Linje F (S-Banen) - (DSB)
Ringbanen er S-Togsbane i København og genbruger det oprindelige Godsringbanen eller Godsbaneringen banestrækning.
Ringbanen er S-Togsbane i København og genbruger det oprindelige Godsringbanen eller Godsbaneringen banestrækning.
Jernbanens længde i km | 11,7 |
Statstilskud i % | 100 % |
Jernbanen åbnet | 1934.04.03 |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Dobbeltspor |
Sporvidde | 1.435 mm |
Balast | Skærveballast |
Hastighed max | 80 km/h |
Hastighed gennemsnitlig max | 120 km/t |
El drift | 1.650 V DC |
Bane status | S-Bane |
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
![]() |
Hellerup Station (Hl) | 0,0 km |
![]() |
Ryparken Trinbræt (Ryt) | 1,9 km |
![]() |
Bispebjerg Trinbræt (Bit) | 3,4 km |
![]() |
Nørrebro Station (Nø) | 4,1 km |
Fuglebakken Trinbræt (Fut) | 5,1 km | |
Grøndal Trinbræt (Ght) | 6,0 km | |
C.F. Richs Vej Trinbræt (Cfr) | 6,8 km | |
![]() |
Flintholm Station (Fl) | 7,2 km |
KB Hallen Trinbræt (Kbn) | 8,2 km | |
Ålholm Trinbræt (Ålm) | 8,9 km | |
Danshøj Trinbræt (Dah) | 9,7 km | |
Vigerslev Allé Trinbræt (Vgt) | 10,4 km | |
![]() |
Ny Ellebjerg Station (Nel) | 11,7 km |
Byggeår | 1863 |
Åbnet | 1863.07.22 |
Nedlagt | I drift |
Arkitekt | Vilhelm Carl Heinrich Wolf |
Adresse | Ryvangs Allé 79C, 2900 Hellerup |
Stednavneforkortelse | Hl |
GPS koordinater | 55.731037,12.567595 |
Byggeår | 1934 |
Åbnet | 1934.04.03 |
Nedlagt | I drift |
Adresse | Lyngbyvej 102, 2100 København Ø |
Stednavneforkortelse | Ryt |
Højde placering over havet | 10,3 meter |
GPS koordinater | 55.715196,12.559184 |
Stationen hed oprindeligt Lyngbyvej Station men skiftede 1. oktober 1972 navn til Ryparken Station.
Byggeår | 1996 |
Åbnet | 1996.09.28 |
Nedlagt | I drift |
Adresse | Tagensvej 143, 2400 København NV |
Stednavneforkortelse | Bit |
Højde placering over havet | 10,7 meter |
GPS koordinater | 55.706330,12.541536 |
Byggeår | 1930 |
Åbnet | 1930.05.15 |
Nedlagt | I drift |
Arkitekt | K.T. Seest |
Adresse | Nørrebrogade 253, 2200 København N |
Stednavneforkortelse | Nø |
Højde placering over havet | 11,9 meter |
GPS koordinater | 55.700702,12.537796 |
Byggeår | 1936 |
Åbnet | 1936.05.15 |
Nedlagt | I drift |
Adresse | Borups Alle 143, 2000 Frederiksberg |
Stednavneforkortelse | Fut |
Højde placering over havet | 13,3 meter |
GPS koordinater | 55.695391,12.527243 |
Byggeår | 1930 |
Åbnet | 1930.05.15 |
Nedlagt | I drift |
Adresse | Godthåbsvej 173, 2720 Vanløse |
Stednavneforkortelse | Ght |
Højde placering over havet | 14,2 meter |
GPS koordinater | 55.690661,12.515674 |
Grøndal tidligere Godthåbsvej
Byggeår | 2002 |
Åbnet | 2002.02.02 |
Nedlagt | 2004.01.24 |
Nedrevet | 2004 |
Stednavneforkortelse | Cfr |
GPS koordinater | 55.687618,12.503402 |
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929.10.23 |
Nedlagt | I drift |
Arkitekt | KHR Architecture |
Adresse | Flintholm Alle 55, 2000 Frederiksberg |
Stednavneforkortelse | Fl |
Højde placering over havet | 12,0 meter |
GPS koordinater | 55.685446,12.498612 |
I 1896 blev der anlagt et sidespor til Frederiksberg Gasværk på det sted, der hvor Flintholm Stationen blev åbnet, da banen til Vigerslev Station blev taget i brug den 23. oktober 1929 for tog til Vestbanen og 15. maj 1930 blev resten af stationen taget i brug sammen med resten af Godsringbanen. Den første Flintholm Station var anlagt som forgrenings- og godsstation på Frederikssundbanen og på Godsringbanen.
Den nordlige forgrening, som i køreplanerne blev angivet som Grøndal Station indtil 1979, lå imellem de nuværende Flintholm og Grøndal Station. Forbindelsen til Vanløse Station kom ved S-togets åbning. Den sydlige forgrening kaldes Damhus indtil 1979, hvor en ny linjeblok til Vigerslev Station blev taget i brug og de sidste armsignaler på stationen blev ændret til dagslyssignler og hele stationen blev betegnet som Flintholm. Fra Damhus blev påbegyndt en forbindelse til Vanløse Station. Her blev der opført en bro over Grøndal Parkvej, men den blev aldrig blev taget i brug og den blev nedrevet igen omkring ca. 1950.
Efter Frederiksberg Station blev nedlagt som godsstation, blev den dobbeltsporede forbindelse fra Frederiksberg til Godsringbanen mod nord nedlagt i 1996 og den sydlige enkeltsporede forbindelse blev lukket i 1998 og stationen blev fri bane imellem Solbjerg Station og Vanløse. Efter en periode, hvor S-tog kørte forbi den betjente kommandopost, der lå hvor sporene fra nord, syd og vest mødes ved Frederiksberg, blev den nordlige forgrening lagt under Vanløse station i den 1. november 1999. Forbindelsen til Vanløse fra ringbanen blev lukket i 2001, da den nuværende Flintholm Station skulle anlægges som en S-togs- og metrostation.
I dag er Flintholm Station er en S-togs- og metrostation på Frederiksberg. Stationen ligger på Ringbanen, Frederikssundbanen og metrostrækningen til Vanløse og er den anden station med det navn. Stationen blev indviet den 24. januar 2004 og er Danmarks 15. mest benyttede, og den 6. mest benyttede metrostation.
Perronerne for Ringbanen ligger i terrænniveau, mens perronerne for Frederikssundbanen og metroen ligger på tværgående broer. Det hele er samlet under et 5.000 m² stort glastag, der hænger i 22 meters højde.
Den nuværende Flintholm Station er tegnet af KHR Architecture og har modtaget flere priser: fx Den danske stålpris fra Dansk Stålinstitut, diplom fra The Brunel Awards, en skønhedspris fra Foreningen til Hovedstadens Forskønnelse og en stålpris fra European Steel Design Awards.
Byggeår | 2005 |
Åbnet | 2005.01.08 |
Nedlagt | I drift |
Adresse | Peter Bangs Vej 163B, 2000 Frederiksberg |
Stednavneforkortelse | Kbn |
Højde placering over havet | 14,3 meter |
GPS koordinater | 55.678011,12.492396 |
Byggeår | 2005 |
Åbnet | 2005.01.08 |
Nedlagt | I drift |
Adresse | Roskildevej 131, 2500 Valby |
Stednavneforkortelse | Ålm |
Højde placering over havet | 6,6 meter |
GPS koordinater | 55.672235,12.493023 |
Byggeår | 2005 |
Åbnet | 2005.01.08 |
Nedlagt | I drift |
Adresse | Ansgars Alle 20, 2500 Valby |
Stednavneforkortelse | Dah |
Højde placering over havet | 13,3 meter |
GPS koordinater | 55.664237,12.493734 |
Danshøj Station er en S-togs-station, beliggende hvor Høje Taastrup-banen mellem København H og Høje Taastrup krydser Ringbanen mellem Hellerup og Ny Ellebjerg.
Byggeår | 2005 |
Åbnet | 2005.01.08 |
Nedlagt | I drift |
Adresse | Vigerslev Alle 141, 2500 Valby |
Stednavneforkortelse | Vgt |
Højde placering over havet | 9,5 meter |
GPS koordinater | 55.659770,12.499036 |
Byggeår | 2006 |
Åbnet | 2006.11.16 |
Nedlagt | I drift |
Adresse | Carl Jacobsens Vej 19, 2500 Valby |
Stednavneforkortelse | Nel |
Højde placering over havet | 4,9 meter |
GPS koordinater | 55.652361,12.516389 |
Ny Ellebjerg Station er en jernbanestation i Valby i København. Ny Ellebjerg er sydlig endestation for S-togene på Ringbanen og station på Køge Bugt-banen. Derudover betjener Ny Ellebjerg også togene på højhastighedsbanen (København H-Køge Nord-Ringsted).
Ny Ellebjerg betjener to S-togslinjer, som ikke har sporforbindelse med hinanden på stationen. Ringbanens endestation er spor 11-12 med en midterperron i gadeplan. Den er teknisk set et trinbræt inden for Vigerslev Station. Køge Bugt-banen betjenes af to sideperroner (spor 1-2), som teknisk set er trinbræt på fri bane. De er anlagt på en bro højt over fjernbanens to dobbeltspor. Det ene af disse dobbeltspor er to spor for fjerntog (spor 23-24) med midterperron som en del af Godsforbindelsesbanen fra Vigerslev over Ny Ellebjerg til København H. Denne strækning fungerede som aflastning af den traditionelle strækning via Valby, idet man lod nogle regionaltog køre via Ny Ellebjerg. Perronen er ude af drift fra overgangen til K18, i forbindelse med anlægsarbejderne. Det er meningen at perronen også skal betjene København-Køge-Ringsted-banen, som forventes færdig december 2018.
Hovedadgang til stationen er fra forpladsen mod nord ved Carl Jacobsens Vej, hvor buslinie 14 har endestation. Der er også adgang fra syd fra Ellebjergvej og fra vest fra Følager til perronerne på Køge Bugt-banen, men ikke direkte til Ringbanens og fjerntogenes perroner, hvor man i stedet skal via Køge Bugt-banen. Desuden har perronen for fjerntogene en trappe til Gammel Køge Landevej. Der er hverken stationsbygning eller fast personale. Ny Ellebjerg, Ørestad og Danshøj er sandsynligvis de første og eneste danske jernbaneknudepunkter som er anlagt uden hverken stationsbygning eller fast personale.
Der to sæt dobbeltspor for fjerntog. Det uden perron er Øresundsbanens forbindelse mellem Hvidovre Fjern og Kalvebod (Høje Tåstrup-Kastrup), som i øjeblikket kun benyttes af godstog. Hvis man på et senere tidspunkt skulle ønske at genoptage persontrafikken her, kan der anlægges sideperroner for banen ved Ny Ellebjerg.
Ny Ellebjerg bliver også endestation på Sydhavnslinjen, der er en planlagt forlængelse af metrolinje M4 mellem Københavns Nordhavn (Orientkaj) og København H. Stations-udvidelsen ventes åbnet i 2023. Den kan eventuelt føres videre til Hvidovre Hospital på et senere tidspunkt. Ved stationen er også reserveret et areal til en evt. forlængelse af metroen til Ring 3 Letbanen. I 2016 blev der indgået en aftale mellem Transportministeriet og Københavns og Frederiksberg kommuner om at metrostationen skal anlægges underjordisk.
Metrostationen bliver udsmykket med vægge i blå nuancer fra lys himmelblå i toppen til dyb midnatsblå i bunden ved perronerne. Desuden vil der være et kunstværk i form af et geocentrisk, astronomisk ur, der vil vise et præcist billede af nogle af himmellegemernes aktuelle placering over Ny Ellebjerg. Kunstværket er skabt af den danske kunstner Henrik Plenge Jakobsen.
Ydermere vil der i forbindelse til metrostationen blive opført en fælles, muligvis overdækket terminal for S-tog, fjerntog (herunder den ny perron for Ringstedbanen) og metro, samt en eventuel kommende letbane mod Glostrup. Desuden er den nuværende perron for S-togets linje F (Ringbanen) blevet flyttet cirka 100 meter mod vest for at gøre plads til metrostationen.
Ny Ellebjerg er anlagt som knudepunkt mellem Køge Bugt-banen og Ringbanen. Det var oprindelig planlagt, at Ny Ellebjerg skulle betjene regionaltogene Roskilde-Høje Tåstrup-Kastrup, men de blev indstillet i 2005, før anlæg af stationen gik i gang.
Ringbanen blev indviet 8. januar 2005, men havde først endestation ved Gammel Køge Landevej nogle hundrede meter mod nordvest. Den midlertidige station kaldtes også Ny Ellebjerg og var bygget af genbrugte materialer fra den midlertidige C.F. Richs Vej Station.
Ringbanens perron ved den nuværende Ny Ellebjerg station åbnede 16. november 2006. Køge Bugt-banens perron åbnede 6. januar 2007, hvor stationen blev officielt indviet. Samme dag blev Ellebjerg Station nedlagt.
![]() |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
S-banen 1934-2009 Morten Flindt Larsen, John Poulsen 2009 360 Bane Bøger Aps 978-87-91434-204 |
Lige nu er der: 93 aktive samtidige brugere på danskejernbaner.dk
Copyright © 1999-2021 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.6.3 - build: 2021.01.15-07:46:23