HJJ - Horsens-Juelsminde Jernbane
Horsens-Juelsminde Jernbane havde også kælenavnet Juelsmindebanen eller Bjerre Herred banen. Kælenavnet Juelsmindebanen giver sig selv da banen havde endestation i Juelsmindebanen, medens Bjerre Herred kan give lidt pande rynker hos mange. Herred er en form for selvstændig retskreds i et amt og Bjerre Herred blev retskredsen i Vejle amt i 1854. Bjerre Herred var det geografiske område der dannede spidsen mellem Vejle fjord og Horsens fjord. Ved banens anlæggelse var Juelsminde kun en forholdsvis ubetydelig by og derfor var kælenavnet i starten Bjerre Herred banen men igennem årtierne blev det mere Juelsmindebanen, da begrebet Herred døde ud, samtidig med at Juelsminde voksede.
Banen blev påtænkt for at skaffe bedre forbindelse mellem Horsens og Bjerre Herred, og man tænkte på etablering af jernbane allerede sidst i 1870'erne fra Horsens til den sydøstlige del af Bjerre Herred. Efter megen politisk med diskussion mellem mange interessenter blev linieføringen fastsat og arbejdet med banen og opførelse af stationsbygningerne kunne påbegynde.
Der var store vanskeligheder med jordarbejderne ved både Horsens og Juelsminde da begge er lavtliggende havnebyer, med kraftige stigninger til de nærliggende nabobyer. Især ved Juelsminde mod banens højestbeliggende punkt ved Barit (lå 70m over havet) var der kun ca. 8 km.
Den 25. maj 1884 kørte det første tog afsted under stor festivitas og køretiden fra Horsens til Juelsminde var 1 time og 20 min. med en fart af ca. 24 km i timen.
Banen startede med damplokomotiver som trækkraft men i 1933 blev dampdriften afløst af diesellokomotiver og senere skinnebusser. Ud over en rimelig persontransport befordrede banen også en omfattende godstransport, herunder mange kreaturer til slagtning i Horsens.
Som mange andre privatbaner blev der efterhånden for stor konkurrencen fra lastbiler, rutebiler og privatbiler og lørdag den 29. september 1957 kørte det sidste tog på banen og i sommeren 1958 blev sporene taget op.