M4 - operatør: Metro Service

Nordhavnslinjen (M4), også kaldet Nordhavnsmetroen, er en metrolinje der betjener metrostrækningen Københavns H - Orientkaj i København. Linjen har betegnelsen M4 og åbnede den 28. marts 2020. På strækningen København H - Østerport deler linjen spor med M3 Cityringen. Det betyder at der kan køres helt ned til halvandet minut mellem togene på strækningen København H - Østerport, og dermed en højere frekvens end på resten af Cityringen. Fra Østerport deler M4 sig fra Cityringen og kører af en helt ny afgrening ud til to nye stationer i Nordhavn. Afgreningen fra Cityringen er 2,3 km lang. De første 2 km fra afgreningskammeret under Sortedams Sø ved Østerport ligger i borede tunneller, mens de sidste 300 meter i Nordhavnen er bygget som højbane. Nordhavnslinjen har kostet ca. 3,2 mia. kr. at bygge.

M4 har otte stationer, hvoraf seks deles med Cityringen. De to nye stationer på Nordhavns-afgreningen er Nordhavn Station og Orientkaj Station. Orientkaj er den eneste overjordiske station på hele strækningen. Metroselskabet vurderer at Nordhavn og Orientkaj vil få ca. 9.000 daglige påstigninger tilsammen i 2025. Til sammenligning forventes København H at få 49.000 daglige påstigninger i 2025.

I 2024 forventes Sydhavnslinjen at åbne fra København H via Sydhavnen til Ny Ellebjerg. Til den tid vil linje M4 blive udvidet fem nye stationer. På længere sigt er det desuden muligt, at M4 kan blive forlænget videre ud i Nordhavnen eller til den foreslåede ø Lynetteholmen.

Generelt om Københavns Metrosystem:
Københavns Metro er et moderne metrosystem med 39 Metrostation, hvor 25 er underjordiske, 1 er nedgravet men åben (Øresund) og 13 er over terræn. Metrosystemet består af hhv. to sammenhængende baner (M1 og M2), Cityringen (M3) samt Nordhavnslinjen (M4).

M1 og M2 strækker sig fra Vanløse over Frederiksberg og Indre By til Christianshavn, hvor den deler sig i til hhv. Vestamager gennem Ørestad (linje M1) og Københavns Lufthavn langs Amager Strandpark (linje M2). M3 (Cityringen) er en ringlinje, der forbinder Københavns Hovedbanegård med Vesterbro, Frederiksberg, Nørrebro, Østerbro samt Indre By. M4 Nordhavn går fra Københavns Hovedbanegård til Orientkaj Metrostation, da M4 deler spor med cityringen er det kun Nordhavn Metrostation og Orientkaj der er nye Metrostationer.

M1 og M2 åbnede den 19. oktober 2002 og den 28. september 2007 forlængedes M2 til Københavns Lufthavn. Den 29. september 2019 åbnedes Cityringen M3. Den 28. marts 2020 åbnedes Nordhavnsmetroen M4.

Metroen har ca. 160.000 passagerer dagligt og havde en passagerindtægt på cirka 0,6 mia. kroner i 2011, svarende til en markedsandel på 18% af den kollektive trafik i Hovedstadsområdet.

Forhistorie for Københavns Metrosystem:
I 1991 færdiggjorde en komité arbejdet med en trafikplan for Københavns centrum og det omkringværende nærområde. Denne plan indeholder beskrivelser af en forbindelse mellem de centrale dele af København og Amager. Forbindelsen skulle sammenkæde det centrale København med både Øst- og Vestamager og således også den nye Ørestad og lufthavnen i Kastrup. Strækningen til lufthavnen skulle anlægges på den nedlagte Amagerbanens tracé.

Fokus var primært på Ørestad, hvorved man ventede med at lave en samlet baneplan for hele København.

Metrosystemet linjeføringen er efter samme princip, som vi kender fra Københavns S-tog, hvor flere linjer udefra flettes samme til kun én gennem centrum, hvilket har den fordel, at der hvor befolkningsdensiteten er størst er der flest afgange og ude i yderområderne med lavere befolkningsdensitet er der færre afgange, men stadig et rimeligt antal i forholdt til behovet.

I 1992 blev Ørestad-konceptet fremlagt sammen med den specielle Ørestads lov, som blev vedtaget samme år. Med Ørestad bliver "new town" konceptet brugt for første gang i Danmark. Ideen er at bygge trafikinfrastrukturen før man bebyggede Ørestad. Ved at sikre gode trafikale forbindelser til den nye bydel ville man anspore firmaer til at bygge nye bygninger og på den måde være med til at skabe bydelen. I tilfældet med Ørestad skal indtægterne fra salg af grunde bruges til at støtte konstruktionen af den trafikale forbindelse. I 1993 etablerede man Ørestadsselskabet med Københavns Kommune og staten som ejere, som skulle stå for den proces.

Da man stod over for at vælge den nye trafikløsning var følgende præmisser i spil for valget af det nye Metrosystem:
- Generer ikke bilisterne.
- Systemet har en formodet stor evne til at tiltrække passagerer, idet der er mulighed for høj rejsehastighed, toghyppighed, stabilitet og sikkerhed.
- Bedre miljø i byen på grund af lav støj, lavt vibrationsniveau, lav forurening, ingen visuelle gener mv.
- Lav risiko for ulykker.
- Få ubekvemmeligheder for borgere under konstruktion og brug.
- Gennemsnitshastigheden inklusive stop på Metrostationer er 40 km/t.

Vigtige stamdata for M4


Jernbanens længde i km 5,8
BaneforkortelseMetro Service
Statstilskud i %100%
Jernbanen indviet2020.03.28
Jernbanen åbnet2020.03.28
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeDobbeltspor
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast/beton underlag
Hastighed max80 km/h
Hastighed gennemsnitlig max40 km/t inkl. stop på stationer
El drift750 V DC
TogkontrolsystemATC med ATP, ATO og ATS
Bane statusMetro

M4 havde følgende stoppesteder



København H Metrostation (Kh) var M4 banens første station

København H Metrostation ligger lige op ad Københavns Hovedbanegårds smukke gamle terminalsbygning, hvor IC-, Regional og Øresundstog blander sig med S-tog. Der er etableret en gangtunnel der forbinder den eksisterende station med Metrostationen, hvilket gør det nemt at skifte mellem metro og de øvrige tog.

Fra Metrostationen tager det kun få minutters gang at nå til store attraktioner som forlystelsesparken Tivoli, Ny Carlsberg Glyptotek eller Rådhuspladsen, hvorfra du også kan slentre videre ad Strøget. Tæt på Metrostationen finder du også en af Vesterbros hovedpulsårer, Istedgade, der giver liv til et pulserende natteliv fyldt med barer og restauranter. I samme område finder du også det populære madmekka, Kødbyen, hvor gamle industrihaller i dag bruges som hippe restauranter og danseglade natklubber.

Skift til S-tog
København H Metrostation har en varm og dyb rød farve, der signalerer trafik, transport og transit. Den røde farve går igen på de metrostationer, hvor der er mulighed for at skifte til S-tog. Det gælder Nordhavn, Østerport, Nørrebro og København H. Den dybe røde farve er derfor en hilsen til S-togene og DSB.

Fakta om København H Metrostation:
- Passagertal: Det forventes at København H Metrostation får ca. 49.000 daglige påstigninger i 2025
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To


Byggeår2019
Åbnet2019.09.29
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStampesgade, 1702 København V
StednavneforkortelseKh
Højdeplacering over havet3,4 meter
GPS koordinater55.67160009213984,12.56421240516342

Billede af København H Metrostation.
Billede af København H Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.01.14 13:11:36
Download billede

Historisk kort over København H Metrostation
København H Metrostation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Rådhuspladsen Metrostation (Rhp) lå 0,7 km. fra første station.

Rådhuspladsen Metrostation ligger direkte under en af Københavns største og mest prominente pladser. Metrostation befinder sig lige ved siden af Københavns Rådhus, som også er dér, hvor Københavns hovedpulsåre, Strøget, begynder med butikker. Rådhuspladsen er samlingsstedet, når de store danske sportspræstationer skal hædres, og når danskerne samles for at skyde nytåret ind ved midnat.

Rådhuspladsen har mange forskellige udtryk afhængigt af tidspunktet på dagen. Om morgenen er der stille og roligt, i løbet af eftermiddagen besøges pladsen især af turister, og om aftenen tiltrækker pladsen unge mennesker fra Københavns byliv. Under jorden er væggene beklædt med funklende mørkt glas, som skal reflektere byens farverige liv, neonlys i natten, billygter i den våde asfalt og lysaviser på tagene. Det er om aftenen, at Rådhuspladsen kommer til sin fulde ret.

Fakta om Rådhuspladsen Metrostation:
- Passagertal: Det forventes at Rådhuspladsen Metrostation får ca. 11.000 daglige påstigninger i 2025
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To


Byggeår2019
Åbnet2019.09.29
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseRådhuspladsen 9, 1550 København V
StednavneforkortelseRhp
Højdeplacering over havet6,0 meter
GPS koordinater55.67638100892925,12.568673787347583

Billede af Rådhuspladsen Metrostation.
Billede af Rådhuspladsen Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.01.14 13:04:12
Download billede

Historisk kort over Rådhuspladsen Metrostation
Rådhuspladsen Metrostation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gammel Strand Metrostation (Gls) lå 1,4 km. fra første station.

Gammel Strand Metrostation med Christiansborg Skråt over for, hvor det danske Folketing til dagligt begår sig. Gammel Strand er en gammel havnepromenade, hvor velbesøgte restauranter, cocktailbarer og caféer ligger side om side. Området omkring Gammel Strand bærer også præg af Københavns hovedpulsåre Strøget, der løber forbi den nærliggende Højbro Plads. Mellem Christiansborg og Gammel Strand finder du det store græsk-mytologiske Thorvaldsens Museum. Under jorden er stationens vægge beklædt med hvide keramiske plader, som, når de udsættes for kunstlys, afføder et levende lysspil. Lysspillet er en hilsen til sollyset i vandoverfladen i Gammel Strands kanal, der løber lige ved siden af stationen.

Fakta om Gammel Strand Metrostation:
- Passagertal: Det forventes at Gammel Strand Metrostation får ca. 18.000 daglige påstigninger i 2025
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To


Byggeår2019
Åbnet2019.09.29
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseGammel Strand 1, 1202 København K
StednavneforkortelseGls
Højdeplacering over havet2,2 meter
GPS koordinater55.67774710649356,12.579551162869281

Billede af Gammel Strand Metrostation.
Billede af Gammel Strand Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.01.14 12:56:15
Download billede

Historisk kort over Gammel Strand Metrostation
Gammel Strand Metrostation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kongens Nytorv Metrostation (Kgn) lå 1,9 km. fra første station.

Kongens Nytorv Metrostation ligger i Københavns centrum. Pladsen er fra 1670 og er omgivet af fornemme bygninger og palæer som Det Kongelige Teaters Gamle Scene og et af Danmarks fineste hoteller, Hotel D'Angleterre. Fra stationen kan du tage rulletrapper direkte ind i stormagasinet Magasin, hvorfra der også er adgang til gågaden Strøget, hvor shoppelysten kan få frit spil. Ved Kongens Nytorv ligger den gamle havnekanal Nyhavn, som sitrer af sommerstemning i juli og august, mens duften af gløgg og brændte mandler hænger i luften i december. For enden af Nyhavn finder du også Skuespilhuset, der er en del af Det Kongelige Teater, og den nye bro, Inderhavnsbroen, som forbinder Nyhavn med Christianshavn.

Fakta om Kongens Nytorv Metrostation:
- Passagertal: 23.700 daglige passagerer
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To


Byggeår2002
Åbnet2002.10.19
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseKongens Nytorv 11, 1050 København K
StednavneforkortelseKgn
Højdeplacering over havet3,3 meter
GPS koordinater55.67940927760782,12.585187374780569

Billede af Kongens Nytorv Metrostation.
Billede af Kongens Nytorv Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.01.14 12:45:22
Download billede

Historisk kort over Kongens Nytorv Metrostation
Kongens Nytorv Metrostation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Marmorkirken Metrostation (Mmk) lå 2,6 km. fra første station.

Marmorkirken Metrostation ligger ved siden af den smukke gamle Marmorkirken, men den placerer sig også i midten af et af Københavns ældste kvarterer, hvor store københavnske seværdigheder som Amalienborg Slotsplads, Langelinie og Kongens Have ligger inden for få minutters gang. Derudover byder området også på en række museer, deriblandt Designmuseum Danmark, Davids Samling, Amalienborgmuseet og Medicinsk Museion.

Under jorden er væggene på Marmorkirkens Metrostation beklædt med sandfarvede kalkstenspaneler i en varm og gylden farve, som er inspireret af de palæer, der ligger over jorden. Sandstenen er kendetegnet ved at indeholde små fossiler, der er millioner af år gamle – og det kan både være forstenede søpindsvin eller blæksprutter. Særligt for Metrostationen under Marmorkirken er stationens dybde. Når du står på stationens nederste perron, befinder du dig 30 meter under jordens overflade.

Fakta om Marmorkirken Metrostation:
- Passagertal: Det forventes at Marmorkirken Metrostation får ca. 12.000 daglige påstigninger i 2025
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To


Byggeår2019
Åbnet2019.09.29
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseFrederiksgade, 1265 København K
StednavneforkortelseMmk
Højdeplacering over havet3,0 meter
GPS koordinater55.68523951500516,12.588648869464729

Billede af Marmorkirken Metrostation.
Billede af Marmorkirken Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.01.14 12:38:15
Download billede

Historisk kort over Marmorkirken Metrostation
Marmorkirken Metrostation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Østerport Metrostation (Kk) lå 3,5 km. fra første station.

Østerport Metrostation ligger på Oslo Plads, som placerer sig tæt på Østre Anlægs nordlige ende. Metrostationen befinder sig inden for få minutters gang til smukke københavnske steder som det gamle fæstningsanlæg Kastellet eller de gule militærboligkvarter Nyboder. Fra Metrostations trapper kan du hurtigt nå de øvrige transportformer på Østerport station. I starten af 2021 forventes forbindelsen via metrostationens trappe til fortovet foran Østerport Station at være klar til at lede passagerer nemmere og hurtigere til tog og S-tog. Indtil da, er der etableret en midlertidig trappe, som forbinder gangtunnelen fra metrostationen til Oslo Plads ved Østbanegade.

Skift til S-tog
Østerport Metrostation har en varm og dyb rød farve, der signalerer trafik, transport og transit. Den røde farve går igen på de metrostationer, hvor der er mulighed for at skifte til S-tog. Det gælder Nordhavn, Østerport, Nørrebro og København H. Den dybe røde farve er derfor en hilsen til S-togene og DSB.

Fakta om Østerport Metrostation:
- Passagertal: Det forventes at Østerport Metrostation får ca. 18.000 daglige påstigninger i 2025
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To


Byggeår2019
Åbnet2019.09.29
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseOslo Plads, 2100 København Ø
StednavneforkortelseKk
Højdeplacering over havet6,1 meter
GPS koordinater55.69311934773296,12.585577808469289

Billede af Østerport Metrostation.
Billede af Østerport Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.01.14 12:30:05
Download billede

Historisk kort over Østerport Metrostation
Østerport Metrostation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nordhavn Metrostation (Nht) lå 4,9 km. fra første station.

Nordhavn Metrostation er M4-linjens første stop efter Østerport og det første metrostop i den nye bydel Nordhavn. Herfra kører toget videre til linjens endestation Orientkaj.

Metrostationen er placeret ud mod det centrale bykvarter Århusgade ved Kalkbrænderihavnsgade. I Århusgadekvarteret finder man et bredt udvalg af spændende aktiviteter og kulturelle oplevelser til alle tider af året - fra badning i Nordhavns havnepromenade Sandkaj og friluftsaktiviteter i 24 meters højde på Konditaget Lüders til filmoplevelser i bydelens bæredygtige biograf.

M4-linjens formål er at binde det nye byggeri på Nordhavn sammen med det centrale København. En tur med metroen fra Nordhavn til Kongens Nytorv tager f.eks. 4 minutter.

Skift til S-tog
Nordhavn Metrostation har en varm og dyb rød farve, der signalerer trafik, transport og transit. Den røde farve går igen på de metrostationer, hvor der er mulighed for at skifte til S-tog. Det gælder Nordhavn, Østerport, Nørrebro og København H. Den dybe røde farve er derfor en hilsen til S-togene og DSB.

Fakta om Nordhavn Metrostation:
- Passagertal: Det forventes at Nordhavn og Orientkaj Metrostationer tilsammen får ca. 9.000 daglige påstigninger i 2025
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To


Byggeår2020
Åbnet2020.03.28
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseØstbanegade 120, 2100 København Ø
StednavneforkortelseNht
Højdeplacering over havet8,0 meter
GPS koordinater55.70735440400784,12.59149964249953

Billede af Nordhavn Metrostation.
Billede af Nordhavn Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.01.14 12:12:42
Download billede

Historisk kort over Nordhavn Metrostation
Nordhavn Metrostation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Orientkaj Metrostation (Ork) var M4's endestation og lå 5,8 km. fra første station.

Orientkaj Metrostation er det sidste stop på M4-linjen og dermed også metroens endestation i den nye bydel - Nordhavn. Orientkaj er en højbanestation placeret lige ud til Orientkajs havnebassin.

M4-linjens formål er at binde det nye byggeri på Nordhavn sammen med det centrale København. En tur med metroen fra Orientkaj til Kongens Nytorv tager f.eks. 7 minutter.

Metrostationen får et lokalt arkitektonisk præg. Bydelen og bygningerne ved stationen er planlagt som Den Hvide By, og derfor er stationen udført med hvide mosaikker på trapper og elevator, mens selve stationsrummet fremstår hvidt indvendigt og med en udvendig beklædning i lyst aluminium, der spejler himlen.

Højbanen i Nordhavn vil senere kunne forlænges til f.eks. Ydre Nordhavn.

Fakta om Orientkaj Metrostation:
- Passagertal: Det forventes at Nordhavn og Orientkaj Metrostationer tilsammen får ca. 9.000 daglige påstigninger i 2025
- Type: Højbane
- Elevatorer: To


Byggeår2020
Åbnet2020.03.28
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseKlubiensvej, 2150 Nordhavn
StednavneforkortelseOrk
Højdeplacering over havet2,9 meter
GPS koordinater55.71181493802536,12.595187446985525

Billede af Orientkaj Metrostation.
Billede af Orientkaj Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.01.14 12:20:58
Download billede

Historisk kort over Orientkaj Metrostation
Orientkaj Metrostation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)