Taastrup Station
Taastrup Station blev i flere år efter banens og stationens åbning den 26. juni 1847 kaldt for Køgevejens Station, da den ligger ved den gamle landevej til Køge, derfra den 1. januar 2006 er blevet omdøbt til Taastrup Hovedgade. Stationen lå forholdsvis øde uden det store direkte opland mellem byerne Valby og Klovtofte, som siden er vokset sammen på det sted, hvor stationen blev placeret og udgør i dag byen Taastrup.
Da jernbanen blev forlænget i 1856 fra Roskilde til Korsør, blev Køgevejens station omdøbt fra Køgevejens Station til Taastrup Station efter den nærmeste landsby Taastrup-Valby, men man udelod Valby delen af navnet for at undgå forveksling med Valby Station ved København.
Som følge af retskrivningsreformen i 1948 blev dobbelt "a" i Taastrup skrevet med bolle "å" – så navnet blev Tåstrup station. Taastrup station og den senere Høje Taastrup station skiftede tilbage til den oprindelige stavemåde med dobbelt "a" den 27. september 1987.
S-toget kom til Taastrup den 26. maj 1963, som enkeltsporet bane. I 1979 kom der dobbeltsporet S-Bane til Taastrup i forbindelse med planerne for etablering af den kommende Høje Taastrup station, som blev indviet den 31. maj 1986. Det nye perronspor blev taget i brug den 9. december 1979. I 1978 blev en ny bred perrontunnel fuldført, som gik helt fra Selsmosevej i nord til Vesterparken i syd, og hvor man også kunne komme op til Taastrup Stationscenter, som blev opført i 1972.
Den gamle stationsbygning blev nedrevet i 1979, efter at der i 1978 var ibrugtaget en midlertidig ekspeditionsbygning ved Vesterparken på pladsens sydside og i stedet for den gamle stationsbygning blev der bygget et ekstra perronspor, hvor den gamle stationsbygning havde stået, samt en ø-perron for S-toget. Den midlertidige ekspeditionsbygning blev i 1979 flyttet til ø-perronen, der tilkom ny kommandopost og Taastrup fik et nyt depotområde i april 1979