Aalborg-Nørresundby Jernbane - (DSB)


I de første otte år efter Vendsysselbanens indvielse d. 15. august 1871, var der færgedrift.

Oktober 1873 blev der skrevet kontrakt med franske Compagnie de Fives-Lille, som begyndte arbejdet på Limfjordsbroen i juni 1874.

Broen blev indviet d. 16. august 1879.

Brobyggeriet var vanskeligt på grund af 30 meter dybt lag mudder på fjordbunden, hvilket gjorde at byggeriet kostede 14 mennesker livet.

Den første bro var en svingbro den kom til at koste 2.729.353 kr.

I 1904 blev Limfjordsbroen ombygget til betjening med elektricitet.

Den nuværende jernbanebro blev anlagt mellem 1935 og 1938. Broen var genbrug fra
Frederikssund, hvor den var en del af den Sjællandske Midtbane, som blev nedlagt i 1936. Broen blev flyttet til Aalborg og den er placeret på nye bropiller ca. 30 meter øst for den gamle bro, og delvist opbygget af den nedlagte bro. Bropillerne fra den Gamle Limfjordsbro kan stadig ses.


Vigtige stamdata for Aalborg-Nørresundby Jernbane (DSB) jernbanen

Jernbanens længde i km2,6
Statstilskud i %100
Jernbanen åbnet1879.08.16
Persontrafik nedlagtI drift
Godstrafik nedlagtI drift
Jernbanen nedlagtI drift

Aalborg-Nørresundby Jernbane (DSB) jernbanen har følgende stationer

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferet Aalborg 2 Station (Ab)0,0
Stedet er fotograferet Nørresundby Gamle Station (Ns)2,6

Aalborg 2 Station er Aalborg-Nørresundby Jernbane banens første station

Byggeår1902
Åbnet1902
ArkitektThomas Arboe
AdresseJohn F. Kennedys Plads 3, 9000 Aalborg
Stations forkortelseAb
GPS koordinater57.043181, 9.917006

Aalborg station åbnede d. 18. september 1869 som endestation for jernbanen Randers-Aalborg jernbane. I 1879 blev stationen forbundet nordpå til Vendsysselbanen med den første jernbanebroen over Limfjorden.

D. 19. marts 1897 åbnede Fjerritslev-Nørresundby Jernbane - (FNSJ) og d. 18. juli 1899 åbnede strækningen Nørresundby-Sæby-Frederikshavn (Sæbybanen). Begge strækninger lå nord for Limfjorden, MEN næsten alle tog udgik fra Aalborg Banegård.

D. 15. juli 1899 åbnede Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane, der i 1910 blev forlænget til Hvalpsund (by). I starten udgik banens tog fra Svenstrup station men men den nye Aalborg station i 1902 førtes togene gennem til Aalborg.

I 1900 blev stationen desuden udgangspunkt for Aalborg-Hadsund Jernbane, der gik fra Aalborg gennem det østlige Himmerland til Hadsund.

Sidst i 1960erne blev privatbanerne nedlagt: Sæbybanen blev nedlagt i 31. marts 1968, Fjerritslev-Nørresundby d. 1. april 1969, Hvalpsund d. 1. april 1969 og Hadsundbanen d. 1. april 1969.

Den oprindelige banegårdsbygning fra 1869 var tegnet af N.P.C. Holsøe men den blev erstattet i 1902 af den nuværende bygning tegnet af Thomas Arboe.

Aalborg Stationen blev fredet i 1992.

Den meget smukke ålborg stationDen meget smukke ålborg station - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.07.23

Google maps over Aalborg 2 Station

Historisk kort over Aalborg 2 StationAalborg 2 Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Nørresundby Gamle Station er Aalborg-Nørresundby Jernbane banens endestation og ligger 2,6 km. fra første station.

Byggeår1907
Åbnet1907
Nedlagt1972
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStationsvej 10, 9400 Nørresundby
Stations forkortelseNs
GPS koordinater57.064842, 9.908772

Den nuværende Nørresundby station er Nørresundby station nr. 2. Den første blev åbnet i 1871 som endestation for Vendsysselbanen (Nørresundby til Frederikshavn), der blev indviet d. 15. august 1871. D 8. januar 1879 kom der forbindelse til Aalborg Banegård via den nye jernbanebroen over Limfjorden.

Den første stationsbygning blev opført i træ som en midlertidige løsning. Den midlertidige station kom dog til at stå frem til 1907, før den nuværende station blev opført.

Nørresundby station blev et vigtigt knudepunkt i jernbanetrafikken i Nordjylland. Der åbnede mange baner med tilslutning til Nørresundby station: både Fjerritslevbanen (Nørresundby-Fjerritslev) d. 19. marts 1897 og d. 18. september 1899 åbnede Sæbybanen (Nørresundby-Sæby-Frederikshavn). Efter forbindelse til Aalborg station udgik næsten alle tog fra Aalborg station, og det var kun togene til Fjerritslev og via Vendsysselbanen, der standsede på Nørresundby Station. Togene mod Frederikshavn via Sæbybanen stoppede på Nørresundby Havnestation. Sæbybanen blev nedlagt 31. marts 1968 og Fjerritslevbanen blev nedlagt 1. april 1969.

Nørresundby Station blev nedlagt i 1972.

I 2003 åbnede den nye Lindholm Station (trinbræt) ca. 300 meter nord for den gamle Nørresundby Station.

Den nu nedlagte Nørresundby stationDen nu nedlagte Nørresundby station - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.10.31

Google maps over Nørresundby Gamle Station

Historisk kort over Nørresundby Gamle StationNørresundby Gamle Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Copyright © 2008-2017 By danskejernbaner.dk E-Mail: mail@danskejernbaner.dk