Horslunde Station
Horslunde Station var Nakskov-Kragenæs Jernbanes største mellemstation og åbnede sammen med banen den 5. marts 1915. Horslunde Station var tegnet af arkitektparret E. Ambt og A. Preisler, som også havde tegnet de andre stationer på Nakskov-Kragenæs Jernbane. Stationsarealet bestod af et langt omløbsspor og separat læssespor med varehus og stikspor til en enderampe. Med tiden anlagde Aage Blands et stort privat varehus ud for enderampen. Horslunde Stations første stationsforstander blev C. F. Støjholm, som kom fra en stilling som postmester.
I anledning af åbningen af Nakskov-Kragenæs Jernbane, blev der samme dag indført væsentlige forandringer i postgangen i den del af oplandet, som blev berørt af den nye jernbane. Postvognene mellem Nakskov og Horslunde, Horslunde over Birket til Kragenæs, Horslunde over Svinsbjerg til Nøbbet, Horslunde over Utterslev og Vindeby til Onsevig, samt Nakskov over Sandby og Skovbølle til Købelev - blev nedlagt.
Brevsamlingsstederne i Sandby, Skovbølle, Købelev og Birket blev også nedlagt, og der blev i stedet for oprettet jernbanebrevsamlingssteder på hver af banestrækningens stationer med undtagelse af Horslunde, hvor postkontoret blev bibeholdt.
Navnet Horslunde nævnes første gang i år 1231 som Horsælund, af gammeldansk hors "hest" og -lund "lille skov" og ved åbningen af Nakskov-Kragenæs Jernbane i 1915 var der ca. 500 indbyggere i Horslunde. Horslunde havde i 1915: Kirke, præstegaard, kro, læge, dyrlæge, flere forretninger, bageri, skole, realskole, hospital, bryggeri, fribolig (for 4 Kvinder under Fattigv.), forsamlingshus, postekspedition, telefonstation, dampmølle, savværk, maltgøreri, uldstrikkeri og saftstation for Nakskov Sukkerfabrik.
Da Nakskov Sukkerfabrik blev opført i 1882, opførte man i Horslunde en af de fem saftstationer på Vestlolland, som skulle udvinde saften af sukkerroerne og sende saften videre gennem rør til sukkerfabrikken i Nakskov. I roekampagnerne blev der ansat omkring 70 arbejdere til treholdsdriften på hver saftstation. Fra saftstationen i Horslunde anlagde man to roebaner: En til Utterslev, Vintersborg, Alleenborg og Vindeby Mølle. Og en, der forgrenede sig til mange store gårde på Nordvestlolland – helt ud til Nøjsomhed og Stensgård – og endte på fabrikken i Nakskov. Horslunde Saftstation blev lukket i 1959 da størstedelen af roetransporterne her var overgået til traktor og vogn.
Nakskov Kragenæs Jernbane fik aldrig den betydning for Horslunde, som man havde håbet og Horslunde fik heller ikke den betydning for jernbanen, som kunne retfærdiggøre den store stationsbygning. Det var Saftstationen og jernbanen, man håbede ville skabe vækst i Horslunde. Væksten udeblev og Horslunde blev aldrig en større stationsby, som man har set andre steder.
Efter lukningen af Horslunde Station den 31. marts 1967, kom stationen til at rumme biblioteket frem til ca. 1990, hvor biblioteket flyttede til Ravnsborgskolen. Det meget høje ikoniske vingesignal blev fjernet i 1967 sammen med sporene. Nordøst for stationen på det gamle sporareal byggede Ravnsborg Kommune deres rådhus og kommunekontor og på sporarealet nordvest for stationen blev der bygget et lægehus. Aage Blands store private varehus blev nedrevet omkring 1980. I dag er den tidligere Horslunde Station omdannet til lejligheder og bygningen er ejet af den Lollandske ejendomsmatador Kim F.
Her godt 100 år efter jernbanen kom til Horslunde, står stationsbygningen i forfald og Horslunde er kun vokset marginalt fra ca. 500 indbyggere i 1915 til 611 indbyggere i 2023. Den industri der var, er nu helt væk, Horslunde Realskolen gik konkurs den 25. januar 2024 og til juni 2024 lukker Ravnsborgskolen også.