København Station [1847-1864]
Københavns første Station lå i Dronningens Enghave og blev åbnet 26. juni 1847, ifm. banen til Roskilde blev taget i brug. Den var placeret på ca. samme placering som den nuværende København Hovedbanegård er i dag. I forhold til den nuværende banegård var sporene placeret vinkelrette i forhold til sporene i dag, idet banelinjen gik ad nuværende Halmtorvet og Sønder Boulevard. Stationen var i forhold til den nuværende banegård, en lille enkel stationsbygning opført i træ med kun én etage på en meget høj grundmuret kælderetage.
Stationsområdet lå dengang uden for Københavns volde og det skulle – i princippet – holdes som åbent terræn af militære årsager. Af samme grund måtte banegården bygges i træ, da grundmurede bygninger ikke var tilladt i området udenfor fæstningsvolden. I tilfælde af krig skulle Hæren kunne afbrænde bygninger i skudfeltet uden for volden.
Den første banegård på Enghaven, samt Roskilde station (der blev opført i mursten), minder så meget om tivolis rutsjebane at den næsten må være tegnet af H. C. Stilling, skønt arkitekten L.F. Meyer (Meier) har været foreslået. De nævnte bygninger repræsenterer alle træarkitektur i nordisk tradition i Tivolistil. Banegården i Roskilde er ganske vist en murstensbygning, men minder også meget om Stillings stil, der også ses på et ikke realiseret projektudkast til Alhambra. Bygningen minder om Maglekilde Kuranstalt i Roskilde opført i 1846 efter Stillings tegninger, hovedfløjen havde lignende tårnlignende enderisalitter og samme type rækværk og vinduesindramninger som rutsjebane og andre bygninger. For begge stationsbygningers vedkommende er et motiv med to tårne uden spir en central del af kompositionen (tårnene på Roskilde Station var kronet af en balustrade indtil 1873, hvor de blev dækket af pyramidetag).
Den første banegård blev revet ned i 1865.