EB - Egtved - Bindeballe


Ser man på Lov nummer 185 af den 20. marts 1918 findes der en jernbane fra Egtved på Kolding - Egtved Jernbane (KEJ) til Bindeballe på Vejle - Vandel - Grindsted Jernbanen (VVGJ). Da VVGJ var normalsporet ville en tilslutning kun have mening hvis man samtidigt ombyggede KEJ til normalspor. Kommissionen af 1923 var dog ikke venligt indstillet over for et sådant projekt. Dette blev begrundet med to væsentlige indvendinger.

Den første indvending fra kommissionens side var at en ombygning af KEJ ville være for kostbar på grund af banens meget kurvede forløb. Den anden indvending der blev fremført var at en sådan bane tilføre VVGJ en ekstra konkurrence der igen ville bringe denne bane i farezonen.

Sammenfattende blev kommissionens indstilling at selv om der overordnet kunne siges meget godt om en sådan forbindelse mellem disse to jernbaner ville de afledte omkostninger være så store at det ud fra en helhedsbetragtning ville være en meget dårlig forretning. Kommissionen af 1923 indstillede derfor at denne bane ikke blev anlagt og denne indstilling blev fulgt af lovgiverne.


Egtved - Bindeballe (EB) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Egtved-Bindeballe EB 20,0Ikke anlagtIkke anlagt

Litteratur for: EB - Egtved - Bindeballe

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Midtjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Midtjyske jernbaner
Niels Jensen
1979
116
København
J. Fr. Clausen
87-11-03904-3