Nakskov Station [1874-1925]


Nakskovs første station blev anlagt som endestation på Lollandsbanen, som blev indviet 1. juli 1874 og den blev endestation for Nakskov-Kragenæs Jernbane (1915-67) den 5. maj 1915.

Samtidig med etablering af Nakskovs første station blev havnesporet udbygget i Nakskov fra 1874 og frem. Den første havnebane var en spinkelt hestetrukket bane via Nørrevold ud til havnen. Efterhånden kom roebanerne til og der hvor der både var almindelig havnebane sport kombineret med roebanespor var sporet anlagt som trestrenget med både normal- og smalsporede skinner, hvor den 3. skinne til smalsporet var placeret i midten. I 1918-19 blev havnebanen flyttet fra Nørrevold og længere mod vest, så den gik gennem mælkekondenseringsfabrikken "Kondensen".

Havnebanen blev senere forlænget igennem Nakskov Sukkerfabrik og med tilslutning til Rødbybanen vest for Løjtoftevej og nord for sukkerfabrikken. På denne måde blev havnebanen til en ringbane, der løb fra Nakskov station, via havnen, gennem sukkerfabrikken tilbage til Nakskovstation. Havnesporets tilslutning til Rødbybanens spor var lidt kringlet for banen kom ud fra Sukkerfabrikken i en nord østlig spids vinkel, der gjorde at rangeringen foregik ved at man skulle køre hele godstoget øst ud af Rødbybanen indtil sidste godsvogn havde kørt igennem sporskiftet. Herefter standsede toget og sporskiftet blev stillet om til retning mod Nakskov station og godstoget rangerede nu mod vest ind på Nakskov station. Denne proces gjorde at Løjtoftevej var spærret for trafik i 10-15 minutter hver gang toget skulle rangeret igennem.

Nakskov stations placering op ad sukkerfabrikken gjorden den til en af Lollands vigtigste stationer.

Da Nakskov-Rødby banen (1926-53) skulle have endestation i Nakskov blev den oprindelige station vurderet for lille og utilsvarende, hvorefter den blev revet ned i 1925 og den nuværende stationsbygning bygget. Den nuværende stationsbygning er tegnet af Nakskov-arkitekten Einar Ørnsholt og blev indviet 24. november 1925. Einar Ørnsholt tegnede også de andre stationer på Nakskov-Rødby banen.

Stamdata for Nakskov Station [1874-1925]

Byggeår1874
Åbnet1874.07-01
Nedlagt1925.11.24
Nedrevet1925
StednavneforkortelseNsk
GPS koordinater54.833269,11.138455

Oversigt over andre stationer fra Nakskov og omegn

Stationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferet Nakskov Station (Nsk)Nakskovs første station blev anlagt som endestation på Lollandsbanen, ....
Stedet er fotograferet Nakskov Station (Nsk) [1874-1925]Nakskovs første station blev anlagt som endestation på Lollandsbanen, ....

Billeder af Nakskov Station [1874-1925]

Udsigt mod vest over stationen. Den gamle lokomotivremise er under nedrivning og sporarealet ændres i anledning af Nakskov - Kragenæs Jernbanes (NKJ) indføring.
Udsigt mod vest over stationen. Den gamle lokomotivremise er under nedrivning og sporarealet ændres i anledning af Nakskov - Kragenæs Jernbanes (NKJ) indføring. - Fotograf: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1914
Noter:

Transportselskab/ operatør: Lollandske Jernbaner (LJ)
Jernbanested: Nakskov
På strækningen: Guldborgsund - Nakskov
Beskrivelse: Udsigt mod vest over stationen. Den gamle lokomotivremise er under nedrivning og sporarealet ændres i anledning af Nakskov - Kragenæs Jernbanes (NKJ) indføring.
Infrastrukturejer: Det lolland-falsterske Jernbaneselskab
Motivdato: 1914
Delsamling: Danmarks Jernbanemuseum A3
Scannummer: DJM02-00002048


Krak kort 1954 vs 2018 over Nakskov Station [1874-1925]

Kort over Nakskov Station [1874-1925]
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Nakskov Station [1874-1925]

Historisk kort over Nakskov Station [1874-1925]
Nakskov Station [1874-1925] - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Nakskov Station [1874-1925]
Nakskov Station [1874-1925] - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Topgrafisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Nakskov Station [1874-1925]
Nakskov Station [1874-1925] - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Lige nu er der: 28 aktive samtidige brugere på danskejernbaner.dk

Copyright © 1999-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.5.2 - build: 2020.08.11-17:54:03