Hillerød-Helsingør (Lille Nord) - operatør: LT (Oprindelig: DSB)

Hillerød-Helsingør jernbane, også kendt som Lille Nord, udgør en vigtig del af Nordsjællands jernbanenet. Med sin lange historie og betydelige rolle i regionens udvikling har denne jernbanestrækning forbundet byer og samfund siden midten af 1800'erne.

Optaget på Jernbaneloven af 19. februar 1861, blev Hillerød-Helsingør jernbane etableret som en del af Nordbanen, der strakte sig fra København til Helsingør. Banen blev åbnet den 8. juli 1864, midt under de urolige tider i 2. Slesvigske Krig.

Lille Nord er det almindeligt anvendte øgenavn for jernbanestrækningen, en betegnelse der antages at have opstået i DSB omkring 1970. Det refererer til banens nordlige placering i forhold til København og dens mindre omfang sammenlignet med hovedbanerne.

Hillerød-Helsingør jernbanen har gennemgået betydelige ændringer og udviklinger siden sin etablering. Oprindeligt bygget af Det Sjællandske Jernbaneselskab, blev det senere overtaget af staten og inkorporeret i DSB i 1880. I 1936 blev S-tog introduceret på strækningen til Holte, og i 1968 blev Hillerød inkluderet i S-togsnetværket.

Konkurrencen opstod i 1897 med indvielsen af Kystbanen, en mere direkte rute fra Østerport i København til Helsingør. Dog deler Kystbanen sporet med Lille Nord fra Snekkersten til Helsingør.

I 2006 blev driften af Hillerød-Helsingør jernbanen overført fra DSB til Lokalbanen og senere til Lokaltog i 2015. Disse ændringer afspejler behovet for mere effektiv drift og bedre serviceniveau på jernbanenettet.

I dag forbliver Hillerød-Helsingør jernbanen en afgørende transportforbindelse i Nordsjælland. Den muliggør pendling mellem regionens byer og forbedrer adgangen til uddannelse, arbejde og fritidsaktiviteter for lokalbefolkningen.

Hillerød-Helsingør jernbane, kendt som Lille Nord, repræsenterer mere end blot et transportsystem; det er et symbol på sammenkobling, udvikling og integration i Nordsjælland. Dets historie og betydning understreger vigtigheden af ​​en velfungerende og moderne jernbaneforbindelse i regionen, både nu og i fremtiden.

Vigtige stamdata for Hillerød-Helsingør (Lille Nord)


Jernbanens længde i km 24,4
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 19. februar 1861
BaneforkortelseDSB
Dato for Koncession1861.10.10
Jernbanen åbnet1864.07.08
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkelt
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast
Hastighed max100 km/t
Hastighed gennemsnitlig max96 km/t
Banedanmark banenummer9
El driftNej
Max akseltryk22,5 tons
Max metervægt7,2 t/m
Bane statusLokalbane

Hillerød-Helsingør (Lille Nord) har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid


Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
2015.07.01I driftLokaltog A/SLT
2009.01.012015.07.01Regionstog A/SRTOG
2001.07.012009.01.01Hovedstadens Lokalbaner A/SHL
1864.07.082001.07.01De danske Statsbaner, senere Danske StatsbanerDSB

Hillerød-Helsingør (Lille Nord) havde følgende stoppesteder



Banekort over Hillerød-Helsingør (Lille Nord)

Banekort fra Hillerød-Helsingør (Lille Nord) (DSB).
Banekort fra Hillerød-Helsingør (Lille Nord) (DSB).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: 2011.06.06 - LINK til kilde.


Byggeår1864
Åbnet1864.06.08
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektVilhelm Carl Heinrich Wolf
AdresseNordre Jernbanevej 37, 3400 Hillerød
StednavneforkortelseHi
Højdeplacering over havet36,9 meter
GPS koordinater55.926997,12.310700

Hillerød Station.
Hillerød Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.22 09:06:46
Download billede

Historisk kort over Hillerød Station
Hillerød Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1934
Åbnet1934
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseGrønholtvangen 30, 3480 Fredensborg
StednavneforkortelseGrt
Højdeplacering over havet29,8 meter
GPS koordinater55.953202,12.369360

Grønholt Trinbræt.
Grønholt Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.22 09:23:59
Download billede

Historisk kort over Grønholt Trinbræt
Grønholt Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår2008
Åbnet2008.09.26
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseKratbjerg 339, 3480 Fredensborg
StednavneforkortelseKrb
Højdeplacering over havet24,8 meter
GPS koordinater55.966201,12.392029

Billede af Kratbjerg Trinbræt.
Billede af Kratbjerg Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.07.21 11:58:00
Download billede

Historisk kort over Kratbjerg Trinbræt
Kratbjerg Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1864
Åbnet1864.07.08
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektVilhelm Carl Heinrich Wolf
AdresseStationsvej 2, 3480 Fredensborg
StednavneforkortelseFd
Højdeplacering over havet31,0 meter
GPS koordinater55.977206,12.406831

Fredensborg Station.
Fredensborg Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.22 09:45:05
Download billede

Historisk kort over Fredensborg Station
Fredensborg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1864
Åbnet1864.07.08
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseHøjsagervej, 3480 Fredensborg
StednavneforkortelseLrt
Højdeplacering over havet44,1 meter
GPS koordinater55.981236,12.451495

Langerød Trinbræt.
Langerød Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.22 10:00:02
Download billede

Historisk kort over Langerød Trinbræt
Langerød Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Andre navne og stavemåderFør 02.06.1957 Kvistgaard, før 1881<>1886 også Quistgaard.
Byggeår1864
Åbnet1864.07.08
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektVilhelm Carl Heinrich Wolf
AdresseKvistgård Stationsvej 12, 3490 Kvistgård
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet42,7 meter
GPS koordinater55.990405,12.502906

Kvistgård Station.
Kvistgård Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.22 10:23:15
Download billede

Historisk kort over Kvistgård Station
Kvistgård Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1934
Åbnet1934
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseMosehusvej, 3060 Espergærde
StednavneforkortelseMøt
Højdeplacering over havet27,3 meter
GPS koordinater56.002065,12.532415

Mørdrup Trinbræt.
Mørdrup Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.22 10:30:20
Download billede

Historisk kort over Mørdrup Trinbræt
Mørdrup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Snekkersten Station (Sq) lå 20,9 km. fra første station.

Efterhånden skete en omfattende udbygning af området omkring Borupgaard vest for Snekkersten Station. Dette kombineret med en lukket stationsbygning mod øst bevirkede, at man fandt det hensigtsmæssigt at skaffe bedre adgang til stationen fra Nørrevej. Den tidligere adgang var ad Stationsvejen, i dag Snekkersten Stationsvej. Hidtil foregik passagen til stationen fra vest via en gangtunnel ved Gydestien, som ligger et stykke mod nord eller via viadukt ved Borupgårdsvej, som ligger et stykke mod syd. I 1972 blev en gangbro derfor opstillet.

Hovedtrafikken foregik efterhånden ad Nørrevej, hvorimod den østlige adgangvej var blevet en form for blindgyde. Det hele blev centreret om landsiden fremfor vandsiden med adgang fra Nørrevej som et bærende element. Dette storstilede projekt, påbegyndt i 2001, blev på alle måder et brud med tidligere tider, både med hensyn til beliggenhed og udseende. En ny stationsbygning med kiosk og billetsalg blev opført i niveau med Nørrevej et stykke væk fra perronerne. Bygningen blev opført i beton med et glasparti ud mod den anlagte plads foran. Den nye forplads rummede parkeringspladser til både busser og biler. Der blev etableret god plads til cykler under tre halvtage i samme niveau lige nord for. Ved det gamle stationsområde, som lå noget lavere, blev en stor parkeringsplads anlagt. Man havde tænkt sig, at Snekkersten Station skulle benyttes af pendlere, som boede langt fra stationen og kunne være sikre på at få en parkeringsplads. En ny gangbro fra stationskiosken med forbindelse til perronerne blev etableret i forbindelse med omlægningen.

Fra den 01. januar 2009 blev Kystbanedriften overtaget af "DSB-First", og efter en ændring køreplanerne standsede "myldretidstogene" overhovedet ikke i Snekkersten. Den store omlægning kom således ikke til at fungere efter hensigten, og man stod med et overdimensioneret stationsanlæg. Den kostbare investering synes i nogen grad forgæves og spild af penge. DSB-First blev frataget driften på grund af et stort underskud med flere ændringer i administrationen af Kystbanen til følge. Stationen bliver dog bedre udnyttet i dag, hvor "myldretidstogene" atter standser.

Snekkersten stationskiosk, der var forpagtet af butikskæden "Seven Eleven", blev lukket den 30. juni 2018 med begrundelsen utilstrækkelig omsætning.


Byggeår2003
Åbnet2003
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseNørrevej 93, 3070 Snekkersten
StednavneforkortelseSq
Højdeplacering over havet24,0 meter
GPS koordinater56.009447,12.581335

Snekkersten (2003-) Station.
Snekkersten (2003-) Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.22 11:41:21
Download billede

Historisk kort over Snekkersten Station
Snekkersten Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Helsingør Banegård (Hg) var Hillerød-Helsingør (Lille Nord)'s endestation og lå 24,4 km. fra første station.

Helsingør Banegård er endestation for Kystbanen mod København, "Nordbanen" mod Hillerød samt banen mod Hornbæk og Gilleleje. Fra banegården er der adgang til Scandlines' Helsingør-Helsingborg færgeterminal.

Helsingørs første station åbnede i 1864 som endestation på Nordbanen (fra København over Hillerød til Helsingør). Den lå på vejen Trækbanen, da der fra stationen løb en hestetrukken skinnebane ned til havnen og værftet, heraf navnet Trækbanen.

I 1891 blev sporene lagt om og en ny banegård blev opført på den nuværende placering ved Helsingør Havn, så der kunne opnås nemmere forbindelse med færgerne til Helsingborg. Den nuværende banegård blev taget i brug den 24. oktober 1891.

Den 2. august 1897 blev Helsingør Banegård endestation for Kystbanen, der blev anlagt fra København til Helsingør. Da Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen åbnede den 22. maj 1906 var endestationen på Grønnehave Station i den nordlige del af Helsingør. Fra 1908 blev alle togene videreført via havnebanen til en holdeplads ved Toldboden overfor Helsingør Banegård.

Banegården er tegnet N.P.C. Holsøe og Heinrich Wenck og banegårdsbygningen er ganske bemærkelsesværdig, idet den er opført i "Rosenborg-stil". Banegården hviler på ca. 1600 pæle, som er hamret ned i havbunden. På pælene er fundament støbt. Lokalerne ud mod Øresund, hvor der i dag er restaurant, var oprindeligt indrettet som kongelig ventesal. Ellers er det en meget overdådig indretning, hvor især forhallen er bemærkelsesværdig.

DSB indledte i 1984 et større restaureringsarbejde, hvor al ornamentik blev genskabt, inklusive nye flisegulve i originalmønstre og afdækning og restaurering af original væg- og loftsudsmykning. I 1987 blev banegården valgt som Årets Hus i Helsingør, efter restaureringen var fuldendt.

Hovedbygningen af Helsingør Banegård inkl. perrontagene blev fredet i 1990.

Den nuværende færgeterminal er opført i 1991, da det daværende DSB Rederi fusionerede med Sweferry/SFL. Terminalen er udsmykket af kunstneren Bjørn Nørgaard, som blev landskendt med hesteofringen på en mark ved Kirke Hyllinge i Hornsherred den 30. januar 1970.

Frem til 1990-erne var der overførsel af personvogne mellem Helsingør og Helsingborg. Disse personvogne holdt altid på Helsingør banegårds østlige spor. Her kunne de rejsende fra Danmark omstige og ved afgang blev vognene aflåste, paskontrollen gennemgik vognene og de rejsende. Efterfølgende blev vognene skubbet om bord på færgen med et rangerlokomotiv via havnesporet, og trafikken på Havnevej blev midlertidigt lukket med bomme og klokker. I Helsingborg blev vognene trukket ud fra færgen og en lignende procedure foregik på den svenske side.


Byggeår1891
Åbnet1891.10.24
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseStationspladsen 2, 3000 Helsingør
StednavneforkortelseHg
Højdeplacering over havet2,5 meter
GPS koordinater56.033538,12.614508

Helsingør (1891-) Banegård .
Helsingør (1891-) Banegård .
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.22 12:34:14
Download billede

Historisk kort over Helsingør Banegård
Helsingør Banegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Hillerød-Helsingør (Lille Nord)

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Nordbanen : med tog til Nordsjælland gennem 125 år
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordbanen : med tog til Nordsjælland gennem 125 år
John Poulsen
1991
208

Historisk-topografisk Selskab for Lyngby-Taarbæk Kommune
87-87298-20-1
Nordsjællandske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordsjællandske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03671-0