Rødekro-Bredebro - operatør: DSB

Rødekro - Løgumkloster - Bredebro også kaldet klosterbanen.

Da Sønderjylland atter blev en del af Danmark i 1920 fulgte der også en broget skare af lokale baner med. Baner der blev drevet at de modsvarende tyske statsbaneselskaber blev overtaget af DSB.

Kredsbanerne blev til amtsbaner. Den tværgående linie mellem Rødekro og Bredebro var en mærkelig blanding af lokalbane, busrute og statsbane.
Dette gav også anledning til manglende korrespondance mellem de forskellige linier både i og uden for DSB regi. Med det formål at få forbedret denne situation gik man i gang med at planlægge en ny sammenhængende klosterbane. Efter meget debat og en del ændringer blev banen vedtaget ved lov af 29. marts 1924.

Linieføringen til den ny bane blev afstukket fra 11. juli 1924. Anlægsarbejderne foregik i 1925 - 1926. En del af strækningen fulgte den gamle amtsbanelinie. Den maksimale hastighed på banen var 45 km/t og den største stigning på 5,2 promille. Banen blev indviet den 2. oktober 1927 og daglig drift startede dagen efter. Allerede 8½ år senere blev det besluttet at nedlægge banen. I Folketinget gik man i 1933 efter at nedlægge de 5 dårligste DSB strækninger. 

Med lov af 20. maj 1933 blev det besluttet at nedlægge Klosterbanen, dog tidligst 1. oktober 1935.
Den sidste dag på banen blev dog 15. maj 1936.

Vigtige stamdata for Rødekro-Bredebro


Jernbanens længde i km 36,5
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 29. marts 1924 - LOV nr 72
BaneforkortelseDSB
Jernbanen indviet1927.10.02
Persontrafik nedlagt1936.05.15
Godstrafik nedlagt1936.05.15
Jernbanen nedlagt1936.05.15
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BallastGrus
El driftNej

Rødekro-Bredebro havde følgende stoppesteder



Banekort over Rødekro-Bredebro

Kort over benestrækningen: Rødekro-Bredebro
Kort over benestrækningen: Rødekro-Bredebro
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: 2011.09.19 - LINK til kilde.


Rødekro Station (Rq) [1864-1969] var Rødekro-Bredebro banens første station

Rødekro Station ligger på Padborg-Vojens strækningen.

Konsortiet Peto, Brassey and Betts, der anlagde Den Sønderjyske Længdebane, havde betinget sig at den pga. det kuperede terræn ikke skulle gå gennem Haderslev, som i stedet skulle have en sidebane fra længdebanen. Strækningen Padborg-Vojens blev åbnet den 1. oktober 1864, og den næste strækning Vojens-Vamdrup blev åbnet den 1. november 1866.

Rødekro blev jernbaneknudepunkt den 12. september 1868, da sidebanen Rødekro-Aabenraa blev indviet. Persontrafikken på denne strækning blev indstillet den 23. maj 1971, men godstrafikken fortsatte til begyndelsen af 1990'erne.

Rødekro Station fik også en kortvarig forbindelse mod vest, da Rødekro-Løgumkloster-Bredebro Jernbane blev indviet den 2. oktober 1927. Det gav mulighed for at køre gennemgående tog Aabenraa-Bredebro, men de blev ikke benyttet meget, så "Klosterbanen" blev nedlagt allerede den 15. maj 1936.

Rødekros første Station var tegnet af Arkitekt: N. P. Holsøe og blev opført i 1864 og blev nedrevet i 1968, hvor den blev udskiftet af den nuværende station, som blev indviet 1969.

I 1996 blev der lagt dobbeltspor mellem Vojens og Tinglev, strækningen fik ATC og blev elektrificeret. El-driften startede i 1997.


Andre navne og stavemåderFør 15.05.1949 Røde-Kro. Før 17.06.1920 Rothenkrug.
Byggeår1864
Åbnet1864.10.01
Nedlagt1969
Nedrevet1968
ArkitektN.P.C. Holsøe
StednavneforkortelseRq
Højdeplacering over havet43,9 meter
GPS koordinater55.069797,9.333371

Rødekro Station set fra øst. Stationen er opført i midten af 1860
Rødekro Station set fra øst. Stationen er opført i midten af 1860'erne og nedrevet i 1968.
Fotograf: Ukendt - Dato: Ukendt


Historisk kort over Rødekro Station
Rødekro Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1927
Åbnet1927.10.02
Nedlagt1936.05.15
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektK.T. Seest
AdresseEgvadvej 4, 6230 Rødekro
StednavneforkortelseNh
Højdeplacering over havet41,7 meter
GPS koordinater55.088691,9.273855

Nørre-Hostrup Station.
Nørre-Hostrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.18 12:42:38
Download billede

Historisk kort over Nørre-Hostrup Station
Nørre-Hostrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hellevad Station (Hel) lå 9,2 km. fra første station.

Hellevad Station var krydsningsstationer med et 180 meter krydsningsspor og 70 meter læssespor.


Byggeår1927
Åbnet1927.10.02
Nedlagt1936.05.15
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektK.T. Seest
AdresseSøndervænget 10, 6230 Rødekro
StednavneforkortelseHel
Højdeplacering over havet35,6 meter
GPS koordinater55.074492,9.212104

Hellevad Station.
Hellevad Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.02.09 10:58:01
Download billede

Historisk kort over Hellevad Station
Hellevad Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Klovtoft Station (Klo) lå 12,1 km. fra første station.

Klovtoft Billetsalgssted var med offentligt sidespor på ca. 50 m.


Byggeår1927
Åbnet1927.10.02
Nedlagt1936.05.15
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektK.T. Seest
AdresseKlovtoftvej 43, 6230 Rødekro
StednavneforkortelseKlo
Højdeplacering over havet31,7 meter
GPS koordinater55.061128,9.174884

Klovtoft Station.
Klovtoft Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.02.09 12:48:23
Download billede

Historisk kort over Klovtoft Station
Klovtoft Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1927
Åbnet1927.10.02
Nedlagt1936.05.15
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektK.T. Seest
AdresseLundbyesvej 14, 6240 Løgumkloster
StednavneforkortelseBx
Højdeplacering over havet26,0 meter
GPS koordinater55.061645,9.100831

Bedsted Løgum Station.
Bedsted Løgum Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.28 13:53:43
Download billede

Historisk kort over Bedsted Løgum Station
Bedsted Løgum Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1927
Åbnet1927.10.02
Nedlagt1936.05.15
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektK.T. Seest
AdresseKrusåvej 17, 6240 Løgumkloster
StednavneforkortelseAlk
Højdeplacering over havet19,7 meter
GPS koordinater55.042582,9.023404

Alslev Kro Billetsalgssted med Sidespor.
Alslev Kro Billetsalgssted med Sidespor.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.05.10 14:07:47
Download billede

Historisk kort over Alslev Kro Billetsalgssted med Sidespor
Alslev Kro Billetsalgssted med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Løgumkloster Statsbanegård (Øu) lå 27,3 km. fra første station.

Løgumkloster var endestation for statsbanestrækningen fra Bredebro. Stationsbygningen var langstrakt med en toetagers afdeling i den østlige ende.

Løgumkloster Statsbanegård blev ombygget fra endestation til krydsningsstation i1927 da man nedlagden den gamle kringlede amtsbane fra Aabenraa-Løgumkloster og lavede en mere ret bane fra Rødekro-Bredebro.


Andre navne og stavemåderFør 17.06.1920 Lugumkloster.
Byggeår1888
Åbnet1888.09.21
Nedlagt1936.05.15
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStationsvej 16A, 6240 Løgumkloster
StednavneforkortelseØu
Højdeplacering over havet13,5 meter
GPS koordinater55.053399,8.949513

Løgumkloster Statsbanegård Station.
Løgumkloster Statsbanegård Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2019.09.08 08:20:46
Download billede

Historisk kort over Løgumkloster Statsbanegård
Løgumkloster Statsbanegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ellum Station (El) lå 30,4 km. fra første station.

Ellum stationsbygning var af type "udvidet vogterhus Marskbane" og der var ikke meget plads til en tjenestebolig. Da Ellum station ligger ret øde blev der bygge et dobbelthus til personalet i 1914 efter preussisk standardtype, men kan dog være opført tidligere, da Marskbaneselskabet blev overtaget af KPEV i 1891.


På gavlen af tjenesteboligen er det et lille emaljeskilt med et "2" på som er kommet på efter overtagelse af DSB, da det er det nummerskilt type, som DSB brugte på tjenesteboliger og vogterhuse.


Byggeår1888
Åbnet1888.09.21
Nedlagt1936.05.15
NedrevetEksisterer stadig
AdresseEllum Bygade 27, 6240 Løgumkloster
StednavneforkortelseEl
Højdeplacering over havet11,6 meter
GPS koordinater55.049497,8.902424

Ellum Station.
Ellum Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.28 14:40:07
Download billede

Historisk kort over Ellum Station
Ellum Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bredebro Trinbræt (Bw) var Rødekro-Bredebro's endestation og lå 36,5 km. fra første station.

Bredebro Station havde fra den 8. maj 1901 en sidebane til Løgumkloster med mellemstation i Ellum. I 1927 blev den tidligere amtsbane ombygget til en normalsporet statsbane mellem Rødekro og Løgumkloster men hele strækningen fra Bredebro til Rødekro blev allerede i 1936 nedlagt.

Stationen er blevet revet ned august 2002.


Byggeår1887
Åbnet2002
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseJernbanegade 4, 6261 Bredebro
StednavneforkortelseBw
Højdeplacering over havet7,8 meter
GPS koordinater55.056974,8.823280

Bredebro Station.
Bredebro Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.15 13:18:58
Download billede

Historisk kort over Bredebro Trinbræt
Bredebro Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Rødekro-Bredebro

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Klosterbanen og Rømøbanen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Klosterbanen og Rømøbanen
P. Thomassen
1982
68

pt BØGER
Sønderjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sønderjyske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03697-4