Holmstrup Station [1890-1973]
Holmstrup første Holdeplads fra 1865 blev afviklet som station i 1890 da man byggede en større og mere tidssvarende station. At kalde den første station for en station er lige i overkanten da det var en lille simpel bygning og den havde da også betegnelsen holdeplads. Den fynske hovedbane fik ved anlæggelsen i 1865 i alt fem holdepladser. De fem holdepladser lå jævnt fordelt på strækningen mellem Odense og Middelfart ved Holmstrup, Skalbjerg, Bred, Ejby og Gelsted. På holdepladserne opførtes ventesalshuse med billetsalg, også kaldet "ekspeditionsbygninger".
Holmstrup Holdeplads lå fra starten på "fri bane" og der var ingen sidespor eller læssespor.
I 1973 blev Holmstrup anden station fra 1890 nedsat til trinbræt og den oprindelige stationsbygning blev nedrevet i juni 1976.
Pga. ringe trafik stod Skalbjerg, Bred, Holmstrup og Kavslunde trinbræt til at blive nedlagt i 2014. Ud over den rige trafik skyldes ønsket om lukning af stederne også den øgede godstrafik på strækningen at med standsningerne på et trinbræt uden mulighed for overhaling – så er strækningen nået til et mætningspunkt i trafikken.
Store lokale protester har udskudt denne nedlæggelse først med et år og siden på "ubestemt tid".
Fremtiden for Holmstrup Trinbræt er stadig i det uvisse.
På Vestfyn vil betjeningen i 2022 være at Tommerup, Aarup, Gelsted, Ejby og Nørre Aaby har timebetjening mens Holmstrup, Skalbjerg, Bred og Kauslunde har tog ca. hver anden time.
Holmstrup daglige påstigninger pr. dag med faktiske tal fra 2015 og estimerede tal for 2022, 2027 0g 2032:
2015: 50
2022: 50
2027: 70
2032: 70
Holmstrup årlige påstigninger med faktiske tal fra 2015 og estimerede tal for 2022, 2027 0g 2032:
2015: 11.000
2022: 12.000
2027: 17.000
2032: 17.000