Stubbekøbing-Nykøbing Falster - operatør: SNNB

Banen blev til i to omgange. Og egentlig kan man vel kalde banen for et for et fornuftsægteskab. Med anlægget af denne banen udbygger Nykøbing Falster sin position som trafik- og handelsknudepunkt i den østlige del af Lolland-Falster. En position der på det tidspunkt absolut ikke var uanfægtet.

Strækningen Nysted - Nykøbing Falster:
Ved første øjekast ligner det en naturlig forbindelse mellem de to østlollandske købstæder. Ved nærmere eftersyn var der da også store fordele for begge i anlægget af banen. Men interesserne var kun i begrænset omfang sammenfaldende. For Nysteds vedkommende var det et forsøg på at få placeret en mulig forbindelse til Tyskland via Nysted. Dette lykkedes som bekendt ikke. For Nykøbing Falsters vedkommende var det ønsket om at være placeret centralt i forhold til 2 af de mulige punkter for en overfart til Tyskland: Nemlig Gedser og Nysted. Samtidig med dette havde man fornøjelsen af at kunne trække handel fra det sydlige opland ind til Nykøbing Falster. Alt i alt en god forretning for Nykøbing Falster. Den 27. maj 1961 indstillede man persontrafikken på strækningen Nykøbing Falster - Nysted. Man bibeholdt dog godstrafikken på strækningen helt frem til banens lukning. Det er også grunden til at der ikke blev anlagt perronspor til SNNB på den nye Nykøbing Falster station der blev opført i forbindelse med indvielsen af

Strækningen Nykøbing Falster - Stubbekøbing:
Hvor det gik rimelig smertefrit med at få anlagt den første del af ruten til Nysted, var det straks vanskeligere at få fastlagt linieføringen for strækningen Nykøbing Falster - Stubbekøbing. De driftige falstringer havde længe været interesseret i at anlægge en bane der gik fra det nordlige Falster og til Nykøbing. Problemet var, og er, at der på Nordfalster findes en række små byer der alle er næsten lige store og lige interessante (eller uinteressante).
Hvor det på strækningen Nykøbing Falster - Nysted var rimelig oplagt hvilke byer der skulle medtages, var det ikke så tydeligt på Falster.
Det medførte en stor lokal debat med mange bizarre indslag. Alt lige fra skarp ironi og til noget der næste kunne betegnes som mavesur misundelse.
Fastlagt blev linien - trods protester - og endelig koncession blev givet.

Roebanen:
SNNB var i mange år afhængig af at have roeavlerne på Falster som kunder.
Det gav et stabilt trafikunderlag og skaffede banen helskindet gennem årene efter 2. verdenskrig.
Da Sukkerfabrikken i Nykøbing stoppede for indlevering af roer pr. bane var dette de facto dødsstødet til SNNB.
Det lykkedes den lille banes bravt kæmpende personale at holde gang i trafikken frem til 31. marts 1966. Men da var det nat for den lille uafhængige bane. SNNB bevarede modsat mange andre baner på Lolland Falster sin uafhængighed af Lollandsbanen og DSB. Set på den baggrund er det vel nærmest imponerende at den holdt ud så længe.

Vigtige stamdata for Stubbekøbing-Nykøbing Falster


Jernbanens længde i km 27,1
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
BaneforkortelseSNNB
Statstilskud i %50 %
Dato for Koncession1908.11.05
Jernbanen åbnet1911.05.26
Persontrafik nedlagt1966.03.31
Godstrafik nedlagt1966.03.31
Jernbanen nedlagt1966.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt22,5 kg/m
BallastGrus
Max stigning7 ‰
Kurveradius250 meter
Hastighed max45 km/t - fra 1948 75 km/t. (Banen var uindhegnet)
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane

Stubbekøbing-Nykøbing Falster havde følgende stoppesteder



Banekort over Stubbekøbing-Nykøbing Falster

Kort over benestrækningen: Stubbekøbing-Nykøbing Falster (SNNB)
Kort over benestrækningen: Stubbekøbing-Nykøbing Falster (SNNB)
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: 2011.07.07 - LINK til kilde.


Stubbekøbing Station (Sbk) var Stubbekøbing-Nykøbing Falster banens første station

Stubbekøbing Station var med drejeskive, remise, varehus og værksted.


Byggeår1910
Åbnet1911.05.26
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektH. C. Glahn
AdresseHavneplads 2, 4850 Stubbekøbing
StednavneforkortelseSbk
Højdeplacering over havet2,0 meter
GPS koordinater54.891525,12.043847

Billede af Stubbekøbing Station.
Billede af Stubbekøbing Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.04.16 14:30:18
Download billede

Historisk kort over Stubbekøbing Station
Stubbekøbing Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1911
Åbnet1911.05.26
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektH. C. Glahn
AdresseAastrup Stationsvej 1, 4850 Stubbekøbing
Højdeplacering over havet7,0 meter
GPS koordinater54.857733,12.054059

Billede af Åstrup Billetsalgssted med Sidespor.
Billede af Åstrup Billetsalgssted med Sidespor.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Ariel/Dansk Luftfoto - Dato: 1990 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:- 1990 -
Sted:Danmark, Falster, Stubbekøbing
Ophav:Ariel/Dansk Luftfoto
År:1990

Id:A901723_010.tif


Historisk kort over Åstrup Billetsalgssted med Sidespor
Åstrup Billetsalgssted med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1911
Åbnet1911.05.26
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseSær
Højdeplacering over havet16,9 meter
GPS koordinater54.834999,12.059423

Billede af Særslev Trinbræt.
Billede af Særslev Trinbræt.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:- 1949 - Særslev Trinbrædt
Sted:Danmark, Falster, Særslev
Vejnavn:Særslev Øster
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949

Id:L04821_026.tif


Historisk kort over Særslev Trinbræt med Sidespor
Særslev Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Horbelev Station lå 8,5 km. fra første station.

Horbelev Station var med svinefold og sidespor til privat pakhus.


Byggeår1911
Åbnet1911.05.26
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektH. C. Glahn
AdresseTorvegade 13, 4871 Horbelev
Højdeplacering over havet16,3 meter
GPS koordinater54.820458,12.057199

Billede af Horbelev Station.
Billede af Horbelev Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:- 1949 - Horbelev Station
Bygningsnavn:Horbelev Station
Sted:Danmark, Falster, Horbelev
Vejnavn:Torvegade
Husnummer:13
Lokalitet:Horbelev
Postnummer:4871
By:Horbelev
Sogn:Horbelev
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949

Id:L04819_024.tif


Historisk kort over Horbelev Station
Horbelev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Meelse Trinbræt lå 10,2 km. fra første station.

Meelse åbnede sammen med Stubbekøbing-Nykøbing Falster Banen den 26. maj 1911 som et sidespor til brug for roetransporterne. I 1927 kom der et meget simpelt trinbræt på stedet, som kun bestod af en jordperron. Senere fik Meelse Trinbræt en pæn rummelig træventebygning, som havde en åben døråbning uden dør og var helt blottet for vinduer eller andre former for lysindfald.

Sidesporet blev nedlagt med roetransporterne i 1961 og Meelse Trinbræt lukkede sammen med Stubbekøbing-Nykøbing Falster Banen den 31. marts 1966. Efter banelukningen blev skinner og trinbræt fjernet.


Byggeår1911
Åbnet1961
Nedlagt1966.03.31
Nedrevet1966
Højdeplacering over havet13,2 meter
GPS koordinater54.810109,12.040888

Historisk kort over Meelse Trinbræt
Meelse Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Karleby Station lå 11,9 km. fra første station.

Karleby Station lå i landsbyen Eget nordvest for Karleby. Stationen var med omløbsspor, to læssespor samt vandforsyning til lokomotiverne.


Byggeår1911
Åbnet1911.05.26
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektH. C. Glahn
AdresseEget Stationsvej 1, 4800 Nykøbing F
Højdeplacering over havet14,9 meter
GPS koordinater54.799337,12.018989

Billede af Karleby Station.
Billede af Karleby Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:- 1959 - Karleby St., Eget, Falster
Bygningsnavn:Karleby Station
Sted:Danmark, Falster, Eget
Vejnavn:Eget Stationsvej
Husnummer:1
Postnummer:4800
By:Nykøbing F.
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1959

Id:B05731_008.tif


Historisk kort over Karleby Station
Karleby Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1911
Åbnet1931.12.03
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet17,3 meter
GPS koordinater54.787036,12.001412

Historisk kort over Bellinge (Falster) Trinbræt med Sidespor
Bellinge (Falster) Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Egebjerg Station lå 15,9 km. fra første station.

Egebjerg Station lå øst for landsbyen Sønder Kirkeby.


Byggeår1909
Åbnet1911.05.26
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektH. C. Glahn
AdresseEgebjerg Stationsvej 3, 4800 Nykøbing F
Højdeplacering over havet15,3 meter
GPS koordinater54.768214,11.988856

Billede af Egebjerg Station.
Billede af Egebjerg Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:- 1949 - Egebjerg station
Sted:Danmark, Falster, Karleby
Vejnavn:Egebjerg Stationsvej
Husnummer:3
Lokalitet:Egebjerg
Postnummer:4800
By:Nykøbing
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949

Id:L04812_004.tif


Historisk kort over Egebjerg Station
Egebjerg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sønder Ørslev Station lå 19,2 km. fra første station.

Sønder Ørslev Station var med omløbsspor og læssespor med stikspor til varehuset.


Byggeår1910
Åbnet1911.05.26
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektH. C. Glahn
AdresseJernbanevej 15, 4872 Idestrup
Højdeplacering over havet10,2 meter
GPS koordinater54.741577,11.977629

Billede af Sønder Ørslev Station.
Billede af Sønder Ørslev Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:- 1950 - Sønder Ørslev Station
Bygningsnavn:Sønder Ørslev Station
Sted:Danmark, Falster, Sønder Ørslev
Vejnavn:Jernbanevej
Husnummer:15
Lokalitet:Sønder Ørslev
Postnummer:4872
By:Idestrup
Sogn:Idestrup
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1950

Id:L05231_027.tif


Historisk kort over Sønder Ørslev Station
Sønder Ørslev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Idestrup Holdeplads lå 20,4 km. fra første station.

Idestrup startede som trinbræt men blev i 1918 holdeplads med stationsbygning - dog uden varehus.


Byggeår1918
Åbnet1918
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektH. C. Glahn
AdresseØstersøvej 3, 4872 Idestrup
Højdeplacering over havet10,1 meter
GPS koordinater54.740237,11.959925

Historisk kort over Idestrup Holdeplads
Idestrup Holdeplads - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sønder Vedby Trinbræt lå 23,8 km. fra første station.

Sønder Vedby Trinbræt blev anlagt i 1928 på Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen og havde oprindeligt perron på begge sider af Nykøbing-Stubbekøbing landevejen. I banens sidste år blev trinbrættet flyttet ca. 500 meter, mod Nykøbing, til Sønder Vedby Skovhuse (Sønder Vedby Skovvej).

Sønder Vedby Trinbræt havde et meget lille og spartansk trælæskur, der var så lille at det frontmonteret skilt med trinbrætnavnet stak ca. 30 cm ud på begge sider, trods for det at navnet var forkortet ned til " Sdr Vedby" På siden af læskuret var der monteret et vognløbsskilt "lånt" fra DSB med teksten "tog til Nykøbing".


Byggeår1965
Åbnet1965
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet5,9 meter
GPS koordinater54.761637368828914,11.91288403304997

Historisk kort over Sønder Vedby Trinbræt
Sønder Vedby Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nykøbing Falster Station (Nf) var Stubbekøbing-Nykøbing Falster's endestation og lå 27,1 km. fra første station.

Den 22. august 1872 blev jernbanen mellem Nykøbing og Orehoved indviet. Der var via Orehoved der var færgeoverfart til Sjælland ved Masnedsund. Efter opførelse af den første Masnedsundbro mellem Sjælland og Masnedø I 1884 blev færgeoverfarten afkortet til Masnedø-Orehoved og med indvielsen af Storstrømsbroen i 1937 fik Nykøbing Falster direkte forbindelse med Sydbanen på Sjælland.

I 1875 blev den gamle jernbanebro over Guldborgsund indviet, og Nykøbing fik forbindelse med Lollandsbanen (Guldborgsund-Maribo-Nakskov og (Guldborgsund-Maribo-Rødby), der var åbnet den 1. juli 1874.

Den 1. juli 1886 blev Gedserbanen (Nykøbing Falster-Gedser 1886-2009) indviet med udspring fra Nykøbing Falster station.

Den 15. december 1910 blev Stubbekøbing banen (Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen 1910-1966) indviet med Nykøbing Falster station som et vigtigt knudepunkt med en meget kompleks station med mange tilbygninger og sporændringer og der var ikke plads til udvidelsen da Fugleflugtslinien blev vedtaget.

Den 14. maj 1963 blev Fugleflugtslinjen indviet (Nykøbing Falster-Rødby færge). Den omfattede bl.a. en ny direkte jernbanelinje Nykøbing Falster-Rødby Færge. I samme forbindelse fik Nykøbing sin nuværende stationsbygning, der er i samme byggestil som bl.a. Holbæk, Vojens og Skive Station. Den gamle stationsbygning blev nedrevet ved denne lejlighed.

Nykøbing Falster Station er i dag et centralt knudepunkt for transporten på Lolland-Falster, med forbindelse til København, Hamborg og med Lollandsbanen.

Nykøbing Falster første Station blev nedrevet i 1961 for at gøre plads til byggeriet af den nye station.


Byggeår1962
Åbnet1963.05.14
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektOle Ejnar Bonding
AdresseBanegårdspladsen 2, 4800 Nykøbing F
StednavneforkortelseNf
Højdeplacering over havet2,3 meter
GPS koordinater54.767161,11.877553

Billede af Nykøbing Falster Station.
Billede af Nykøbing Falster Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.06.07 12:01:53
Download billede

Historisk kort over Nykøbing Falster Station
Nykøbing Falster Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Stubbekøbing-Nykøbing Falster

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Niels Jensen
1977
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03777-6
Stubbekøbing - Nykøbing - Nysted Banen (Dansk Jernbane-Klub: 15)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Stubbekøbing - Nykøbing - Nysted Banen (Dansk Jernbane-Klub: 15)
B. Wilcke & Poul Skebye Rasmussen & P. Thomassen
1966
100

Dansk Jernbane-Klub