HLA - Hjørring-Løkken-Aabybro, senere HP


Så tidligt som i 1891 var de første planer fremme om anlægget af en jernbane mellem Hjørring og Åbybro. Det var dog først med jernbaneloven af 27. maj 1908 at der kom gang i sagerne. Statens ydede et tilskud på 50 procent af anlægsomkostningerne. Koncessionen blev udstedt den 23. maj 1910.
Anlægsarbejdet forløb uden de store katastrofer og den 4. juli 1913 kunne man fejre indvielse af banen. Dagen efter startede den ordinære drift med 4 daglige tog i hver retning. I 1939 blev banen lagt sammen med de øvrige Hjørring baner til Hjørring Privatbaner. Dette medførte at man nedlagde Hjørring Vestbanegård og den 11. august 1942 flyttede Hjørring - Løkken banen sammen med de andre Hjørring baner til Statsbanestationen.


Hjørring-Løkken-Aabybro, senere HP (HLA) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Hjørring-Løkken-Aabybro HP (Oprindelig: HLA) 54,61913.07.051963.09.28

Hjørring-Løkken-Aabybro, senere HP (HLA) havde følgende banemærker



Litteratur for: HLA - Hjørring-Løkken-Aabybro, senere HP

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Med tog til Løkken - Hjallerup - Skagen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Med tog til Løkken - Hjallerup - Skagen
Finn Madsen og Frank Sørensen
2012
27
Aalborg
Limfjordsbanen
Nordjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordjyske jernbaner
Niels Jensen
1976
119
København
J. Fr. Clausen
87-11-03756-3