I 1882 var man fremme med tanker om en jernbane mellem Vejle og Give. Det lykkedes dog først i 1889 at få vedtaget en lov om en jernbane, og denne lov blev dog ændret det er loven af 11. april 1890 der ligger til grund for denne jernbane.
Anlægsarbejdet blev startet i juli 1892 og det forløb stort set efter planen, og man kunne den 2. august 1894 fejre indvielsen af banen. Normal drift startede dagen efter med 3 tog daglig i hver retning.
Oprindeligt var banen anlagt og drevet af Vejle - Give Jernbane, og benævnes ofte som Grejsdalsbanen.
Den 1. april 1912 overtog staten banen men lod det private selskab forpagte banen frem til 30. september 1914. Med den store jernbanelov af den 27. maj 1908 vedtog man en jernbanestrækning mellem Give og Herning. Samme lov indeholdt også statsovertagelse af Vejle - Give Jernbane.
Anlægsarbejderne på strækningen Give - Herning blev sat i gang i 1911 og afsluttedes i efteråret 1913. Den officielle indvielse af jernbanestrækningen mellem Give og Herning fandt sted den 1. januar 1914.
Ud over anlægsarbejdet mellem Give – Herning, var der en del sporarbejder og -anlægsarbejder i forbindelse Vejle - Give strækningens for at denne kunne leve op til statsbanernes strengere krav. Efter strækningen Give - Herning var blevet indviet i januar 1914 gik der endnu et stykke tid inden det første statsbanetog kørte hele strækningen mellem Vejle og Herning. Det skete i form af et inspektionstog der tog turen den 28. september 1914 med afgang fra Herning og en halv times ventetid i Vejle inden toget atter returnerede til Herning.
Indvielse: Vejle - Give Jernbane: 2. august 1894. Indvielse: Give - Herning: 1. januar 1914. Indvielse Vejle - Herning (første tog): 1. oktober 1914.
Vigtige stamdata for Vejle-Herning (DSB) jernbanen
I 1894 åbnede privatbanen mellem Vejle og Give, som fik sit udgangspunkt fra Vejle Nordbanegård. Indkørslen til denne lå nogenlunde hvor trinbrættet Vejle Sygehus ligger i dag. Banen til Give blev overtaget af staten i 1914, og i samme forbindelse forlænget til Herning. Banen mellem Vejle og Grindsted fra 1897 havde også udgangspunkt fra Vejle Nord denne bane lukkede i 1957. Vejle Nordbanegård blev lukket i 1970.
Stationsforkortelsen for Vejle Nordbanegård har være både Vl og Vé
Billede af Vejle Nordbanegård er nedrevet, men den har ligget her. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2016.08.27 11:43:14
Grejsdal Station blev nedlagt i 1968, men er i dag fjernstyret krydsningsstation. Både Grejsdal privatbanestation, samt den senere statsbanestation er nedrevet i dag.
I 1972 lukkede postekspeditionen, og i begyndelsen af 1976 blev bygningerne revet ned.
Thyregod station var med drejeskive og havde forbindelse med Vejle-Holstebro-banen. Stationen blev åbnet 1. januar 1914 som station på Give-Herning Jernbane, som er en del af statsbanen Vejle-Holstebro.
I 1929 blev Thyregod jernbaneknudepunkt, da Horsens-Tørring Banen blev forlænget Thyregod. DSB varetog også stationstjenesten i Thyregod for Horsens Vestbaner, som de nu kom til at hedde, da der samtidig blev åbnet en sidebane fra Rask Mølle til Ejstrupholm. Horsens Vestbaner indstillede persontrafikken i 1957 og blev helt nedlagt i 1962. Ved Odderbæk mellem Thyregod og Vesterlund er noget af banetracéet bevaret. Thyregod station blev nedsat til trinbræt fra 1973 og fjernstyret krydsningsstation
Nørre-Kollund Billetsalgsted ændrede navn til (kun) Kollund i perioden 1914 til 1929. Nørre-Kollund Billetsalgsted blev nedsat til trinbræt i 1966 og helt nedlagt i 1971.
Hernings anden banegård fungerede i mere end 70 år indtil den trafikale udvikling krævede en omfartsvej for at aflaste bymidten for vejtrafikken. DSB, Postvæsenet og Herning Kommune ønskede at samle hele den offentlige trafik på et sted, hvilket blev til Herning Banegårdscenter.
En ny pakkepostbygning på Godsbanevej blev taget i brug i 1975 som byggeriets første etape og efter mere end to års byggeri var den modernistiske bygning efter tegninger af Ole Ejnar Bonding og Jens Nielsen klar til indvielse 28. april 1979. Banegårdcentret blev en samlet løsning, som rummede både station, posthus, rutebilstation og rejsebureau.
Banegårdscentret blev placeret foran og ved siden af den tidligere banegård, hvorefter Jernbanegade blev sløjfet og den 30. november 1979, blev Dronningens Boulevard taget i brug.
I 2017 afsluttedes en større ombygning af stationsbygningen og Banegårdspladsen. Den hidtidige gangbro fra stationsbygningen skråt over pladsen til bybusterminalen ved Smedegade blev revet ned. I stedet opførtes en tilbygning vinkelret på stationsbygningen, hvor der fremover er kiosk og ventesale. Til gengæld blev de hidtidige faciliteter i den eksisterende stationsbygning fjernet bortset fra en gennemgang fra tilbygningen til gangbroen over sporene og der blev anlagt en ny busterminal på Banegårdspladsen.
Herning Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2014.10.06 16:52:40