Langå-Struer-banen er en enkeltsporet jernbanestrækning på 102,4 km. Langå-Struer-banen åbnede i 3 etapper: 1. Langå-Viborg den 21. juli 1863 2. Viborg-Skive den 17. oktober 1865 3. Skive-Struer den 17. november 1865
Langå-Struer-banen var den anden jernbanestrækning i Nørrejylland efter Aarhus-Langå-Randers Jernbane, der blev åbnet i 1862. Jernbaneloven af 10. marts 1861 indeholdt en bane fra Langå over Viborg og Skive til et punkt ved Venø Bugt og videre til Holstebro. Banen blev bygget af det engelske entreprenørkonsortium Peto, Brassey and Betts.
Langå-Struer-banen udgår fra sydenden af Langå Station, selv om en stor del af togene på strækningen gennem årene har haft endestation på Randers Station eller Århus Hovedbanegård. Fra Langå løber banen mod vest og følger Gudenåens nordside gennem stationsbyerne Ulstrup og Bjerringbro frem til Tange. Fra Tange fortsætter banen mod vest, indtil den efter Rødkærsbro fortsætter mod nordvest frem til Viborg. Fra Viborg løber banen igen mod vest indtil den efter Stoholm fortsætter mod nord frem til Højslev, hvorfra den igen løber mod vest frem til Skive. Fra Skive fortsætter banen mod sydvest indtil den efter Vinderup løber mod vest langs sydkysten af Venø Bugt frem til Struer, hvor den møder Den Vestjyske Længdebane kort før Struer Station.
Jernbanen ejes og vedligeholdes af Banedanmark, mens trafikken udføres af Arriva (fra 2003) og DSB.
Vigtige stamdata for Langå-Struer-banen (DSB) jernbanen
Rindsholm Station blev nedlagt i 1979 og er efterfølgende blevet nedrevet. Rindsholm er stadig i dag krydsningsstation for trafikken på den enkelsporede bane.
Der har gået et sidespor fra Rindsholm Station og ud til en lille fiskerihavn ved bredden af Vedsø. Havnen har ligget der hvor Rindsholm Dambrug ligger i dag.
Viborg fik station i 1863 da man forlængede banen fra Langå til Viborg, og derved sikrede Viborg forbindelse med havnebyerne Aarhus og Randers.
Den første station lå ved Søndersø ved det psykiatriske sygehus og blev indviget d. 20. juli 1863. Den første stationen var af rebroussementsstations typen, hvilket vil sige at togene skulle derfor ud samme vej, som de kom ind.
Viborgs første station fungerede i 33 år, indtil 1. december 1896, hvor den blev afløst af den nuværende stationsbygning. Den nye station var af typen gennemkørselsstation, hvilket var en klar fordel efter at Viborg Station ikke var endestation mere.
Viborg station blev udviddet med følgende baner: Langå-Viborg (1963), forlænget til Skive (1864) og til Struer (1865). Viborg-Ålestrup indviet 14. september 1893 (nedlagt 1966). Viborg-Herning 1906 (nedlagt 1971). Viborg-Fårup-Mariager 1927 (lukket 1965).
Banen gik oprindeligt gennem Ravnstrup. Det var den lige vej, fordi Viborgs første station var en rebroussementsstation, hvor både Langåbanen og Skivebanen kom ind fra syd. I nordkanten af Liselund Plantage er det gamle tracéet bevaret og længere vestpå bliver det genbrugt til grusvej.
I næsten hundrede år havde Skive sin rebroussementsstation, inden man 2. februar 1962 åbnede den nuværende gennemkørselsstation.
Med anlæggelsen af den nuværende og Skives 3. station, krævede det omlægning af Langå-Struer-banen på en næsten 4 km lang strækning, foruden omfatende arbejder med flytning af de to Sallingbaner, der hidtil havde fulgtes ad øst om byen fra Skive Nord, blev også flyttet til den ny station og fik ny linjeføring, der gik i en stor bue vest om byen og var 1 km længere. Allerede i 1940'erne var der enighed om denne løsning, og i 1952 blev den nordlige etape af arbejdet sat i gang. Viadukten under Vindevej er bygget i 1954, men så lå arbejdet stille nogle år indtil man I 1958-60 byggede den 132 m lange tunnel under Holstebrovej. Alle de store anlægsarbejder blev færdige til sommeren 1961, hvor man startede med at lægge sporet. Den 2. februar 1962 blev den nye station indviet.
Ligesom de to baner hidtil havde delt sig på hver sit spor fra Skive Nord, delte de sig nu 3 km ude på den ny strækning ved det ny Skive Nord. Det var dog kun et trinbræt, så nu havde Skive igen kun én station.
Den ny station var anlagt med 4 perronspor, tre til DSB-strækningerne Langå-Struer og Sallingbanen og et til den private Vestsallingbane. Den gamle station blev revet ned få måneder efter indvielsen af den ny.
31. marts 1966 blev Vestsallingbanen nedlagt, og 23. maj 1971 stoppede persontrafikken på Sallingbanen. Herefter forsvandt navnet Skive Hovedbanegård med den nye køreplan 28. maj 1972, og havde kun navnet Skive station.
Skive station fotograferet fra vejsien. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2010.07.12
Estvad Sidespor førte til en lokal grusgrav. Sidesporet var ubenyttet efter 2. verdenskrig og blev fjernet helt i 1960-1962 da baneforløbet ud af Skive blev omlagt.
Handbjerg startede som billetsalgssted den 7. december 1875 men blev afløste i 1892 af en nyopført ekspeditionsbygning. Den sidste stationsbygning er den oprindelige bygning fra 1875 som gennemgik en større ombygning og tilbygning i 1946 og var i brug frem til 1965, hvor Handbjerg blev nedrykket til trinbræt. Trinbrættet blev nedlagt den 26. maj 1979.
Handbjerg Billetsalgssted - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Struer Station (Str)
var Langå-Struer-banen's endestation og lå 102,4 km. fra første station.
Byggeår
1865
Åbnet
1865.11.17
Nedlagt
I drift
Adresse
Østergade 57, 7600 Struer
Stednavneforkortelse
Str
Højde placering over havet
6,5 meter
GPS koordinater
56.491405,8.601705
Struer Station for strækningen: Esbjerg-Struer (Den Vestjyske Længdebane) trafikeret af Arriva Vejle–Herning–Struer trafikeret af DSB Struer-Thisted (Thybanen) trafikeret af Arriva.