NJJ - Nordjyske Jernbaner A/S


Med lov nr 1317 om Lov om amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i privatbanerne af 20. december 2000 vedtog Folketinget at de ejerandele der hidtil havde været ejet af staten nu skulle tilføres de respektive amtskommuner. Nordjyllands Amt har den 1. januar 2001 overtaget statens aktier og dermed ansvaret for drift og infrastruktur i de to jernbaneselskaber Hjørring Privatbaner og Skagensbanen.

De to privatbaner har gennem en årrække drevet strækningerne Hjørring-Hirtshals og Skagen-Frederikshavn. Nordjyske Jernbaner A/S blev stiftet den 1. januar 2001 og er en sammenlægning af Skagensbanen A/S og Hjørring Privatbaner A/S. Virksomheden er 89% ejet af Nordjyllands Amt. Siden fusionen mellem de to baner har ejerne investeret i en gennemgribende modernisering og rationalisering af hele virksomheden. I har selskabet investeret 260 mio kr. i nye skinner, tekniske anlæg og togmateriel.

Den 9. januar 2005 var en stor dag for Nordjyske Jernbaner hvor man indsatte 8 Siemens Desiro togsæt på strækningen Skagen-Frederikshavn og Hirtshals-Hjørring. I løbet af foråret indsættes Desiro tillige på banestrækningen Hirtshals-Hjørring. Med indsættelsen af de nye togsæt bliver hele moderniesringsprocessen mere synlig og håndgribelig for banens kunder. Ud over at drive passagerertrafik på de nævnte strækninger køres der også godstrafik Skagen-Aalborg og Hirtshals-Aalborg.

Siden fusionen mellem de to baner er der sket en gennemgribende modernisering og rationalisering af hele virksomheden. I alt er der inden for denne periode investeret mere end 600 mio. kr. i nye skinner, tekniske anlæg og togmateriel.

Den 6. august 2017 overtog Region Nordjylland trafikkøberansvaret fra Staten, hvilket betød at Nordjyske Jernbaner overtog den regionale togdrift fra Skørping til Frederikshavn fra DSB. Ved overtagelsen blev der indsat yderligere 13 nye Alstom LINT togsæt, der nu sammen med de 8 Desiro togsæt betjener strækningerne Skagen – Skørping og Hirtshals – Hjørring.

Nordjyske Jernbaner A/S har hovedkontor på Skydebanevej 1B i Hjørring og beskæftiger i alt ca. 120 medarbejdere.

NJ's rullende materiel:
8 stk. Siemens Desiro (årgang 2000-2004)
-Lavt støjniveau og op til 120 km/t
-Luftaffjedring giver ekstra komfort
-112 siddepladser og 90 ståpladser
-Rummeligt og handicapvenligt toilet
-Klimaanlæg
-Brede døre og lav gulvhøjde sikrer let
-ind- og udstigning
-GPS-styret stationsannoncering
-2×315 kW MTU motorer
-Wi-Fi
-230 V udtag

13 stk. ALSTOM Coradia Lint 41 (årgang 2016)
-Lavt støjniveau og op til 140 km/t
-Luftaffjedring giver ekstra komfort
-118 siddepladser og 126 ståpladser
-Rummeligt og handicapvenligt toilet
-Klimaanlæg
-Brede døre og lav gulvhøjde sikrer let
-ind- og udstigning
-GPS-styret stationsannoncering
-2×315 kW MTU motorer
-Wi-Fi
-230 V udtag


Nordjyske Jernbaner A/S (NJJ) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Hjørring-Hirtshals NJJ (Oprindelig: HP) 17,81925.12.18I drift
Skagensbanen NJJ (Oprindelig: SB) 38,81924.06.06I drift
Aalborg-Frederikshavn NJJ (Oprindelig: DSB) 84,41871.08.15I drift

Litteratur for: NJJ - Nordjyske Jernbaner A/S

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Vendsysselbanen gennem 150 år
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Vendsysselbanen gennem 150 år
Ole Edvard Mogensen
2021
61

OEM Consult