Laurbjerg-Silkeborg - (DSB)


Jernbaneloven af 27. april 1900 gav tilladelse til anlæg af en jernbane mellem Silkeborg og Langå. At der gik hele otte år inden banen blev indviet skyldtes først og fremmest en række indviklede diskussioner om ret og pligt de involverede parter i mellem. Resultatet af denne diskussion blev at anlægsarbejdet først for alvor kom i gang i sommeren 1906. Ingen af parterne var åbenbart særlig stolte over det udførte hvorfor banen i alt stilhed blev indviet 12. november 1908.

Et lidt mere kuriøst faktum ved denne strækning er de såkaldte "konestationer". Det er ikke kun i dag at man fokuserer på mulige besparelser.
Tidligere var der en betydelig lønforskel på mænd og kvinder. Den kreative driftsleder har derfor øjnet muligheden for at nedbringe omkostningerne ved at ansætte ansattes koner til at bestyre holdepladserne Bøstrup og Resenbro. Hvis damerne havde hjælp behov kunne de rekvirere assistance fra baneafdelingen. Dette kunne for eksempel blive aktuelt ved rangering uden for normal togtid. Strækningen mellem Silkeborg og Thorsø blev offer for den række af nedlæggelser der blev gennemført i 1970'erne.

På hele strækningen mellem Silkeborg og Laurbjerg er sporene jfr. oversigten fra Banestyrelsen taget op - men banen føres stadig som "restbane"


Vigtige stamdata for Laurbjerg-Silkeborg (DSB) jernbanen

Jernbanens længde i km40,0
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. april 1900 - LOV nr 89
Jernbanen åbnet1908.11.12
Persontrafik nedlagt1971.05.23
Godstrafik nedlagt1971.09.25
Jernbanen nedlagt1971.09.25
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
El driftNej

Laurbjerg-Silkeborg (DSB) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Laurbjerg Station (Lb)0,0 km
Bøstrup Station (Bt)5,7 km
Thorsø Station (Tz)11,8 km
Grølsted Trinbræt (Grø)15,0 km
Fårvang Station (Fw)17,0 km
Horn Trinbræt (Hrt)18,7 km
Gjern Station (Gn)22,0 km
Sminge Station (Smi)26,4 km
Resenbro Station (Res)30,5 km
Stedet er fotograferet Silkeborg Station (Sl)37,4 km

Laurbjerg Station var Laurbjerg-Silkeborg banens første station

Byggeår1862
Åbnet1862.09.02
Nedlagt1982
AdresseSønderalle 1, 8870 Langå
Stations forkortelseLb
GPS koordinater56.357206,9.910899

Laurbjerg Station havde forbindelse med både Længdebanen og Diagonalbanen. Laurbjerg Station blev nedsat til trinbræt i 1972 og helt nedlagt i 1982.

Krak kort over Laurbjerg Station

Historisk kort over Laurbjerg Station
Kilde: StyrelsenLaurbjerg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bøstrup Station lå 5,7 km. fra første station.

Byggeår1908
Åbnet1908.11.12
Nedlagt1971.05.23
AdresseHørvænget 14, 8870 Langå
Stations forkortelseBt
GPS koordinater56.319263,9.872191
Krak kort over Bøstrup Station

Historisk kort over Bøstrup Station
Kilde: StyrelsenBøstrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Thorsø Station lå 11,8 km. fra første station.

Byggeår1908
Åbnet1908.11.12
Nedlagt1971.05.23
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseJernbanegade 11, 8881 Thorsø
Stations forkortelseTz
GPS koordinater56.297066,9.790920

Thorsø station blev anlagt for jernbanestrækningen Silkeborg-Laurbjerg banen d. 12. november 1908 (Gjernbanen). Thorsø station blev forbundet med Hammelbanen ved en forlænget fra Hammel til Thorsø d. 12. juli 1914.

Silkeborg Laurbjerg banen blev i årene 1916-20 forlænget med jernbanen Bramming-Grindsted-Brande-Funder. Derved opstod deren diagonalbane, hvor der kørte tog på tværs gennem Jylland mellem Randers og Esbjerg.

Hammelbanen blev nedlagt d. 31. marts 1956.
Persontrafikken på Diagonalbanen blev indstillet d. 23. maj 1971 men godstrafikken fortsatte mellem Thorsø-Laurbjerg til d. 25. september 1971.

Krak kort over Thorsø Station

Historisk kort over Thorsø Station
Kilde: StyrelsenThorsø Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Grølsted Trinbræt lå 15,0 km. fra første station.

Byggeår1908
Åbnet1908.11.12
Nedlagt1971.05.23
NedrevetNedrevet
Stations forkortelseGrø
GPS koordinater56.281935,9.750118
Krak kort over Grølsted Trinbræt

Historisk kort over Grølsted Trinbræt
Kilde: StyrelsenGrølsted Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Fårvang Station lå 17,0 km. fra første station.

Byggeår1908
Åbnet1908.11.12
Nedlagt1971.05.23
AdresseJernbanegade 13, 8882 Fårvang
Stations forkortelseFw
GPS koordinater56.265912,9.733784
Krak kort over Fårvang Station

Historisk kort over Fårvang Station
Kilde: StyrelsenFårvang Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Horn Trinbræt lå 18,7 km. fra første station.

Byggeår1908
Åbnet1908.11.12
Nedlagt1971.05.23
NedrevetNedrevet
Stations forkortelseHrt
GPS koordinater56.252200,9.720388
Krak kort over Horn Trinbræt

Historisk kort over Horn Trinbræt
Kilde: StyrelsenHorn Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gjern Station lå 22,0 km. fra første station.

Byggeår1908
Åbnet1908.11.12
Nedlagt1971.05.23
AdresseStationspladsen 3, 8883 Gjern
Stations forkortelseGn
GPS koordinater56.228959,9.734768
Krak kort over Gjern Station

Historisk kort over Gjern Station
Kilde: StyrelsenGjern Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sminge Station lå 26,4 km. fra første station.

Byggeår1908
Åbnet1908.11.12
Nedlagt1971.05.23
AdresseAlléen 11, 8600 Silkeborg
Stations forkortelseSmi
GPS koordinater56.211695,9.678497

Sminge Station blev hurtigt nedsat til trinbræt.

Krak kort over Sminge Station

Historisk kort over Sminge Station
Kilde: StyrelsenSminge Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Resenbro Station lå 30,5 km. fra første station.

Byggeår1908
Åbnet1908.11.12
Nedlagt1971.05.23
AdresseSkærbækvej 1, 8600 Silkeborg
Stations forkortelseRes
GPS koordinater56.181786,9.645560
Krak kort over Resenbro Station

Historisk kort over Resenbro Station
Kilde: StyrelsenResenbro Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Silkeborg Station var Laurbjerg-Silkeborg's endestation og lå 37,4 km. fra første station.

Byggeår1871
Åbnet1871.05.02
NedlagtI drift
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseDrewsensvej 5, 8600 Silkeborg
Stations forkortelseSl
GPS koordinater56.164280,9.544143

Silkeborg Station er i dag station for strækningen Skanderborg-Herning. I storhedsiden var Silkeborg et jernbaneknudepunkt med baner i fem retninger. Silkeborg fik station, da Skanderborg-Silkeborg Jernbane blev åbnet 2. maj 1871. Få år efter åbnede Silkeborg-Herning 28. august 1877.

D. 12. november 1908 blev Gjernbanen (Silkeborg-Laurbjerg) åbnet. De kommende år blev banen udviddet sydfra til en diagonalbane skråt gennem Jylland mellem Randers og Esbjerg. Den blev anlagt i flere etaper fra Bramming via Grindsted til Brande, og 1. oktober 1920 blev den sidste strækning åbnet fra Brande til Funder 6 km vest for Silkeborg på banen til Herning. Diagonalbanen blev nedlagt 23. maj 1971.

Privatbanerne Rødkærsbro-Kjellerup og Horsens-Bryrup blev forlænget til Silkeborg, hhv. 1. august 1924 og 10. maj 1929. De to privatbaner blev nedlagt 30. marts 1968.

Silkeborg Station.
Silkeborg Station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.07.24 14:01:28

Krak kort over Silkeborg Station

Historisk kort over Silkeborg Station
Kilde: StyrelsenSilkeborg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Copyright © 2006-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.0.4 - build: 2020.03.21-11:18:44