Tinglev Station [1864-1957]


Bygningen af Tinglev Station (I den tyske tid: Tingleff) begyndte allerede i 1862 og åbnede for trafik den 15. april 1864, da strækningen fra Flensborg til Rødekro indviedes. Dette var samtidig med 2. Slesvigske Krig, hvor Kampene ved Dybbøl foregik. Preussiske soldater var dermed allerede i området ved indvielsen og i oktober samme år blev Slesvig-Holsten overgivet til tyskerne.

Allerede efter tre år indviedes Tønder-Tinglev-banen den 26. juni 1867 og den lille station var herefter et knudepunkt. I 1901 åbnede Sønderborgbanen og den lille by havde nu forbindelse mod alle fire verdenshjørner. I 1907 skete større ændringer på sporarealerne da det tyske militær ønskede at opgradere aktiviteterne i grænselandet. Dette medførte bl.a. anlæggelse af et andet spor til Flensborg. Imidlertid fjernede DSB dette spor igen i perioden 1938-1941. Der er dog planer om at reetablere det igen for at muliggøre højhastighedstog på strækningen.

Under 2. Verdenskrig blev stationen hele tre gange angrebet af britiske fly. Det værste angreb fandt sted den 16. april 1945. Der kom betydelige skader på både stationsbygningen og det nærliggende posthus. Kort før afslutningen af krigen foregik der sabotage i hver ende af stationen, hvilket medførte at sikringsanlægget brød sammen.

Den første stationsbygning i Tinglev blev bygget i 1862 på en åben mark ca. halvanden km fra landsbyen. Efterhånden rykkede byen i retning mod stationen, hvorimod udviklingen i den gamle bydel stod stille. Efter skaderne under 2. Verdenskrig måtte man nedrive bygningen og bygge en ny station, som blev indviet i 1957. Først i med bygningen af den nye station, kom sikringsanlægget til at kørte igen og passagererne havde i mellemtiden haft adskillige problemer med at finde frem til den rette perron.

Tinglev Kirke har en lutheransk højaltertavle der kan dateres tilbage til år 1575. Den er den eneste af sin slags i det sønderjyske område.

Stamdata for Tinglev Station [1864-1957]

Byggeår1864
Åbnet1864.10.01
Nedlagt1957
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseTe
GPS koordinater54.936339,9.257981

Oversigt over andre stationer fra Tinglev og omegn

Stationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferet Tinglev Station (Te)Bygningen af Tinglev Station (I den tyske tid: Tingleff) begyndte alle....
Tinglev Station (Te) [1864-1957]Bygningen af Tinglev Station (I den tyske tid: Tingleff) begyndte alle....
Midlertidige boliger for jernbanefolk efter Genforeningen.
Midlertidige boliger for jernbanefolk efter Genforeningen. - Fotograf: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1921
Noter:

Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Tinglev
Navneændringer: Før 17.06.1920 Tingleff.
På strækningen: Flensburg - landegrænsen - Padborg - Rødekro
Beskrivelse: Midlertidige boliger for jernbanefolk efter Genforeningen.
Svellehuse på Birkeallé, set mod nord.
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 1921
Delsamling: Danmarks Jernbanemuseum A3
Scannummer: DJM02-00005409


Midlertidige boliger for jernbanefolk efter Genforeningen. Svellehuse på Birkeallé, set mod øst. I baggrunden tv. lokomotivremisen.
Midlertidige boliger for jernbanefolk efter Genforeningen. Svellehuse på Birkeallé, set mod øst. I baggrunden tv. lokomotivremisen. - Fotograf: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1921
Noter:

Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Tinglev
Navneændringer: Før 17.06.1920 Tingleff.
På strækningen: Flensburg - landegrænsen - Padborg - Rødekro
Beskrivelse: Midlertidige boliger for jernbanefolk efter Genforeningen.
Svellehuse på Birkeallé, set mod øst. I baggrunden tv. lokomotivremisen.
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 1921
Delsamling: Danmarks Jernbanemuseum A3
Scannummer: DJM02-00005407


Midlertidige boliger for jernbanefolk efter Genforeningen. Svellehuse på Birkeallé, set mod nord.
Midlertidige boliger for jernbanefolk efter Genforeningen. Svellehuse på Birkeallé, set mod nord. - Fotograf: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1921
Noter:

Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Tinglev
Navneændringer: Før 17.06.1920 Tingleff.
På strækningen: Flensburg - landegrænsen - Padborg - Rødekro
Beskrivelse: Midlertidige boliger for jernbanefolk efter Genforeningen.
Svellehuse på Birkeallé, set mod nord.
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 1921
Delsamling: Danmarks Jernbanemuseum A3
Scannummer: DJM02-00005406


Midlertidige boliger for jernbanefolk efter Genforeningen. Svellehuse på Birkeallé, set mod nord.
Midlertidige boliger for jernbanefolk efter Genforeningen. Svellehuse på Birkeallé, set mod nord. - Fotograf: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1921
Noter:

Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Tinglev
Navneændringer: Før 17.06.1920 Tingleff.
På strækningen: Flensburg - landegrænsen - Padborg - Rødekro
Beskrivelse: Midlertidige boliger for jernbanefolk efter Genforeningen.
Svellehuse på Birkeallé, set mod nord.
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 1921
Delsamling: Danmarks Jernbanemuseum A3
Scannummer: DJM02-00005405


Tysk og det dansk jernbanepersonale opstillet til fælles gruppefotografering ved Stationsvej foran stationsbygningen efter den danske overtagelse af stationen natten mellem den 16. og 17. jun. 1920.
Tysk og det dansk jernbanepersonale opstillet til fælles gruppefotografering ved Stationsvej foran stationsbygningen efter den danske overtagelse af stationen natten mellem den 16. og 17. jun. 1920. - Fotograf: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1920.06.17
Noter:

Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Tinglev
Navneændringer: Før 17.06.1920 Tingleff.
På strækningen: Flensburg - landegrænsen - Padborg - Rødekro
Beskrivelse: Genforeningen.
Tysk og det dansk jernbanepersonale opstillet til fælles gruppefotografering ved Stationsvej foran stationsbygningen efter den danske overtagelse af stationen natten mellem den 16. og 17. jun. 1920.
1. række (siddende); uidentificeret; assistent Anders Peter Larsen (senere stationsforstander i *Tønder og i *Gedser), tysk assistent ?. Petersen; dansk stationsforstander Johan Adolph Wissenbach (senere stationsforstander i *Esbjerg); dansk trafikinspektør** ?. Juel Hansen; tysk stationsforstander ?. Hansen; dansk trafikkontrollør Christian Vilhelm Stuhlmann (senere stationsforstander i *Ølstykke), dansk rangerformand ?. Andersen; dansk assistent J.C. Jensen (senere *Langeskov) samt dansk trafikinspektør ?. Sahl (T2).
2. række: uidentificeret dansk togfører; uidentificeret dansk togfører; uidentificeret tysk togfører; dansk assistent** ?. Hollesen; dansk assistent ?. Skafting; dansk assistent ?. Lomholt (muligvis B.V.A.T. Lomholt); uidentificeret tysk assistent; dansk assistent R. Andreasen; uiden… Mere
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 17. jun. 1920
Delsamling: Danmarks Jernbanemuseum A3
Scannummer: DJM02-00005511


Kortforsyningen: skråfoto-2017 over Tinglev Station [1864-1957] set mod north

Kort over Tinglev Station [1864-1957]
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Tinglev Station [1864-1957]

Historisk kort over Tinglev Station [1864-1957]
Tinglev Station [1864-1957] - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Tinglev Station [1864-1957]
Tinglev Station [1864-1957] - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Topgrafisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Tinglev Station [1864-1957]
Tinglev Station [1864-1957] - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Historisk kort over Tinglev Station [1864-1957]
Tinglev Station [1864-1957] - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Preussiske målebordsblade 1899 - 1920)

Lige nu er der: 137 aktive samtidige brugere på danskejernbaner.dk

Copyright © 1999-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.6.1 - build: 2020.09.15-19:08:50