NK - Næstved - Karrebæksminde


Dette projekt er ganske interessant fordi det først og fremmest blev skabt af det lokale medie, Næstved Avis. De erhvervsdrivende i Næstved havde længe ønsket en bedre mulighed for at få deres varer til og fra havnen i Karrebæksminde. Og som det var omkring år 2000 hvor internettet var løsningen på alle problemer, var det omkring år 1900 jernbanen man satte sin lid til. "Hvis bare vi havde en jernbane..." var et af de mest benyttede argumenter. Omkring 1897 var der planer fremme om en renovering af havnen og samtidig etablering af en jernbane mellem Næstved og Karrebæksminde. Projektet nåede så langt at det kom på loven af 27. maj 1908. Der blev tildelt koncession på banen den 20. marts 1918.

I og med at der både blev plads i loven og at der udstedtes en koncession må det antages at der på trods af oplysninger om det modsatte, var tale om et rimelig velfunderet projekt. Men hvorfor fik Karrebæksminde ikke sin jernbane? Der er flere sansynlige svar på dette. Det første og mest indlysende er at tiden var ved at løbe fra de små jernbaner. Landevejen blev et mere rentabelt alternativ. Om dette vidner også de mange afslag der kom som følge af 1923 kommissionens gennemgang af mange privatbaneprojekter. En anden forklaring er også at det nok var så som så med den lokale opbakning til projektet. Projektet blev endelig skrinlagt i 1921 hvor man koncentrerede sig om at løse problemet med en kanal.


Næstved - Karrebæksminde (NK) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Næstved-Karrebæksminde NK 11,0Ikke anlagtIkke anlagt

Litteratur for: NK - Næstved - Karrebæksminde

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Sydøstsjællandske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sydøstsjællandske jernbaner
Niels Jensen
1979
96
København
J. Fr. Clausen
87-11-03935-3