Bramming-Ribe-Tønder Jernbane, et vigtigt stykke jernbanehistorie i Danmark, blev etableret som et led i bestræbelserne på at forbedre transportforbindelserne, især efter tabet af oplandet omkring Ribe i kølvandet på krigen i 1864. Optaget på Jernbaneloven af 16. april 1873, blev banen en realitet den 1. maj 1875.
Efter vedtagelsen af Lunderskov-Esbjerg-banen blev det klart, at Ribe havde brug for bedre transportmuligheder. Lovgivningen om anlæg af en jernbane fra Bramming til Ribe blev endelig godkendt den 16. april 1873. Byggeriet begyndte kort efter, og banen åbnede for trafik den 1. maj 1875.
Banen blev indviet i faser. Strækningen sydfra til Bredsted blev åbnet den 17. oktober, og resten af banen fra Bredsted over grænsen til Ribe blev indviet den 15. november 1887. Fra tysk side blev banen betragtet som en forlængelse af Marskbanen fra Elmshorn. Den første del af Marskbanen til Glückstadt åbnede i 1844, og fra 1886 blev den gradvist udvidet nordpå. Problemer med lovgivningen på den danske side forsinkede imidlertid processen. Lovforslaget blev først fremsat i parlamentet i 1881/82. Arbejdet blev først sat i gang, da erhvervsmanden C.F. Tietgen engagerede sig i anlægsarbejdet og opnåede en koncession til banen gennem en kongelig resolution.
Driften af Bramming-Ribe-Tønder Jernbane blev varetaget af DSB, og den 1. juli 1896 blev anlægget officielt overdraget til DSB efter afslutningen af Forfatningskampen. En bemærkelsesværdig detalje ved banen var, at den indtil 1920 krydsede den dansk-tyske grænse ved Vedsted/Hviding. Den tyske station Hviding og den danske station Vedsted delte en fælles banegårdsbygning, som var en af Europas længste. Senere blev der etableret et statshospital i bygningen, som stadig eksisterer den dag i dag. Banegården blev senere erstattet af Hviding trinbræt, placeret lidt længere mod syd.
Bramming-Ribe banen åbnede den 1. maj 1875, men Sejstrup fik først et Billetsalgssted den 29. maj 1875 efter kraftig opfordring fra beboerne i Sejstrup og omegn. I starten var Sejstrup Billetsalgssted bare en simpel lille jordperron og et beskedent venteskur og der var billetsalg fra vogterhus nummer 3.
Forsamlingshuset blev bygges i 1890 ud for Sejstrup Billetsalgssted, efter sognets beboere var blevet enige om, at denne placering ville være praktisk og nemt for de foredragsholdere, som kom rejsende med toget til forsamlingshuset mange møder.
I 1916 blev venteskuret nedrevet og året efter i 1917 blev der bygget en lille ekspeditionsbygning hvor billetsalget flyttede over. I Billetsalgsstedets ventesal var der en stor kakkelovn, en bænk langs øst- og nordvæggen, et langt bord og både ved bordet og ved udgangsdøren var der placeret en spytbakke.
Frem til 1950'erne var Sejstrup Billetsalgssted manuel betjening med flere ekstra opgaver, hvor der skulle bommene lukke op og i hver gang et tog skulle passere og om vinteren skulle der også bæres brænde ind og tændes op i ventesalens kakkelovn og billetsalget skulle passes.
Efter overkørslen i Sejstrup blev til en ubevogtet jernbaneoverskæring med blinklys, blev Sejstrup Billetsalgssted Den 2. juni 1957 nedsat til trinbræt og ekspeditionsbygning blev nedrevet i 1971.
Efter overkørslen i Sejstrup var blev til en ubevogtet, skete der en alvorlig ulykke den 14. september 1958, hvor en borger fra Hunderup blev dræbt af toget.
Sejstrup Trinbræt havde et privat firmaspor for "A/S Vestkystens Korn- og Foderstofforretning" i perioden 1974-1989.
Andre navne. Sejstrup blev i starten stavet Seistrup.
Byggeår
1957
Åbnet
1957.06.02
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Kirkevej 80A, 6740 Bramming
Stednavneforkortelse
Sej
Højdeplacering over havet
13,4 meter
GPS koordinater
55.435316,8.733488
Billede af Sejstrup Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.07.11 10:21:06 Download billede
Sejstrup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Farup Billetsalgssted startede i vogterhus nr. 8 ved overkørsel 31. Farup fik i 1923 en særskilt ekspeditionsbygning med billetsalg placeret på modsatte side af sporet.
Farup Billetsalgssted ekspeditionsbygning fra 1923 var opført som blank mur i røde sten på cementsokkel, pyntet med hvide "murbånd" og nogle pudsede facader på tilbygning med pissoir og toilet, mens døre og vinduer var hvidmalede. Taget var lagt med røde tagsten på selve hovedbygningen. Tilbygningen med toilet var hvidpudset mur med røde døre og sorttjæret tagpap.
Den seneste ekspeditionsbygning fra 1923 er i dag nedrevet.
Byggeår
1923
Åbnet
1923
Nedlagt
1971
Nedrevet
Nedrevet
Stednavneforkortelse
Fap
Højdeplacering over havet
4,8 meter
GPS koordinater
55.359301,8.761582
Billede af Farup Billetsalgssted. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.
Rejsby startede som holdeplads ved et vogterhus eller "Bedarfshaltestelle" som det hed under den tyske tid. Rejsby Holdeplads var et af de forholdsvis mange standsningssteder på delstrækning Heide-Vedsted og åbnedes den 15. november 1887 sammen med strækningen.
Lige efter århundredeskiftet tilkom sidespor og godsekspedition og Rejsby blev ophøjet til station. Den lille station lå meget øde uden det store opland og fik aldrig nævneværdig godstrafik, men persontrafikken var fornuftig.
Rejsby Station blev nedsat til Trinbræt med Sidespor i 1962 og sidesporet blev nedlagt i 1970.
Byggestilen for Rejsby er den samme som Vollum og Døstrup og stationsbygningen i Rejsby blev nedrevet i 1964.
Brøns Station blev opført som station på jernbanen mellem Ribe og Tønder i 1887. Ved Stationen var krydsningsstation med to spor, hvor tog nordfra kunne krydse med tog sydfra. På stationen var der også postkontor og hvor banen skærer Tingvej opførtes et ledvogterhus.
Stationsvej mellem Tingvej og Vangsbovej blev anlagt samtidig med stationen, og her finder man flere huse i typisk "stationsbystil". Jernbanen betød store fremskridt for mange mindre byer og selvom Brøns fik en station, blev byen aldrig den store stationsby - den rolle løb Skærbæk af med.
Der kom nu foruden passagertog mindst to godstog i døgnet. Kreaturer, heste, grise, kartofler, roer, hø, mergel, kunstgødning og brændsel blev nu fragtet med banen.
Brøns Stationskro blev opført samtidig med anlæggelsen af stationen i Brøns. Kroen er formet som en gård med en kørelade ud mod vejen mellem Brøns og Frifelt. Kroen har igennem tiden haft en meget turbulent historie. Den brændte ned i 1905, men blev genopbygget igen. Kroen har været lukke og henstået i forfald, men fremstår i dag (maj 2020) velholdt og indbydende. I dag drives Kroen af Ellen, som startede i 1977 som lønmodtager og overtog forpagtningen af kroen i 1996.
I Brøns blev der bygget en margarinefabrik ved banen, men den lukkede allerede igen i 1903.
Brøns station blev nedsat til trinbræt og stationen lukket. Stationsbygningen stod og henfaldt, helt indslynget af tæt bevoksning og blev revet ned januar 2017.
Det nuværende trinbræt ved banen ligger syd for stationen.
Døstrup startede som billetsalg fra et vogterhus eller "Bedarfshaltestelle" som det hed under den tyske tid, men siden er blevet ophøjet til egentlig station. Byggestilen for Døstrup er den samme som Vollum og Rejsby.
Døstrup Station blev nedrevet juni 1967 og har fungeret siden som trinbræt.
Andre navne og stavemåder
Før 01.10.1931 Døstrup Tørninglen, før 17.01.1923 Døstrup Sønderjylland, før 17.06.1920 Döstrup.
Vollum Billetsalgssted kan spores tilbage til ca. 1900, da der bevilgedes et beløb til indretning af en "station", hvilket dog kun drejede sig om billetsalg fra et vogterhus eller "Bedarfshaltestelle" ved Norder Wollum, hvor der efter genforeningen opførtes en lille ekspeditionsbygning af træ.
Vollum Billetsalgssted blev nedsat til trinbræt i 1957 og nedlagdes helt i 1968 og i 1971 blev træbygningen nedrevet.
Byggeår
1920
Åbnet
1957
Nedlagt
1968
Nedrevet
1971
Adresse
Nr Vollum, 6261 Bredebro
Højdeplacering over havet
3,6 meter
GPS koordinater
55.088521,8.819368
Billede af Vollum Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Vollum Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.08.23 11:59:39 Download billede
Vollum Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Bredebro Station havde fra den 8. maj 1901 en sidebane til Løgumkloster med mellemstation i Ellum. I 1927 blev den tidligere amtsbane ombygget til en normalsporet statsbane mellem Rødekro og Løgumkloster men hele strækningen fra Bredebro til Rødekro blev allerede i 1936 nedlagt.
Visby Station blev blev åbnet sammen med jernbanen fra Vedsted/Hvidding til Tønder, som åbnede under det daværende tyske Sønderjylland den 15. november 1887. Visby Station var placeret ca. 500 meter øst for den lille landsby Visby og oplandet til stationen havde da heller ikke meget at byde på, hverken hvad angik passagertrafik eller godstrafik.
Visby Station blev den 1. februar 1964 nedsat til trinbræt. Stationen blev solgt til privat bolig og et trinbræt blev etableret små 200 meter syd for stationsbygningen.
Følgende stod der i de lokale aviser op til nedlæggelsen af Visby Station:
Visby station Fra lørdag den 1. februar 1964 nedlægges jernbanestation, og der oprettes i stedet et trinbræt, Billetsalg til rejsende fra Visby finder herefter kun sted i togene.
Stykgods og banepakker til modtagere i Visby bedes fremtidig adresseret til Tønder, hvorfra udkørsel finder sted.
Vognladningsgods henvises til af eller pålæsning på nærmeste jernbanestation med læssespor. 2. distrikt.
Tønder Nord Station. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.14 16:31:40 Download billede
Tønder Nord Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Tønder H Station (Tdr) var Bramming-Ribe-Tønder's endestation og lå 63,9 km. fra første station.
Tønder H Station var ikke Tønders første Station, det var Tønder Øst Station, som var Tønders første jernbanestation og blev anlagt i 1867, men var dengang kendt som Tønder Nord.
Indtil Marskbanen (Bramming-Tønder-banen) blev anlagt den 15. november 1887 var Tønder Øst endestation for Tønder-Tinglev-strækningen. Med Tønder Marskbanegård som banegård for den nye privatbane mellem Heide og Ribe og Tønder Nord Station omdøbt til Tønder Øst. Da privatbanen blev overtaget af den preussiske stat i 1890, blev den nuværende Tønder Hovedbanegård bygget og Tønder Marskbanegård blev omdannet til hotellet "Eichlers Hotel".
Tønder blev stavet Tondern før genforeningen.
Andre navne og stavemåder
Før 28.05.1972 Tønder H, før 15.05.1936 Tønder, før 17.06.1920 Tondern M (M = Marschbahnhof).
Byggeår
1890
Åbnet
1890
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Jernbanegade 9, 6270 Tønder
Stednavneforkortelse
Tdr
Højdeplacering over havet
2,7 meter
GPS koordinater
54.933267,8.860971
Tønder H Station. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2019.09.21 18:12:47 Download billede
Tønder H Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Bramming-Ribe-Tønder
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN