Axel Preisler


Axel Preisler, født den 12. maj 1871 i Odense, var en markant skikkelse inden for dansk arkitektur, hvis arbejde har sat varige spor i landskabet og hjulpet med at definere periodens arkitektoniske strømninger.

Preisler begyndte sin karriere som tømrerlærling og blev udlært som tømrersvend i 1890. Efter at have afsluttet sin uddannelse på Odense Tekniske Skole fortsatte han sin vej mod arkitektur og blev optaget på Kunstakademiet. Her modtog han en omfattende uddannelse, der kulminerede i hans afgangseksamen i 1899. Under sin tid på akademiet arbejdede han under vejledning af anerkendte arkitekter som Valdemar Ingemann, Vilhelm Dahlerup og Heinrich Wenck, hvilket bidrog til hans dygtighed og forståelse for arkitekturens kompleksitet.

Axel Preisler udviklede en eklektisk stil, der afspejlede hans fascination og åbenhed over for tidens forskellige arkitektoniske strømninger. Hans værker, herunder Odensegade-husene og Dansk Folkeforsikring, demonstrerer hans evne til at integrere nyklassicisme og barokke elementer på en sofistikeret måde. Han var også dybt påvirket af den ekspressive tyske arkitektur, som han inkorporerede i sine designs, herunder hjørneejendommen på Bülowsvej i København.

Preisler efterlod et markant præg på Danmarks jernbanenet gennem sine stationer, herunder dem på Ryomgård-Gjerrild-Grenaa Jernbane, Nakskov-Kragenæs Jernbane, Frederiksværk-Hundested Jernbane og Varde-Grindsted Jernbane. Disse stationer er ikke kun funktionelle strukturer, men også arkitektoniske ikoner, der beriger de lokalsamfund, de tjener.

Udover sit betydelige bidrag til dansk arkitektur var Preisler aktivt engageret i Akademisk Arkitektforenings Rets- og Honorarudvalg i flere år og tjente som leder fra 1924 til 1930. Han var også formand for foreningen i 1930 og en respekteret medlem af Akademiets jury.

Preisler blev gift med Astrid Rigmor Rohde i 1894, og deres partnerskab var en støtte gennem hans karriere. Han blev begravet på Garnisons Kirkegård efter sin død den 8. februar 1940 i København.

Axel Preislers arv lever videre gennem de mange arkitektoniske mesterværker, han skabte, og hans indflydelse på dansk arkitektur vil forblive levende i årene fremover, som et symbol på hans dedikation, talent og vision.

Axel Preisler er krediteret for mange stationer i Danmark - f.eks. stationerne på Ryomgård-Gjerrild-Grenaa Jernbane (1911 og 1917), Nakskov-Kragenæs Jernbane (1915), Frederiksværk-Hundested Jernbane (1916) og Varde-Grindsted Jernbane (1919).


Stamdata for Axel Preisler

Arkitekt født1871.05.12 i Odense
Arkitekt død1930.09.25 i København

Billeder af Axel Preisler

Billede af Axel Preisler.
Billede af Axel Preisler.
Fotograf: Ukendt - Dato: Ukendt - LINK til kilde.



Axel Preisler er krediteret som værende arkitekt for bygningen af stationerne i denne oversigt

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetGjerrild StationGjerrild Station var endestation frem til den 27. juni 1917 ...
Stedet er fotograferetGlesborg StationGlesborg Station var med 90 meter omløbs/læssespor og 200 me...
Stedet er fotograferetNimtofte StationNimtofte Station havde et 95 meter sidespor, som lå syd-sysv...
Stedet er fotograferetRamten StationRamten Station havde et 105 meter sidespor. Ramten Station s...
Stenvad StationStenvad Station var med med 105 meter omløbs/læssespor og si...
Tranehuse StationTranehuse Station havde et krydsningsspor på 160 meter, et l...
Stedet er fotograferetVangede Station (Ang) [1908-1964]Vangede holdeplads kom til fra Slangerupbanens åbning den 20...
Stedet er fotograferetVangede Billetsalgssted (Ang) [1964-1966]Vangede holdeplads kom til fra Slangerupbanens åbning den 20...
Stedet er fotograferetVangede Trinbræt (Ang) [1966-1968]Vangede holdeplads kom til fra Slangerupbanens åbning den 20...