Nakskov-Kragenæs Jernbane - operatør: NKJ

Der var en del initiativer der gik ud på at forbinde Nakskov med det nordvestlige Lolland og blandt disse var der også et forslag der nærmest kunne betragtes som en lollandsk pendant til det sønderjyske amtsbaner. Forslaget indebar anlægget af tre strækninger anlagt som lette baner med en sporvidde på 700 mm. Selv om det i dag kan se lettere tåbeligt ud var der dog mening med galskaben idet man på Lolland havde et vidt forgrenet net af roebaner. Den kvikke læser vil dog være opmærksom og konstatere at der for roebanernes vedkommende er tale om 600 mm sporvidde. Derfor gik der en del tid med at diskutere sporvidden og hvorvidt 600. 700 eller 1435 mm var den mest fornuftige sporvidde. Med loven af 27. maj 1908 blev det imidlertid fastslået at der skulle anlægges en normalsporet banen. Statens andel af anlægsudgifterne til denne bane androg 40 procent, hvilket var lidt mindre en for de fleste andre baner på samme lov.

Efter en hel del problemer af bureaukratisk herkomst lykkedes det endeligt at få udstedt enretsbevilling den 16. september 1912. Der gik atter lidt tid inden man i foråret 1913, nærmere betegnet april, kunne gå i gang med arbejdet i terrænet. Det var egentlig planen at banen skulle have været færdig den 1. november 1914 men blandt andet problemer med færdiggørelsen af en banedæmning mellem Svinsbjerg og Torrig gjorde at det hele trak noget ud. Indvielsen af banen fandt sted den 5. marts 1915 og den nye bane startede med 3 damplokomotiver og omkring 45 vogne. Dette blev dog hurtigt suppleret med yderligere 20 godsvogne. Senere gik man som mange andre over til skinnebusser fra Skandia. Fra indvielsen benyttede NKJ i Nakskov Lollandsbanens station og på denne havde man fået tildelt spor 2. Som en lollandsk specialitet blev sporet et stykke ud fra Nakskov til Tårsvej benyttet af roebanerne. Dette foregik ved at der blev nedlagt et tredie spor i Kragenæsbanens spor. Strækningen I nærheden af Tårsvej var der iøvrigt i en årrække et uofficielt trinbræt der blev benyttet af skolebørn. Lidt længere ude lå et andet ikke autoriseret stoppested på det sted hvor roebanen krydsede ind mod Nakskov Ladegård.

Den første egentlige station lå i Sandby og hed Harpelunde for ikke at blive forvekslet med stationen af samme navn i Odsherred. Cirka 4 kilometer fra Sandby lå Købelev station og derfra igen 3 kilometer mod nord i retning Vindeby hvor Onsevig station var beliggende. Stationen havde et lille læssespor der dog kun i mindre omfang blev benyttet af fiskerne fra Onsevig. Fra Onsevig tog banen et sving mod øst og nåede efter et par kilometer Kastager station - 15 kilometer fra stationen i Nakskov. Horslunde station lå kun 2 kilometer fra Kastager og var en lidt større station med krydsningsspor, læssespor med stikspor og enderampe. Fra Horslunde gik det videre i retning øst mod Svinsbjerg (20,1 km fra Nakskov) og Torrig. Torrig lå 24,1 kilometer fra Nakskov og 24 kilometer fra Maribo. Den lille landsby var i en årrække fra 1924 priviligeret ved at have endestation for Maribo - Torrig Jernbane og ved siden af dette også station på NKJ. Dette betød naturligvis at den lille station havde et forholdsvis stort skinnenet. Fra Torrig var der blot 5 kilometer ud til endestationen ved Kragenæs og færgerne til Fejø og Femø.

Vigtige stamdata for Nakskov-Kragenæs Jernbane


Jernbanens længde i km 26,7
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
BaneforkortelseNKJ
Dato for Koncession1912.09.16
Jernbanen åbnet1915.03.05
Persontrafik nedlagt1967.03.31
Godstrafik nedlagt1967.03.31
Jernbanen nedlagt1967.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt22,45 kg/m
BallastGrus
Hastighed max70 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane

Nakskov-Kragenæs Jernbane havde følgende stoppesteder



Banekort over Nakskov-Kragenæs Jernbane

Kort over benestrækningen: Nakskov-Kragenæs Jernbane (NKJ)
Kort over benestrækningen: Nakskov-Kragenæs Jernbane (NKJ)
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: 2011.07.08 - LINK til kilde.


Nakskov Station (Nsk) var Nakskov-Kragenæs Jernbane banens første station

Nakskov Station var endestation for den Lollandske Jernbane, der åbnet den 1. juli 1874. Nakskov Banegård blev med tidens udvidet flere gange, men det var dog mest sporarealet, der forøgedes pga. af de store godstransporter bl.a. fra sukkerfabrikken og havnen. Stationsbygningen fik kun mindre ændringer og udvidelser, trods det at Nakskov-Kragenæs Jernbane også havde fået tilslutning ved åbningen den 5. maj 1915.

Samtidig med etablering af Nakskovs første station blev havnesporet udbygget i Nakskov fra 1874 og frem. Den første havnebane var en spinkelt hestetrukket bane via Nørrevold ud til havnen. Efterhånden kom roebanerne til og der hvor der både var almindelig havnebane sport kombineret med roebanespor var sporet anlagt som trestrenget med både normal- og smalsporede skinner, hvor den 3. skinne til smalsporet var placeret i midten. I 1918-19 blev havnebanen flyttet fra Nørrevold og længere mod vest, så den gik gennem mælkekondenseringsfabrikken "Kondensen".

Det menes at det var arkitekt Adolf Ahrens der var arkitekt for Nakskovs første station. Adolf Ahrens var arkitekt på stationerne på Nordvestbanen på Sjælland for de stationer, som blev anlagt fra Holbæk til Kalundborg i 1874, samme år som Nakskov Station. Nakskov Station har fx en slående lighed med Værslev Station på Nordvestbanen, hvor det "løftede" midterparti var udført på samme måde og der er ikke set på denne måde fra andre stationer end dem Adolf Ahrens har tegnet.

Havnebanen blev senere forlænget igennem Nakskov Sukkerfabrik og med tilslutning til Rødbybanen vest for Løjtoftevej og nord for sukkerfabrikken. På denne måde blev havnebanen til en ringbane, der løb fra Nakskov station, via havnen, gennem sukkerfabrikken tilbage til Nakskovstation. Havnesporets tilslutning til Rødbybanens spor var lidt kringlet for banen kom ud fra Sukkerfabrikken i en nord østlig spids vinkel, der gjorde at rangeringen foregik ved at man skulle køre hele godstoget øst ud af Rødbybanen indtil sidste godsvogn havde kørt igennem sporskiftet. Herefter standsede toget og sporskiftet blev stillet om til retning mod Nakskov station og godstoget rangerede nu mod vest ind på Nakskov station. Denne proces gjorde at Løjtoftevej var spærret for trafik i 10-15 minutter hver gang toget skulle rangeret igennem.

Nakskov stations placering op ad sukkerfabrikken gjorden den til en af Lollands vigtigste stationer.

Da Nakskov-Rødby banen (1926-53) skulle have endestation i Nakskov blev den oprindelige station vurderet for lille og utilsvarende, hvorefter den blev revet ned i 1925 og den nuværende stationsbygning bygget. Den nuværende stationsbygning er tegnet af Nakskov-arkitekten Einar Ørnsholt og blev indviet 24. november 1925. Einar Ørnsholt tegnede også de andre stationer på Nakskov-Rødby banen.

En lille sjov detalje, som bandt Nakskovs første og anden station sammen, var stationsklokken, som var en stor messingklokken, der var monteret på stationsvæggen ud mod perron. Her var det stationsklokken fra første station, som blev genbrugt på anden station dog først fra 1969.

Stationsklokke fra Nakskovs første station var blev gemt af vejen, da den anden station blev indviet, da man ikke mente, at den var tidssvarende mere. Stationsforstander C. O. Hansen fandt imidlertid klokken i stationens kælder og opsatte den ud mod perronsiden i 1969, efter at den var istandsat på banens værksted, her hang klokken til den blev stjålet sidst i 1970´erne.

Stationsklokken havde oprindelig en vigtig funktion, hvor stationsforvalteren skulle ringe med klokke 3 minutter før togets afgang, så passagerer på stationsrestauranten kunne nå at blive færdige og komme med toget. Det skulle stationsforvalteren ifølge §20 i tjenestereglementet for Det Lolland-Falsterske Jernbaneselskab gældende fra 1. juli 1886.


Byggeår1925
Åbnet1925.11.24
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektAdolph Einar Hansen Ørnsholt
AdresseNørrevold 29, 4900 Nakskov
StednavneforkortelseNsk
Højdeplacering over havet3,8 meter
GPS koordinater54.833269,11.138455

Nakskov Station.
Nakskov Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2008.04.21 12:02:21
Download billede

Historisk kort over Nakskov Station
Nakskov Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Christiansdalsvej Trinbræt (uofficielt) lå 0,8 km. fra første station.

Christiansdalsvej vat et uofficielt trinbræt på Nakskov-Kragenæsbanen. Christiansdalsvej trinbræt blev også kaldt Jødevej trinbræt .


Byggeår1915
Åbnet1915.03.05
Nedlagt1967.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet2,7 meter
GPS koordinater54.839505,11.127851

Billede af Christiansdalsvej Trinbræt (uofficielt).
Billede af Christiansdalsvej Trinbræt (uofficielt).
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1960 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:- 1960 - Christiansdalsvej 34 - 40 og 33 - 39
Sted:Danmark, Lolland, Nakskov
Vejnavn:Christiansdalsvej
Husnummer:34 - 40 og 33 - 39
Postnummer:4900
By:Nakskov
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1960

Id:B09282_001.tif


Historisk kort over Christiansdalsvej Trinbræt (uofficielt)
Christiansdalsvej Trinbræt (uofficielt) - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Tårsvej Trinbræt (uofficielt) lå 1,5 km. fra første station.

I nærheden af Tårsvej var der i mange år et uofficielt trinbræt der primært blev benyttet af skolebørn.


Byggeår1915
Åbnet1915.03.05
Nedlagt1967.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet7,0 meter
GPS koordinater54.843095,11.123512

Billede af Tårsvej Trinbræt (uofficielt).
Billede af Tårsvej Trinbræt (uofficielt).
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Odense Luftfoto - Dato: 1961 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:- 1961 - Madeskovgård
Bygningsnavn:Nedrevet
Sted:Danmark, Lolland, Sandby
Vejnavn:Helgenæsvej
Husnummer:2
Postnummer:4900
By:Nakskov
Ophav:Odense Luftfoto
År:1961

Id:OD03231_050.tif


Historisk kort over Tårsvej Trinbræt (uofficielt)
Tårsvej Trinbræt (uofficielt) - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Branderslev Trinbræt (uofficielt) lå 3,5 km. fra første station.

Branderslev Trinbræt er også omtalt som Nakskov Ladegård Trinbræt, da det lå på vejen ned til Nakskov Ladegård, hvor der var et roebanespor der krydsede Nakskov-Kragenæs Banen i niveau. Trinbrættet var et uofficielt trinbræt, men alligevel udstyret med et trinbrætsignal. 

Det lå en, efter den tid, en fin bolig, som tjente som tjenestemandsbolig for en baneformand. Huset blev bygget i 1913 to år før Nakskov-Kragenæs Banen blev indviet. Huset blev lokalt omtalt som "Baneformandshuset", her fra blev der varetaget flere opgaver som vogterhus, uofficiel holdeplads, med både krydsnings- og trinbrætssignal. Kragenæsbanens spor gik tæt forbi huset og blev umiddelbart øst for huset krydset af roebanens sidespor til Nakskov Ladegård, som løb langs med Ladegårdsvej.

Da Kragenæsbanen blev nedlagt den 31. marts 1967 blev huset frasolgt til privat beboelse.


Byggeår1913
Åbnet1915.03.05
Nedlagt1967.03.31
NedrevetNedrevet (Trinbrættet)
ArkitektE. Ambt og A. Preisler
AdresseLadegårdsvej 50, 4900 Nakskov
Højdeplacering over havet5,1 meter
GPS koordinater54.857864,11.104523

Billede af Branderslev Trinbræt (uofficielt).
Billede af Branderslev Trinbræt (uofficielt).
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1963 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:- 1963 - Brandeslev, Ladegårdsvej 50
Sted:Danmark, Lolland, Branderslev
Vejnavn:Ladegårdsvej
Husnummer:50
Lokalitet:Branderslev
Postnummer:4900
By:Nakskov
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1963

Id:H12924_029.tif


Historisk kort over Branderslev Trinbræt (uofficielt)
Branderslev Trinbræt (uofficielt) - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Harpelunde Station lå 5,8 km. fra første station.

Den første egentlige station på Nakskov Kragenæs banen lå i Sandby og hed Harpelunde for ikke at blive forvekslet med stationen af samme navn i Odsherred.


Byggeår1914
Åbnet1915.03.05
Nedlagt1967.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektE. Ambt og A. Preisler
AdresseStations Alléen 7, 4912 Harpelunde
Højdeplacering over havet9,7 meter
GPS koordinater54.875878,11.087731

Billede af Harpelunde Station.
Billede af Harpelunde Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2006.10.08 02:47:00
Download billede

Historisk kort over Harpelunde Station
Harpelunde Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Tjørnevang Trinbræt lå 7,3 km. fra første station.

Først uofficielt, men blev officielt fra 15. maj 1934.


Byggeår1934
Åbnet1934.05.15
Nedlagt1967.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet11,7 meter
GPS koordinater54.885913,11.092528

Billede af Tjørnevang Trinbræt med en holdende NKJ skinnebus.
Billede af Tjørnevang Trinbræt med en holdende NKJ skinnebus.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:- 1953 - Harpelundevej 85
Bygningsnavn:Nedrevet
Sted:Danmark, Lolland, Harpelunde
Vejnavn:Harpelundevej
Husnummer:85
Lokalitet:Harpelunde
Postnummer:4912
By:Harpelunde
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1953

Id:H03549_p_025.tif


Historisk kort over Tjørnevang Trinbræt
Tjørnevang Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1915
Åbnet1915.03.05
Nedlagt1967.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektE. Ambt og A. Preisler
AdresseProvstegårdsvej 1, 4900 Nakskov
Højdeplacering over havet10,9 meter
GPS koordinater54.905013,11.112384

Billede af Købelev Station.
Billede af Købelev Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2006.10.08 02:26:07
Download billede

Historisk kort over Købelev Station
Købelev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1914
Åbnet1915.03.05
Nedlagt1967.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektE. Ambt og A. Preisler
AdresseToftevej 122, 4913 Horslunde
Højdeplacering over havet6,5 meter
GPS koordinater54.919342,11.154028

Billede af Onsevig Station.
Billede af Onsevig Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1962 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:- 1962 - Onsevig Station
Sted:Danmark, Lolland, Onsevig
Vejnavn:Toftevej
Husnummer:122
Lokalitet:Vindeby
Postnummer:4913
By:Horslunde
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1962

Id:H11823_014.tif


Historisk kort over Onsevig Station
Onsevig Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1915
Åbnet1915.03.05
Nedlagt1967.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektE. Ambt og A. Preisler
AdresseJernbanevej 9, 4913 Horslunde
Højdeplacering over havet10,2 meter
GPS koordinater54.922076,11.190830

Kastager Station.
Kastager Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:- 1949 - Kastager Station
Bygningsnavn:Kastager Station
Sted:Danmark, Lolland, Utterslev
Vejnavn:Jernbanevej
Husnummer:9
Lokalitet:Utterslev
Postnummer:4913
By:Horslunde
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949

Id:L04090_024.tif


Historisk kort over Kastager Station
Kastager Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Horslunde Station lå 17,0 km. fra første station.

Horslunde Station var Nakskov-Kragenæs Jernbanes største mellemstation og åbnede sammen med banen den 5. marts 1915. Horslunde Station var tegnet af arkitektparret E. Ambt og A. Preisler, som også havde tegnet de andre stationer på Nakskov-Kragenæs Jernbane. Stationsarealet bestod af et langt omløbsspor og separat læssespor med varehus og stikspor til en enderampe. Med tiden anlagde Aage Blands et stort privat varehus ud for enderampen. Horslunde Stations første stationsforstander blev C. F. Støjholm, som kom fra en stilling som postmester.

I anledning af åbningen af Nakskov-Kragenæs Jernbane, blev der samme dag indført væsentlige forandringer i postgangen i den del af oplandet, som blev berørt af den nye jernbane. Postvognene mellem Nakskov og Horslunde, Horslunde over Birket til Kragenæs, Horslunde over Svinsbjerg til Nøbbet, Horslunde over Utterslev og Vindeby til Onsevig, samt Nakskov over Sandby og Skovbølle til Købelev - blev nedlagt.

Brevsamlingsstederne i Sandby, Skovbølle, Købelev og Birket blev også nedlagt, og der blev i stedet for oprettet jernbanebrevsamlingssteder på hver af banestrækningens stationer med undtagelse af Horslunde, hvor postkontoret blev bibeholdt.

Navnet Horslunde nævnes første gang i år 1231 som Horsælund, af gammeldansk hors "hest" og -lund "lille skov" og ved åbningen af Nakskov-Kragenæs Jernbane i 1915 var der ca. 500 indbyggere i Horslunde. Horslunde havde i 1915: Kirke, præstegaard, kro, læge, dyrlæge, flere forretninger, bageri, skole, realskole, hospital, bryggeri, fribolig (for 4 Kvinder under Fattigv.), forsamlingshus, postekspedition, telefonstation, dampmølle, savværk, maltgøreri, uldstrikkeri og saftstation for Nakskov Sukkerfabrik.

Da Nakskov Sukkerfabrik blev opført i 1882, opførte man i Horslunde en af de fem saftstationer på Vestlolland, som skulle udvinde saften af sukkerroerne og sende saften videre gennem rør til sukkerfabrikken i Nakskov. I roekampagnerne blev der ansat omkring 70 arbejdere til treholdsdriften på hver saftstation. Fra saftstationen i Horslunde anlagde man to roebaner: En til Utterslev, Vintersborg, Alleenborg og Vindeby Mølle. Og en, der forgrenede sig til mange store gårde på Nordvestlolland – helt ud til Nøjsomhed og Stensgård – og endte på fabrikken i Nakskov. Horslunde Saftstation blev lukket i 1959 da størstedelen af roetransporterne her var overgået til traktor og vogn.

Nakskov Kragenæs Jernbane fik aldrig den betydning for Horslunde, som man havde håbet og Horslunde fik heller ikke den betydning for jernbanen, som kunne retfærdiggøre den store stationsbygning. Det var Saftstationen og jernbanen, man håbede ville skabe vækst i Horslunde. Væksten udeblev og Horslunde blev aldrig en større stationsby, som man har set andre steder.

Efter lukningen af Horslunde Station den 31. marts 1967, kom stationen til at rumme biblioteket frem til ca. 1990, hvor biblioteket flyttede til Ravnsborgskolen. Det meget høje ikoniske vingesignal blev fjernet i 1967 sammen med sporene. Nordøst for stationen på det gamle sporareal byggede Ravnsborg Kommune deres rådhus og kommunekontor og på sporarealet nordvest for stationen blev der bygget et lægehus. Aage Blands store private varehus blev nedrevet omkring 1980. I dag er den tidligere Horslunde Station omdannet til lejligheder og bygningen er ejet af den Lollandske ejendomsmatador Kim F. 

Her godt 100 år efter jernbanen kom til Horslunde, står stationsbygningen i forfald og Horslunde er kun vokset marginalt fra ca. 500 indbyggere i 1915 til 611 indbyggere i 2023. Den industri der var, er nu helt væk, Horslunde Realskolen gik konkurs den 25. januar 2024 og til juni 2024 lukker Ravnsborgskolen også.


Byggeår1915
Åbnet1915.03.05
Nedlagt1967.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektE. Ambt og A. Preisler
AdresseStationsvej 6, 4913 Horslunde
Højdeplacering over havet18,0 meter
GPS koordinater54.912129,11.214911

Horslunde Station.
Horslunde Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2006.10.20 04:44:14
Download billede

Historisk kort over Horslunde Station
Horslunde Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1928
Åbnet1928.12.01
Nedlagt1967.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet12,3 meter
GPS koordinater54.914838,11.238699

Billede af Ørslykkevej Trinbræt.
Billede af Ørslykkevej Trinbræt.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:- 1953 - Ørsløkkevej 21
Sted:Danmark, Lolland, Horslunde
Vejnavn:Ørsløkkevej
Husnummer:21
Lokalitet:Svinsbjerg Lunder
Postnummer:4913
By:Horslunde
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1953

Id:H03686_008.tif


Historisk kort over Ørslykkevej Trinbræt
Ørslykkevej Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1915
Åbnet1915.03.05
Nedlagt1967.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektE. Ambt og A. Preisler
AdresseHøjlundsvej 11, 4913 Horslunde
Højdeplacering over havet8,4 meter
GPS koordinater54.919225,11.260745

Billede af Svinsbjerg Station med varehus.
Billede af Svinsbjerg Station med varehus.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.10.30 11:39:45
Download billede

Historisk kort over Svinsbjerg Station
Svinsbjerg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1923
Åbnet1923.06.01
Nedlagt1967.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet8,1 meter
GPS koordinater54.914500,11.288802

Egholm trinbræt dagen før lukning af NKJ banen.
Egholm trinbræt dagen før lukning af NKJ banen.
Fotograf: Tom Lauritsen - Dato: 1967.03.30


Historisk kort over Egholm Trinbræt
Egholm Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Torrig Station (Trr) lå 24,2 km. fra første station.

Torrig Station deltes mellem Maribo-Torrig banen og Nakskov-Kragenæs banen.

Torrig station fik, i forbindelse med anlægget af Maribo-Torrig banen banen, udvidet sporarealet på stationen. Endvidere opførtes der en remise til overnatning for en af Maribo-Torrig banens dieselvogne.

Tirsdag den 22. marts klokken 17 blev brandvæsnet kaldt til brand i Torrig Station.

Det var en kraftig brand og da Lolland-Falster Brandvæsen kommer frem, står flammerne ud ad vinduerne på første sal.

På brandtidspunktet er Torrig Station ubeboet, men ejes af et firma, som ejer en række andre huse på Lolland. Torrig Station var angiveligt ved at blive renoveret i tiden op til branden.

Branden var først slukket lidt efter klokken 21.

Torrig Station var så beskadiget efter branden at den blev nedrevet i september måned 2022.


Byggeår1915
Åbnet1915.03.05
Nedlagt1967.03.31
Nedrevet2022 (september)
ArkitektE. Ambt og A. Preisler
AdresseBandholmvej 35, 4943 Torrig L
StednavneforkortelseTrr
Højdeplacering over havet10,2 meter
GPS koordinater54.907870,11.320559

Billede af Torrig Station set fra vejsiden.
Billede af Torrig Station set fra vejsiden.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.10.30 11:44:27
Download billede

Historisk kort over Torrig Station
Torrig Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kragenæs Station (Kgn) var Nakskov-Kragenæs Jernbane's endestation og lå 26,7 km. fra første station.

Kragenæs station var Nakskov Kragenæs banens endestation. Stationen var placeret med tæt på havnen, hvor der var færgeforbindelse til Femø og Fejø.


Byggeår1914
Åbnet1915.03.05
Nedlagt1967.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektE. Ambt og A. Preisler
AdresseRemisevej 4, 4943 Torrig L
StednavneforkortelseKgn
Højdeplacering over havet2,1 meter
GPS koordinater54.916657,11.354277

Billede af Kragenæs Station.
Billede af Kragenæs Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2008.08.16 19:33:16
Download billede

Historisk kort over Kragenæs Station
Kragenæs Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Nakskov-Kragenæs Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Jernbanehistorisk Årbog 90
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbanehistorisk Årbog 90
Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl.
1990
64
Holme-Olstrup
Bane Bøger ApS
87-88632-26-1
Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Niels Jensen
1977
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03777-6
Nakskov-Kragenæs Jernbane (Dansk Jernbane-Klub : 11)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nakskov-Kragenæs Jernbane (Dansk Jernbane-Klub : 11)
B. Wilcke og P. Thomassen
1965
61

Dansk Jernbane-Klub