Banerne på Møn - operatør: BM
Banerne på Møn repræsenterer to planlagte jernbanestrækninger på øen, som desværre aldrig blev realiseret. Lokale kræfter på Møn har længe haft ønsket om at etablere jernbaneforbindelser på øen. Denne drøm blev delvist indskrevet i Jernbaneloven af 20. marts 1918, hvor planen blev accepteret, og staten forpligtede sig til at dække 50% af anlægsudgifterne.Finansiering af den resterende halvdel af udgifterne viste sig imidlertid at være en udfordring, da der var betydelig tvivl om, hvorvidt en jernbane på Møn ville være økonomisk rentabel. Trods den statslige støtte var det vanskeligt at skaffe midler lokalt til at gennemføre projektet. Som et alternativ til jernbanen blev lokale sognekommuner enige om at etablere et fælles rutebilselskab i 1919.
Den manglende realisering af jernbanerne på Møn betyder, at øen aldrig fik jernbaneforbindelse. Selvom drømmen om en jernbane på Møn aldrig blev til virkelighed, vidner arbejdet med ideerne om interessen og behovet for forbedrede transportmuligheder på Møn.
De to baner var tiltænk som:
Møns Klint-Bogø Færgehavn
Jernbanetrækningen ville have været ca. 40 km:
• Møns Klint
• Magleby
• Borre
• Elmelunde
• Pollerup
• Keldbymagle
• Stege
• Lendemarke
• Neble – (forbindelse til Neble-Koster Færgehavn sidebanen)
• Damsholte
• Askeby
• Store Damme
• Hårbølle
• Fanefjord
• Bogø Færgehavn – (færge til Bogø)
Neble-Koster Færgehavn
Jernbanetrækningen ville have været ca. 6 km:
• Neble
• Kostervig
• Koster Færgehavn – (færge til Kalvehave og forbindelse til Kalvehavebanen)