HOJ - Horsens-Odder Jernbane
Horsens-Odder Jernbane (HOJ) har hjemmel i lov af 16. marts 1900, der omtalte en jernbane fra Horsens til Odder med sidebane til Gylling. Da man gik i gang med det praktiske omkring projektering med mere viste det sig at sidebanen til Gylling ville blive en økonomisk belastning for banen. Derfor blev der vedtaget en ny lov den 20. marts 1901 der nu kun omhandlede en bane mellem Horsens og Odder.
Koncession og eneretsbevilling udstedtes den 24. juni 1901 og i april det følgende år påbegyndtes anlægget af banen, der ved Horsens havn fik egen godsstation.
Jernbanen blev indviet den 14. maj 1904 og daglig drift blev indledt dagen efter med fire tog i hver retning.
Fra starten havde banen fælles direktør med de øvrige privatbaner fra Horsens og i 1950 blev dette samarbejde udvidet til Horsens Privatbaner, dvs. alle banerne (HBS, HV, HJJ og HOJ) havde fælles ledelse, værksteder m.v.
Banen var en typisk dansk oplandsbane, når der ses bort fra mergeltransporterne fra Søvind station, var uden væsentlige transporter.
Banen måtte som de fleste andre danske privatbaner se dalende trafiktal i løbet af 1960'erne. Ud over dette kom der store problemer med at skaffe midler til vedligeholdelse af jernbanens infrastruktur. Den 31. marts 1967 var det slut og det sidste tog på banen kørte fra Odder kl. 21.25.