Haderslev-Christiansfeld - (HAB)


De sønderjyske amtsbaner er dansk jernbanehistories gøgeunger. De blev anlagt af tyskerne i årene omkring 1900 for at skabe bedre forbindelse med det øvrige tyske rige og for at sikre købstæderne et handelsmæssigt opland. Hvor man i Danmark bestræbte sig for et optimal udnyttelse af resourcer, eksempelvis at samle alle baner i en by på samme station, var der i Tyskland tradition for at adskille privatbaner og statsbaner. Ligeledes så man mere lempeligt på privatbanerne i Tyskland i det hele taget. Tilsynet med disse var mere lempeligt. Overført til forholdene i det nu tyske Sønderjylland betød dette at banerne blev anlagt som selvstændige baner der snoede sig rundt i oplandet uden hensyn til Statsbaner eller andre eksisterende baner.

Haderslev Amtsbaner var sammensat af:
Christiansfeldbanen
Haderslev - Arnum banen
Skodborgbanen
Ustrup - Rødding banen
Gram - Skærbæk banen


Vigtige stamdata for Haderslev-Christiansfeld (HAB) jernbanen

Jernbanens længde i km20,1
Optaget på JernbanelovPreussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland
Jernbanen åbnet1899.03.04
Persontrafik nedlagt1932.06.25
Godstrafik nedlagt1932.06.25
Jernbanen nedlagt1932.06.25
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.000 mm
Skinnevægt15,5 kg/m
BalastGrus
Hastighed max30 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusAmtsbane

Haderslev-Christiansfeld (HAB) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferet Haderslev Vestbanegård (Hav)0,0 km
Haderslev Amtsbanegård (Hab)1,2 km
Vesterris Trinbræt 3,9 km
Neder Åstrup Station 4,5 km
Over Åstrup Station 6,2 km
Vonsbæk Station 8,2 km
Vildfang Trinbræt med Sidespor 9,3 km
Sillerupgård Trinbræt 10,4 km
Sillerup Station 11,4 km
Fjelstrup Station 13,5 km
Gammelby Trinbræt 14,4 km
Kellergård Trinbræt 16,6 km
Favstrup Station 17,5 km
Stedet er fotograferet Christiansfeld Station (Cf)20,1 km

Haderslev Vestbanegård var Haderslev-Christiansfeld banens første station

Byggeår1866
Åbnet1866.05.02
Nedlagt1968
Nedrevet1985 (Stationsbygningen)
ArkitektN.P.C. Holsøe
StednavneforkortelseHav
GPS koordinater55.251985,9.474161

Haderslev Vestbanegården har igennem årene haft mange mange forskellige betegnelser:
• Alt Hadersleben (1866-1920 – Tysk betegnelse)
• Haderslev Statsbanegård (1866-1928 – Dansk betegnelse)
• Haderslev Statsbanestation (1928-1934)
• Haderslev Vestbanegård (1934-1943)
• Haderslev Hovedbanegård (1943-1967)
• Haderslev Vestbanegård (1967-2001)

Den 2. maj 1866 åbnedes banen fra Vojens til Haderslev af "Nordschleswigsche Eisenbahn Aktien Gesellschaft" (NEAG), der var et datterselskab af "Altona-Kiel Eisenbahn Aktiengesellschaft" (AKEG). Den 1. januar 1883 overtager "Königliche Preussische Eisenbahn Verwaltung" (KPEW) AKEG og dets datterselskaber.

I Haderslev fik banen endestation ved siden af bryggeriet Fuglsang i den vestlige del af byen, nærmest at betragte som "udenfor" byen. Stationens placering og den manglende forbindelse til byens havn, gjorde at banen kun fik en meget begrænset betydning for Haderslevs forsatte udvikling. Det var konsortiet Peto, Brassy ND Betts, der startede med at anlægge den 11,9 kilometer lange bane Vojens-Haderslev. Det var også dem, der byggede den sønderjyske længdebane, og de sønderjyske sidebaner. På grund af det bakkede terræn kunne man ikke komme direkte til købstæderne.

Med Banegården i den vestlige udkant af Haderslev var der en udfordring med en forbindelse med bymidten og havnen. Dette kom med en forbindelse til Hadersleben Kleinbahnhof (Haderslev Amtsbanegård) der blev placeret ved Jomfrustien inde i byen. Den første amtsbanestrækning skabte forbindelse mellem de to banegårde og fortsatte til Christiansfeld. Fra Amtsbanegården blev havnebanen anlagt. Sporet mellem statsbanegården og havnen via amtsbanegården var firestrenget, så der både kunne køre vogne fra den normalsporede statsbane og den metersporede amtsbane, trukket af amtsbanens lokomotiver.

Fra 1934 DSB begyndte at videreføre alle sine persontog fra statsbanegården og frem til amtsbanegården. Amtsbanegård fungerede herefter som station for DSB og maskindepotet flyttes også til en tidligere amtsbanebygning på amtsbanegården. Haderslev Statsbanestation skifter ved denne lejlighed navn til Haderslev Vestbanegård

I 1935 bliver Haderslev Vestbanegård blev ombygget, den oprindelige remise bliver revet ned og perronsporets østende blev forlænget i en kurve mod nord og forbundet med forbindelsessporet til amtsbanegården, så det blev muligt at køre direkte til Vojens. Samtidig blev der anlagt et krydsningsspor med en meget smal mellemperron.

I 1943 nedlægges de sidste amtsbaner, og betegnelsen Haderslev amtsbanegård ikke længere et tidssvarende navn, og skiftede navn til Haderslev Bystation. Samtidigt skifter Vestbanegård nu navn igen, nu til Haderslev Hovedbanegård.

I 1951 bliver der opført en ny remise på Haderslev Hovedbanegård, til erstatning for maskindepotet på Amtsbanegården, der herefter blev nedlagt. Remise eksisterer stadigvæk og har placering i Hovedbanegårdens vestlige ende af sporarealet.

I 1967 skifter Haderslev Hovedbanegård igen navn- nu til Haderslev Vestbanegård, og ved samme lejlighed indskrænkede man betjeningen af stationen.

Fra og med d. 2. januar 1974 indstillede DSB persontrafikken mellem Vojens og Haderslev "midlertidigt" pga. oliekrisen, og erstattede togene med rutebiler. Den "midlertidigt" nedlagte persontrafik blev aldrig genoptaget igen og nedlagdes endeligt og formelt ved køreplansskiftet i maj 1978. Herefter betragtedes Haderslevbanen som godsbane.

Stationsbygningen blev nedrevet i 1985 på nær den lille remise fra 1951 og det store varehus, som blive frasolgt til Fulgsang bryggeriet. Det omfattende sporareal blev i 1992 indskrænket til det nuværende omløbsspor og to stikspor og en del af sporarealet frasolgt til Fuglsang Bryggeriet.

Banestyrelsen lukkede officielt strækningen fra den 1.januar 2001 og Haderslev Vestbanegårds historie slutter her.

Haderslev Vestbanegård blev nedrevet 1985 (Stationsbygningen), men har ligget her.
Haderslev Vestbanegård blev nedrevet 1985 (Stationsbygningen), men har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.29 12:46:16


Historisk kort over Haderslev Vestbanegård
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Haderslev Vestbanegård

Historisk kort over Haderslev Vestbanegård
Haderslev Vestbanegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Haderslev Amtsbanegård lå 1,2 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.03.04
Nedlagt1950
Nedrevet1962
StednavneforkortelseHab
GPS koordinater55.251326,9.492283

Haderslev Amtsbanegården eller Hadersleben Kleinbahnhof, som den hed under det tyske styre frem til genforeningen i 1920.

Den 3. marts 1899 åbnedes smalsporsbanen Hadersleben Kreisbahnhof (Amtsbanegården) – Christiansfeld, som den første af en lang række lokale kredsbaner (amtsbaner) som i årene efter århundredeskiftet skulle komme til at forbinde Haderslev med sit opland i alle retninger.

Haderslev amtsbaners smalsporede baner udgik alle fra Amtsbanegården ved Jomfrustien. Her var der anlagt en halvrund remise med 8 porte samt et stort værksted og det hele var placeret midt i byen. Med den første strækning til Christiansfeld skabte også en forbindelse via Statsbanegården.

Fra Amtsbanegården blev havnebanen anlagt. På strækningen mellem statsbanegården og havnen, via amtsbanegården var jernbanesporet firestrenget, og det var dermed muligt at føre de normalsporede godsvogne helt ned til havneområdet. Trafikken blev besørget af lokomotiver fra kredsbanerne: Kleinbahn des Kreises Hadersleben.

DSB overtog banerne fra Haderslev Amtsbaner i 1934 og Vojens-Haderslev banen fik endestation på Haderslev Amtsbanegård. De vestlige strækninger fra Gram By og Toftlund til Skærbæk blev nedlagt i 1937. Årøsundbanen blev nedlagt i 1938 efter at der året før kun havde kørt badetog til Kelstrup. Senere i 1938 blev Gram/Røddingbanen nedlagt, og det sidste tog på strækningen til Toftlund kørte 24. juni 1939.

Fra 1934 DSB begyndte at videreføre alle sine persontog fra statsbanegården og frem til amtsbanegården. Amtsbanegård fungerede herefter som station for DSB og maskindepotet flyttes også til en tidligere amtsbanebygning på amtsbanegården. Haderslev Statsbanestation skifter ved denne lejlighed navn til Haderslev Vestbanegård. Efter nedlæggelsen af de sidste amtsbaner, var betegnelsen Haderslev Amtsbanegård ikke længere et tidssvarende navn, og skiftede navn til Haderslev Bystation i 1943.

For at undgå to jernbaneoverskæringer i Haderslev, pga den stærkt trafikerede overskæring i Nørregade der på det tidspunkt var hovedvej 10, flyttede DSB i 1950 sin jernbanestation fra amtsbanegården og hen til den tidl. tyske Friedrichsschule i Nørregade, bygget i 1831, der havde stået tom siden 1945. Oprindeligt havde man forestillet sig en bystation på østsiden af Nørregade, men man valgte i den sidste ende, vest for Nørregade. Her etableredes jernbanestation, som overtog navnet Haderslev Bystation.

Amtsbanegården fortsatte herefter udelukkende som rutebilstation frem til den blev revet ned i 1962.

Historisk kort over Haderslev Amtsbanegård
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Haderslev Amtsbanegård

Historisk kort over Haderslev Amtsbanegård
Haderslev Amtsbanegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vesterris Trinbræt lå 3,9 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.03.04
Nedlagt1932.06.25
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.253198,9.531069
Historisk kort over Vesterris Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Vesterris Trinbræt

Historisk kort over Vesterris Trinbræt
Vesterris Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Neder Åstrup Station lå 4,5 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.03.04
Nedlagt1932.06.25
AdresseAastrup Alle 6, 6100 Haderslev
Station højde placering over havet30,7 meter
GPS koordinater55.257640,9.538179
Historisk kort over Neder Åstrup Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Neder Åstrup Station

Historisk kort over Neder Åstrup Station
Neder Åstrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Over Åstrup Station lå 6,2 km. fra første station.

Byggeår1898
Åbnet1899.03.04
Nedlagt1932.06.25
AdresseAastrup Alle 42, 6100 Haderslev
Station højde placering over havet44,8 meter
GPS koordinater55.266951,9.557764
Historisk kort over Over Åstrup Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Over Åstrup Station

Historisk kort over Over Åstrup Station
Over Åstrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vonsbæk Station lå 8,2 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.03.04
Nedlagt1932.06.25
AdresseVonsbækvej 7, 6100 Haderslev
Station højde placering over havet43,0 meter
GPS koordinater55.277718,9.578742
Historisk kort over Vonsbæk Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Vonsbæk Station

Historisk kort over Vonsbæk Station
Vonsbæk Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vildfang Trinbræt med Sidespor lå 9,3 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.03.04
Nedlagt1932.06.25
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.284158,9.566480
Historisk kort over Vildfang Trinbræt med Sidespor
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Vildfang Trinbræt med Sidespor

Historisk kort over Vildfang Trinbræt med Sidespor
Vildfang Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sillerupgård Trinbræt lå 10,4 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.03.04
Nedlagt1932.06.25
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.293950,9.561725
Historisk kort over Sillerupgård Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Sillerupgård Trinbræt

Historisk kort over Sillerupgård Trinbræt
Sillerupgård Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sillerup Station lå 11,4 km. fra første station.

Byggeår1898
Åbnet1899.03.04
Nedlagt1932.06.25
AdresseFjelstrupvej 129, 6100 Haderslev
Station højde placering over havet17,0 meter
GPS koordinater55.302118,9.560492
Historisk kort over Sillerup Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Sillerup Station

Historisk kort over Sillerup Station
Sillerup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Fjelstrup Station lå 13,5 km. fra første station.

Byggeår1898
Åbnet1899.03.04
Nedlagt1932.06.25
AdresseSkolebakken 18B, 6100 Haderslev
Station højde placering over havet30,1 meter
GPS koordinater55.320688,9.559827
Historisk kort over Fjelstrup Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Fjelstrup Station

Historisk kort over Fjelstrup Station
Fjelstrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gammelby Trinbræt lå 14,4 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.03.04
Nedlagt1932.06.25
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.323978,9.548508
Historisk kort over Gammelby Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Gammelby Trinbræt

Historisk kort over Gammelby Trinbræt
Gammelby Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kellergård Trinbræt lå 16,6 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.03.04
Nedlagt1932.06.25
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.335450,9.517922
Historisk kort over Kellergård Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Kellergård Trinbræt

Historisk kort over Kellergård Trinbræt
Kellergård Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Favstrup Station lå 17,5 km. fra første station.

Byggeår1898
Åbnet1899.03.04
Nedlagt1932.06.25
AdresseFavstrupvej 50, 6070 Christiansfeld
Station højde placering over havet38,1 meter
GPS koordinater55.338619,9.509530
Historisk kort over Favstrup Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Favstrup Station

Historisk kort over Favstrup Station
Favstrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Christiansfeld Station var Haderslev-Christiansfeld's endestation og lå 20,1 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.03.04
Nedlagt1932.06.25
AdresseJernbanegade 1, 6070 Christiansfeld
StednavneforkortelseCf
Station højde placering over havet22,4 meter
GPS koordinater55.354391,9.482887
Christiansfeld Station.
Christiansfeld Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2015.08.08 15:26:08


Historisk kort over Christiansfeld Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Christiansfeld Station

Historisk kort over Christiansfeld Station
Christiansfeld Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Copyright © 1999-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.1.0 - build: 2020.05.29-17:04:49