Linje F (S-Banen) - (DSB)


Ringbanen er S-Togsbane i København og genbruger det oprindelige Godsringbanen eller Godsbaneringen banestrækning.


Vigtige stamdata for Linje F (S-Banen) (DSB) jernbanen

Jernbanens længde i km0,0
Statstilskud i %100 %
Jernbanen åbnet1934.04.03
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeDobbeltspor
Sporvidde1.435 mm
BalastSkærveballast
Hastighed gennemsnitlig max120 km/t
El drift1.650 V DC
Bane statusS-Bane

Linje F (S-Banen) (DSB) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferet Hellerup Station (Hl)0,0 km
Stedet er fotograferet Ryparken Trinbræt (Ryt)10,0 km
Stedet er fotograferet Bispebjerg Trinbræt (Bit)30,0 km
Stedet er fotograferet Nørrebro Station (Nø)40,0 km
Fuglebakken Trinbræt (Fut)50,0 km
Grøndal Trinbræt (Ght)60,0 km
C.F. Richs Vej Trinbræt (Cfr)70,0 km
Stedet er fotograferet Flintholm Station (Fl)80,0 km
KB Hallen Trinbræt (Kbn)90,0 km
Ålholm Trinbræt (Ålm)100,0 km
Danshøj Trinbræt (Dah)110,0 km
Vigerslev Allé Trinbræt (Vgt)120,0 km
Ny Ellebjerg Station (Nel)130,0 km

Hellerup Station (Hl) var Linje F (S-Banen) banens første station

Byggeår1863
Åbnet1863.07.22
NedlagtI drift
ArkitektVilhelm Carl Heinrich Wolf
AdresseRyvangs Allé 79C, 2900 Hellerup
StednavneforkortelseHl
GPS koordinater55.731037,12.567595
Hellerup Station.
Hellerup Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.20 13:20:40

Kort over Hellerup Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Hellerup Station

Historisk kort over Hellerup Station
Hellerup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ryparken Trinbræt (Ryt) lå 10,0 km. fra første station.

Byggeår1934
Åbnet1934.04.03
NedlagtI drift
AdresseLyngbyvej 102, 2100 København Ø
StednavneforkortelseRyt
Højde placering over havet10,3 meter
GPS koordinater55.715196,12.559184

Stationen hed oprindeligt Lyngbyvej Station men skiftede 1. oktober 1972 navn til Ryparken Station.

Ryparken Trinbræt.
Ryparken Trinbræt. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2016.07.19 09:21:10

Kort over Ryparken Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Ryparken Trinbræt

Historisk kort over Ryparken Trinbræt
Ryparken Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bispebjerg Trinbræt (Bit) lå 30,0 km. fra første station.

Byggeår1996
Åbnet1996.09.28
NedlagtI drift
AdresseTagensvej 143, 2400 København NV
StednavneforkortelseBit
Højde placering over havet10,7 meter
GPS koordinater55.706330,12.541536
Bispebjerg Trinbræt.
Bispebjerg Trinbræt. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2016.07.19 12:03:30

Kort over Bispebjerg Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Bispebjerg Trinbræt

Historisk kort over Bispebjerg Trinbræt
Bispebjerg Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nørrebro Station (Nø) lå 40,0 km. fra første station.

Byggeår1930
Åbnet1930.05.15
NedlagtI drift
ArkitektK.T. Seest
AdresseNørrebrogade 253, 2200 København N
Stednavneforkortelse
Højde placering over havet11,9 meter
GPS koordinater55.700702,12.537796
Nørrebro Station.
Nørrebro Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.23 10:15:29

Kort over Nørrebro Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Nørrebro Station

Historisk kort over Nørrebro Station
Nørrebro Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Fuglebakken Trinbræt (Fut) lå 50,0 km. fra første station.

Byggeår1936
Åbnet1936.05.15
NedlagtI drift
AdresseBorups Alle 143, 2000 Frederiksberg
StednavneforkortelseFut
Højde placering over havet13,3 meter
GPS koordinater55.695391,12.527243
Kort over Fuglebakken Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Fuglebakken Trinbræt

Historisk kort over Fuglebakken Trinbræt
Fuglebakken Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Grøndal Trinbræt (Ght) lå 60,0 km. fra første station.

Byggeår1930
Åbnet1930.05.15
NedlagtI drift
AdresseGodthåbsvej 173, 2720 Vanløse
StednavneforkortelseGht
Højde placering over havet14,2 meter
GPS koordinater55.690661,12.515674

Grøndal tidligere Godthåbsvej

Kort over Grøndal Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Grøndal Trinbræt

Historisk kort over Grøndal Trinbræt
Grøndal Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

C.F. Richs Vej Trinbræt (Cfr) lå 70,0 km. fra første station.

Byggeår2002
Åbnet2002.02.02
Nedlagt2004.01.24
Nedrevet2004
StednavneforkortelseCfr
GPS koordinater55.687618,12.503402
Kort over C.F. Richs Vej Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: C.F. Richs Vej Trinbræt

Historisk kort over C.F. Richs Vej Trinbræt
C.F. Richs Vej Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Flintholm Station (Fl) lå 80,0 km. fra første station.

Byggeår1929
Åbnet1929.10.23
NedlagtI drift
ArkitektKHR Architecture
AdresseFlintholm Alle 55, 2000 Frederiksberg
StednavneforkortelseFl
Højde placering over havet12,0 meter
GPS koordinater55.685446,12.498612

I 1896 blev der anlagt et sidespor til Frederiksberg Gasværk på det sted, der hvor Flintholm Stationen blev åbnet, da banen til Vigerslev Station blev taget i brug den 23. oktober 1929 for tog til Vestbanen og 15. maj 1930 blev resten af stationen taget i brug sammen med resten af Godsringbanen. Den første Flintholm Station var anlagt som forgrenings- og godsstation på Frederikssundbanen og på Godsringbanen.

Den nordlige forgrening, som i køreplanerne blev angivet som Grøndal Station indtil 1979, lå imellem de nuværende Flintholm og Grøndal Station. Forbindelsen til Vanløse Station kom ved S-togets åbning. Den sydlige forgrening kaldes Damhus indtil 1979, hvor en ny linjeblok til Vigerslev Station blev taget i brug og de sidste armsignaler på stationen blev ændret til dagslyssignler og hele stationen blev betegnet som Flintholm. Fra Damhus blev påbegyndt en forbindelse til Vanløse Station. Her blev der opført en bro over Grøndal Parkvej, men den blev aldrig blev taget i brug og den blev nedrevet igen omkring ca. 1950.

Efter Frederiksberg Station blev nedlagt som godsstation, blev den dobbeltsporede forbindelse fra Frederiksberg til Godsringbanen mod nord nedlagt i 1996 og den sydlige enkeltsporede forbindelse blev lukket i 1998 og stationen blev fri bane imellem Solbjerg Station og Vanløse. Efter en periode, hvor S-tog kørte forbi den betjente kommandopost, der lå hvor sporene fra nord, syd og vest mødes ved Frederiksberg, blev den nordlige forgrening lagt under Vanløse station i den 1. november 1999. Forbindelsen til Vanløse fra ringbanen blev lukket i 2001, da den nuværende Flintholm Station skulle anlægges som en S-togs- og metrostation.

I dag er Flintholm Station er en S-togs- og metrostation på Frederiksberg. Stationen ligger på Ringbanen, Frederikssundbanen og metrostrækningen til Vanløse og er den anden station med det navn. Stationen blev indviet den 24. januar 2004 og er Danmarks 15. mest benyttede, og den 6. mest benyttede metrostation.

Perronerne for Ringbanen ligger i terrænniveau, mens perronerne for Frederikssundbanen og metroen ligger på tværgående broer. Det hele er samlet under et 5.000 m² stort glastag, der hænger i 22 meters højde.

Den nuværende Flintholm Station er tegnet af KHR Architecture og har modtaget flere priser: fx Den danske stålpris fra Dansk Stålinstitut, diplom fra The Brunel Awards, en skønhedspris fra Foreningen til Hovedstadens Forskønnelse og en stålpris fra European Steel Design Awards.

Flintholm Station.
Flintholm Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.23 12:04:20

Kort over Flintholm Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Flintholm Station

Historisk kort over Flintholm Station
Flintholm Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

KB Hallen Trinbræt (Kbn) lå 90,0 km. fra første station.

Byggeår2005
Åbnet2005.01.08
NedlagtI drift
AdressePeter Bangs Vej 163B, 2000 Frederiksberg
StednavneforkortelseKbn
Højde placering over havet14,3 meter
GPS koordinater55.678011,12.492396
Kort over KB Hallen Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: KB Hallen Trinbræt

Historisk kort over KB Hallen Trinbræt
KB Hallen Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ålholm Trinbræt (Ålm) lå 100,0 km. fra første station.

Byggeår2005
Åbnet2005.01.08
NedlagtI drift
AdresseRoskildevej 131, 2500 Valby
StednavneforkortelseÅlm
Højde placering over havet6,6 meter
GPS koordinater55.672235,12.493023
Kort over Ålholm Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Ålholm Trinbræt

Historisk kort over Ålholm Trinbræt
Ålholm Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Danshøj Trinbræt (Dah) lå 110,0 km. fra første station.

Byggeår2005
Åbnet2005.01.08
NedlagtI drift
AdresseAnsgars Alle 20, 2500 Valby
StednavneforkortelseDah
Højde placering over havet13,3 meter
GPS koordinater55.664237,12.493734

Danshøj Station er en S-togs-station, beliggende hvor Høje Taastrup-banen mellem København H og Høje Taastrup krydser Ringbanen mellem Hellerup og Ny Ellebjerg.

Kort over Danshøj Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Danshøj Trinbræt

Historisk kort over Danshøj Trinbræt
Danshøj Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vigerslev Allé Trinbræt (Vgt) lå 120,0 km. fra første station.

Byggeår2005
Åbnet2005.01.08
NedlagtI drift
AdresseVigerslev Alle 141, 2500 Valby
StednavneforkortelseVgt
Højde placering over havet9,5 meter
GPS koordinater55.659770,12.499036
Kort over Vigerslev Allé Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Vigerslev Allé Trinbræt

Historisk kort over Vigerslev Allé Trinbræt
Vigerslev Allé Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ny Ellebjerg Station (Nel) var Linje F (S-Banen)'s endestation og lå 130,0 km. fra første station.

Byggeår2006
Åbnet2006.11.16
NedlagtI drift
AdresseCarl Jacobsens Vej 19, 2500 Valby
StednavneforkortelseNel
Højde placering over havet4,9 meter
GPS koordinater55.652361,12.516389

Ny Ellebjerg Station er en jernbanestation i Valby i København. Ny Ellebjerg er sydlig endestation for S-togene på Ringbanen og station på Køge Bugt-banen. Derudover betjener Ny Ellebjerg også togene på højhastighedsbanen (København H-Køge Nord-Ringsted).

Ny Ellebjerg betjener to S-togslinjer, som ikke har sporforbindelse med hinanden på stationen. Ringbanens endestation er spor 11-12 med en midterperron i gadeplan. Den er teknisk set et trinbræt inden for Vigerslev Station. Køge Bugt-banen betjenes af to sideperroner (spor 1-2), som teknisk set er trinbræt på fri bane. De er anlagt på en bro højt over fjernbanens to dobbeltspor. Det ene af disse dobbeltspor er to spor for fjerntog (spor 23-24) med midterperron som en del af Godsforbindelsesbanen fra Vigerslev over Ny Ellebjerg til København H. Denne strækning fungerede som aflastning af den traditionelle strækning via Valby, idet man lod nogle regionaltog køre via Ny Ellebjerg. Perronen er ude af drift fra overgangen til K18, i forbindelse med anlægsarbejderne. Det er meningen at perronen også skal betjene København-Køge-Ringsted-banen, som forventes færdig december 2018.

Hovedadgang til stationen er fra forpladsen mod nord ved Carl Jacobsens Vej, hvor buslinie 14 har endestation. Der er også adgang fra syd fra Ellebjergvej og fra vest fra Følager til perronerne på Køge Bugt-banen, men ikke direkte til Ringbanens og fjerntogenes perroner, hvor man i stedet skal via Køge Bugt-banen. Desuden har perronen for fjerntogene en trappe til Gammel Køge Landevej. Der er hverken stationsbygning eller fast personale. Ny Ellebjerg, Ørestad og Danshøj er sandsynligvis de første og eneste danske jernbaneknudepunkter som er anlagt uden hverken stationsbygning eller fast personale.

Der to sæt dobbeltspor for fjerntog. Det uden perron er Øresundsbanens forbindelse mellem Hvidovre Fjern og Kalvebod (Høje Tåstrup-Kastrup), som i øjeblikket kun benyttes af godstog. Hvis man på et senere tidspunkt skulle ønske at genoptage persontrafikken her, kan der anlægges sideperroner for banen ved Ny Ellebjerg.

Ny Ellebjerg bliver også endestation på Sydhavnslinjen, der er en planlagt forlængelse af metrolinje M4 mellem Københavns Nordhavn (Orientkaj) og København H. Stations-udvidelsen ventes åbnet i 2023. Den kan eventuelt føres videre til Hvidovre Hospital på et senere tidspunkt. Ved stationen er også reserveret et areal til en evt. forlængelse af metroen til Ring 3 Letbanen. I 2016 blev der indgået en aftale mellem Transportministeriet og Københavns og Frederiksberg kommuner om at metrostationen skal anlægges underjordisk.

Metrostationen bliver udsmykket med vægge i blå nuancer fra lys himmelblå i toppen til dyb midnatsblå i bunden ved perronerne. Desuden vil der være et kunstværk i form af et geocentrisk, astronomisk ur, der vil vise et præcist billede af nogle af himmellegemernes aktuelle placering over Ny Ellebjerg. Kunstværket er skabt af den danske kunstner Henrik Plenge Jakobsen.

Ydermere vil der i forbindelse til metrostationen blive opført en fælles, muligvis overdækket terminal for S-tog, fjerntog (herunder den ny perron for Ringstedbanen) og metro, samt en eventuel kommende letbane mod Glostrup. Desuden er den nuværende perron for S-togets linje F (Ringbanen) blevet flyttet cirka 100 meter mod vest for at gøre plads til metrostationen.

Ny Ellebjerg er anlagt som knudepunkt mellem Køge Bugt-banen og Ringbanen. Det var oprindelig planlagt, at Ny Ellebjerg skulle betjene regionaltogene Roskilde-Høje Tåstrup-Kastrup, men de blev indstillet i 2005, før anlæg af stationen gik i gang.

Ringbanen blev indviet 8. januar 2005, men havde først endestation ved Gammel Køge Landevej nogle hundrede meter mod nordvest. Den midlertidige station kaldtes også Ny Ellebjerg og var bygget af genbrugte materialer fra den midlertidige C.F. Richs Vej Station.

Ringbanens perron ved den nuværende Ny Ellebjerg station åbnede 16. november 2006. Køge Bugt-banens perron åbnede 6. januar 2007, hvor stationen blev officielt indviet. Samme dag blev Ellebjerg Station nedlagt.

Kort over Ny Ellebjerg Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Ny Ellebjerg Station

Historisk kort over Ny Ellebjerg Station
Ny Ellebjerg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Linje F (S-Banen) (DSB)

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

S-banen 1934-2009
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
S-banen 1934-2009
Morten Flindt Larsen, John Poulsen
2009
360

Bane Bøger Aps
978-87-91434-204

Lige nu er der: 108 aktive samtidige brugere på danskejernbaner.dk

Copyright © 1999-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.6.1 - build: 2020.09.15-19:08:50