Linje E (S-Banen) - operatør: DSB
Linje E: S-Togslinje mellem Holte og Køge via København H
Linje E er en S-togslinje, som kører mellem Holte Station og Køge Station via København H. Linjen kører kun i dagtimerne mandag-fredag med 10 minutters drift. Der køres uden stop mellem Ny Ellebjerg og Ishøj. Om aftenen og i weekenden erstattes linjen af linje A med stop ved alle stationer.Historien bag Linje E og dens Udvikling
Linje E blev oprettet den 26. maj 1968. Fra starten blev den suppleret af linje Ex i myldretiden, men denne blev indlemmet i linje Cx allerede i 1972. I 1983 blev en ny linje Ex oprettet, som kørte frem til 2007. Oprindeligt var linje E farvet brun på linjekortet, men i 1979 blev farven ændret til den nuværende lilla.S-Banen: Københavns Lokaltogsystem
S-tog er de københavnske lokaltog, der forbinder den indre by med Hillerød, Klampenborg, Frederikssund, Farum, Høje-Taastrup og Køge. Banenettet, de betjener, som også omfatter Ringbanen, kaldes S-Banen. S-Banen har en længde på ca. 170 km dobbeltspor og har 86 stationer, hvoraf 32 stationer ligger inden for det centrale København og Frederiksberg kommuner. S-Banen består af syv linjer, hvoraf linjerne A, B, C og F kører hele ugen, mens linjerne E og H kun kører mandag-fredag, og linje Bx kører i myldretiden. Der er ca. 1.100 afgange i døgnet, med ca. 357.000 påstigninger dagligt. Driften varetages af DSB, mens spor, signaler mv. ejes af Banedanmark. Driften sker med 4. generations S-tog bestående af 104 stk. 8-vognstogsæt (litra SA) og 31 stk. 4-vognstogsæt (litra SE).Elektrificeringen af S-Banen
S-Banen var et projekt, som havde til formål at elektrificere de eksisterende nærbaner omkring København. Forarbejdet til beslutningen blev gjort i Elektrificeringskommissionen af 1926. Kommissionen fremlagde betænkningen i 1929, hvor det blev foreslået, at nærbanestrækningerne fra København til Klampenborg, samt eventuelt Frederiksberg-Vanløse-Hellerup, skulle elektrificeres som de første, med strækningen til Holte efterfølgende, når dobbeltsporet Holte-Hillerød var taget i brug til de almindelige tog. Efter behandling af forslaget fra DSB blev strækningen til Valby tilføjet som første etape for elektrificering af strækningen til Ballerup, og lovforslaget blev fremsat og vedtaget i april 1930.Den første strækning åbnede den 3. april 1934 og løb fra Klampenborg over Hellerup og Vanløse til Frederiksberg.
Udvidelse og Modernisering af S-Banen
Ved køreplansskiftet den 15. maj 1934, samtidig med indførelsen af S-tog mellem København H og Hellerup, blev der indført 20-minuttersdrift, hvilket var den faste grundplan for alle linjer helt frem til 23. september 2007, hvor der blev indført 10-minuttersdrift på flere linjer i dagtimerne.I den mellemliggende periode voksede S-Banen dog stærkt. Med varierende mellemrum blev Hellerup-Hillerød, Svanemøllen-Farum (omlagt fra København L) og København H-Valby-Frederikssund omstillet til S-bane, nye spor blev etableret langs den eksisterende bane Valby-Høje Taastrup, og en helt ny bane blev anlagt fra Dybbølsbro til Køge. Senest blev banen Frederiksberg-Vanløse-Grøndal nedlagt til fordel for metroen, men til gengæld blev den tidligere Godsbanering Grøndal-Ny Ellebjerg omstillet til S-bane.