Laurbjerg-Silkeborg - operatør: DSB

Jernbaneloven af 27. april 1900 gav tilladelse til anlæg af en jernbane mellem Silkeborg og Langå. At der gik hele otte år inden banen blev indviet skyldtes først og fremmest en række indviklede diskussioner om ret og pligt de involverede parter i mellem. Resultatet af denne diskussion blev at anlægsarbejdet først for alvor kom i gang i sommeren 1906. Ingen af parterne var åbenbart særlig stolte over det udførte hvorfor banen i alt stilhed blev indviet 12. november 1908.

Et lidt mere kuriøst faktum ved denne strækning er de såkaldte "konestationer". Det er ikke kun i dag at man fokuserer på mulige besparelser.
Tidligere var der en betydelig lønforskel på mænd og kvinder. Den kreative driftsleder har derfor øjnet muligheden for at nedbringe omkostningerne ved at ansætte ansattes koner til at bestyre holdepladserne Bøstrup og Resenbro. Hvis damerne havde hjælp behov kunne de rekvirere assistance fra baneafdelingen. Dette kunne for eksempel blive aktuelt ved rangering uden for normal togtid. Strækningen mellem Silkeborg og Thorsø blev offer for den række af nedlæggelser der blev gennemført i 1970'erne.

På hele strækningen mellem Silkeborg og Laurbjerg er sporene jfr. oversigten fra Banestyrelsen taget op - men banen føres stadig som "restbane"

Vigtige stamdata for Laurbjerg-Silkeborg


Jernbanens længde i km 40,0
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. april 1900 - LOV nr 89
BaneforkortelseDSB
Jernbanen åbnet1908.11.12
Persontrafik nedlagt1971.05.23
Godstrafik nedlagt1971.09.25
Jernbanen nedlagt1971.09.25
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast
El driftNej

Laurbjerg-Silkeborg havde følgende stoppesteder



Banekort over Laurbjerg-Silkeborg

Banekort fra Laurbjerg-Silkeborg (DSB).
Banekort fra Laurbjerg-Silkeborg (DSB).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: 2011.10.18 - LINK til kilde.


Laurbjerg Station (Lb) var Laurbjerg-Silkeborg banens første station

Laurbjerg Station åbnede sammen med Den Jydske længdebane (Aarhus-Randers) den 4. september 1862, efter der havde været indvielse dagen før. Ved åbningen af Laurbjerg Station var stationen af en forholdsvis beskeden størrelse og bygningen havde kun en enkelt etage. Allerede i 1865 etage blev der tilføjet en ekstra etage og senere fulgte de to "tårne" ud mod sporsiden af stationen.

Laurbjerg Station blev endestation for Diagonalbanen den 12. november 1908, hvor stykket mellem Laurbjerg-Silkeborg blev taget i brug.

For Diagonalbanen vedkommende blev strækningen Funder-Bramming nedlagt den 23. maj 1971, medens godstrafikken fortsatte mellem Laurbjerg og Thorsø til 25. september 1971.

Laurbjerg Station blev nedsat til trinbræt i 1972 og helt nedlagt i 1982.


Byggeår1862
Åbnet1862.09.04
Nedlagt1982.05.22
NedrevetEksisterer stadig
AdresseSønderalle 1, 8870 Langå
StednavneforkortelseLb
Højdeplacering over havet11,2 meter
GPS koordinater56.357206,9.910899

Billede af Laurbjerg Station.
Billede af Laurbjerg Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Laurbjerg
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: B00653_002.tif


Historisk kort over Laurbjerg Station
Laurbjerg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1908
Åbnet1908.11.12
Nedlagt1971.05.23
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseHørvænget 14, 8870 Langå
StednavneforkortelseBt
Højdeplacering over havet61,4 meter
GPS koordinater56.319263,9.872191

Historisk kort over Bøstrup Station
Bøstrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Thorsø Station (Tz) lå 11,8 km. fra første station.

Thorsø station blev anlagt for jernbanestrækningen Silkeborg-Laurbjerg banen den 12. november 1908 (Gjernbanen). Thorsø station blev forbundet med Hammelbanen ved en forlænget fra Hammel til Thorsø den 12. juli 1914.

Silkeborg Laurbjerg banen blev i årene 1916-1920 forlænget med jernbanen Bramming-Grindsted-Brande-Funder. Derved opstod der en diagonalbane, hvor der kørte tog på tværs gennem Jylland mellem Randers og Esbjerg.

Hammelbanen blev nedlagt den 31. marts 1956.
Persontrafikken på Diagonalbanen blev indstillet den 23. maj 1971 men godstrafikken fortsatte mellem Thorsø-Laurbjerg til den 25. september 1971.


Byggeår1907
Åbnet1908.11.12
Nedlagt1971.05.23
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseJernbanegade 11B, 8881 Thorsø
StednavneforkortelseTz
Højdeplacering over havet55,9 meter
GPS koordinater56.297066,9.790920

Billede af Thorsø Station.
Billede af Thorsø Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.04.10 09:27:50
Download billede

Historisk kort over Thorsø Station
Thorsø Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1908
Åbnet1908.11.12
Nedlagt1971.05.23
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseGrø
Højdeplacering over havet54,1 meter
GPS koordinater56.281935,9.750118

Historisk kort over Grølsted Trinbræt
Grølsted Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1908
Åbnet1908.11.12
Nedlagt1971.05.23
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseJernbanegade 13B, 8882 Fårvang
StednavneforkortelseFw
Højdeplacering over havet62,7 meter
GPS koordinater56.265912,9.733784

Billede af Fårvang Station.
Billede af Fårvang Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1947 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Fårvang
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1947
Note: Id: L02104_015.tif


Historisk kort over Fårvang Station
Fårvang Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1908
Åbnet1908.11.12
Nedlagt1971.05.23
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseHrt
Højdeplacering over havet62,7 meter
GPS koordinater56.252200,9.720388

Historisk kort over Horn Trinbræt
Horn Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Andre navne og stavemåderFør 11.03.1959 Gern, før 15.05.1931 Gjern.
Byggeår1908
Åbnet1908.11.12
Nedlagt1971.05.23
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStationspladsen 3, 8883 Gjern
StednavneforkortelseGn
Højdeplacering over havet32,7 meter
GPS koordinater56.228959,9.734768

Billede af Gjern Station.
Billede af Gjern Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1951 -
Person: Bygningsnavn: Gjern station
Sted: Danmark, Jylland, Gjern
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1951
Note: Id: OD00541_013.tif


Historisk kort over Gjern Station
Gjern Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sminge Station (Smi) lå 26,4 km. fra første station.

Sminge Station blev hurtigt nedsat til trinbræt.


Byggeår1908
Åbnet1908.11.12
Nedlagt1971.05.23
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseAlleen 11, 8600 Silkeborg
StednavneforkortelseSmi
Højdeplacering over havet27,0 meter
GPS koordinater56.211695,9.678497

Billede af Sminge Station.
Billede af Sminge Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1956 - Sminge Station
Person: Bygningsnavn: Sminge Station
Sted: Danmark, Jylland, Silkeborg
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1956
Note: Id: OD01970_015.tif


Historisk kort over Sminge Station
Sminge Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1907
Åbnet1908.11.12
Nedlagt1971.05.23
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseSkærbækvej 1, 8600 Silkeborg
StednavneforkortelseRes
Højdeplacering over havet24,8 meter
GPS koordinater56.181786,9.645560

Historisk kort over Resenbro Station
Resenbro Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Silkeborg Station (Sl) var Laurbjerg-Silkeborg's endestation og lå 37,4 km. fra første station.

Silkeborg Station er i dag station for strækningen Skanderborg-Herning. I storhedsiden var Silkeborg et jernbaneknudepunkt med baner i fem retninger. Silkeborg fik station, da Skanderborg-Silkeborg Jernbane blev åbnet 2. maj 1871. Få år efter åbnede Silkeborg-Herning 28. august 1877.

Den 12. november 1908 blev Gjernbanen (Silkeborg-Laurbjerg) åbnet. De kommende år blev banen udviddet sydfra til en diagonalbane skråt gennem Jylland mellem Randers og Esbjerg. Den blev anlagt i flere etaper fra Bramming via Grindsted til Brande, og 1. oktober 1920 blev den sidste strækning åbnet fra Brande til Funder 6 km vest for Silkeborg på banen til Herning. Diagonalbanen blev nedlagt 23. maj 1971.

Privatbanerne Rødkærsbro-Kjellerup og Horsens-Bryrup blev forlænget til Silkeborg, hhv. 1. august 1924 og 10. maj 1929. De to privatbaner blev nedlagt 30. marts 1968.


Byggeår1871
Åbnet1871.05.02
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseDrewsensvej 5, 8600 Silkeborg
StednavneforkortelseSl
Højdeplacering over havet29,2 meter
GPS koordinater56.164280,9.544143

Silkeborg Station.
Silkeborg Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2010.07.24 14:01:28
Download billede

Historisk kort over Silkeborg Station
Silkeborg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Laurbjerg-Silkeborg

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Midtjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Midtjyske jernbaner
Niels Jensen
1979
116
København
J. Fr. Clausen
87-11-03904-3