Nykøbing Falster-Nagelsti - operatør: LJ

De første planer om jernbaneanlæg på Lolland stammer fra 1865. En civilingeniør ved navn G. V. A. Kröhnke, fra Glückstadt, fik koncession til en jernbane fra København via Nykøbing Falster til Syltholmen på Lolland (ved Rødby).

Projektet blev dog skrinlagt, men den energiske C. F. Tietgen og Privatbanken, havde sat sig for at føre Krøhnkes projekt ud i livet, men der kunne i første omgang ikke skaffes nok udenlandsk kapital. Men senere lykkedes det Privatbanken at få koncession på anlæg af en jernbane fra Nykøbing Falster til Nakskov med sidebane fra Maribo til Rødby den 29. marts 1873.

I årene 1992-93 har Lollandsbanen fået nyt sikringsanlæg, type E 80, på samtlige stationer samt et nyt fjernstyringsanlæg, type Ericos 890. Begge dele er leveret af Adtranz Signal. Ved installationen af det nye fjernstyringsanlæg i 1993, blev Lollandsbanens Trafikcentral, der siden 1982 havde været på 1. sal i stationsbygningen i Maribo flyttet til stueetagen, og samtidig blev stationskontor og billetsalg ombygget med tilsvarende skrankeekspedition og nye kontorer.

De mindre stationer i Avnede, Grænge og Ryde har fået erstattet de tidligere stationsbygninger af murstenbygninger med venterum for passagererne. Lollandsbanen etablerede fra september 1996 et nyt standsningssted ved Øster Toreby på Lolland (tæt ved Nykøbing Falster). Standsningsstedet betjener et større bebygget område med bl.a. flere skoler og uddannelsescentre samt et antal virksomheder. Igennem de seneste 10 år har Lollandsbanen gennemgået en forvandling og banen i dag fremstår som en moderne og effektiv transportvirksomhed.

Banen beskæftiger cirka 80 medarbejdere og der befordres hen ved 900.000 passagerer om året. På hverdage består køreplanen af omkring 25 togpar.
Efter overdragelsen af de statslige ejerandele er fordelingen af aktierne i Lollandsbanen A/S således:
Storstrøms Amt 61.00 %
Maribo Kommune 14.00 %
Nakskov Kommune 12.50%
Sakskøbing Kommune 5.83%
Nykøbing Falster Kommune 4.00%
Højreby Kommune 2.67%

Bane og materiel er opdateret og frem står morderne og indbydende i dag. Derfor er start set alle stationer desværre nedrevet og erstattet af nye stationer eller et trinbræt.

Nykøbing Falster station er nedrevet og ny opført
Øster Toreby trinbræt har erstattet det tidligere Nagelsti, som deltes med Nystedbanen.
Grænge station blev opført i 1920, men er i dag nedrevet og erstattet af et venterum i mursten.
I 1899 fik Krungerup billetsalg og trinbrættet blev nedlagt i 1963.
Sakskøbing statio er nedrevet i nyere tid, og en ny er opført.
Maribo station er banens eneste originale station.
Ryde station er i dag nedrevet og erstattet af et venterum i mursten.
Søllested station er i dag nedrevet og erstattet af et venterum i mursten.
Avnede holdeplads er i dag nedrevet og erstattet af et venterum.
Nakskov station nedrevet og ny opført 1925.

Aktieselskabet Lollandsbanen blev oprettet som privatbaneselskab i 1954 på resterne af LFJS (Lolland-Falsterske Jernbane Selskab). Overtog da også endeligt Maribo-Bandholm Jernbane (MBJ). Aktieselskabet Lollandsbanen indgik per 1. januar 2009 i selskabet Regionstog A/S, der 1. juli 2015 indgik i Lokaltog.

Vigtige stamdata for Nykøbing Falster-Nagelsti


Jernbanens længde i km 3,0
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 25. marts 1872 - LOV nr 56
BaneforkortelseLJ
Jernbanen åbnet1875.10.01
Persontrafik nedlagt1963.05.14
Godstrafik nedlagt1963.05.14
Jernbanen nedlagt1963.05.14
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast
El driftNej

Nykøbing Falster-Nagelsti havde følgende stoppesteder


StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferetNykøbing Falster Station (Nf) [1872-1963]0,0 km
Stedet er fotograferetNagelsti Forgreningsstation3,0 km

Nykøbing Falster Station (Nf) [1872-1963] var Nykøbing Falster-Nagelsti banens første station

Den 22. august 1872 blev jernbanen mellem Nykøbing og Orehoved indviet. Der var via Orehoved der var færgeoverfart til Sjælland ved Masnedsund. Efter opførelse af den første Masnedsundbro mellem Sjælland og Masnedø I 1884 blev færgeoverfarten afkortet til Masnedø-Orehoved og med indvielsen af Storstrømsbroen i 1937 fik Nykøbing Falster direkte forbindelse med Sydbanen på Sjælland.

I 1875 blev den gamle jernbanebro over Guldborgsund indviet, og Nykøbing fik forbindelse med Lollandsbanen (Guldborgsund-Maribo-Nakskov og (Guldborgsund-Maribo-Rødby), der var åbnet den 1. juli 1874.

Den 1. juli 1886 blev Gedserbanen (Nykøbing Falster-Gedser 1886-2009) indviet med udspring fra Nykøbing Falster station.

Den 15. december 1910 blev Stubbekøbing banen (Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen 1910-1966) indviet med Nykøbing Falster station som et vigtigt knudepunkt med en meget kompleks station med mange tilbygninger og sporændringer og der var ikke plads til udvidelsen da Fugleflugtslinien blev vedtaget.

Den 14. maj 1963 blev Fugleflugtslinjen indviet (Nykøbing Falster-Rødby færge). Den omfattede bl.a. en ny direkte jernbanelinje Nykøbing Falster-Rødby Færge. I samme forbindelse fik Nykøbing sin nuværende stationsbygning, der er i samme byggestil som bl.a. Holbæk, Vojens og Skive Station. Den gamle stationsbygning blev nedrevet ved denne lejlighed.

Nykøbing Falster Station er i dag et centralt knudepunkt for transporten på Lolland-Falster, med forbindelse til København, Hamborg og med Lollandsbanen.

Nykøbing Falster første Station blev nedrevet i 1961 for at gøre plads til byggeriet af den nye station.


Andre navne og stavemåderFør 15.05.1931 Nykjøbing Falster: Før 07.01.1928 Nykjøbing paa Falster i ekspeditionsforhold. Før 01.04.1885 Nykjøbing.
Byggeår1872
Åbnet1872.08.22
Nedlagt1963.05.14
Nedrevet1962 (slutningen af året)
ArkitektH. C. Scharling
StednavneforkortelseNf
Højdeplacering over havet5,9 meter
GPS koordinater54.765172488914,11.875696735364743

Postkort med Nykøbing Falster Station.
Postkort med Nykøbing Falster Station.
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1907.09.17 (Postgået)


Noter:

Peter Alstrups Kunstforlag. København. Eneret


Historisk kort over Nykøbing Falster Station
Nykøbing Falster Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1910
Åbnet1910
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseLinde Alle 25, 4800 Nykøbing F
Højdeplacering over havet6,8 meter
GPS koordinater54.759596,11.835521

Billede af den tidligere Nagelsti Forgreningsstation her ved SNNB tjenesteboligen - bemærk trinbræt skiltet under lampen.
Billede af den tidligere Nagelsti Forgreningsstation her ved SNNB tjenesteboligen - bemærk trinbræt skiltet under lampen.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2023.04.09 12:58:39
Download billede

Historisk kort over Nagelsti Forgreningsstation
Nagelsti Forgreningsstation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Nykøbing Falster-Nagelsti

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Niels Jensen
1977
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03777-6
Med jernbanen gennem hverdag og arbejde
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Med jernbanen gennem hverdag og arbejde
Anders Madsen
2014
117

Skinne bøger
978-87-983192-6-9