SB - Skagensbanen


Nordjyllands Amt overtog januar 2001 statens aktier og dermed ansvaret for drift og infrastruktur i de to jernbaneselskaber Hjørring Privatbaner og Skagensbanen. De to baner blev samme år fusioneret til Nordjyske Jernbaner AS. Dermed er Skagensbanen ophørt som selvstændigt selskab hvorfor den er at finde blandt de forsvundne baner. Skagensbanen varr Danmarks nordligste privatbane. Oprindelig etableret med mindre sporvidde (1 meter) end den i dag eksisterende. En af de ældste baner i Danmark med indvielse helt tilbage i 24. juli 1890. Ombygget til normalspor og genåbnet i 1924.
Skagensbanen blev etableret som følge af loven af 30. marts 1889.

Det blev udstedt koncession til anlæg af banen den 27. juni 1889 og arbejdet med at anlægge banen gik i gang en måned senere, den 26. juli 1889.
Oprindeligt var banen smalsporet (meterspor), men i foråret 1921 gik man i gang med at ombygge banen til normalspor.
Banen blev genindviet den 6. juni 1924 som normalsporet bane.

Skagensbanen har løbende gennemgået modernisering og har blandt andet noteret en stor vækst på godsområdet. Samtidigt etablerede Skagensbanen en række nye holdepladser, f.eks. Frederikshavnsvej i Skagen og Apholmen ved Frederikshavn for bedre at kunne servicere oplandet. Banen er som nævnt i 2001 fusioneret med Hjørring Privatbaner i selskabet Nordjyllands Jernbaner AS.


Skagensbanen (SB) servicerede følgende jernbaner



Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Skagensbanen SB 38,81890.07.24I drift

Copyright © 2006-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.0.4 - build: 2020.03.21-11:18:44