midlertidige station kom dog til at stå frem til 1907, før den blev afløst af en ny station og kort tid efter blev træbygningen revet ned.

Nørresundby station blev et vigtigt knudepunkt i jernbanetrafikken i Nordjylland. Der åbnede mange baner med tilslutning til Nørresundby station: både Fjerritslevbanen (Nørresundby-Fjerritslev) den 19. marts 1897 og den 18. september 1899 åbnede Sæbybanen (Nørresundby-Sæby-Frederikshavn). Da Fjerritslev-Nørresundby Jernbane åbnede den 19. marts 1897, fik banen tilslutning til DSB's station i Nørresundby. Herfra blev persontogene i et vist omfang ført frem til et midlertidigt trinbræt ved Vesterbrogade/Østerbrogade indtil Fjerritslev-Frederikshavn Jernbanes egen station ved Nørresundby Havn kunne tages i brug den 18. juli 1899 sammen med banens anden etape til Frederikshavn. Stationen blev hurtigt en stor godsstation med en mængde firmaspor og overtog DSB's havnebane i år 1900.

Nørresundby Havnestation eller Nørresundby H – hvor H altså ikke stod for hovedbanegård – skulle have været Fjerritslev-Frederikshavn banens centrale driftsstation, men i stedet blev der etableret samarbejde med de to "søndenfjords" privatbaner Aalborg-Hadsund Jernbane og Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane.

De 3 selskaber opførte i 1901 fælles værksted og remise og indviede den 8. december 1902 deres fælles togleder-, gods- og lokomotivstation Aalborg G. Samme år blev den udvidede Aalborg Station indviet, hvorefter langt de fleste privatbanetog fik endestation i Aalborg. Den 16. oktober 1902 oprettede de 3 selskaber det fælles driftsselskab Nordjyllands Forenede Privatbaner, som skiftede navn til Aalborg Privatbaner i 1915 efter at Hjørring Privatbaner også var opstået.

Efter forbindelse til Aalborg station udgik næsten alle tog fra Aalborg station, og det var kun togene til Fjerritslev og via Vendsysselbanen, der standsede på Nørresundby Station. Togene mod Frederikshavn via Sæbybanen stoppede på Nørresundby Havnestation. Fjerritslevbanen blev nedlagt den 1. april 1969 og Nørresundby havnestation lukkede sammen med Sæbybanen, der blev nedlagt den 31. marts 1968 og stationsbygningen blev nedrevet få år senere.

Nørresundby Station blev nedlagt i 1972.

I 2003 åbnede den nye Lindholm Station (trinbræt) ca. 300 meter nord for den gamle Nørresundby Station.


Byggeår1907
Åbnet1907
Nedlagt1972
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStationsvej 10, 9400 Nørresundby
StednavneforkortelseNs
Højdeplacering over havet2,9 meter
GPS koordinater57.064842,9.908772

Billede af Nørresundby Station.
Billede af Nørresundby Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.09.08 13:49:35
Download billede

Historisk kort over Nørresundby Station
Nørresundby Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Aalborg-Nørresundby Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Nordjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordjyske jernbaner
Niels Jensen
1976
119
København
J. Fr. Clausen
87-11-03756-3