Varde-Grindsted Jernbane - (VaGJ)


Denne banes historie går helt tilbage til loven af 24. april 1864. Dengang blev det besluttet at anlægge en tværbane til Grindsted. Desværre var man noget tvetydig med hensyn til udgangspunktet og det medførte en langvarig strid mellem Varde og Esbjerg om hvilken by der skulle være udgangspunkt for denne bane. Den opmærksomme læser vil nok have gættet at Varde løb af med sejren. Nu blev det således at loven af 29. april 1913 angav en bane mellem Grindsted og Varde eller Tistrup. Amtet var absolut ikke stemt for at støtte en bane til Tistrup og dermed fik Varde endelig banen. Dette faktum blev fuldbyrdet med en koncession den 4. juni 1915. I foråret 1916 kom der gang i anlægsarbejdet og den 12. april 1919 kunne banen indvies.
Da var der også gået 55 år siden den først var nævnt i en lov. Den regelmæssige trafik blev påbegyndt den 13. april 1919 med 3 daglige tog i hver retning.

Lidt udsædvanligt for Varde-banerne gik denne bane næsten stik øst ud af byen og syd om Varde Å. Fra Varde H løb banen gennem Sønder Varde og Gellerup Plantage til Næsbjerg station. Fra Næsbjerg svingede banen i nordøstlig retning gennem Biltoft (T) og Öse (T). Fra Öse små tre kilometer videre til Nordenskov station. Ikke langt fra Nordenskov, men inden den lille holdeplads ved Gravlund, der lå 4 kilometer fra Nordenskov, svingede banen stik nord i retning Ansager. Mellem Nordenskov og Gravlund krydsede banen Holme Å. Først ved Ansager staion, 23 kilometer fra Varde, støder banen første gang på udløbere af Varde Å. Mølby station ligger 5 kilometer fra Ansager og det er på denne strækning af banen krydser Varde Å. Mølby station er egentlig navnet på stationen i Skovlund. Fra Mølby fortsætter banen i nordlig retning en 2 - 3 kilometer inden den når Tyndkær trinbræt. Her svinger banen igen stik øst og fortsætter i retning Grindsted. Inden den når så vidt skal den først passere de fire kilometer mellem Tyndkær og Eg. Mellem Eg og Grindsted var der holdepladser ved Jerrig og Loft.


Vigtige stamdata for Varde-Grindsted Jernbane (VaGJ) jernbanen

Jernbanens længde i km44,3
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 29. april 1913
Dato for Koncession1915.06.04
Jernbanen åbnet1919.04.12
Persontrafik nedlagt1972.03.31
Godstrafik nedlagt1972.03.31
Jernbanen nedlagt1972.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
El driftNej

Varde-Grindsted Jernbane (VaGJ) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Varde Station (Va)0,0 km
Gellerup Trinbræt 2,8 km
Skonager Trinbræt 5,4 km
Næsbjerg Station 7,7 km
Biltoft Trinbræt 9,7 km
Øse Trinbræt 12,6 km
Nordenskov Station 14,8 km
Bolhede Trinbræt 16,6 km
Abildhede Trinbræt 17,4 km
Gravlunde Station 19,3 km
Ansager Station 23,5 km
Mølby Kro Trinbræt 26,5 km
Mølby Station 28,4 km
Adelvej Trinbræt 29,7 km
Tyndkær Trinbræt 31,2 km
Eg Station 35,4 km
Jerrig Trinbræt 38,0 km
Loft Trinbræt 40,2 km
Bygvænget Trinbræt 43,2 km
Stedet er fotograferet Grindsted Station (Gi)44,3 km

Varde Station var Varde-Grindsted Jernbane banens første station

Byggeår1874
Åbnet1874.10.03
NedlagtI drift
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseStationspladsen 3, 6800 Varde
Stations forkortelseVa
GPS koordinater55.616100,8.484255

Varde station blev indviet 3. oktober 1874 samtidig med jernbanestrækningen Esbjerg-Varde.
Året efter 8. august 1875 blev banen forlænget mod nord til Ringkøbing.

28 år senere 15. marts 1903 blev forbindelsen til Nørre Nebel indviet.
Mod vest blev Varde-Grindsted Jernbane indviet 13. april 1919, som var aktiv til nedlæggelsen 31. marts 1972.

Krak kort over Varde Station

Historisk kort over Varde Station
Kilde: StyrelsenVarde Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gellerup Trinbræt lå 2,8 km. fra første station.

Byggeår1960
Åbnet1960
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.624176,8.524481

Gellerup trinbræt lå lige nordøst i krydset mellem Gl. Gellerupvej og Gellerup Plantagevej.

Krak kort over Gellerup Trinbræt

Historisk kort over Gellerup Trinbræt
Kilde: StyrelsenGellerup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Skonager Trinbræt lå 5,4 km. fra første station.

Byggeår1960
Åbnet1960
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.624741,8.564944

Skonager blev nedlagt som trinbræt i starten af 1960erne da det blev erstattet af Gellerup.
Trinbrættet fortsatte dog som uofficielt stoppe sted til banens nedlæggelse i 1972.

Krak kort over Skonager Trinbræt

Historisk kort over Skonager Trinbræt
Kilde: StyrelsenSkonager Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Næsbjerg Station lå 7,7 km. fra første station.

Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
ArkitektAxel Preisler
GPS koordinater55.621971,8.599004
Krak kort over Næsbjerg Station

Historisk kort over Næsbjerg Station
Kilde: StyrelsenNæsbjerg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Biltoft Trinbræt lå 9,7 km. fra første station.

Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.625746,8.636614

Biltofte trinbræt lå på den nordlige side, der hvor banen skar over Biltoftvej, lige op ad missionshuset.

Biltoft trinbræt havde et venteskur med pyramidetag. Dette venteskur blev flyttet til Varde - Nørre Nebel jernbane 1972, da Varde - Grindsted banen lukkede.

Biltoft trinbræt havde et sidespor i 1930erne.

Krak kort over Biltoft Trinbræt

Historisk kort over Biltoft Trinbræt
Kilde: StyrelsenBiltoft Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Øse Trinbræt lå 12,6 km. fra første station.

Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.644535,8.655770

Øse trinbræt havde sidespor til Sønderskov teglværk i 1930erne.

Krak kort over Øse Trinbræt

Historisk kort over Øse Trinbræt
Kilde: StyrelsenØse Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nordenskov Station lå 14,8 km. fra første station.

Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
ArkitektAxel Preisler
GPS koordinater55.650195,8.687695
Krak kort over Nordenskov Station

Historisk kort over Nordenskov Station
Kilde: StyrelsenNordenskov Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bolhede Trinbræt lå 16,6 km. fra første station.

Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.650602,8.715273

Bolhede trinbræt havde venteskur med det specielle pyramidetag, som var gængs brug på banen.
Bolhede trinbræt havde sidespor i 1930erne.

Krak kort over Bolhede Trinbræt

Historisk kort over Bolhede Trinbræt
Kilde: StyrelsenBolhede Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Abildhede Trinbræt lå 17,4 km. fra første station.

Byggeår1938
Åbnet1938
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.658215,8.730940

Abilhede trinbræt blev anlagt i slutningen af 1930'erne og havde venteskur af typen med halvtag.

Krak kort over Abildhede Trinbræt

Historisk kort over Abildhede Trinbræt
Kilde: StyrelsenAbildhede Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gravlunde Station lå 19,3 km. fra første station.

Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
ArkitektAxel Preisler
AdresseVarde Landevej 32, 6800 Varde
GPS koordinater55.666808,8.746304

Gravlunde station havde traktorremise og et 2 km sidespor til Haltrup teglværk i 1930erne. Inden lukning af banen blev Gravlunde station nedrykket til trinbræt.

Krak kort over Gravlunde Station

Historisk kort over Gravlunde Station
Kilde: StyrelsenGravlunde Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ansager Station lå 23,5 km. fra første station.

Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
ArkitektAxel Preisler
AdresseStationsvej 3, 6823 Ansager
GPS koordinater55.705140,8.749781

Ansager station var med sidespor til en foderstofforretning og svineslagteriet. Ansager betydning voksede i banens tid, og stationsbygning og varehus blev derfor senere udvidet.

Krak kort over Ansager Station

Historisk kort over Ansager Station
Kilde: StyrelsenAnsager Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Mølby Kro Trinbræt lå 26,5 km. fra første station.

Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.725854,8.722835

Mølby Kro trinbræt var med perron og læskur (valmtag) på begge sider af Varde-Grindsted landevejens overskæring.

Krak kort over Mølby Kro Trinbræt

Historisk kort over Mølby Kro Trinbræt
Kilde: StyrelsenMølby Kro Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Mølby Station lå 28,4 km. fra første station.

Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
ArkitektAxel Preisler
AdresseSyrenvej 15, 6823 Ansager
GPS koordinater55.737318,8.709860

Mølby station var med privat pakhus og der var en transportør over banen mellem silon og kornlager. Mølby station lå i byen Skovlund, men blev opkaldt efter Mølby bro og kro for at undgå forveksling med Skovlunde station i København.

Krak kort over Mølby Station

Historisk kort over Mølby Station
Kilde: StyrelsenMølby Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Adelvej Trinbræt lå 29,7 km. fra første station.

Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.751927,8.717152

Adelvej trinbræt var med venteskur af den type med afvalmet tag.

Krak kort over Adelvej Trinbræt

Historisk kort over Adelvej Trinbræt
Kilde: StyrelsenAdelvej Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Tyndkær Trinbræt lå 31,2 km. fra første station.

Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.763069,8.728859

Tyndkær trinbræt havde venteskur med vinduer!

Tyndkær havde sidespor i 1930erne.

Krak kort over Tyndkær Trinbræt

Historisk kort over Tyndkær Trinbræt
Kilde: StyrelsenTyndkær Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Eg Station lå 35,4 km. fra første station.

Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
ArkitektAxel Preisler
AdresseEg Mejerivej 10, 7200 Grindsted
GPS koordinater55.764635,8.795976

Ved Eg station udgik der en smalsporsbane til Urup tørvefabrik

Krak kort over Eg Station

Historisk kort over Eg Station
Kilde: StyrelsenEg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Jerrig Trinbræt lå 38,0 km. fra første station.

Byggeår1938
Åbnet1938
Nedlagt1972.03.31
GPS koordinater55.767825,8.836906

Jerrig trinbræt blev anlagt i slutningen af 1930erne og var uden læskur.

Krak kort over Jerrig Trinbræt

Historisk kort over Jerrig Trinbræt
Kilde: StyrelsenJerrig Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Loft Trinbræt lå 40,2 km. fra første station.

Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
GPS koordinater55.766472,8.871235

Loft trinbræt havde venteskur med vinduer!

Krak kort over Loft Trinbræt

Historisk kort over Loft Trinbræt
Kilde: StyrelsenLoft Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bygvænget Trinbræt lå 43,2 km. fra første station.

Byggeår1960
Åbnet1960
Nedlagt1972.03.31
GPS koordinater55.765531,8.914979
Krak kort over Bygvænget Trinbræt

Historisk kort over Bygvænget Trinbræt
Kilde: StyrelsenBygvænget Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Grindsted Station var Varde-Grindsted Jernbane's endestation og lå 44,3 km. fra første station.

Byggeår1914
Åbnet1914.05.21
Nedlagt2012.06.03
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseØstergade 25, 7200 Grindsted
Stations forkortelseGi
GPS koordinater55.758920,8.931499

Grindsted station var med remise og havde forbindelse med Diagonalbanen, Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane og Varde-Grindsted Jernbane.

Vandelbanen blev nedlagt 31. marts 1957, Troldhedebanen fulgte efter 31. marts 1968, og Varde-Grindsted blev som den sidste af privatbanerne nedlagt 31. marts 1972.
For Diagonalbanen blev persontrafikken indstillet 23. maj 1971. Godstrafikken Grindsted-Filskov fortsatte til 1977. På strækningen Bramming-Grindsted, hvor skinnerne stadig ligger, kørte det sidste godstog 3. juni 2012 og banen blev spærret for trafik dagen efter.

Veterantog Vest under Dansk Jernbane-Klub, som havde kørt veterantog på strækningen, kørte afskedstur 31. maj 2012.

Grindsted Station har både haft forkortelsen Gs og Gi

Grindsted Station.
Grindsted Station. - fotograf: René Damkær Henningsen - dato: 2018.11.10 12:14:47

Krak kort over Grindsted Station

Historisk kort over Grindsted Station
Kilde: StyrelsenGrindsted Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Copyright © 2006-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.0.4 - build: 2020.03.21-11:18:44