AHB - Aalborg-Hvalpsund Jernbane
Loven af 8. maj 1894 indeholdt en jernbane mellem Års - Nibe og Svenstrup. Fra Svenstrup kunne man benytte samme spor som Ålborg - Hadsund der var med på samme jernbanelov. Staten ydede et tilskud på halvdelen af anlægsudgiverne til de fleste af banerne på denne lov og således også til denne.
Den 23. december 1895 blev der udstedt koncession til banen. Indvielsen af strækningen fandt sted den 15. juli 1899. Tanken om anlægget af en bane fra Aars til Hvalpsund fremkom i 1896 på et møde i Farsø og meget kort tid efter nedsatte man et udvalg der skulle arbejde videre med sagen. Der var kortvarigt optræk til en lokal konflikt mellem de berørte kommuner da Farsø ønskede at banen skulle have endepunkt i Farsø og dermed altså ikke føres helt til Hvalpsund. I 1900 opnåedes enighed og et nydannet fælles udvalg for banen Aars - Hvalpsund foretog henvendelse til Aars - Nibe - Svendstrup Banen om driftsfællesskab.
Af driftsbestyrer Rammeskov, Aalborg, udarbejdedes et nyt projekt hvor udgiften blev anslået til 756.000 kroner og i den til ministeriet indsendte ansøgning blev det anmodet om at Staten skulle betale halvdelen af anlægsudgifterne. Næsten samtidigt fremkom en ansøgning fra beboere i Gedsted om koncession på en jernbane Aalestrup - Gedsted - Hvalpsund, men denne bane faldt i Rigsdagen. Dette medførte at Gedsted projektet henvendte sig til Aars - Hvalpsund projetet og fik mod vederlag ændret linieføringen til at omfatte Gedsted.
Men heldigvis fandt man endelig et kompromis der kom på den store jernbanelov af 27. maj 1908. Koncessionen til banen blev udstedt den 13. november 1908 og man startede anlægsarbejderne det næste forår, april 1909. Af materiel blev der anskaffet 2 lokomotiver, 6 godsvogne og 4 personvogne. Indvielsen fandt sted den 2. juli 1910 og dagen efter blev den ordinære drift indledt med 4 daglige tog i hver retning.
AHB Indgik senere som del af Ålborg Privatbaner.