MJ - Mols Jernbaner


Det sydvestlige Mols var ikke særlig godt dækket ind med jernbaner og derfor opstod der også i den egn hurtigt et initiativ der ville skaffe fremskridt til egnen ved hjælp af jernbanen. Navnet for den påtænkte jernbane blev Mols Jernbane men den kunne lige så godt have heddet "Kalvø Vig banen".

Udgangspunktet var Hornslet på Århus - Grenå banen og rent trafikmæssigt var det et godt valg. Via forbindelserne til Ryomgaard og Århus var byen centralt placeret i områdets jernbanenet.

Et af problemerne med banen var dog at den skulle gennem stærkt kupperede terræn - alene navnet Mols Bjerge er nok til at sætte fantasien igang.
Fra udgangspunktet i Hornslet skulle banen gå omkring syv kilometer i retning sydøst mod den lille by Ugelbølle. Herfra videre stik øst mod Rønde, en lidt større by med højskole og blandt andet derfor med et potentielt godt trafikunderlag. Fra Rønde atter 5 kilometer i retning syd og ud til Egens helt oppe i bunden af Kalvø Vig. Videre mod syd de næste syv kilometer til Knebel ved viget af samme navn og med Mols Bjerge i ryggen. Herfra var det meningen at banen skulle fortsætte yderligere to kilometer i sydlig retning langs Knebel vig til den lille by Torup. Som det fremgår hvis man følger linieføringen på et kort med højdeangivelser ville det være en del arbejde forbundet med at anlægge denne bane.

I årene mellem 1900 og 1920 blev det stadig mere vanskeligt at fremskaffe kapital til anlæg af jernbaner. Fokus var ved at svinge fra skinnerne og over på (eller tilbage til) landevejen. Landevejstrafikken begyndte at blive en alvorlig konkurrent for eksisterende jernbaner og endnu værre blev det for de baner der var under etablering.

Jernbanelovene af 1918 og 1908 indeholdt en lang række jernbaner der havde været længe undervejs. Mange af disse baner havde både 5 og 10 års planlægning bag sig inden de nåede til vedtagelsen. I den periode var der mange steder sket et holdningsskift væk fra jernbanerne.

På den baggrund kunne staten let ende med at skulle finansiere mange af disse påtænkte baner med tilskud en lang årrække. Derfor nedsatte man 12. maj 1923 en kommission der skulle vurdere de vedtagne baners levedygtighed. Kommissionen kom med en betænkning i 1926 der var stærkt kritisk over for mange af disse baner.

Mols Jernbaner var en af de baner der ikke fandt nåde for kommissionen, dette blandt andet fordi man på lokalt plan nærmest havde mistet interessen for banen samtidig med at der var opstået en god dækning af området ved hjælp af eksisterende baner og nye rutebilslinier. En ikke uvæsentlig faktor har sikkert også været anlægsudgifterne på 3,8 millioner kroner eller 100.000 kroner pr. kilometer. Et beløb der ville være investeret i en bane man anså ville få et underskud på driften på 30.000 kroner om året. Medregnes en afskrivning af anlægsudgiverne ender man et sted mellem 60 - 70.000 kroner i underskud om året.

Strækningen var tænkt således:
Hornslet (0 km) - Ugelbølle (7 km) - Følle (9 km) - Rønde (11 km) - Egens (16 km) - Vrinners (19 km) - Knebel (23 km) - Torup (25 km)


Mols Jernbaner (MJ) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Mols Jernbaner MJ 38,0Ikke anlagtIkke anlagt

Litteratur for: MJ - Mols Jernbaner

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Østjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Østjyske jernbaner
Niels Jensen
1978
154
København
J. Fr. Clausen
87-11-03852-7