Slangerupbanen - operatør: DSB (Oprindelig: KSB)

Omtrent samtidigt som det Sjællandske Jernbaneselskab begyndte at arbejde med planerne vedrørende en jernbane fra København til Frederikssund var der også tanker fremme omkring en bane til Slangerup. Det Sjællandske Jernbaneselskab foreslog at man førte Frederikssundbanen gennem Slangerup, men der var der ikke den store interesse for i Slangerup.

Man havde andre og større planer, man ville have sin egen bane. Derfor måtte man i Slangerup se til på sidelinien da Frederikssundbanen åbnede i 1878. Dette var sjovt nok medvirkende til at Slangerup på et andet punkt blev pioner. I 1904 åbnedes Danmarks første autobusrute fra København til Slangerup.

Slangerupbanen blev åbnet 20. april 1906 af det private jernbaneselskab København-Slangerup Banen (KSB). I København havde banen sin egen Lygten station eller København L lige overfor Nørrebro Station. Passagererne skulle altså gå mellem de to stationer, kun godstrafikken var forbundet med det øvrige jernbanenet via et besværligt forbindelsesspor.

Den 22. maj 1954 blev den yderste strækning mellem Farum og Slangerup nedlagt, hvorefter banen fik sit nuværende navn: Hareskovbanen – eller Farumbanen. I 1976 blev banens tilslutning til det øvrige jernbanenet flyttet fra Nørrebro til Svanemøllen, og den 29. september 1977 blev Svanemøllen-Farum omdannet til S-bane.

Vigtige stamdata for Slangerupbanen


Jernbanens længde i km 34,2
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 13. april 1894
BaneforkortelseKSB
Dato for Koncession1903.12.09
Jernbanen åbnet1906.04.20
Persontrafik nedlagt1954.05.15
Godstrafik nedlagt1954.05.15
Jernbanen nedlagt1954.05.15
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt22,5 kg/m 1924-26 udskiftet til 33,4 kg/m på strækningen København L - Buddinge
BallastGrus
Hastighed max45 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Max akseltryk1942: København L - Buddinge: 15,4 tons, Buddinge - Slangerup: 11,0 tons

Slangerupbanen har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid


Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
1948.04.011954.05.15De danske Statsbaner, senere Danske StatsbanerDSB
1906.04.201948.04.01København-Slangerup BanenKSB

Slangerupbanen havde følgende stoppesteder



Banekort over Slangerupbanen

Banekort fra Slangerupbanen (KSB).
Banekort fra Slangerupbanen (KSB).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: 2011.05.27 - LINK til kilde.


Gamle film fra Slangerupbanen

Film fra Slangerupbanen (KSB) - DSB OVERTAGER SLANGERUPBANEN.
Kilde: Filmcentralen (Det Danske Filminstitut) - Dato: 1948 - LINK til kilde.


Noter:

1948, 6 min., Musik

Den private Kjøbenhavn-Slangerup-Banen (KSB), som åbnede i 1906, strækker sig over 34 km mellem København L (ved Lygten) og Slangerup med 17 mellemliggende stationer. Grundet løbende udfordringer og debat om strækningens driftsform overtager staten den 1. april 1948 linjen fra de fem kommuner, der hidtil har driftet den. Trafikminister Carl Petersen er med, da det første flagsmykkede tog kører fra København N til Slangerup under DSB's ledelse.


København Lygten Station (Nol) var Slangerupbanen banens første station

Den smukke stationsbygning, som ligger på hjørnet af Nørrebrogade og Lygten blev nedlagt den 25. april 1976, hvor togene i stedet fik endestation ved Svanemøllen. I 1992 blev bygningen fredet.

København Lygten Station hed i daglig tale kun "Lygten", og var opkaldt efter kvarteret, som havde sit navn efter Lygtekroen og Lygteåen.


Andre navne og stavemåderFør 15.05.1931 Kjøbenhavn L.
Byggeår1906
Åbnet1906.04.20
Nedlagt1976.04.25
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseLygten 2, 2400 København NV
StednavneforkortelseNol
Højdeplacering over havet8,4 meter
GPS koordinater55.701610,12.537709

København Lygten Station.
København Lygten Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.23 10:13:05
Download billede

Historisk kort over København Lygten Station
København Lygten Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Emdrup Station (Emt) [1906-1948] lå 2,7 km. fra første station.

Emdrup Station blev oprettet som station på den private København-Slangerup Banen 20. april 1906. Stationen blev nedlagt for persontog 31. marts 1948, i forbindelse med at banen blev overtaget af DSB, mens godsbetjeningen ophørte 28. september 1974.

Emdrup Station havde en stationsbygning af KSB's mindste type.


Byggeår1906
Åbnet1906.04.20
Nedlagt1948.03.31
NedrevetNedrevet engang efter 1977 og retirade bygningen engang efter 2003
ArkitektHeinrich Wenck
StednavneforkortelseEmt
Højdeplacering over havet19,7 meter
GPS koordinater55.724247,12.539231

Billede af Emdrup Station - Station er nedrevet, men Emdrup Station har ligget her.
Billede af Emdrup Station - Station er nedrevet, men Emdrup Station har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.04.21 08:43:19
Download billede

Historisk kort over Emdrup Station
Emdrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Dyssegård Trinbræt (Dyt) [1932-1968] lå 3,7 km. fra første station.

Dyssegård trinbræt var med billetsalg og kom først til efter motordriftens indførelse, den 22. maj 1932. Det oprindelige billetsalg er nedrevet og erstattet af S togs trinbræt/station.


Andre navne og stavemåderFør 02.06.1957 Dyssegaard.
Byggeår1932
Åbnet1932.05.22
Nedlagt1968
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseDyt
Højdeplacering over havet19,8 meter
GPS koordinater55.732151,12.536054

Billede af Dyssegård Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Dyssegård Trinbræt har ligget her.
Billede af Dyssegård Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Dyssegård Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.09.02 15:57:10
Download billede

Historisk kort over Dyssegård Trinbræt
Dyssegård Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vangede Station (Ang) [1908-1964] lå 4,9 km. fra første station.

Vangede holdeplads kom til fra Slangerupbanens åbning den 20. april 1906 og man måtte nøjes med et billetsalg fra vogterhuset, da man ikke ville ofre meget på "fattigbyen" Vangede. I 1908 kom der en stationsbygning tegnet af Axel Preisler - nogle steder er årstallet fejlagtigt angivet til 1938 og fejlagtigt at Vangede Stationsbygning er tegnet af arkitekt S. O. Thrue. Vangede Stationsbygningen først blev opført i 1908 og Axel Preisler tegning af bygningen var derfor lidt anderledes end de andre stationer på Slangerupbanen, som var tegnet af Heinrich Wenck.

Vangede Stationen lå nord for Vangedevej og havde adgang fra Ericavej. Der var overhalingsspor og et læssespor modsat stationsbygningen og trafikken blev væsentlig bedre end forventet.

Viadukten for Vangedevej er fra midten af 1930'erne, men ved Hareskovbanens forestående elektrificering og etablering af 2. spor, opførtes en ny viadukt, læssesporet nedlagdes i 1964, og opførelsen af en ny stationsbygning strakte sig over tidsrummet 1965-1968, og flytning til den modsatte side af viadukten, som kunne tages i brug og Vangede Station blev revet ned i 1968.

Vangede historisk oversigt:
Vangede Trinbræt fra den 20. april 1906 til den 1. juni 1908.
Vangede Station fra den 1. juni 1908 til den 1. december 1964.
Vangede Billetsalgssted fra den 1. december 1964 til den 22. maj 1966.
Vangede Trinbræt fra den 22. maj 1966 til den 24. februar 1968.
Vangede Station fra den 24. februar 1968 til den 25. september 1977 (Og flytning til den modsatte side af viadukten).
Vangede S-togstrinbræt fra den 25. september 1977 til i dag.

Den 25. september 1977 blev Vangede Stationen en del af den nye S-Banelinje som i dag kendes som Linje B/Bx.


Byggeår1906
Åbnet1908.06.01
Nedlagt1964.12.01
Nedrevet1968
ArkitektAxel Preisler
StednavneforkortelseAng
Højdeplacering over havet27,4 meter
GPS koordinater55.739950,12.522697

Billede af Vangede Station.
Billede af Vangede Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:- 1958 -
Sted:Danmark, Sjælland, København
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1958

Id:B02463_093a.tif


Historisk kort over Vangede Station
Vangede Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kildebakke Trinbræt (Ket) [1935-1964] lå 6,0 km. fra første station.

Kildebakke Trinbræt åbnede den 15. maj 1935 på Slangerupbanen og der blev ved lejligheden oprettet en fin rummelig ventebygning bygget i bungalow stil. På Kildebakke Trinbræt blev der ikke etableret billetsalg.

DSB overtog Slangerupbanen i 1948, og efter overtagelse af banen skete der også strukturelle ændringer i brugen af banen. Op igennem 1950'erne ændredes trafikken sig fra at banen var en typisk "skovtursbane", til i større omfang at være "pendlerbane" for de mange nye boligbyggerier der kom i banens opland.

I 1960 startede DSB med en modernisering af banen og man gik i gang med at bygge en ny Kildebakke Station. I byggeperioden gav det manglende billetsalg udfordringer og DSB løste problemet, ikke ved at indrette en et midlertidigt billetsalgskontor i den gamle bygning, men ved at udsende en medarbejder fra Buddinge station, som med et bærbart billetsalg, vandrede frem og tilbage på perronen i al slags vejr på Kildebakke Trinbræt.

Dette stod på indtil 1964, hvor den nuværende ekspeditionsbygning kunne ibrugtages og den forrige bygning blev nedrevet samme år.


Byggeår1935
Åbnet1935.05.15
Nedlagt1964
Nedrevet1964
StednavneforkortelseKet
Højdeplacering over havet28,6 meter
GPS koordinater55.745024,12.507357

Billede af Kildebakke Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Kildebakke Trinbræt har ligget her.
Billede af Kildebakke Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Kildebakke Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.04.21 08:11:26
Download billede

Historisk kort over Kildebakke Trinbræt
Kildebakke Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Buddinge Station (Bud) [1906-1976] lå 6,9 km. fra første station.

Buddinge Station var fra Slangerupbanens åbning i 1906, og var i mange år en jævn og god landstation med periodemæssige ret betydelig godstransport. Efter statens overtagelse af Slangerupbanen i 1949 steg både person- og godstrafikken stærkt, og en ny og moderne stationsbygning for persontrafikken opførtes ved den lige så ny viadukt. Buddinge fik selvstændig godsekspedition med vognbjørnsanlæg, og der var godsbetjening i den gamle stationsbygning til 1976.

Den oprindelige Buddinge station blev nedrevet i 1978.


Byggeår1906
Åbnet1906.04.20
Nedlagt1976
Nedrevet1978
ArkitektHeinrich Wenck
StednavneforkortelseBud
Højdeplacering over havet33,2 meter
GPS koordinater55.747114,12.493063

Billede af Buddinge Station - Station er nedrevet, men Buddinge Station har ligget her.
Billede af Buddinge Station - Station er nedrevet, men Buddinge Station har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.04.25 17:49:12
Download billede

Historisk kort over Buddinge Station
Buddinge Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1929
Åbnet1929.05.15
Nedlagt1977.09.25
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseSgt
Højdeplacering over havet36,4 meter
GPS koordinater55.756473,12.473658

Billede af Stengården Billetsalgssted.
Billede af Stengården Billetsalgssted.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.04.25 18:40:36
Download billede

Historisk kort over Stengården Billetsalgssted
Stengården Billetsalgssted - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1906
Åbnet1906.04.20
Nedlagt1977.09.25
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseTil Jernbanen 20, 2880 Bagsværd
StednavneforkortelseBav
Højdeplacering over havet30,4 meter
GPS koordinater55.762757,12.448757

Billede af Bagsværd Station.
Billede af Bagsværd Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.04.25 18:19:06
Download billede

Historisk kort over Bagsværd Station
Bagsværd Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Skovbrynet Billetsalgssted (Skt) [1930-1964] lå 11,7 km. fra første station.

Skovbrynet Billetsalg blev anlagt den 1. oktober 1930 for at tage andel i den store udflugtstrafik til Hareskoven, hvilket var Slangerupbanens bestyrelse motivation til at igangsætte bygningen. Skovbrynet station var en lille og hyggelig bindingsværksbygning og der var kun én perron, men et stykke fra Hareskovvejen, så sydgående tog ikke udløste blink og bomme ved overkørslen, før de rent faktisk skulle passere den.

Skovbrynet Station havde kun billetsalg i sommerhalvåret på søndage og helligdage samt på større rejsedage. Da DSB overtog Slangerupbanen den 1. april 1948 fortsatte DSB denne praksis frem til Skovbrynet Billetsalg ophørte i 1955.

Den store ombygning med motorvejsbroer og hvad dertil hører, begyndte i 1964 med nedrivning af den gamle Skovbrynet Billetsalg's bindingsværksbygning. Der blev lavet et Skovbrynet Trinbrættet ca. 100 meter mod vest og tættere på Hareskov Station, som fungerede frem til åbningen af S-banen den 25. september 1977, hvor Skovbrynet S-togstrinbræt blev etableret ca. 300 meter længere mod øst.


Byggeår1930
Åbnet1930.10.01
Nedlagt1964
Nedrevet1964
StednavneforkortelseSkt
Højdeplacering over havet35,2 meter
GPS koordinater55.76440155854638,12.430686400137379

Billede af halvdelen af Skovbrynet Billetsalgssted.
Billede af halvdelen af Skovbrynet Billetsalgssted. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:- 1949 -
Sted:Danmark, Sjælland, Bagsværd
Vejnavn:Skovkanten
Husnummer:11
Postnummer:2880
By:Bagsværd
Sogn:Gladsaxe
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949

Id:L05082_030.tif


Historisk kort over Skovbrynet Billetsalgssted
Skovbrynet Billetsalgssted - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hareskov Station (Har) [1906-1971] lå 13,5 km. fra første station.

Hareskov Station var Slangerupbanens udflugtsstation og blev opført ved Slangerupbanens åbning i 1906. Som en stærkt benyttet skovtursstation for københavnerne var den i mange år en konkurrent til Klampenborgbanen, takket være Slangerupbanens energiske reklamering.

Slangerupbanens blev overtaget af staten i 1949 og efterhånden gik det ned ad bakke med stationens betydning.

I 1971 blev Hareskov Station billetsalgssted, og ved Hareskovbanens elektrificering i 1977 nedsattes Hareskov Station til Trinbræt, hvor bygningen blev nedrevet ved samme lejlighed.


Byggeår1906
Åbnet1906.04.20
Nedlagt1971
Nedrevet1977
ArkitektHeinrich Wenck
StednavneforkortelseHar
Højdeplacering over havet44,5 meter
GPS koordinater55.765892,12.406347

Billede af Hareskov Station.
Billede af Hareskov Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:- 1949 -
Bygningsnavn:Hareskov Station
Sted:Danmark, Sjælland, Hareskov By
Vejnavn:Stationsvej
Postnummer:3500
By:Værløse
Sogn:Værløse
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949

Id:L05081_021.tif


Historisk kort over Hareskov Station
Hareskov Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Syvstjernen Trinbræt (Yvt) [1930-1954] lå 15,7 km. fra første station.

I midten af 1920'erne var der i Værløses østre del skudt en del sommerhuse op, og i 1928 blev der fremsat ønske om et holdested her. Da kommunerne havde overtaget Slangerupbanen, gik ledelsen med nogen betænkelighed med til at oprette et trinbræt ved vejen mellem Hareskovby og Værløse. Syvstjernen trinbrættet blev oprettet og blev taget i brug den 15. maj 1930. Trinbrættet var udstyret med et lille skur til de ventende passagerer og en lille sparsom grusperron.

Da DSB i 1948 overtog banen ville DSB gerne nedlægge trinbrættet, men dette fremkaldte voldsomme protester fra såvel beboerne som kommunen, derfor blev det ikke blev til noget.

Bebyggelsen omkring Syvstjernen voksede i 1950'erne, og da DSB i 1958 atter luftede planer om at nedlægge trinbrættet, blev der igen protesteret, derfor blev det ikke blev til noget denne gang.

Omkring 1954 blev trinbrættet flyttet til daværende Brådervej (den næsten lodretgående vej), hvor der blev etableret perroner på begge sider af vejen. Brådervej er i dag opdelt i tre veje - syd for banen: Syvstjernevænget, lige nord for banen: Bøgemosen, og nord for den nu anlagte forbindelsesvej til Hillerødmotorvejen: Brådervej.

Ved omstillingen til S-togsdrift, blev trinbrættet den 8. marts 1973 flyttet tilbage til den oprindelige perron ved Syvstjernehusene, hvor der blev opstillet et nyt venteskur.

Det var slut med Syvstjernen trinbræt, som blev endeligt nedlagt ved køreplan-skiftet 29. september 1974.


Byggeår1930
Åbnet1930.05.15
Nedlagt1954
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseYvt
Højdeplacering over havet47,7 meter
GPS koordinater55.77637001098509,12.385813952062662

Syvstjernen Trinbræt.
Syvstjernen Trinbræt.
Fotograf: Ukendt - Dato: Ukendt - LINK til kilde.


Historisk kort over Syvstjernen Trinbræt
Syvstjernen Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Værløse Station (Vær) [1906-1974] lå 16,7 km. fra første station.

Værløse Station åbnede sammen med Slangerupbanen den 20. april 1906. Værløse Station var en yderst fredelig landstation med skov og sø i nærheden, men Værløse Station kunne dog ikke turistmæssigt hamle op med Hareskov station. Men Værløse Station havde en ret stor persontrafik pga. Værløselejren og bilruten til Ganløse, som også gav en del passagerer. Persontrafikken steg efter DSB's overtagelse i 1948 da Værløse by voksede stærkt, men godstrafikken forsvandt forholdsvis hurtigt.

Værløse Station blev nedlagt den 29. september 1974, sammen med sidesporet, og billetsalget foregik fra en midlertidig træbygning under arbejdet med Hareskovbanens elektrificering og indtil den nuværende Værløse S-togstrinbræt kunne tages i brug den 25. september 1977.

Det nye Værløse S-togstrinbræt ved bymidten, er flyttet ca. 400 meter tættere på København, i forhold til Værløse Station.

Værløse Stations gamle stationsbygning var så medtaget af hærværk, at den blev nedrevet 1977, samme år som Værløse S-togstrinbræt åbnede.


Byggeår1906
Åbnet1906.04.20
Nedlagt1974.09.29
Nedrevet1977
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseToftegårdsvej, 3500 Værløse
StednavneforkortelseVær
Højdeplacering over havet50,4 meter
GPS koordinater55.784152,12.367516

Billede af Værløse Station.
Billede af Værløse Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:Værløse Station - 1958 -
Bygningsnavn:Værløse Station
Sted:Danmark, Sjælland, Værløse
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1958

Id:B02451_003c.tif


Historisk kort over Værløse Station
Værløse Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Furesø Trinbræt (Frt) lå 19,8 km. fra første station.

Furesø trinbræt blev anlagt på grund af den smukke natur og på grund af Fiskebæk Kro.

Da Slangerupbanen åbnede i 1906, så kroen sin chance øge antallet af kunder, da banen gik lige forbi kroen. Slangerupbanen ville dog ikke anlægge et trinbræt her ved kroen da kroen lå i en lavning, med en stejl stigningen mod både Farum og Værløse. Man var bange for at togene ikke kunne sætte i gang på den stejle stigning efter stansning.

Aligevel blev Furesø trinbræt åbnet den 22. maj 1932.


Byggeår1932
Åbnet1932.05.22
Nedlagt1971.05.23
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseFrt
Højdeplacering over havet30,1 meter
GPS koordinater55.805682,12.379690

Billede af Furesø Trinbræt.
Billede af Furesø Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:Fiskebæk Hotel - 1959 -
Bygningsnavn:Fiskebæk Hotel
Sted:Danmark, Sjælland, Farum
Vejnavn:Frederiksborgvej
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1959

Id:B02594_002b.tif


Historisk kort over Furesø Trinbræt
Furesø Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Farum Station (Fm) [1906-1977] lå 20,5 km. fra første station.

Farum station på Slangerupbanen var ved privatbanens åbning en pæn landstation, hvis trafik hurtigt voksede, dels i takt med byen og dels takket være banens ihærdige reklamering med de mange tillokkende udflugtssteder.

Da DSB i 1948 overtog Slangerupbanen, varede det ikke længe, før Farum blev endestation for "Hareskovbanen", som den efterhånden kom til at hedde, for strækningen Farum-Slangerup nedlagdes i 1954.

Da den langvarige proces med elektrificering endelig tog form, blev Farum gamle station nedrevet i 1975, og en ny blev taget i brug, da S-banen åbnede i 1977.


Byggeår1906
Åbnet1906.04.20
Nedlagt1977.09.25
Nedrevet1975
ArkitektHeinrich Wenck
StednavneforkortelseFm
Højdeplacering over havet34,4 meter
GPS koordinater55.811681,12.373820

Billede af Farum Station - Station er nedrevet, men Farum Station har ligget her.
Billede af Farum Station - Station er nedrevet, men Farum Station har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.03.01 07:48:43
Download billede

Historisk kort over Farum Station
Farum Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vassingerød Station (Vas) lå 25,2 km. fra første station.

Der, hvor placeringen af Vassingerød Station blev til, var der et normalsporet industrispor fra Vassingerød til Lillerød (Allerød). Industribanen havde overenskomsten med DSB for tilslutning til Lillerød (Allerød), som blev opsagt pr den 1. januar 1907, da kalkværket lavede en mere fordelagtig overenskomsten med KSB, som åbnede den 20. april 1906.


Byggeår1906
Åbnet1906.04.20
Nedlagt1954.05.22
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseBøgevangen 12, 3540 Lynge
StednavneforkortelseVas
Højdeplacering over havet42,7 meter
GPS koordinater55.830887,12.312058

Billede af Vassingerød Station.
Billede af Vassingerød Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.10.20 17:20:22
Download billede

Historisk kort over Vassingerød Station
Vassingerød Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1904
Åbnet1906.04.20
Nedlagt1954.05.22
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseLynge Stationsvej 11, 3540 Lynge
StednavneforkortelseYn
Højdeplacering over havet50,8 meter
GPS koordinater55.835705,12.272682

Billede af Lynge Station.
Billede af Lynge Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.10.20 17:28:55
Download billede

Historisk kort over Lynge Station
Lynge Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Uggeløse Skov Trinbræt (Ugt) lå 29,9 km. fra første station.

Uggeløse Skov trinbræt havde perron på begge sider af Uggeløse Skovvej. Trinbrættet blev åbnet for at få københavnerne til at tage toget til Uggeløse Skov, hvilket aldrig blev en succes, og trinbrættet blev det mindst benyttede standsningssted på Slangerupbanen.


Byggeår1933
Åbnet1933.10.01
Nedlagt1954.05.22
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseUgt
Højdeplacering over havet38,7 meter
GPS koordinater55.839296,12.239992

Billede af Uggeløse Skov Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Uggeløse Skov Trinbræt har ligget her.
Billede af Uggeløse Skov Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Uggeløse Skov Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.10.20 17:37:14
Download billede

Historisk kort over Uggeløse Skov Trinbræt
Uggeløse Skov Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Lindholm (Slangerupbanen) Station (Lin) lå 31,5 km. fra første station.

Øst for Lindholm Station blev der ved anlæg af Slangerupbanen anlagt et sidespor til Langebjerg Grusgrav. Sporet blev nedlagt igen efter et par år.


Byggeår1906
Åbnet1906.04.20
Nedlagt1954.05.22
NedrevetNedrevet
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseLindholm Stationsvej 2, 3550 Slangerup
StednavneforkortelseLin
Højdeplacering over havet38,6 meter
GPS koordinater55.846311,12.217918

Billede af Lindholm (Slangerupbanen) Station.
Billede af Lindholm (Slangerupbanen) Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Ariel/Dansk Luftfoto - Dato: 1990 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:- 1990 -
Bygningsnavn:Lindholm tidl. station
Sted:Danmark, Sjælland, Lynge
Ophav:Ariel/Dansk Luftfoto
År:1990

Id:A901750_012.tif


Historisk kort over Lindholm (Slangerupbanen) Station
Lindholm (Slangerupbanen) Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Slangerup Station (Slp) var Slangerupbanen's endestation og lå 34,2 km. fra første station.

Slangerup Station er fra 1906 og tegnet af statsbane arkitekt Heinrich Wenck og var station på Slangerupbanen frem til nedlæggelsen i 1954. I årene efter nedlæggelsen lå sporarealet øde og blev først taget op et par år efter nedlæggelsen. Remisen ved Slangerup Station blev nedrevet samtidig med optagelse af sporene, så der til sidst kun lå et tomt areal ved den tidligere station. Flere år efter skinnerne var blevet taget op, var der stadig hensatte vogne på Slangerup Station.

Efter Slangerupbanen nedlæggelse i 1954, overgik Slangerup Station til Postvæsnet, men bygningen blev også brugt til venterum for ventende passagerer til den nye rutebilsrute mellem Farum og Slangerup.

Kommunen købte Slangerup Station i 1988, efter Postvæsnet flyttede ud af stationsbygningen, til en større og ny bygning. Kommunen renoverede stationsbygningen og foretog flere indvendige ombygninger. I 1992 husede stationsbygningen et advokatfirma, men advokatfirmaet måtte i 1996 flyttede fra bygningen på grund af sammenstyrtningsfare, da de pæle, bygningen stod på, var rådnet væk. Slangerup Brugsforening købte efterfølgende stationsbygningen af kommunen, for at kunne bruge stationsarealet, når bygningen engang faldt helt sammen.

Fra 1996 og mange år frem, fremstod bygningen i dårligere og dårligere stand, og blev gentagende gange udsat for hærværk. En påsat brand natten mellem den 23. og 24. maj 2000 bevirkede at hele tagetagen udbrændte. Stationsbygningen blev efter de mange års misligholdelse og branden, taget ned og genopført så original som muligt. Den nye stationsbygning stod færdig i 2004 og denne bygning bruges i dag (2020) som institution.


Byggeår1906
Åbnet1906.04.20
Nedlagt1954.05.22
Nedrevet2004 (Slangerup station brændte i 2004 - for at bevare stationen blev den taget ned og genopført så original som muligt)
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStationsvej 4A, 3550 Slangerup
StednavneforkortelseSlp
Højdeplacering over havet21,0 meter
GPS koordinater55.844462,12.175608

Billede af Slangerup Station.
Billede af Slangerup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.10.20 17:50:13
Download billede

Historisk kort over Slangerup Station
Slangerup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Slangerupbanen

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Slangerupbanen og dens materiel
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Slangerupbanen og dens materiel
Ole-Chr. Munk Plum, Birger Wilche
1982
124

Dansk Jernbane-Klub
87-87050-21-8
KSB Kjøbenhavn - Slangerup banen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
KSB Kjøbenhavn - Slangerup banen
P. Thomassen
1980
203


KSB-DSB : Slangerupbanen - Hareskovbanen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
KSB-DSB : Slangerupbanen - Hareskovbanen
P. Thomassen
1981
182