Nykøbing Falster-Nakskov - operatør: LT (Oprindelig: LJ)

De første planer om jernbaneanlæg på Lolland stammer fra 1865. En civilingeniør ved navn G. V. A. Kröhnke, fra Glückstadt, fik koncession til en jernbane fra København via Nykøbing Falster til Syltholmen på Lolland (ved Rødby).

Projektet blev dog skrinlagt, men den energiske C. F. Tietgen og Privatbanken, havde sat sig for at føre Krøhnkes projekt ud i livet, men der kunne i første omgang ikke skaffes nok udenlandsk kapital. Men senere lykkedes det Privatbanken at få koncession på anlæg af en jernbane fra Nykøbing Falster til Nakskov med sidebane fra Maribo til Rødby den 29. marts 1873.

I årene 1992-93 har Lollandsbanen fået nyt sikringsanlæg, type E 80, på samtlige stationer samt et nyt fjernstyringsanlæg, type Ericos 890. Begge dele er leveret af Adtranz Signal. Ved installationen af det nye fjernstyringsanlæg i 1993, blev Lollandsbanens Trafikcentral, der siden 1982 havde været på 1. sal i stationsbygningen i Maribo flyttet til stueetagen, og samtidig blev stationskontor og billetsalg ombygget med tilsvarende skrankeekspedition og nye kontorer.

De mindre stationer i Avnede, Grænge og Ryde har fået erstattet de tidligere stationsbygninger af murstenbygninger med venterum for passagererne. Lollandsbanen etablerede fra september 1996 et nyt standsningssted ved Øster Toreby på Lolland (tæt ved Nykøbing Falster). Standsningsstedet betjener et større bebygget område med bl.a. flere skoler og uddannelsescentre samt et antal virksomheder. Igennem de seneste 10 år har Lollandsbanen gennemgået en forvandling og banen i dag fremstår som en moderne og effektiv transportvirksomhed.

Banen beskæftiger cirka 80 medarbejdere og der befordres hen ved 900.000 passagerer om året. På hverdage består køreplanen af omkring 25 togpar.
Efter overdragelsen af de statslige ejerandele er fordelingen af aktierne i Lollandsbanen A/S således:
Storstrøms Amt 61.00 %
Maribo Kommune 14.00 %
Nakskov Kommune 12.50%
Sakskøbing Kommune 5.83%
Nykøbing Falster Kommune 4.00%
Højreby Kommune 2.67%

Bane og materiel er opdateret og frem står morderne og indbydende i dag. Derfor er start set alle stationer desværre nedrevet og erstattet af nye stationer eller et trinbræt.

Nykøbing Falster station er nedrevet og ny opført
Øster Toreby trinbræt har erstattet det tidligere Nagelsti, som deltes med Nystedbanen.
Grænge station blev opført i 1920, men er i dag nedrevet og erstattet af et venterum i mursten.
I 1899 fik Krungerup billetsalg og trinbrættet blev nedlagt i 1963.
Sakskøbing statio er nedrevet i nyere tid, og en ny er opført.
Maribo station er banens eneste originale station.
Ryde station er i dag nedrevet og erstattet af et venterum i mursten.
Søllested station er i dag nedrevet og erstattet af et venterum i mursten.
Avnede holdeplads er i dag nedrevet og erstattet af et venterum.
Nakskov station nedrevet og ny opført 1925.

Aktieselskabet Lollandsbanen blev oprettet som privatbaneselskab i 1954 på resterne af LFJS (Lolland-Falsterske Jernbane Selskab). Overtog da også endeligt Maribo-Bandholm Jernbane (MBJ). Aktieselskabet Lollandsbanen indgik per 1. januar 2009 i selskabet Regionstog A/S, der 1. juli 2015 indgik i Lokaltog.

Vigtige stamdata for Nykøbing Falster-Nakskov


Jernbanens længde i km 50,2
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 25. marts 1872 - LOV nr 56
BaneforkortelseLJ
Dato for Koncession1873.03.29
Jernbanen åbnet1874.07.01
Persontrafik nedlagtI drift
Godstrafik nedlagtNedlagt
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast
Hastighed max100 km/t
Bane statusLokalbane

Nykøbing Falster-Nakskov har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid


Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
2015.07.01I driftLokaltog A/SLT
2009.01.012015.07.01Regionstog A/SRTOG
1954.07.012009.01.01A/S LollandsbanenLJ
1874.07.011954.07.01Lolland Falsterske JernbaneselskabLFJS

Nykøbing Falster-Nakskov har eller har haft følgende stoppesteder




Nykøbing Falster Station (Nf) er Nykøbing Falster-Nakskov banens første station

Den 22. august 1872 blev jernbanen mellem Nykøbing og Orehoved indviet. Der var via Orehoved der var færgeoverfart til Sjælland ved Masnedsund. Efter opførelse af den første Masnedsundbro mellem Sjælland og Masnedø I 1884 blev færgeoverfarten afkortet til Masnedø-Orehoved og med indvielsen af Storstrømsbroen i 1937 fik Nykøbing Falster direkte forbindelse med Sydbanen på Sjælland.

I 1875 blev den gamle jernbanebro over Guldborgsund indviet, og Nykøbing fik forbindelse med Lollandsbanen (Guldborgsund-Maribo-Nakskov og (Guldborgsund-Maribo-Rødby), der var åbnet den 1. juli 1874.

Den 1. juli 1886 blev Gedserbanen (Nykøbing Falster-Gedser 1886-2009) indviet med udspring fra Nykøbing Falster station.

Den 15. december 1910 blev Stubbekøbing banen (Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen 1910-1966) indviet med Nykøbing Falster station som et vigtigt knudepunkt med en meget kompleks station med mange tilbygninger og sporændringer og der var ikke plads til udvidelsen da Fugleflugtslinien blev vedtaget.

Den 14. maj 1963 blev Fugleflugtslinjen indviet (Nykøbing Falster-Rødby færge). Den omfattede bl.a. en ny direkte jernbanelinje Nykøbing Falster-Rødby Færge. I samme forbindelse fik Nykøbing sin nuværende stationsbygning, der er i samme byggestil som bl.a. Holbæk, Vojens og Skive Station. Den gamle stationsbygning blev nedrevet ved denne lejlighed.

Nykøbing Falster Station er i dag et centralt knudepunkt for transporten på Lolland-Falster, med forbindelse til København, Hamborg og med Lollandsbanen.

Nykøbing Falster første Station blev nedrevet i 1961 for at gøre plads til byggeriet af den nye station.


Byggeår1962
Åbnet1963.05.14
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektOle Ejnar Bonding
AdresseBanegårdspladsen 2, 4800 Nykøbing F
StednavneforkortelseNf
Højdeplacering over havet2,3 meter
GPS koordinater54.767161,11.877553

Billede af Nykøbing Falster Station.
Billede af Nykøbing Falster Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.06.07 12:01:53
Download billede

Historisk kort over Nykøbing Falster Station
Nykøbing Falster Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Øster Toreby Trinbræt (Øto) ligger 3,6 km. fra første station.

Lollandsbanen etablerede 1. september 1996 et nyt trinbræt ved Øster Toreby i udkanten af Nykøbing Falster.
Øster Toreby trinbræt har erstattet det tidligere Nagelsti, som deltes med Nystedbanen.


Byggeår1996
Åbnet1996.09.01
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseLinde Alle 29, 4800 Nykøbing F
StednavneforkortelseØto
Højdeplacering over havet7,3 meter
GPS koordinater54.759772,11.836097

Billede af vogterhus 17a ved Øster Toreby Trinbræt.
Billede af vogterhus 17a ved Øster Toreby Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2023.04.09 12:55:49
Download billede

Historisk kort over Øster Toreby Trinbræt
Øster Toreby Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Grænge Trinbræt (Grg) ligger 7,6 km. fra første station.

Grænges første stationsbygning stammede fra Lollandsbanens åbning den 1. juli 1874. Den første stationsbygning var en lille beskeden bygning placeret i et tyndt befolket område, dog ved et teglværk.

Indtil 1899 var der ingen direkte godsekspedition mellem Grænge og DSB, da mellemstationerne ikke kunne varetage denne service. Grænges første station havde dog meget gods, som skulle varetages, da det var her ekspeditionen af vogne til og fra den nærliggende Krungerup Holdeplads og fra 1881 til og fra Hanemose Teglværk.

Pga. den forholdsvise store godsekspedition, blev Grænges første stationsbygning i 1921 nedrevet og erstattet af en meget større og mere moderne stationsbygning. Desværre var det også i starten af 1920'erne, at stationen havde sin storhedstid og herfra gik det kun stille og roligt ned af bakke. Sidesporet til Hanemose Teglværk blev nedlagt ca. 1960 og sidesporet ved Krungerup Holdeplads blev nedlagt i 1961.

I 1973 blev ekspeditionen af vognladningsgods og stykgods nedlagt helt og flyttet til den nyetablerede godsterminal i Nykøbing Falster. Grænge Station havde herefter kun sikkerhedstjenesten og et ret beskedent billetsalg. Sikkerhedstjenesten bortfaldt året efter i 1974 og i 1976 blev Grænge Station nedsat til Trinbræt med sidespor.

Den oprindelige nydelige stationsbygning, var efterhånden meget forsømt, og blev nedrevet i 1987 og erstattet af den nuværende lille ventebygning.

I 1993 blev Grænge fjernstyret krydsningsstation.


Byggeår1987
Åbnet1976
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseGrænge Skovvej 87A, 4891 Toreby L
StednavneforkortelseGrg
Højdeplacering over havet6,9 meter
GPS koordinater54.773959,11.765138

Billede af Grænge Trinbræt.
Billede af Grænge Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2023.04.09 13:13:55
Download billede

Historisk kort over Grænge Trinbræt
Grænge Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Krungerup Holdeplads ligger 10,3 km. fra første station.

Krungerup Holdeplads er også omtalt som Krungerup Trinbræt med billetsalg. Billetsalget blev foretaget fra vogterhuset, hvor vogterhuset havde påskrevet på gavlen "Krungerup Holdeplads"


Byggeår1899
Åbnet1899
Nedlagt1963
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet9,2 meter
GPS koordinater54.785973,11.728639

Billede af Krungerup Holdeplads.
Billede af Krungerup Holdeplads.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:- 1959 - Krungerup Trinbræt
Sted:Danmark, Lolland, Krungerup
Vejnavn:Idalundvej
Husnummer:16
Lokalitet:Krungerup
Postnummer:4990
By:Sakskøbing
Sogn:Radsted sogn
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1959

Id:B05398_018.tif


Historisk kort over Krungerup Holdeplads
Krungerup Holdeplads - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1951
Åbnet1951
Nedlagt1963
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet9,4 meter
GPS koordinater54.79289366106151,11.6903081900134

Billede af Radsted Holdeplads.
Billede af Radsted Holdeplads.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:- 1949 - Søndre Bækvej 3
Sted:Danmark, Lolland, Sakskøbing
Vejnavn:Søndre Bækvej
Husnummer:3
Lokalitet:Radsted
Postnummer:4990
By:Sakskøbing
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949

Id:L04437_010.tif


Historisk kort over Radsted Holdeplads
Radsted Holdeplads - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nykøbingvej Trinbræt ligger 14,9 km. fra første station.

Nykøbingvej trinbræt blev oprettet ifm. Lollandsbanens indkøb af skinnebusser i 1948.


Byggeår1948
Åbnet1948
Nedlagt1956
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet7,6 meter
GPS koordinater54.795542,11.656703

Billede af Nykøbingvej Trinbræt.
Billede af Nykøbingvej Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.04.16 18:59:32
Download billede

Historisk kort over Nykøbingvej Trinbræt
Nykøbingvej Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sakskøbing Station (Sx) ligger 16,4 km. fra første station.

Sakskøbing første Station på lå på den Lollandske Jernbane og opførtes til banens åbning i 1874. I årenes løb voksede stationen betydeligt og den fik selvstændig godsekspedition i 1912, havnebane 1918 og flere private sidespor. Sukkerfabrikken fik sidespor øst for Sakskøbing Station i 1912.

Det menes at det var arkitekt Adolf Ahrens der var arkitekt for Sakskøbing første Station. Adolf Ahrens var arkitekt på stationerne på Nordvestbanen på Sjælland for de stationer, som blev anlagt fra Holbæk til Kalundborg i 1874, samme år som Sakskøbing første Station. Sakskøbing første Station har fx en slående lighed med Værslev Station på Nordvestbanen, hvor det "løftede" midterparti var udført på samme måde og der er ikke set på denne måde fra andre stationer end dem Adolf Ahrens har tegnet.

Trods flere moderniseringer i tidens løb blev Sakskøbing Station for upraktisk og grundet manglende vedligeholdelse også forfalden
Sakskøbing Station blev i 1985 erstattet af en ny fuldt moderne ny Sakskøbing anden Station.


Byggeår1985
Åbnet1985
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseJernbanegade 2, 4990 Sakskøbing
StednavneforkortelseSx
Højdeplacering over havet3,8 meter
GPS koordinater54.796680,11.635509

Billede af Sakskøbing Station.
Billede af Sakskøbing Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.05.15 16:15:22
Download billede

Historisk kort over Sakskøbing Station
Sakskøbing Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Våbensted Trinbræt ligger 21,1 km. fra første station.

Våbensted trinbræt har i flere omgange har været trinbræt. Sidst i perioden var fra 1951 til 1963.


Byggeår1874
Åbnet1874.07.01
Nedlagt1963
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet11,2 meter
GPS koordinater54.794310,11.578318

Billede af Våbensted Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Våbensted Trinbræt har ligget her.
Billede af Våbensted Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Våbensted Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.06.20 16:22:34
Download billede

Historisk kort over Våbensted Trinbræt
Våbensted Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Maribo Station (Mrb) ligger 25,4 km. fra første station.

Den nuværende Maribo Station er den 2. station i Maribo. Den oprindelige gamle station, har ligget syd for den nuværende station i Maribo.

Maribo Station var en af Lollands vigtigste stationer i jernbanernes storhedstid. Har var der baner i 5 retninger - til Torrig, Nakskov, Nykøbing Falster, Bandholm og Rødby.

Maribo-Torrig Jernbane udgik fra Lollandsbanens station i Maribo. Togene udgik fra spor 2's østlige del der også benyttedes af Lollandsbanens tog fra Nakskov til Nykøbing Falster. I forbindelse med anlægget af banen måtte Maribo station udvides


Byggeår1874
Åbnet1874.07.01
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBanegårdspladsen 5, 4930 Maribo
StednavneforkortelseMrb
Højdeplacering over havet13,7 meter
GPS koordinater54.776674,11.501452

Billede af Maribo Station.
Billede af Maribo Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.08.03 16:48:03
Download billede

Historisk kort over Maribo Station
Maribo Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Østofte Holdeplads ligger 30,0 km. fra første station.

Østoftevejen Trinbræt blev anlagt ved banens åbning, i 1874, men blev nedlagt allerede igen i 1877.

Østoftevejen åbnede igen i 1909 som Østofte Holdeplads, hvor det var var aktivet frem til lukningen i 1963.

Østofte Holdeplads er også i flæng blevet kaldt Erikstrup Holdeplads.


Byggeår1873
Åbnet1909
Nedlagt1963
NedrevetEksisterer stadig
AdresseNørremosevej 12, 4930 Maribo
Højdeplacering over havet10,2 meter
GPS koordinater54.781167304865875,11.407855378289925

Billede af Østofte Holdeplads.
Billede af Østofte Holdeplads.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.07.16 16:20:44
Download billede

Historisk kort over Østofte Holdeplads
Østofte Holdeplads - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ryde Trinbræt (Ryd) ligger 33,9 km. fra første station.

Ryde station er i dag nedrevet og erstattet af et venterum i mursten.


Byggeår1987
Åbnet1987
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStibankevejen 56, 4920 Søllested
StednavneforkortelseRyd
Højdeplacering over havet9,2 meter
GPS koordinater54.785097,11.372604

Billede af Ryde Trinbræt.
Billede af Ryde Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.08.20 17:09:32
Download billede

Historisk kort over Ryde Trinbræt
Ryde Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Søllested Trinbræt (Søl) ligger 41,0 km. fra første station.

Søllested station er i dag nedrevet og erstattet af et venterum i mursten.

Den oprindelige station blev nedrevet december 2000.


Byggeår2001
Åbnet2001
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseJernbanegade 2, 4920 Søllested
StednavneforkortelseSøl
Højdeplacering over havet6,5 meter
GPS koordinater54.811035,11.270165

Billede af Søllested Trinbræt.
Billede af Søllested Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.10.21 12:36:20
Download billede

Historisk kort over Søllested Trinbræt
Søllested Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Avnede Trinbræt (Avd) ligger 45,0 km. fra første station.

Avnede Holdeplads blev også betegnet som Aunede Holdeplads.

Bygningerne fra den oprindelige Avnede Holdeplads er i dag nedrevet og erstattet med et venterum.


Andre navne og stavemåderAunede
Byggeår1991
Åbnet1991
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseMeltoftevej 19, 4900 Nakskov
StednavneforkortelseAvd
Højdeplacering over havet4,7 meter
GPS koordinater54.829029,11.215181

Billede af Avnede Trinbræt.
Billede af Avnede Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.08.20 15:07:40
Download billede

Historisk kort over Avnede Trinbræt
Avnede Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1882
Åbnet1882
Nedlagt1956
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet4,5 meter
GPS koordinater54.833314,11.189838

Billede af Sæbyholm Holdeplads med sidespor.
Billede af Sæbyholm Holdeplads med sidespor.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1946-1969 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:- 1946 - 1969 - Sæbyholm Gods
Bygningsnavn:Sæbyholm Gods
Sted:Danmark, Lolland Kommune, Halsted
Vejnavn:Maribovej
Husnummer:238
Lokalitet:Sæbyholm
Postnummer:4900
By:Nakskov
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1946-1969

Id:sylvest_nks_02795.tif


Historisk kort over Sæbyholm Holdeplads med sidespor
Sæbyholm Holdeplads med sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sæby Huse Trinbræt ligger 48,5 km. fra første station.

Sæby Huse Holdeplads åbnede i 1874 men blev allerede i 1877 lukket. Da Lollandsbanen i 1948 fik skinnebusser åbnede Sæby Huse igen, men som trinbræt.


Byggeår1948
Åbnet1948
Nedlagt1956
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet3,3 meter
GPS koordinater54.834157,11.179893

Billede af Sæby Huse Trinbræt 7 år efter nedlæggelsen.
Billede af Sæby Huse Trinbræt 7 år efter nedlæggelsen.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1962 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:- 1962 - Valdemarsvej 1
Sted:Danmark, Lolland, Nakskov
Vejnavn:Valdemarsvej
Husnummer:1
Postnummer:4900
By:Nakskov
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1962

Id:H12554_001.tif


Historisk kort over Sæby Huse Trinbræt
Sæby Huse Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nakskov Station (Nsk) er Nykøbing Falster-Nakskov banens endestation og ligger 50,2 km. fra første station.

Nakskov Station var endestation for den Lollandske Jernbane, der åbnet den 1. juli 1874. Nakskov Banegård blev med tidens udvidet flere gange, men det var dog mest sporarealet, der forøgedes pga. af de store godstransporter bl.a. fra sukkerfabrikken og havnen. Stationsbygningen fik kun mindre ændringer og udvidelser, trods det at Nakskov-Kragenæs Jernbane også havde fået tilslutning ved åbningen den 5. maj 1915.

Samtidig med etablering af Nakskovs første station blev havnesporet udbygget i Nakskov fra 1874 og frem. Den første havnebane var en spinkelt hestetrukket bane via Nørrevold ud til havnen. Efterhånden kom roebanerne til og der hvor der både var almindelig havnebane sport kombineret med roebanespor var sporet anlagt som trestrenget med både normal- og smalsporede skinner, hvor den 3. skinne til smalsporet var placeret i midten. I 1918-19 blev havnebanen flyttet fra Nørrevold og længere mod vest, så den gik gennem mælkekondenseringsfabrikken "Kondensen".

Det menes at det var arkitekt Adolf Ahrens der var arkitekt for Nakskovs første station. Adolf Ahrens var arkitekt på stationerne på Nordvestbanen på Sjælland for de stationer, som blev anlagt fra Holbæk til Kalundborg i 1874, samme år som Nakskov Station. Nakskov Station har fx en slående lighed med Værslev Station på Nordvestbanen, hvor det "løftede" midterparti var udført på samme måde og der er ikke set på denne måde fra andre stationer end dem Adolf Ahrens har tegnet.

Havnebanen blev senere forlænget igennem Nakskov Sukkerfabrik og med tilslutning til Rødbybanen vest for Løjtoftevej og nord for sukkerfabrikken. På denne måde blev havnebanen til en ringbane, der løb fra Nakskov station, via havnen, gennem sukkerfabrikken tilbage til Nakskovstation. Havnesporets tilslutning til Rødbybanens spor var lidt kringlet for banen kom ud fra Sukkerfabrikken i en nord østlig spids vinkel, der gjorde at rangeringen foregik ved at man skulle køre hele godstoget øst ud af Rødbybanen indtil sidste godsvogn havde kørt igennem sporskiftet. Herefter standsede toget og sporskiftet blev stillet om til retning mod Nakskov station og godstoget rangerede nu mod vest ind på Nakskov station. Denne proces gjorde at Løjtoftevej var spærret for trafik i 10-15 minutter hver gang toget skulle rangeret igennem.

Nakskov stations placering op ad sukkerfabrikken gjorden den til en af Lollands vigtigste stationer.

Da Nakskov-Rødby banen (1926-53) skulle have endestation i Nakskov blev den oprindelige station vurderet for lille og utilsvarende, hvorefter den blev revet ned i 1925 og den nuværende stationsbygning bygget. Den nuværende stationsbygning er tegnet af Nakskov-arkitekten Einar Ørnsholt og blev indviet 24. november 1925. Einar Ørnsholt tegnede også de andre stationer på Nakskov-Rødby banen.

En lille sjov detalje, som bandt Nakskovs første og anden station sammen, var stationsklokken, som var en stor messingklokken, der var monteret på stationsvæggen ud mod perron. Her var det stationsklokken fra første station, som blev genbrugt på anden station dog først fra 1969.

Stationsklokke fra Nakskovs første station var blev gemt af vejen, da den anden station blev indviet, da man ikke mente, at den var tidssvarende mere. Stationsforstander C. O. Hansen fandt imidlertid klokken i stationens kælder og opsatte den ud mod perronsiden i 1969, efter at den var istandsat på banens værksted, her hang klokken til den blev stjålet sidst i 1970´erne.

Stationsklokken havde oprindelig en vigtig funktion, hvor stationsforvalteren skulle ringe med klokke 3 minutter før togets afgang, så passagerer på stationsrestauranten kunne nå at blive færdige og komme med toget. Det skulle stationsforvalteren ifølge §20 i tjenestereglementet for Det Lolland-Falsterske Jernbaneselskab gældende fra 1. juli 1886.


Byggeår1925
Åbnet1925.11.24
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektAdolph Einar Hansen Ørnsholt
AdresseNørrevold 29, 4900 Nakskov
StednavneforkortelseNsk
Højdeplacering over havet3,8 meter
GPS koordinater54.833269,11.138455

Nakskov Station.
Nakskov Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2008.04.21 12:02:21
Download billede

Historisk kort over Nakskov Station
Nakskov Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Nykøbing Falster-Nakskov

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Niels Jensen
1977
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03777-6
Lollandsbanen 1874-1999 (Dansk Jernbane-Klub: 49)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Lollandsbanen 1874-1999 (Dansk Jernbane-Klub: 49)
Ole Jensen, Thomas Nørgaard Olesen
1999
108

Dansk Jernbane-Klub
8787050412
Lollandsbanen 1874- 1. juli -1974 (Dansk Jernbane-Klub: 36)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Lollandsbanen 1874- 1. juli -1974 (Dansk Jernbane-Klub: 36)
Birger. Wilcke & P. Thomassen
1974
272

Dansk Jernbane-Klub
Med jernbanen gennem hverdag og arbejde
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Med jernbanen gennem hverdag og arbejde
Anders Madsen
2014
117

Skinne bøger
978-87-983192-6-9