Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen - operatør: LT (Oprindelig: HHGB)

Det gik ti år fra lovens vedtagelse og frem til koncessionen til strækningen Helsingør - Hornbæk blev udstedt og Staten gav et tilskud til anlægsudgifterne på 50 procent. Helsingør - Hornbæk Banen (HHB) blev vedtaget i forbindelse med loven af den 8. maj 1894 og koncessionen der omfattede både anlæg og drift blev udsted den 24. marts 1904.

Banen blev indviet, men uden den store festivitas, den 22. maj 1906 og i starten bestod køreplanen af seks daglige tog i hver retning og desuden udvidet køreplan på søndage.

Det første forsøg med at få forlænget banen fra Hornbæk mod Gilleleje endte mindre heldigt. Man havde fået bearbejdet lovgivningsapparatet til at lovgive for en privatfinansieret bane i 1908, men da det kneb med investorer, blev det kun ved forsøget.

Med loven af den 21. april 1914. Her ydede staten et tilskud på 50 procent af anlægsudgifterne og koncessionen blev tildelt den 12. marts 1915 og den den 10. juli 1916 blev banen indviet.

Tilslutning til Gribskovbanen etableredes 1918 i Gilleleje, hvor Gilleleje fik en ny stationsbygning, som stadig er der her i 2020.

Vigtige stamdata for Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen


Jernbanens længde i km 24,9
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr 88
BaneforkortelseHHGB
Statstilskud i %50 %
Dato for Koncession1904.03.24 (Helsingør-Hornbæk) og 1915.03.12 (Hornbæk-Gilleleje)
Jernbanen åbnet1906.05.22 (Helsingør-Hornbæk) og 1916.07.10 (Hornbæk-Gilleleje)
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkelt
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast
Bane statusPrivatbane

Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid


Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
2015.07.01I driftLokaltog A/SLT
2009.01.012015.07.01Regionstog A/SRTOG
2001.07.012009.01.01Hovedstadens Lokalbaner A/SHL
1916.07.102001.07.01Helsingør-Hornbæk-Gilleleje BanenHHGB
1906.05.221916.07.10Helsingør-Hornbæk Banen, senere HHGBHHB

Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen havde følgende stoppesteder



Helsingør Banegård (Hg) var Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen banens første station

Helsingør Banegård er endestation for Kystbanen mod København, "Nordbanen" mod Hillerød samt banen mod Hornbæk og Gilleleje. Fra banegården er der adgang til Scandlines' Helsingør-Helsingborg færgeterminal.

Helsingørs første station åbnede i 1864 som endestation på Nordbanen (fra København over Hillerød til Helsingør). Den lå på vejen Trækbanen, da der fra stationen løb en hestetrukken skinnebane ned til havnen og værftet, heraf navnet Trækbanen.

I 1891 blev sporene lagt om og en ny banegård blev opført på den nuværende placering ved Helsingør Havn, så der kunne opnås nemmere forbindelse med færgerne til Helsingborg. Den nuværende banegård blev taget i brug den 24. oktober 1891.

Den 2. august 1897 blev Helsingør Banegård endestation for Kystbanen, der blev anlagt fra København til Helsingør. Da Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen åbnede den 22. maj 1906 var endestationen på Grønnehave Station i den nordlige del af Helsingør. Fra 1908 blev alle togene videreført via havnebanen til en holdeplads ved Toldboden overfor Helsingør Banegård.

Banegården er tegnet N.P.C. Holsøe og Heinrich Wenck og banegårdsbygningen er ganske bemærkelsesværdig, idet den er opført i "Rosenborg-stil". Banegården hviler på ca. 1600 pæle, som er hamret ned i havbunden. På pælene er fundament støbt. Lokalerne ud mod Øresund, hvor der i dag er restaurant, var oprindeligt indrettet som kongelig ventesal. Ellers er det en meget overdådig indretning, hvor især forhallen er bemærkelsesværdig.

DSB indledte i 1984 et større restaureringsarbejde, hvor al ornamentik blev genskabt, inklusive nye flisegulve i originalmønstre og afdækning og restaurering af original væg- og loftsudsmykning. I 1987 blev banegården valgt som Årets Hus i Helsingør, efter restaureringen var fuldendt.

Hovedbygningen af Helsingør Banegård inkl. perrontagene blev fredet i 1990.

Den nuværende færgeterminal er opført i 1991, da det daværende DSB Rederi fusionerede med Sweferry/SFL. Terminalen er udsmykket af kunstneren Bjørn Nørgaard, som blev landskendt med hesteofringen på en mark ved Kirke Hyllinge i Hornsherred den 30. januar 1970.

Frem til 1990-erne var der overførsel af personvogne mellem Helsingør og Helsingborg. Disse personvogne holdt altid på Helsingør banegårds østlige spor. Her kunne de rejsende fra Danmark omstige og ved afgang blev vognene aflåste, paskontrollen gennemgik vognene og de rejsende. Efterfølgende blev vognene skubbet om bord på færgen med et rangerlokomotiv via havnesporet, og trafikken på Havnevej blev midlertidigt lukket med bomme og klokker. I Helsingborg blev vognene trukket ud fra færgen og en lignende procedure foregik på den svenske side.


Byggeår1891
Åbnet1891.10.24
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseStationspladsen 2, 3000 Helsingør
StednavneforkortelseHg
Højdeplacering over havet2,5 meter
GPS koordinater56.033538,12.614508

Helsingør (1891-) Banegård .
Helsingør (1891-) Banegård .
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.22 12:34:14
Download billede

Historisk kort over Helsingør Banegård
Helsingør Banegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Havnepladsen Trinbræt (Hgh) lå 0,3 km. fra første station.

Etablering af Havnepladsen trinbræt var uofficielt, og kun planlagt som midlertidigt ca. 250 meter fra Helsingør banegård på sydøstsiden af Jernbanevej ved kajen ved DSB-færgerne. Den midlertidige etablering skyldes at den planlagt gangbro over perronsporene på Helsingør station blev udskudt af økonomiske årsager, hvor der skulle have været direkte adgang fra Havnepladsen til Helsingør banegård gennem forhallen og dermed direkte adgang til alle spor samt til Helsingborg-færgen.

Havnepladsen trinbræt blev nedlagt da etableringen af gangbro i sydenden af Helsingørbanegård og færgeterminalen var tilendebragt.


Byggeår1990
Åbnet1990.06.18
Nedlagt2004.05.23
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseHgh
Højdeplacering over havet3,8 meter
GPS koordinater56.034125,12.615011

Billede af Havnepladsen Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Havnepladsen Trinbræt har ligget her.
Billede af Havnepladsen Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Havnepladsen Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.22 12:24:33
Download billede

Historisk kort over Havnepladsen Trinbræt
Havnepladsen Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1906
Åbnet1906.05.22
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJacob Frederik Brandt
AdresseNordlysvænget 10A, 3000 Helsingør
StednavneforkortelseGrø
Højdeplacering over havet3,1 meter
GPS koordinater56.040429,12.611142

Grønnehave Station.
Grønnehave Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.22 13:13:05
Download billede

Historisk kort over Grønnehave Station
Grønnehave Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1906
Åbnet1906.05.22
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJacob Frederik Brandt
AdresseStrandalleen 40, 3000 Helsingør
StednavneforkortelseMar
Højdeplacering over havet5,0 meter
GPS koordinater56.043300,12.602500

Marienlyst Trinbræt.
Marienlyst Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.22 13:25:58
Download billede

Historisk kort over Marienlyst Trinbræt
Marienlyst Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1926
Åbnet1926 (juni-august)
Nedlagt1991.06.02
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet14,7 meter
GPS koordinater56.047075,12.593978

Billede af Sommariva Trinbræt.
Billede af Sommariva Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: 1990.02.17


Historisk kort over Sommariva Trinbræt
Sommariva Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1991
Åbnet1991.06.02
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseLappestensvej, 3000 Helsingør
StednavneforkortelseHøp
Højdeplacering over havet8,8 meter
GPS koordinater56.048242,12.593268

Højstrup (1991-) Trinbræt.
Højstrup (1991-) Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.22 13:30:55
Download billede

Historisk kort over Højstrup Trinbræt
Højstrup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1906
Åbnet1906.05.22
Nedlagt1991.06.02
Nedrevet1997
ArkitektJacob Frederik Brandt
StednavneforkortelseJul
Højdeplacering over havet20,7 meter
GPS koordinater56.061001,12.565698

Billede af Julebæk Trinbræt.
Billede af Julebæk Trinbræt.
Fotograf: Steen Larsen - Dato: 1990.02.17


Historisk kort over Julebæk Trinbræt
Julebæk Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1906
Åbnet1906.05.22
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJacob Frederik Brandt
AdresseHellebæk Stationsvej 21, 3150 Hellebæk
StednavneforkortelseHel
Højdeplacering over havet14,5 meter
GPS koordinater56.066553,12.554302

Hellebæk Station.
Hellebæk Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.22 14:00:11
Download billede

Historisk kort over Hellebæk Station
Hellebæk Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1906
Åbnet1906.05.22
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJacob Frederik Brandt
AdresseÅlsgårde Stationsvej 1A, 3140 Ålsgårde
StednavneforkortelseAal
Højdeplacering over havet20,2 meter
GPS koordinater56.075144,12.538297

Ålsgårde Station.
Ålsgårde Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.22 15:07:54
Download billede

Historisk kort over Ålsgårde Station
Ålsgårde Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Odinshøj Trinbræt lå 8,1 km. fra første station.

Øst for Møllevej på Stenstrup Overdrev blev Odinshøj Trinbræt oprettet og skulle betjene beboerne i Boderne samt turister, der ville besøge Odinshøj. I sommermånederne var der et lille billetsalgssted.

Da Skibstrup Trinbræt ved Rosendalsvej blev nedlagt i 1915 og flyttet til Hyrebakken var det meningen at også Odinshøj Trinbræt også skulle nedlægges, men efter protester fik trinbrættet lov at overleve frem til 1918. Trinbrættets skur blev herefter solgt til en privatmand.


Byggeår1906
Åbnet1906.05.22
Nedlagt1918
NedrevetNedrevet
ArkitektJacob Frederik Brandt
Højdeplacering over havet27,7 meter
GPS koordinater56.078661,12.524583

Odinshøj Trinbræt er nedrevet, men den har ligget her.
Odinshøj Trinbræt er nedrevet, men den har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.22 15:15:53
Download billede

Historisk kort over Odinshøj Trinbræt
Odinshøj Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1915
Åbnet1915
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseHyrebakken, 3140 Ålsgårde
StednavneforkortelseSkb
Højdeplacering over havet37,0 meter
GPS koordinater56.078339,12.512950

Skibstrup (1915-) Trinbræt.
Skibstrup (1915-) Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.22 15:23:04
Download billede

Historisk kort over Skibstrup Trinbræt
Skibstrup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1906
Åbnet1906.05.22
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJacob Frederik Brandt
AdresseSaunte Stationsvej 2, 3100 Hornbæk
StednavneforkortelseSau
Højdeplacering over havet22,9 meter
GPS koordinater56.076911,12.484826

Saunte Station.
Saunte Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.22 15:33:36
Download billede

Historisk kort over Saunte Station
Saunte Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1991
Åbnet1991.06.02
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseCarl Bødker Nielsens Vej, 3100 Hornbæk
StednavneforkortelseKab
Højdeplacering over havet14,0 meter
GPS koordinater56.083006,12.468529

Karinebæk Trinbræt.
Karinebæk Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.22 15:40:26
Download billede

Historisk kort over Karinebæk Trinbræt
Karinebæk Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1906
Åbnet1906.0522
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJacob Frederik Brandt
AdresseHornbæk Stationsvej 6B, 3100 Hornbæk
StednavneforkortelseHnk
Højdeplacering over havet10,8 meter
GPS koordinater56.089292,12.459612

Hornbæk Station.
Hornbæk Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.22 15:46:04
Download billede

Historisk kort over Hornbæk Station
Hornbæk Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1938
Åbnet1938
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseTennisvej, 3100 Hornbæk
StednavneforkortelseHsa
Højdeplacering over havet8,0 meter
GPS koordinater56.089899,12.435551

Billede af Horneby Sand Trinbræt.
Billede af Horneby Sand Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.08.19 16:28:25
Download billede

Historisk kort over Horneby Sand Trinbræt
Horneby Sand Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kildekrog Trinbræt (Kil) lå 15,2 km. fra første station.

Kildekrog Billetsalgssted åbnede den 10. juli 1916 sammen med forlængelsen af Helsingør-Hornbæk banen til Gilleleje.

I starten var der kun betjening i sommerhalvåret, da stoppestedet stort set kun levede af de mange rejsende til stranden og de omkringliggende feriehuse.

Trods for der kun var sommeråbent fik Kildekrog Billetsalgssted lokal stykgodsekspedition kort efter etableringen af stoppestedet. Fra tidspunkt i 1950'erne kunne der også sende stykgods i via de øvrige danske baner og ikke kun lokalt. Dog var der kun indlevering i Kildekrog Billetsalgssted, selve ekspederingen foregik via Hornbæk Station. Af tariftekniske grunde, fik Kildekrog i 1959, den besynderlige status som station uden sidespor.

Kildekrog Billetsalgssted var et af de bedst besøgte stoppesteder på banen og men blev i 1961 nedsat til trinbræt og den oprindelige stationsbygning blev nedrevet i 1972.


Byggeår1972
Åbnet1972
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseKildekrogen 3, 3100 Hornbæk
StednavneforkortelseKil
Højdeplacering over havet8,6 meter
GPS koordinater56.092667,12.423600

Billede af Kildekrog Trinbræt.
Billede af Kildekrog Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.08.19 16:33:45
Download billede

Historisk kort over Kildekrog Trinbræt
Kildekrog Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1916
Åbnet1916.07.10
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektAsger Rye Clausen
AdresseDr Mølle Stationsvej 2, 3120 Dronningmølle
StednavneforkortelseDrm
Højdeplacering over havet9,3 meter
GPS koordinater56.097794,12.387531

Billede af Dronningmølle Station.
Billede af Dronningmølle Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.08.19 16:42:31
Download billede

Historisk kort over Dronningmølle Station
Dronningmølle Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1916
Åbnet1916.07.10
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektAsger Rye Clausen
AdresseFirhøjvej 66, 3250 Gilleleje
StednavneforkortelseFir
Højdeplacering over havet17,8 meter
GPS koordinater56.098137,12.354679

Billede af Firhøj Station.
Billede af Firhøj Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.08.19 16:55:23
Download billede

Historisk kort over Firhøj Station
Firhøj Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1916
Åbnet1916.07.10
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektAsger Rye Clausen
AdresseBregnerødvej, 3250 Gilleleje
StednavneforkortelseSøb
Højdeplacering over havet7,7 meter
GPS koordinater56.100519,12.333905

Billede af Søborg Trinbræt.
Billede af Søborg Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.08.19 17:04:47
Download billede

Historisk kort over Søborg Trinbræt
Søborg Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1988
Åbnet1988.05.29
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseKringelholm, 3250 Gilleleje
StednavneforkortelseStæ
Højdeplacering over havet5,7 meter
GPS koordinater56.112156,12.318874

Billede af Stæremosen Trinbræt.
Billede af Stæremosen Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.08.19 17:10:10
Download billede

Historisk kort over Stæremosen Trinbræt
Stæremosen Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gilleleje Øst Trinbræt (Glø) lå 23,9 km. fra første station.

Gilleleje "midlertidig" Station / Østerport Trinbræt / Gilleleje Øst Trinbræt åbnede sammen med forlængelsen af Helsingør-Hornbæk banen til Gilleleje den 10. juli 1916.

Da Helsingør-Hornbæk banen blev forlænget til Gilleleje i 1916, var man stadig uenig om hvor den nye fælles station med Gribskovsbanen skulle ligge. Indtil åbningen af den nuværende Gilleleje station den 16. januar 1918, var Gilleleje "midlertidig" Station uden godsekspedition, hvor sporarealet kun bestod af ét hovedspor og ét omløbsspor.

Efter etableringen af Gilleleje Station i 1918, blev Gilleleje "midlertidig" Station videreført som trinbræt og omdøbt til Østerport Trinbræt. Østerport Trinbræt fortsatte med et beskedent billetsalg frem til 1926, hvor der kun var ekspedition på søndage om somrene.

I 1970'erne fik stoppestedet en lettere modernisering og "rebrand", hvor stoppestedet kom til at hedde Gilleleje Lokal, som forsøgte med at få mere liv i Østerport Trinbræt, men forsøget slog ikke rigtig an og man gik tilbage til trinbrættets tidligere navn.

Østerport Trinbræt fik i 1934 navnekonflikt med Østerport Station i København, da Østerbro Station skiftede navn til Østerport Station. Da privatbanen ikke ville ændre navnet på Østerport Trinbræt, kom navne sammenfaldet til at betøde, at Østerport Trinbræt på Hornbækbanen ikke blev nævnt i DSB's landskøreplan, for at undgå forveksling mellem de to stationer. Ført i forbindelsen med indførelsen af de digitale køreplaner og -billetmaskiner i 1995 skiftede Østerport Trinbræt navn til Gilleleje Øst Trinbræt.

Den gamle Østerport ekspeditionsbygning blev nedrevet i 1982.


Byggeår1992
Åbnet1995
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseRostgårdsvej, 3250 Gilleleje
StednavneforkortelseGlø
Højdeplacering over havet9,6 meter
GPS koordinater56.122647,12.309082

Billede af Gilleleje Øst Trinbræt.
Billede af Gilleleje Øst Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.08.19 17:16:46
Download billede

Historisk kort over Gilleleje Øst Trinbræt
Gilleleje Øst Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gilleleje Station (Gll) var Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen's endestation og lå 24,9 km. fra første station.

Gilleleje fik sin første station, da Gribskovbanen i 1896 forlængedes fra Græsted til Gilleleje. Gilleleje Station var en mindre bygning, der gjorde god fyldest, indtil Hornbækbanen i 1916 blev for længst til Gilleleje.

Den oprindelige station fra 1896 er blevet udskiftet med den nuværende ifm. forlængelsen af Hornbæk banen fra Hornbæk-Gilleleje den 11. juli 1916.

Mange besværligheder forårsagede, at det først blev den 16. januar 1918 Gilleleje Station kunne tages i brug. Den oprindelige Gilleleje stationsbygning bibeholdtes som funktionærbolig men blev nedrevet i 1961.


Byggeår1917
Åbnet1918.01.16
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseGilleleje Stationsvej 10A, 3250 Gilleleje
StednavneforkortelseGll
Højdeplacering over havet8,5 meter
GPS koordinater56.123719,12.302993

Billede af Gilleleje Station.
Billede af Gilleleje Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.08.19 17:23:19
Download billede

Historisk kort over Gilleleje Station
Gilleleje Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Gribskovbanen (Dansk Jernbane-Klub: 57)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Gribskovbanen (Dansk Jernbane-Klub: 57)
Ole-Chr. Munk Plum, Lars Viinholt-Nielsen
2009
384

Dansk Jernbane-Klub
978-87-87050-61-6
Helsingør - Hornbæk - Gilleleje Banen (Dansk Jernbane-Klub: 16)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Helsingør - Hornbæk - Gilleleje Banen (Dansk Jernbane-Klub: 16)
B. Wilcke & P. Thomassen
1966
101

Dansk Jernbane-Klub
Hornbækbanen 1906-1916-1976 (Dansk Jernbane-Klub: 39)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Hornbækbanen 1906-1916-1976 (Dansk Jernbane-Klub: 39)
Ole-Chr. M. Plum & Sv. Jørgensen & B. Wilcke
1976
134

Dansk Jernbane-Klub
87-87050-00-5
Hornbækbanen på postkort
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Hornbækbanen på postkort
P. Thomassen
1980
37

Haase
Nordsjællandske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordsjællandske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03671-0