OHJ - Odsherreds Jernbane


I årene fra 1870 og frem til det tidspunkt, hvor Odsherreds Jernbane blev en realitet, var der mange forslag fremme om en bane i Odsherreds. De fleste forslag tog dog udgangspunkt i en bane mellem Nykøbing Sjælland og Holbæk, da Holbæk var vejen til "det store jernbanenet" og Nykøbing Sjælland en stor og vigtig havneby. Men her hørte enigheden også op og især "midtvejs" ved Grevinge var der stor splid. Der var mange og besværlige diskussioner omkring den detaljerede linieføring og derved adskiller Odsherreds Jernbane sig altså ikke fra så mange andre privatbaner.

Det endte med at Odsherreds Jernbane kom med på loven af 8. maj 1894 og der blev også givet tilsagn om at staten skulle yde et tilskud på 50 procent af anlægsomkostningerne. Aktiekapitalen kom til at lyde på 2.146.000 kr., hvor indskuddet var fordelt med 50 % til staten, ca. 46% til kommunerne og ca. 4 % til private investorer.

Det trak dog længe ud med at få fastlagt den endelige linieføring og derfor blev der først udstedt koncession til Odsherreds Jernbane den 6. maj 1896. Samme år optog F.C.H.E. Tobiesen, der var Kommissarius for Odsherreds Jernbane, en journal med opmålingerne og ekspropriationssagerne blev efterfølgende indledt. En del af det nye materiel til Odsherreds Jernbane blev bestilt hos Vulcan i Maribo, herunder også 2 damplokomotiver. Anlægsarbejderne blev påbegyndt i foråret 1897 og 2 år senere kunne man, den 17. maj 1899 indvie Odsherreds Jernbane. Den daglige drift blev optaget dagen efter med 3 tog daglig i hver retning.

1938:
Driftsmateriel: 5 damplokomotiver, 2 diesellokomotiver, 3 benzinmotorvogne, 13 personvogne, 6 post-, person- eller pakvogne, 39 lukkede og 43 åbne godsvogne.
Personale: 66 tjenestemænd heraf 8 fælles med Høng-Tølløse Jernbane/Hørve-Værslev Jernbane og ca. 28 løsarbejdere.

1954:
Driftsmateriel: 5 damplokomotiver, 3 diesellokomotiver, 1 dieselmotorvogn, 2 skinnebusser, 1 benzinmotorvogn, 1 seks- akslet personvogn, 5 fire-akslede personvogne, 4 to-akslede personvogne, 2 skinnebuspåhængsvogne, 7 post- og pakvogne, 41 lukkede og 30 åbne godsvogne. 14 rutebiler plus andel i fire (med DSB), 3 lastbiler.
Personale: 74 tjenestemænd, 2 ekspeditricer, heraf 15 tjenestemænd fælles med Høng-Tølløse Jernbane/Hørve-Værslev Jernbane og ca. 35 løst ansatte.

I 2008 udskiftedes Odsherreds Jernbane de 33 år gamle Y-tog med nye, moderne togsæt af typen Coradia LINT 41, som p.t. er den primære togtype på strækningen (2023). Nogle afgange gennemføres også med de lidt ældre IC2-tog. Der er generelt halvtimesdrift på strækningen i hverdage, og timedrift i weekender/helligdage.

Odsherreds Jernbanes passagertal ligger på ca. 1.1 million passagerer årligt (2022) og er dermed blandt de mest trafikerede lokalbaner i Danmark.

Da de statslige ejerandele i Odsherreds Jernbane blev overdraget til Vestsjællands Amt, blev det besluttet at fusionere Høng-Tølløse Jernbane med Odsherreds Jernbane og danne et nyt selskab, Vestsjællands Lokalbaner A/S (VL). Dette skete den 1. maj 2003 med hovedsæde i Holbæk. Herefter ophørte Odsherreds Jernbane med at eksistere som et selvstændigt selskab.

Den 1. januar 2009 dannedes Regionstog A/S bestående af Vestsjællands Lokalbaner A/S, Lollandsbanen A/S og Østbanen.

Den 1. juli 2015 fusionerede Regionstog A/S og Lokalbanen A/S til det nye selskab Lokaltog A/S.


Odsherreds Jernbane (OHJ) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Odsherreds Jernbane LT (Oprindelig: OHJ) 49,41899.05.18I drift

Odsherreds Jernbane (OHJ) havde følgende banemærker



Driftsdata for Odsherreds Jernbane (OHJ)


DriftsårDamplok.Motorlok.Tog km DampTog km MotorRejendeTons GodsPakkerPersonaleIndtægtUdgiftDriftsres.
1899-1900--97-144.00030.000-49167.00096.00071.000
1900-1901--116.000-166.00038.000-56204.000127.00077.000
1901-1902--114.000-180.00043.000-56213.000151.00062.000
1902-1903--109.000-180.00050.000-60231.000176.00055.000
1903-1904--111.000-186.00053.000-60245.000164.00081.000
1904-1905--113.000-188.00061.000-60266.000183.00083.000
1905-1906--116.000-193.00065.000-63271.000184.00087.000
1906-1907--140.000-210.00066.000-63286.000197.00089.000
1907-1908--140.000-217.00071.000-65301.000219.00082.000
1908-1909--139.000-222.00072.000-68312.000206.000106.000
1909-1910--172.000-242.00073.000-68332.000237.00095.000
1910-1911--179.000-258.00081.000-69363.000244.000119.000
1911-1912--176.000-260.00086.000-70379.000262.000117.000
1912-1913--175.000-270.00094.000-70397.000281.000116.000
1913-1914--180.000-286.000110.000-70441.000296.000145.000
1914-1915--172.000-294.000104.000-70441.000329.000112.000
1915-1916--184.000-331.000114.000-71482.000389.00093.000
1916-1917--184.000-355.000121.000-74573.000504.00069.000
1917-1918--116.000-304.000100.000-75596.000563.00033.000
1918-1919--117.000-290.000106.000-75847.000699.000148.000
1919-1920--114.000-307.000114.000-821.033.000950.00083.000
1920-1921--115.000-283.00099.000-821.210.0001.155.00055.000
1921-1922--135.000-256.00091.000-881.096.000896.000200.000
1922-1923--141.000-249.00094.000-87888.000782.000106.000
1923-1924--195.000-264.000102.000-88892.000807.00085.000
1924-1925--192.00042.000275.000118.000-92923.000824.00099.000
1925-1926--183.00062.000271.000103.000-92830.000790.00040.000
1926-1927--161.00084.000229.00092.000-90714.000710.0004.000
1927-1928--179.000108.000290.000102.000-87681.000669.00012.000
1928-1929--180.000124.000212.00092.000-85649.000647.0002.000
1929-1930--182.000129.000222.00088.000-84664.000638.00026.000
1930-1931--167.000149.000224.00080.000-84645.000628.00017.000
1931-1932--137.000191.000202.00066.000-78572.000572.0000
1932-1933--99.000228.000177.00067.000-76509.000546.000-37.000
1933-1934--83.000252.000194.00088.000-75562.000543.00019.000
1934-19357478.000263.000195.00052.000-74492.000492.0000
1935-19367484.000251.000204.00053.000-72483.000521.000-38.000
1936-19375571.000281.000220.00047.000-71509.000509.0000
1937-19385570.000282.000214.00044.000-69504.000529.000-25.000
1938-19395578.000274.000225.00039.000-65508.000561.000-53.000
1939-19405553.000264.000247.00043.000-62570.000580.000-10.000
1940-19415584.00093.000236.00050.000-62747.000700.00047.000
1941-19425592.000137.000291.00064.000-61957.000892.00065.000
1942-194355103.000148.000377.00092.000-631.264.0001.106.000158.000
1943-19445572.000172.000405.00099.000-651.505.0001.267.000238.000
1944-19455-107.000110.000473.000108.000-661.391.0001.491.000200.000
1945-19465-75.000117.000429.000120.000-701.562.0001.280.000282.000
1946-19475-81.000220.000547.000112.000-791.701.0001.638.00063.000
1947-19485-114.000188.000508.00089.000-811.554.0001.713.000-157.000
1948-19495-86.000244.000538.00066.000-811.541.0001.729.000-188.000
1949-19505-49.000299.000499.00056.000-771.491.0001.312.000-122.000
1950-19515-50.000304.000493.00055.000-531.634.0001.904.000-270.000
1951-19525-15.000346.000468.00040.000-791.622.0001.859.000-237.000
1952-19535-10.000372.000487.00033.000-791.651.0001.947.000-295.000
1953-1954572.000382.000460.00032.000-761.687.0001.957.000-270.000
1954-1955--2.000393.000443.00032.000-731.776.0002.037.000-261.000
1955-1956---396.000413.00032.000-741.814.0002.125.000-311.000
1956-1957---412.000400.00037.000-751.912.0002.161.000-263.000
1957-1958--2.000403.000422.00033.000-722.026.0002.320.000-302.000
1958-1959---406.000428.00036.000-682.073.0002.320.000-247.000
1959-1960---407.000435.00036.000-672.165.0002.348.000-183.000
1960-1961---406.000447.00031.000-692.231.0002.451.000-220.000
1961-1962---429.000468.00031.000-702.357.0002.915.000-558.000
1962-1963--1.000405.000481.00030.000-722.497.0002.998.000-502.000
1963-1964---412.000440.00034.000-702.610.0003.110.000-500.000
1964-1965---434.000454.00031.000-712.617.0003.183.000-566.000
1965-1966---436.000474.00020.000-712.880.0003.588.000-708.000
1966-1967---467.000502.00023.000-743.102.0003.855.000-753.000
1967-1968---465.000493.00016.000-743.226.0004.150.000-924.000
1968-1969---461.000485.00014.000-743.314.0004.608.000-1.294.000
1969-1970---462.000504.00015.000-753.989.0005.159.000-1.170.000
1970-1971---476.000497.00014.000-744.361.0005.719.000-1.358.000
1971-1972---484.000499.00013.000-774.548.0006.293.000-1.745.000
1972-1973---496.000470.00012.000-795.021.0006.935.000-1.914.000

Litteratur for: OHJ - Odsherreds Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Odsherreds Jernbane 1899-1974 (Dansk Jernbane-Klub: 35)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Odsherreds Jernbane 1899-1974 (Dansk Jernbane-Klub: 35)
Ole-Chr.M. Plum, P. Thomassen og B. Wilcke
1974
135

Dansk Jernbane-Klub
Odsherreds Jernbane 1899-1999 (Dansk Jernbane-Klub: 48)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Odsherreds Jernbane 1899-1999 (Dansk Jernbane-Klub: 48)
Ole-Chr. Munk Plum
1999
240

Dansk Jernbane-Klub
87-87050-39-0
Vestsjællandske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Vestsjællandske jernbaner
Niels Jensen
1978
103
København
J. Fr. Clausen
87-11-03879-9