Bredebro-Løgumkloster (Klosterbanen) - operatør: DSB

Den tyske "Marskbane" blev anlagt gennem det vestlige Holsten og Slesvig med åbning af den sidste strækning fra Tønder til den danske grænse den 15. november 1887. 

Bredebro station blev placeret 3 km syd for Brede Å mellem Brede landsby mod nordvest og Brede Kirke mod øst. Tømmerlageret for enden af den nuværende Lagervej fik et sidespor fra stationen. Stort set samtidig med anlæggelse af stationen blev Bredebro Andelsmejeri bygget (1886) og var i aktiv drift frem til nedlæggelsen i 1968.

Bredebro Station blev jernbaneknudepunkt 21. september 1888, hvor sidebanen Bredebro-Løgumkloster (Klosterbanen) blev åbnet. Fra 8. maj 1901 gik en smalsporet amtsbane videre fra Løgumkloster til Aabenraa, men ad en stor omvej. Aabenraa Amts Jernbaner blev nedlagt 31. marts 1926, og 2. oktober 1927 indviede man en ny normalsporet Klosterbane, der gik mere direkte til Rødekro, hvorfra der var jernbane til Aabenraa.

Mellem Langagervej og Aaspe vejen går en krum sti på godt 300 m, som er en rest af Klosterbanens tracé. Resten af banen mellem Bredebro og Løgumkloster er nem at se på kort og i naturen. Efter banen har krydset Aaspe vejen krydser den kort efter de næste 3 veje Bomvej, Hovedvejen og Galgemark inden den skærer igennem ved Trælborg. Efter Trælborg går banen parallelt med Bred Å – syd for åen til Ellum station. Efter Ellum gik banen stadig syd for og parallelt med Bred Å og lidt nord for Kalhavevej ind til Løgumkloster Statsbanegård.

I den tyske tid frem til genforeningen i 1920 var der kun en spredt bebyggelse i Bredebro. Først efter genforeningen er der sket en sammenvoksning med bebyggelsen ved kirken og der kom forsamlingshus og elværk.

Vigtige stamdata for Bredebro-Løgumkloster (Klosterbanen)


Jernbanens længde i km 9,2
Optaget på JernbanelovPreussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland
BaneforkortelseDSB
Jernbanen åbnet1888.09.21
Persontrafik nedlagt1936.05.15
Godstrafik nedlagt1936.05.15
Jernbanen nedlagt1936.05.15
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt32,4 kg/m - efter den tyske norm
BallastSkærveballast
Max stigning5 ‰
Kurveradius500 meter
Hastighed max30 km/t, senere 45 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusSidebane

Bredebro-Løgumkloster (Klosterbanen) havde følgende stoppesteder



Banekort over Bredebro-Løgumkloster (Klosterbanen)

Kort over benestrækningen: Rødekro-Bredebro
Kort over benestrækningen: Rødekro-Bredebro
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 19. september 2011 - LINK til kilde.


Bredebro Station (Bw) [1887-2002] var Bredebro-Løgumkloster (Klosterbanen) banens første station

Bredebro Station havde fra den 8. maj 1901 en sidebane til Løgumkloster med mellemstation i Ellum. I 1927 blev den tidligere amtsbane ombygget til en normalsporet statsbane mellem Rødekro og Løgumkloster men hele strækningen fra Bredebro til Rødekro blev allerede i 1936 nedlagt. Stationen er blevet revet ned august 2002.


Byggeår1887
Åbnet1887.11.15
Nedlagt2002
Nedrevet2002 (August)
AdresseJernbanegade 4, 6261 Bredebro
StednavneforkortelseBw
Højdeplacering over havet7,8 meter
GPS koordinater55.056950403899926,8.823431330482604

Billede af Bredebro Station.
Billede af Bredebro Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: Bredebro Station med Bredebro Mejeri i baggrunden
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Brede
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL51-A1_079_023.tif


Historisk kort over Bredebro Station
Bredebro Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ellum Station (El) lå 6,1 km. fra første station.

Ellum stationsbygning var af type "udvidet vogterhus Marskbane" og der var ikke meget plads til en tjenestebolig. Da Ellum station ligger ret øde blev der bygge et dobbelthus til personalet i 1914 efter preussisk standardtype, men kan dog være opført tidligere, da Marskbaneselskabet blev overtaget af KPEV i 1891.


På gavlen af tjenesteboligen er det et lille emaljeskilt med et "2" på som er kommet på efter overtagelse af DSB, da det er det nummerskilt type, som DSB brugte på tjenesteboliger og vogterhuse.


Byggeår1888
Åbnet1888.09.21
Nedlagt1936.05.15
NedrevetEksisterer stadig
AdresseEllum Bygade 27, 6240 Løgumkloster
StednavneforkortelseEl
Højdeplacering over havet11,6 meter
GPS koordinater55.049497,8.902424

Ellum Station.
Ellum Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020
Download billede

Historisk kort over Ellum Station
Ellum Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Løgumkloster Statsbanegård (Øu) var Bredebro-Løgumkloster (Klosterbanen)'s endestation og lå 9,2 km. fra første station.

Løgumkloster var endestation for statsbanestrækningen fra Bredebro. Stationsbygningen var langstrakt med en toetagers afdeling i den østlige ende.

Løgumkloster Statsbanegård blev ombygget fra endestation til krydsningsstation i1927 da man nedlagden den gamle kringlede amtsbane fra Aabenraa-Løgumkloster og lavede en mere ret bane fra Rødekro-Bredebro.


Andre navne og stavemåderFør 17.06.1920 Lugumkloster.
Byggeår1888
Åbnet1888.09.21
Nedlagt1936.05.15
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStationsvej 16A, 6240 Løgumkloster
StednavneforkortelseØu
Højdeplacering over havet13,5 meter
GPS koordinater55.053399,8.949513

Løgumkloster Statsbanegård Station.
Løgumkloster Statsbanegård Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2019
Download billede

Historisk kort over Løgumkloster Statsbanegård
Løgumkloster Statsbanegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Bredebro-Løgumkloster (Klosterbanen)

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Klosterbanen og Rømøbanen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Klosterbanen og Rømøbanen
P. Thomassen
1982
68

pt BØGER
Sønderjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sønderjyske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03697-4