Kolding-Hejlsminde - (KS)



Vigtige stamdata for Kolding-Hejlsminde (KS) jernbanen

Jernbanens længde i km27,8
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
Statstilskud i %50
Dato for Koncession1909.06.15
Jernbanen åbnet1911.11.29
Persontrafik nedlagt1948.09.30
Godstrafik nedlagt1948.12.15
Jernbanen nedlagt1948.12.15
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt22,45 kg/m
Stigning14 ‰
Kurveradius300 m
Hastighed max45 km/t

Kolding-Hejlsminde (KS) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferet Kolding Station (Kd)0,0
Kolding Syd Station 0,6
Tved Byvej Holdeplads (uofficielt) 2,0
Tved Trinbræt 3,5
Strårup Trinbræt 4,9
Skartved Trinbræt 6,1
Bjert Station 7,8
Aalry Trinbræt 9,6
Varmark Station 10,9
Varmark Skov Trinbræt (uofficielt) 12,0
Bjert Strand Trinbræt 14,0
Dalager Station 16,0
Skamlingsbanke Holdeplads 17,7
Grønninghoved Trinbræt 19,0
Sjølund Station 20,5
Vejstruprød Trinbræt 21,8
Kær Mølle Trinbræt 23,3
Hejls Station 25,1
Hejlsminde Station 27,8

Kolding Station var Kolding-Hejlsminde banens første station

Byggeår1866
Åbnet1866.11.01
ArkitektThomas Arboe
AdresseBanegårdspladsen 4, 6000 Kolding
Stations forkortelseKd
GPS koordinater55.490803, 9.481189

Den første banegård i Kolding blev opført ved længdebanens forlængelse i 1866, da statsbanen kom gennem Kolding fra Fredericia til Vamdrup, der var blevet grænsestation efter krigen i 1864.Stationen blev indviet 1. november 1866, men blev allerede erstattet af en ny i 1882-83, som blev indviet i 1884.
Den nuværende er tegnet i historicistisk stil med træk fra renæssance og barok af Thomas Arboe.
Kolding fik ud over statsbanen tre privatbaner, der i dag alle er nedlagt igen.

Kolding Station.Kolding Station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2014.10.09 17:50:24

Google maps over Kolding Station

Historisk kort over Kolding StationKolding Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Kolding Syd Station lå 0,6 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
Nedrevet1968
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
GPS koordinater55.486423,9.476550

Kolding Sydbanegård eller Kolding Syd havde hovedkontor, værksted, remise og drejeskive.
En ny station øst for Kongebrogade blev ibrugtaget d. 1. oktober 1932.

Google maps over Kolding Syd Station

Historisk kort over Kolding Syd StationKolding Syd Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Tved Byvej Holdeplads (uofficielt) lå 2,0 km. fra første station.

Byggeår1930
Åbnet1930
Nedlagt1940
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.484866, 9.508595

Tved Byvej blev etableret engang i 1930'erne og blev brugt frem til besættelsen i 1940. Tved Byvej var uden venteskur

Google maps over Tved Byvej Holdeplads (uofficielt)

Historisk kort over Tved Byvej Holdeplads (uofficielt)Tved Byvej Holdeplads (uofficielt) - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Tved Trinbræt lå 3,5 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.480729,9.513501

Tved Trinbræt var med et 45 m læssespor.

Google maps over Tved Trinbræt

Historisk kort over Tved TrinbrætTved Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Strårup Trinbræt lå 4,9 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.471363,9.529544

Strårup Trinbræt var med 60 m læssespor.

Google maps over Strårup Trinbræt

Historisk kort over Strårup TrinbrætStrårup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Skartved Trinbræt lå 6,1 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.460982,9.537865

Skartved Trinbræt var med læssespor.

Google maps over Skartved Trinbræt

Historisk kort over Skartved TrinbrætSkartved Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Bjert Station lå 7,8 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseBjert Stationsvej 7, 6091 Bjert
GPS koordinater55.457828, 9.555805

Bjert Station var med 90 m læsse- og vigespor samt dyrefold.

Google maps over Bjert Station

Historisk kort over Bjert StationBjert Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Aalry Trinbræt lå 9,6 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.462666,9.589158

Aalry Trinbræt var med læssespor.

Google maps over Aalry Trinbræt

Historisk kort over Aalry TrinbrætAalry Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Varmark Station lå 10,9 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseVarmarkvej 6, 6092 Sønder Stenderup
GPS koordinater55.460344, 9.608272

Varmark Station var med 120 m læsse- og vigespor samt fra 1920'erne et 40 m stikspor. Varmark station lå i Sønder Stenderup, men blev opkaldt efter den nærliggende Varmarkgård for at undgå forveksling med Stenderup på Horsens-Juelsminde Jernbane. Længe efter nedlæggelsen af banen brugte postvæsenet stadig navnet Varmark.
Varmark station var udstyret med en 12 tons galgekran til læsning af trækævler.

Google maps over Varmark Station

Historisk kort over Varmark StationVarmark Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Varmark Skov Trinbræt (uofficielt) lå 12,0 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.448933,9.607082

Varmark Skov var et uofficielt trinbræt men var udstyrret med et lille læskur på privat initiativ fra engang i 1930'erne til besættelsen. Varmark Skov var med 60 m læssespor.

Google maps over Varmark Skov Trinbræt (uofficielt)

Historisk kort over Varmark Skov Trinbræt (uofficielt)Varmark Skov Trinbræt (uofficielt) - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Bjert Strand Trinbræt lå 14,0 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.441013,9.586369

Bjert Strand Trinbræt var med 60 m læssespor.

Google maps over Bjert Strand Trinbræt

Historisk kort over Bjert Strand TrinbrætBjert Strand Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Dalager Station lå 16,0 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseSkamlingvejen 118, 6091 Bjert
GPS koordinater55.432748, 9.560331
Google maps over Dalager Station

Historisk kort over Dalager StationDalager Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Skamlingsbanke Holdeplads lå 17,7 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.418200,9.552714

Skamlingsbanke Holdeplads var med 122 m sidespor, pavillon og en meget lang bænk. Om sommeren billetsalg og ekspedition af cykler og rejsegods.

Google maps over Skamlingsbanke Holdeplads

Historisk kort over Skamlingsbanke HoldepladsSkamlingsbanke Holdeplads - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Grønninghoved Trinbræt lå 19,0 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.407833,9.548181

Grønninghoved Trinbræt var med 40 m læssespor.

Google maps over Grønninghoved Trinbræt

Historisk kort over Grønninghoved TrinbrætGrønninghoved Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Sjølund Station lå 20,5 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseSilovej 7, 6093 Sjølund
GPS koordinater55.402425, 9.528983

Sjølund Station var med 120 m læsse- og vigespor samt dyrefold med vejehus og siderampe, senere også et kort stikspor.
Sjølund station lå i landsbyen Vejstrup, men blev opkaldt efter Sjølund Mølle for at undgå forveksling med Vejstrup på Svendborg-Nyborg Banen. I modsætning til Varmark og Dalager blev stationsnavnet her hængende som bynavn.

Google maps over Sjølund Station

Historisk kort over Sjølund StationSjølund Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Vejstruprød Trinbræt lå 21,8 km. fra første station.

Byggeår1914
Åbnet1914
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.391183,9.530735

Vejstruprød Trinbræt var med 60 m læssespor.

Google maps over Vejstruprød Trinbræt

Historisk kort over Vejstruprød TrinbrætVejstruprød Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Kær Mølle Trinbræt lå 23,3 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.387455,9.550977

Kær Mølle Trinbræt var med 40 m læssespor, forlænget med 50 m blindt stikspor.

Google maps over Kær Mølle Trinbræt

Historisk kort over Kær Mølle TrinbrætKær Mølle Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Hejls Station lå 25,1 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseHejls Stationsvej 3, 6094 Hejls
GPS koordinater55.381442, 9.578466

Hejls Station var med 100 m vigespor og dyrefold med vejehus.

Google maps over Hejls Station

Historisk kort over Hejls StationHejls Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Hejlsminde Station var Kolding-Hejlsminde's endestation og lå 27,8 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseBanedæmningen 3, 6094 Hejls
GPS koordinater55.363203, 9.600407

Hejlsminde station var med 100 m omløbsspor, 80 m læssespor, dyrefold med siderampe, remise, kulgård og drejeskive samt lokale til Toldvæsenet.
En overgang kørte togene helt frem til havnepladsen. Efter genforeningen blev omløbssporet forlænget hen over slusen på en kombineret vej- og jernbanebro og ca. 20 m ind i Sønderjylland som forberedelse til at føre banen videre til Haderslev, hvilket dog ikke blev til noget.

Google maps over Hejlsminde Station

Historisk kort over Hejlsminde StationHejlsminde Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Copyright © 2008-2017 By danskejernbaner.dk E-Mail: mail@danskejernbaner.dk