Esbjerg Station [1874-1904]


Da Sønderjylland var gået tabt i 1864 og landets produkter, især kreaturer, for en stor del måtte udføres over marsken og Hamborg - for at finde vej til England. Derfor var man på udkik efter et sted, hvor man kunne skaffe Nørrejylland en udførselshavn. Efter evaluering af beliggenheder som Ribe, Hjerting, Skallingen og Ringkøbing faldt valget på Esbjerg. Esbjerg havde i 1860 30 indbyggere og var en ubetydelig by, så valget var mere fremtidige muligheder end at der var et etableret samfund. Esbjerg havn skulle anlægges ifølge Lov af 24. april 1868

Det første anlæg, blev igangsat af C.G. Bruun, men ledelsen blev overtaget af ingeniørerne Carlé (til 1872) og E. Petersen. Anlægget bestod ef en ca. 5 ha stor dokhavn og kostede ca. ½ mio. kr. Planen var at havnen skulle stå færdig i januar 1871, men store udfordringer gjorde at den første del åbnedes i august 1874 og først den 20. august 1878 var havnen færdig med en gravet dybde på 4½ meter i forhavnen og 4 meter i dokhavnen.

I forbindelse med planlægningen af havnes kom Esbjerg også med på jernbaneloven og Esbjergs fik sin første stationsbygning i 1874, hvor byen først var ved at opstå, men dog nu vokset til 460 indbyggere i 1870. Stationen blev i første omgang klassificeret som bystation af 3. Klasse, og derfor ikke vigtig. Esbjerg "nøjes" med en 30 meter lang og otte meter bred træbygning. Den havde lodret bræddebeklædning udvendig og tjærepaptag. Der var dog fra begyndelsen ventesal for både 2. og 3. klasse.

Esbjergs første station var i hele sin levetid et mareridt for stationspersonalet. Byens og havnens eksplosive udvikling nødvendiggjorde stadige udvidelser af den oprindelige lave træbygning og de senere tilbygninger.

Bygningen kom i folkemunde til at hedde "skuret". I 1890'erne voksede Esbjerg til Danmarks tredjestørste godsstation, og "skuret" var blevet for lille. Byen var samtidig vokset til 13.355 indbyggere i 1901 og fortjente en mere tilsvarende stationen med bedre forhold for passagererne. Løsningen blev den nuværende ikoniske station efter arkitekt Heinrich Wencks og blev den indviet i 1904. "Skuret" blev nedrevet efter 30 år tro tjeneste.


Stamdata for Esbjerg Station [1874-1904]


Byggeår1874
Åbnet1874.10.03
Nedlagt1904
Nedrevet1904
ArkitektThomas Arboe
StednavneforkortelseEs
Højdeplacering over havet10,8 meter
GPS koordinater55.468743,8.460124


Oversigt over andre stationer fra Esbjerg

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetEsbjerg Station (Es)Esbjerg havn blev anlagt ifølge Lov af 24. april 1868 og i f...
Stedet er fotograferetEsbjerg Station (Es) [1874-1904]Da Sønderjylland var gået tabt i 1864 og landets produkter, ...
Esbjerg Havn Teknisk Station (Esh)


Krak luftfoto 1954 vs 2020 af Esbjerg Station [1874-1904]



Billede af Esbjerg Station [1874-1904]

Esbjerg (1874-1904) Station er nedrevet, men den har ligget her, hvor Arriva togsættene holder.
Esbjerg (1874-1904) Station er nedrevet, men den har ligget her, hvor Arriva togsættene holder.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020
Download billede

Tegninger af Esbjerg Station [1874-1904]

Tegning af Esbjerg Station.
Tegning af Esbjerg Station.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1873 - LINK til kilde.


Noter:

Transportselskab/ operatør: De jydsk-fyenske Jernbaner (JFJ)
Jernbanested: Esbjerg
På strækningen: Lunderskov - Varde
Beskrivelse: Tegning til hovedbygning, retirade og udhus.
Motivdato: 1873
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: DJM film og glasplader
Scannummer: DJM01-00016588


Sporplan fra Esbjerg Station [1874-1904]

Sporplan af Esbjerg Station.
Sporplan af Esbjerg Station.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1878 - LINK til kilde.


Noter:

Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (JFJ)
Jernbanested: Esbjerg
På strækningen: Lunderskov - Varde
Beskrivelse: Sporplan.
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 1878
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: DJM papirkopier
Scannummer: DJM02-00010961


Google Street View af Esbjerg Station [1874-1904]

Google Street View af Esbjerg Station (Es) [1874-1904].
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 26. december 2021 - LINK til kilde.


Kort over Esbjerg Station [1874-1904]

Historisk kort over Esbjerg Station [1874-1904]
Kort over Esbjerg Station [1874-1904] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Esbjerg Station [1874-1904]
Kort over Esbjerg Station [1874-1904] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Esbjerg Station [1874-1904]
Kort over Esbjerg Station [1874-1904] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Esbjerg Station [1874-1904]
Kort over Esbjerg Station [1874-1904] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Esbjerg Station [1874-1904]
Kort over Esbjerg Station [1874-1904] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Esbjerg Station [1874-1904]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9