Give-Herning - (DSB)


Det var ikke staten, som satte gang i jernbaneaktiviteterne i starten: Det var private initiativtagere i form af Industriforeningen, som tog initiativet til København-Roskilde banen. De opnåede koncessionen til selskabet: Det sjællandske Jernbaneselskab, der skulle drive banen. København-Roskilde banen var klar i 1847 og indvielsen blev afholdt d. 26. juni af Kong Christian 8. Den efterfølgende dag var der normal drift på banen med tre daglige tog i hver retning. Banens mellemstationer var Valby, Glostrup, Køgevejen i Taastrup og Hedehusene. Selskabet havde i starten kun 5. damplokomotiver og 18 personvogne, hvilket ikke var nok materiel til personbefordringen. Løsningen på det manglende materiel, især til udflugter, var at bruge åbne godsvogne forsynet med træbænke – heldigvis var hastigheden ikke så høj på banen på dette tidspunkt. Det sjællandske Jernbaneselskab forlængede banen fra Roskilde til Korsør i 1856.

På Den Jyske side af Storebælt var udfordringerne helt anderledes. Her kunne man ikke blive enige om hvor og hvordan den første bane skulle anlægges. Striden gik på om det skulle være en Jysk tværbane der kunne være med til at styrke samhandlen med England eller om der skulle satses på en Jysk længdebane til de Preussiske hertugdømmer.

Den danske stat gik for første gang ind og var med til at investere i danske baner. Det blev til Århus-Randers banen i 1962 og den fynske Dronning Louises bane fra Nyborg til Middelfart via Odense i 1865. Det var det engelske ingeniørfirma Peto, Brassey & Betts som stod for de driften af de Jysk / fynske baner. Da Peto, Brassey & Betts kom i økonomiske vanskeligheder, overtog staten jernbanedriften vest for Storebælt i 1867 medens der på Sjælland fortsat var privat drift, hvor staten i 1880 overtog driften fra Det sjællandske Jernbaneselskab.


Vigtige stamdata for Give-Herning (DSB) jernbanen

Jernbanens længde i km41,0
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
Jernbanen åbnet1914.01.01
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BalastSkærveballast
DSB banenummer39
El driftNej
Max akseltryk22,5 tons
Max metervægt7,2 tons/m
Bane statusRegionalbane

Give-Herning (DSB) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferet Give Station (Gw)0,0 km
Thyregod Station (Ty)8,0 km
Stedet er fotograferet Brande Station (Bb)17,4 km
Stedet er fotograferet Fasterholt Station (Ft)25,0 km
Søbylund Trinbræt med Sidespor (Sbt)27,6 km
Kølkær Station (Ke)31,6 km
Nørre Kollund Billetsalgssted (Ku)36,3 km
Stedet er fotograferet Herning Banegårdscenter (Hr)41,6 km

Give Station (Gw) var Give-Herning banens første station

Byggeår1894
Åbnet1894.08.02
NedlagtI drift
AdresseAllegade 12, 7323 Give
StednavneforkortelseGw
Højde placering over havet84,2 meter
GPS koordinater55.843197,9.235782
Give Station.
Give Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.08 12:11:51

Kort over Give Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Give Station

Historisk kort over Give Station
Give Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Thyregod Station (Ty) lå 8,0 km. fra første station.

Byggeår1912
Åbnet1914.01.01
NedlagtI drift
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseVestre Alle 8A, 7323 Give
StednavneforkortelseTy
Højde placering over havet78,2 meter
GPS koordinater55.908754,9.252547

Thyregod station var med drejeskive og havde forbindelse med Vejle-Holstebro-banen. Stationen blev åbnet 1. januar 1914 som station på Give-Herning Jernbane, som er en del af statsbanen Vejle-Holstebro.

I 1929 blev Thyregod jernbaneknudepunkt, da Horsens-Tørring Banen blev forlænget Thyregod. DSB varetog også stationstjenesten i Thyregod for Horsens Vestbaner, som de nu kom til at hedde, da der samtidig blev åbnet en sidebane fra Rask Mølle til Ejstrupholm. Horsens Vestbaner indstillede persontrafikken i 1957 og blev helt nedlagt i 1962. Ved Odderbæk mellem Thyregod og Vesterlund er noget af banetracéet bevaret. Thyregod station blev nedsat til trinbræt fra 1973 og fjernstyret krydsningsstation

Kort over Thyregod Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Thyregod Station

Historisk kort over Thyregod Station
Thyregod Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Brande Station (Bb) lå 17,4 km. fra første station.

Byggeår1914
Åbnet1914.01.01
NedlagtI drift
AdresseStationsvej 1A, 7330 Brande
StednavneforkortelseBb
Højde placering over havet49,5 meter
GPS koordinater55.944609,9.129694
Brande Station.
Brande Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.07 15:11:01

Kort over Brande Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Brande Station

Historisk kort over Brande Station
Brande Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Fasterholt Station (Ft) lå 25,0 km. fra første station.

Byggeår1914
Åbnet1914.01.01
Nedlagt1979
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseFt
GPS koordinater56.012004,9.112164

Fasterholt Station blev nedsat til trinbræt i 1973 og helt nedlagt i 1979. I dag er Fasterholt Station fjernstyret krydsningstation.

Fasterholt Station.
Fasterholt Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.07 14:54:46

Kort over Fasterholt Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Fasterholt Station

Historisk kort over Fasterholt Station
Fasterholt Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Søbylund Trinbræt med Sidespor (Sbt) lå 27,6 km. fra første station.

Byggeår1914
Åbnet1914.01.01
Nedlagt1971
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseSbt
GPS koordinater56.032643,9.102897
Kort over Søbylund Trinbræt med Sidespor
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Søbylund Trinbræt med Sidespor

Historisk kort over Søbylund Trinbræt med Sidespor
Søbylund Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kølkær Station (Ke) lå 31,6 km. fra første station.

Byggeår1914
Åbnet1914.01.01
Nedlagt1979
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseKe
GPS koordinater56.067056,9.082688

Kølkær Station blev nedsat til trinbræt i 1972 og helt nedlagt i 1979. Kølkær Stationer i dag fjernstyret krydsningsstation.

Kort over Kølkær Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Kølkær Station

Historisk kort over Kølkær Station
Kølkær Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nørre Kollund Billetsalgssted (Ku) lå 36,3 km. fra første station.

Byggeår1913
Åbnet1914.01.01
Nedlagt1971
AdresseKollund Byvej 15, 7400 Herning
StednavneforkortelseKu
Højde placering over havet51,1 meter
GPS koordinater56.097911,9.031131

Nørre-Kollund Billetsalgsted ændrede navn til (kun) Kollund i perioden 1914 til 1929. Nørre-Kollund Billetsalgsted blev nedsat til trinbræt i 1966 og helt nedlagt i 1971.

Kort over Nørre Kollund Billetsalgssted
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Nørre Kollund Billetsalgssted

Historisk kort over Nørre Kollund Billetsalgssted
Nørre Kollund Billetsalgssted - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Herning Banegårdscenter (Hr) var Give-Herning's endestation og lå 41,6 km. fra første station.

Byggeår1977
Åbnet1979.04.28
NedlagtI drift
ArkitektOle Ejnar Bonding
AdresseBanegårdspladsen 6A, 7400 Herning
StednavneforkortelseHr
Højde placering over havet53,4 meter
GPS koordinater56.133214,8.978207

Hernings anden banegård fungerede i mere end 70 år indtil den trafikale udvikling krævede en omfartsvej for at aflaste bymidten for vejtrafikken. DSB, Postvæsenet og Herning Kommune ønskede at samle hele den offentlige trafik på et sted, hvilket blev til Herning Banegårdscenter.

En ny pakkepostbygning på Godsbanevej blev taget i brug i 1975 som byggeriets første etape og efter mere end to års byggeri var den modernistiske bygning efter tegninger af Ole Ejnar Bonding og Jens Nielsen klar til indvielse 28. april 1979. Banegårdcentret blev en samlet løsning, som rummede både station, posthus, rutebilstation og rejsebureau.

Banegårdscentret blev placeret foran og ved siden af den tidligere banegård, hvorefter Jernbanegade blev sløjfet og den 30. november 1979, blev Dronningens Boulevard taget i brug.

I 2017 afsluttedes en større ombygning af stationsbygningen og Banegårdspladsen. Den hidtidige gangbro fra stationsbygningen skråt over pladsen til bybusterminalen ved Smedegade blev revet ned. I stedet opførtes en tilbygning vinkelret på stationsbygningen, hvor der fremover er kiosk og ventesale. Til gengæld blev de hidtidige faciliteter i den eksisterende stationsbygning fjernet bortset fra en gennemgang fra tilbygningen til gangbroen over sporene og der blev anlagt en ny busterminal på Banegårdspladsen.

Herning Station.
Herning Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2014.10.06 16:52:40

Kort over Herning Banegårdscenter
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Herning Banegårdscenter

Historisk kort over Herning Banegårdscenter
Herning Banegårdscenter - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Give-Herning (DSB)

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Midtjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Midtjyske jernbaner
Niels Jensen
1979
116
København
J. Fr. Clausen
87-11-03904-3

Lige nu er der: 121 aktive samtidige brugere på danskejernbaner.dk

Copyright © 1999-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.6.1 - build: 2020.09.15-19:08:50