AsØr - Asaa - Ørsø


Det er nok begrænset hvad der er at fortælle om denne nordjyske jernbanestrækning. Begrundelsen for anlæg af strækningen var adgangen til Kattegat via den lille havn ved Asaa. Denne strækning findes på den store jernbanelov af 27. maj 1908 hvorved der blandt andre anlæg gives tilladelse til anlæg af en jernbane fra Asaa over Ørsø til Dronninglund.

Staten yder et tilskud til anlægget af denne strækning på 50 procent af anlægsudgifterne. Den 25. maj 1913 tildeles koncessionen på denne bane til FFJ. Indvielsen fandt sted den 10. november 1914. Allerede dagen efter indledtes den daglige drift med 5 tog i hver retning. Målt i sammenligning med mange andre danske privatbaner holdt denne lille sidebane på 5 kilometer ud ganske længe, men den 31. marts 1968 var det slut og strækningen blev nedlagt.


Asaa - Ørsø (AsØr) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Asaa-Ørsø APB (Oprindelig: AsØr) 5,41914.11.111968.03.31

Litteratur for: AsØr - Asaa - Ørsø

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Asaabanen 1914 - 1968
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Asaabanen 1914 - 1968
Hans Jørn Fredberg
2020
72

Skinne bøger
9788798319276
Dengang der gik tog til Sæby, Fjerritslev, Hadsund og Hvalpsund
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Dengang der gik tog til Sæby, Fjerritslev, Hadsund og Hvalpsund
Finn Madsen og Frank Sørensen
2009
23
Aalborg
Limfjordsbanen
Jernbanehistorisk Årbog 93
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbanehistorisk Årbog 93
Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl.
93
64

Bane Bøger ApS
87-88632-42-3
Nordjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordjyske jernbaner
Niels Jensen
1976
119
København
J. Fr. Clausen
87-11-03756-3