Græsted-Gilleleje - (GDS)


Ved loven af 23. maj 1873 blev der givet regeringen bemyndigelse til at meddele eneret til anlæg og drift af en jernbane med udgangspunkt Hillerød, gennem Gribskov, og til et punkt nord for denne. Som ved alle jernbaneprojekter opstod der herefter en hæftig debat om linieføringen.

Da linien var fastlagt og tegningen af kapital var afsluttet var man efterhånden nået helt frem til den 17. januar 1879 inden der kunne tildeles koncession. I 1879 fik Scandia kontrakt om anlæg af banen og levering af materiel. Da budgettet var yderst beskedent blev banen anlagt efter Liwesey's potte-system (d.v.s. ingen sveller men i stedet potter under sporet og jernstænger til at sikre afstanden mellem skinnerne) og materiellet bestod af dampvogne. Begge dele blev dog meget hurtigt udskiftet.

Gribskovbanens Drifts-Selskab blev stiftet den 7. januar 1880 og dette selskab overtog koncessionen til banen. Indvielsen fandt sted uden større festivitas den 20. januar 1880 og regelmæsig drift blev påbegyndt med 3 daglige tog i hver retning.

Græsted - Gilleleje:
Man havde ikke fået spaderne i jorden før man begyndte at diskutere en forlængelse af Gribskovbanen. Det lykkedes også meget hurtigt at få optaget forlængelsen på jernbaneloven af 8. maj 1894 og allerede 27. september 1894 gives der koncession til Gribskovbanen til en forlængelse af banen. Selve koncessionen blev udformet således at blev tale om en reel forlængelse. Forlængelsen skulle i alle henseender betragtes som en del af Gribskovbanen. Den 14. maj 1896 kunne man således indvie forlængelsen og daglig drift bestod om sommeren af 4 daglige tog i hver retning, om vinteren var det kun 3.

Hillerød - Gilleleje:
Lov: 23. maj 1873
Koncession: 7. januar 1879
Indvielse: 20. januar 1880
Længde i km: 26

Kagerup - Helsinge:
Ligeledes på loven af 8. maj 1894 var der et punkt om anlæg af en bane til Helsinge. Den 6. februar 1896 blev der udsted koncession på anlæg og drift af en bane fra Kagerup Station til Helsinge. Det blev Gribskovsbanens driftsbestyrer der kom til at stå for projekteringen af banen. Indvielsen af denne strækning fandt sted den 15. juli 1897. Allerede næste dag blev driften af banen taget i forpagtning af Gribskovbanen.

Helsinge - Tisvildeleje:
Ved loven af 27. maj 1908 blev det vedtaget at anlægge en jernbane fra Helsinge til Tisvildeleje - men uden tilskud fra staten. Og derved blev det. Først da man revidere vilkårene ved lov af 20. marts 1918 og staten stillede med 50 procent af anlægskapitalen kom der gang i sagerne. Koncessionen blev udsted den 30. august 1918 og strækningen blev indviet den 11. juli 1924. Regelmæssig trafik blev optaget den 18. juli 1924.

Hillerød - Tisvildeleje:
Lov: 8. maj 1894
Koncession: 6. februar 1896
Indvielse: 15. juli 1897.
Længde i km: 25


Vigtige stamdata for Græsted-Gilleleje (GDS) jernbanen

Jernbanens længde i km6,2
Jernbanen åbnet1896.05.14
Persontrafik nedlagtI drift
Godstrafik nedlagtNedlagt
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BalastSkærveballast
Hastighed max75 km/t

Græsted-Gilleleje (GDS) jernbanen har følgende stationer

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferet Græsted Station (Græ)0,0 km
Stedet er fotograferet Pårup Trinbræt (Ppg)3,0 km
Fjællenstrup Trinbræt 5,0 km
Stedet er fotograferet Gilleleje Station (Gll)6,2 km

Græsted Station er Græsted-Gilleleje banens første station

Byggeår1880
Åbnet1880.01.20
ArkitektHeinrich Wenck
Stations forkortelseGræ
GPS koordinater56.072595,12.286793
Græsted station
Græsted station - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.10.21

Krak kort over Græsted Station

Historisk kort over Græsted Station
Kilde: StyrelsenGræsted Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Pårup Trinbræt ligger 3,0 km. fra første station.

Byggeår1896
Åbnet1896.05.14
Stations forkortelsePpg
GPS koordinater56.100755,12.301414
Pårup trinbræt
Pårup trinbræt - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.10.21

Krak kort over Pårup Trinbræt

Historisk kort over Pårup Trinbræt
Kilde: StyrelsenPårup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Fjællenstrup Trinbræt ligger 5,0 km. fra første station.

Byggeår1880
Åbnet1880.01.20
GPS koordinater56.116382,12.298471
Krak kort over Fjællenstrup Trinbræt

Historisk kort over Fjællenstrup Trinbræt
Kilde: StyrelsenFjællenstrup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gilleleje Station er Græsted-Gilleleje banens endestation og ligger 6,2 km. fra første station.

AdresseGilleleje Stationsvej 10, 3250 Gilleleje
Stations forkortelseGll
GPS koordinater56.123719, 12.302993

Den oprindelige station fra 1896 er blevet udskiftet med den nuværende ifm forlængelsen af Hornbæk banen fra Hornbæk-Gilleleje d. 11. juli 1916

Gilleleje Station
Gilleleje Station - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.10.21

Krak kort over Gilleleje Station

Historisk kort over Gilleleje Station
Kilde: StyrelsenGilleleje Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Copyright © 2006-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.0.2 - build: 2020.02.24-19:45:09