Bramming-Ribe-Tønder - (DSB)


Det var ikke staten, som satte gang i jernbaneaktiviteterne i starten: Det var private initiativtagere i form af Industriforeningen, som tog initiativet til København-Roskilde banen. De opnåede koncessionen til selskabet: Det sjællandske Jernbaneselskab, der skulle drive banen. København-Roskilde banen var klar i 1847 og indvielsen blev afholdt d. 26. juni af Kong Christian 8. Den efterfølgende dag var der normal drift på banen med tre daglige tog i hver retning. Banens mellemstationer var Valby, Glostrup, Køgevejen i Taastrup og Hedehusene. Selskabet havde i starten kun 5. damplokomotiver og 18 personvogne, hvilket ikke var nok materiel til personbefordringen. Løsningen på det manglende materiel, især til udflugter, var at bruge åbne godsvogne forsynet med træbænke – heldigvis var hastigheden ikke så høj på banen på dette tidspunkt. Det sjællandske Jernbaneselskab forlængede banen fra Roskilde til Korsør i 1856.

På Den Jyske side af Storebælt var udfordringerne helt anderledes. Her kunne man ikke blive enige om hvor og hvordan den første bane skulle anlægges. Striden gik på om det skulle være en Jysk tværbane der kunne være med til at styrke samhandlen med England eller om der skulle satses på en Jysk længdebane til de Preussiske hertugdømmer.

Den danske stat gik for første gang ind og var med til at investere i danske baner. Det blev til Århus-Randers banen i 1962 og den fynske Dronning Louises bane fra Nyborg til Middelfart via Odense i 1865. Det var det engelske ingeniørfirma Peto, Brassey & Betts som stod for de driften af de Jysk / fynske baner. Da Peto, Brassey & Betts kom i økonomiske vanskeligheder, overtog staten jernbanedriften vest for Storebælt i 1867 medens der på Sjælland fortsat var privat drift, hvor staten i 1880 overtog driften fra Det sjællandske Jernbaneselskab.


Vigtige stamdata for Bramming-Ribe-Tønder (DSB) jernbanen

Jernbanens længde i km63,9
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 16. april 1873
Jernbanen åbnet1875.05.01
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BalastSkærveballast
Hastighed max100 km/t
DSB banenummer30
Banedanmark banenummer94+95
El driftNej
TogkontrolsystemATC (ZUB 123)
Max akseltryk22,5 tons
Max metervægt7,2 tons/m
Bane statusSidebane

Bramming-Ribe-Tønder (DSB) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Bramming Station (Bm)0,0 km
Sejstrup Trinbræt (Sej)4,2 km
Gredstedbro Station (Gs)8,4 km
Farup Trinbræt (Fap)12,9 km
Ribe Nørremark Trinbræt (Rbn)15,3 km
Stedet er fotograferet Ribe Station (Rb)16,7 km
Hviding Station (Vd)23,2 km
Rejsby Trinbræt (Rej)28,2 km
Brøns Trinbræt (Brr)32,2 km
Skærbæk Station (Æk)36,7 km
Døstrup Sønderjylland Trinbræt (Ds)42,1 km
Bredebro Station (Bw)49,0 km
Visby Station (Vis)54,5 km
Tønder Nord Station (Trn)63,3 km
Stedet er fotograferet Tønder H Station (Tdr)63,9 km

Bramming Station var Bramming-Ribe-Tønder banens første station

Byggeår1874
Åbnet1874.10.03
AdresseJernbanegade 9, 6740 Bramming
Stations forkortelseBm
GPS koordinater55.464770, 8.707099
Krak kort over Bramming Station

Historisk kort over Bramming Station
Kilde: StyrelsenBramming Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sejstrup Trinbræt lå 4,2 km. fra første station.

Byggeår1875
Åbnet1875.05.01
Stations forkortelseSej
GPS koordinater55.435316, 8.733488
Krak kort over Sejstrup Trinbræt

Historisk kort over Sejstrup Trinbræt
Kilde: StyrelsenSejstrup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gredstedbro Station lå 8,4 km. fra første station.

Byggeår1875
Åbnet1875.05.01
AdresseAndelsgade 5, 6771 Gredstedbro
Stations forkortelseGs
GPS koordinater55.397434, 8.741327
Krak kort over Gredstedbro Station

Historisk kort over Gredstedbro Station
Kilde: StyrelsenGredstedbro Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Farup Trinbræt lå 12,9 km. fra første station.

Byggeår1875
Åbnet1875.05.01
Nedlagt1971
NedrevetNedrevet
Stations forkortelseFap
GPS koordinater55.359301,8.761582
Krak kort over Farup Trinbræt

Historisk kort over Farup Trinbræt
Kilde: StyrelsenFarup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ribe Nørremark Trinbræt lå 15,3 km. fra første station.

Byggeår1985
Åbnet1985
AdresseSkyttevej 2, 6760 Ribe
Stations forkortelseRbn
GPS koordinater55.339543, 8.775971
Krak kort over Ribe Nørremark Trinbræt

Historisk kort over Ribe Nørremark Trinbræt
Kilde: StyrelsenRibe Nørremark Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ribe Station lå 16,7 km. fra første station.

Byggeår1875
Åbnet1875.05.01
AdresseDagmarsgade 16, 6760 Ribe
Stations forkortelseRb
GPS koordinater55.327630, 8.769963
Ribe station fotograferet fra vejsiden.
Ribe station fotograferet fra vejsiden. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.07.12

Krak kort over Ribe Station

Historisk kort over Ribe Station
Kilde: StyrelsenRibe Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hviding Station lå 23,2 km. fra første station.

Byggeår1887
Åbnet1887.11.15
AdresseRibevej 27, 6760 Ribe
Stations forkortelseVd
GPS koordinater55.277359, 8.731454

Hviding Station hed tidligere Vedsted/Hvidding. Det nuværende trinbræt ligger ca. 300 meter syd for den oprindelige grændestation.

Krak kort over Hviding Station

Historisk kort over Hviding Station
Kilde: StyrelsenHviding Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Rejsby Trinbræt lå 28,2 km. fra første station.

Byggeår1887
Åbnet1887.11.15
Stations forkortelseRej
GPS koordinater55.230481, 8.732103
Krak kort over Rejsby Trinbræt

Historisk kort over Rejsby Trinbræt
Kilde: StyrelsenRejsby Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Brøns Trinbræt lå 32,2 km. fra første station.

Byggeår1887
Åbnet1887.11.15
Stations forkortelseBrr
GPS koordinater55.194589, 8.740778
Krak kort over Brøns Trinbræt

Historisk kort over Brøns Trinbræt
Kilde: StyrelsenBrøns Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Skærbæk Station lå 36,7 km. fra første station.

Byggeår1887
Åbnet1887.11.15
AdresseJernbanegade 16, 6780 Skærbæk
Stations forkortelseÆk
GPS koordinater55.158797, 8.771230
Krak kort over Skærbæk Station

Historisk kort over Skærbæk Station
Kilde: StyrelsenSkærbæk Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Døstrup Sønderjylland Trinbræt lå 42,1 km. fra første station.

Byggeår1887
Åbnet1887.11.15
Stations forkortelseDs
GPS koordinater55.117534, 8.807764
Krak kort over Døstrup Sønderjylland Trinbræt

Historisk kort over Døstrup Sønderjylland Trinbræt
Kilde: StyrelsenDøstrup Sønderjylland Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bredebro Station lå 49,0 km. fra første station.

Byggeår1887
Åbnet1887.11.15
Nedrevet2002.08.01
AdresseJernbanegade 4, 6261 Bredebro
Stations forkortelseBw
GPS koordinater55.056974, 8.823280

Bredebro Station havde fra 1888 en sidebane til Løgumkloster med mellemstation i Ellum. I 1927 blev den tidligere amtsbane ombygget til en normalsporet statsbane mellem Rødekro og Løgumkloster men hele strækningen fra Bredebro til Rødekro blev allerede i 1936 nedlagt. Stationen er blevet revet ned i 2002.

Krak kort over Bredebro Station

Historisk kort over Bredebro Station
Kilde: StyrelsenBredebro Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Visby Station lå 54,5 km. fra første station.

Byggeår1887
Åbnet1887.11.15
Stations forkortelseVis
GPS koordinater55.009278, 8.801941
Krak kort over Visby Station

Historisk kort over Visby Station
Kilde: StyrelsenVisby Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Tønder Nord Station lå 63,3 km. fra første station.

Byggeår1887
Åbnet1887.11.15
Stations forkortelseTrn
GPS koordinater54.938908, 8.861091
Krak kort over Tønder Nord Station

Historisk kort over Tønder Nord Station
Kilde: StyrelsenTønder Nord Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Tønder H Station var Bramming-Ribe-Tønder's endestation og lå 63,9 km. fra første station.

Byggeår1867
Åbnet1867.06.26
AdresseJernbanegade 9, 6270 Tønder
Stations forkortelseTdr
GPS koordinater54.933267, 8.860971
Tønder H Station.
Tønder H Station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2019.09.21 18:12:47

Krak kort over Tønder H Station

Historisk kort over Tønder H Station
Kilde: StyrelsenTønder H Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Copyright © 2006-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.0.1 - build: 2020.02.18-22:08:30