Nørre Nebel-Nymindegab - operatør: VNJ

Under Besættelsen blev VNJ's trafik syvdoblet. Banen blev benyttet til at transportere materialer og danske arbejdere til der, hvor de byggede bunkere og andre forsvarsanlæg for tyskerne.

Banen fra Nørre Nebel til Nymindegab blev anlagt af tyskerne i perioden 1941-43, hvor der blev anlagde en hel fæstning med hærkystbatteri, kystradarstation og flakskydeplads samt Nymindegablejren til indkvartering af det enorme personel. Sporet blev anlagt med gamle skinner på 33,4 kg/m fra 1897-1914, og banen stod færdigt i august 1942 og fik status af "privat sidespor for den tyske Værnemagt", så det ikke kunne bruges til andre transporter end tyskernes.

Ved Houstrupvej ved Lønne Kirke var der et trinbræt for lokale arbejdere frem til 1945. 6 km fra Nørre Nebel kom stationen Kragelund eller Tresporet, hvor der var depotspor på begge sider af hovedsporet. I km 6,65 delte hovedsporet sig.

Sporet mod nord gik til Nymindegab Lejrbanegården, der havde 5 opstillingsspor med omløb mellem to af dem. Herfra fortsatte det midterste spor til en remise (opført i 1943) og ammunitionsdepoter med 2 spor. Sporet mod vest passerede kort efter et sidespor til en gruppe ammunitionsdepoter i Nyminde Plantage. Derefter gik det helt ud i klitterne til en rangerbanegård med to parallelle spor med omløb. Så kunne man ad jernbanen føre mobilt antiluftskyts ud til Flaklejren, hvor der var skydestandpladser, ildlederbunkers og tilkørselsveje af beton. Snart kom der hver uge lukkede tog fra Berlin med nye luftværnsbatterier, der skulle afprøves. Efter endt indskydning kørte de igen, formodentlig til fronten.

I oktober 1945 blev strækningerne Nørre Nebel-Nymindegab anvendt til udkørsel af bl.a. mergel, men VNJ's driftsbestyrer mente ikke, at regelmæssig offentlig trafik kunne svare sig. Klitsporet i Nymindegab blev taget op i 1945-46. Nymindegablejren var også flygtningelejr efter Besættelsen, men den blev i november 1946 overtaget af Forsvarsministeriet. Sporet fra Nørre Nebel til lejren blev stort set kun brugt til militære transporter.

I 1976 overvejede VNJ at starte persontrafik til Nymindegab, men opgav det hurtigt efter en analyse af den forventede trafik. I 1984, hvor sporet i flere år ikke havde været trafikeret, fik det en renæssance, da reparation af bælterne på Forsvarets bæltekøretøjer blev placeret i Nymindegablejren, og transporten af køretøjerne skulle foregå med banen. I 1990 blev det overvejet at udskifte det gamle spor ved genbrug af skinner fra Varde-Nørre Nebel, men det ønskede Forsvaret ikke at finansiere.

I sommeren 2001 blev det muligt at køre på skinnecykel på dage, hvor der ikke var anden trafik på sporet. I de følgende år blev der kørt veterantog af Dansk Jernbane-Klubs Veterantog Vest, men sporet er nu afskåret fra omverdenen, da skinnerne er taget op i den vestlige del af Nørre Nebel station.

Vigtige stamdata for Nørre Nebel-Nymindegab


Jernbanens længde i km 7,6
BaneforkortelseVNJ
Jernbanen åbnet1942 (august)
Persontrafik nedlagt1946
Godstrafik nedlagt2001
Jernbanen nedlagt2001
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt33,4 kg/m
BallastGrus
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivat sidespor for den tyske Værnemagt

Nørre Nebel-Nymindegab havde følgende stoppesteder



Nørre Nebel Station (Nbl) var Nørre Nebel-Nymindegab banens første station

Nørre Nebel station er i dag endestation på Varde - Nørre Nebel banen.

I 1913 blev banen forlænget fra Nørre Nebel til Tarm, men denne strækning lukkede igen i 1940.


Andre navne og stavemåderFør __.__._??_ Nørre-Nebel, før 30.04.1968 Nørre Nebel.
Byggeår1902
Åbnet1903.03.14
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStationsvej 1, 6830 Nørre Nebel
StednavneforkortelseNbl
Højdeplacering over havet7,8 meter
GPS koordinater55.777381,8.290450

Billede af Nørre Nebel Station.
Billede af Nørre Nebel Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2023.06.17 12:58:51
Download billede

Historisk kort over Nørre Nebel Station
Nørre Nebel Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Houstrupvej Trinbræt lå 3,4 km. fra første station.

Houstrupvej Trinbræt lå tæt på Lønne Kirke og var trinbræt for lokale arbejdere til Nymindegab lejren frem til 1945.


Byggeår1942
Åbnet1942 (August)
Nedlagt1945
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet6,8 meter
GPS koordinater55.786725,8.239578

Billede af Houstrupvej Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Houstrupvej Trinbræt har ligget her.
Billede af Houstrupvej Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Houstrupvej Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2023.06.17 10:01:08
Download billede

Historisk kort over Houstrupvej Trinbræt
Houstrupvej Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kragelund Trinbræt med Sidespor lå 6,3 km. fra første station.

Kragelund Trinbræt med sidespor også kaldet Tresporet, da der var depotspor på begge sider af hovedsporet (tre spor).


Byggeår1942
Åbnet1942 (August)
Nedlagt1945
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet3,9 meter
GPS koordinater55.807508,8.212516

Billede af Kragelund Trinbræt med Sidespor - Trinbræt med Sidespor er nedrevet, men Kragelund Trinbræt med Sidespor har ligget her.
Billede af Kragelund Trinbræt med Sidespor - Trinbræt med Sidespor er nedrevet, men Kragelund Trinbræt med Sidespor har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2023.06.17 10:21:55
Download billede

Historisk kort over Kragelund Trinbræt med Sidespor
Kragelund Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nymindegab Station (Nym) var Nørre Nebel-Nymindegab's endestation og lå 7,5 km. fra første station.

Nymindegab Station blev også kalder Lejrbanegården, havde 5 opstillingsspor med omløb mellem to af dem. Herfra fortsatte det midterste spor til en remise (opført i 1943) og ammunitionsdepoter med 2 spor. Stationen blev anlagt i 1942 sammen med en hel fæstning med hærkystbatteri, kystradarstation og flakskydeplads samt Nymindegablejren til indkvartering af det enorme personel.

Nymindegablejren var også flygtningelejr efter Besættelsen, men den blev i november 1946 overtaget af Forsvarsministeriet. Sporet fra Nørre Nebel til lejren blev stort set kun brugt til militære transporter. I 1976 overvejede VNJ at starte persontrafik til Nymindegab, men opgav det hurtigt efter en analyse af den forventede trafik. I 1984, hvor sporet i flere år ikke havde været trafikeret, fik det en renæssance, da reparation af bælterne på Forsvarets bæltekøretøjer blev placeret i Nymindegablejren, og transporten af køretøjerne skulle foregå med banen.


Byggeår1942
Åbnet1942 (August)
Nedlagt2001
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseNym
Højdeplacering over havet6,1 meter
GPS koordinater55.816777,8.203463

Billede af Nymindegab Station.
Billede af Nymindegab Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: Nymindegab - 1951 -
Person: Bygningsnavn: Nymindegablejeren
Sted: Nymindegab
Vejnavn: Vesterhavsvej
Husnummer: 302 Bygget 1941 - 1943
Lokalitet: Postnummer: 6830
By: Nørre Nebel
Sogn: Lønne Sogn
Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1951
Note: Id: OD00631_006.tif


Historisk kort over Nymindegab Station
Nymindegab Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Nørre Nebel-Nymindegab

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Vestjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Vestjyske jernbaner
Niels Jensen
1977
110
København
J. Fr. Clausen
87-11-03821-7